AFB vs Edelbrock

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Joukojs, 17.3.2020.

  1. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Eli eli.. Autossa on Chevrolet 327 300hp 4-vaihteinen manuaali. Tuli hommattua Edelbrockin 1405 kaasutin joka pitäisi saada säätöihin. Ongelma ei ole iso mutta auto nypyttää/nykii pintakaasulla. Auto on manuaali niin sen huomaa todella selvästi ajossa, myös välillä poksauttanut kaasariin kun siirtyy tyhjäkänniltä cruise alueelle. Ongelma on lieventynyt kun olen rikastanut cruise aluetta (tällä hetkelä ollaan edelbrockin säätökartalla n.13 kohdalla) Tulpat näytää oikein hyviltä, ei alipainevuotoja.


    Tässä orkkis AFB tiedot suutin ja neula kombinaatiosta alleviivattuna tuossa mustalla punaisessa sarkkeessa.

    [​IMG]


    Tässä edelbrockin säätökartta ympyröitynä kaksi vaihtoehtoa jotka ovat tuota orkkis AFB suutin ja neula kombinaatiota lähellä.

    [​IMG]


    Kysymys kuuluu nyt niin onko nuo verrattavasissa keksenään. Vai onko näissä kaasuttimissa sitten rakenteellisia eroja mitkä vaikuttaa tuohon suutin ja neula kombinaatioon?

    Menee tuossa edelbrockin kartalla meinaan aika rikkaan puolella kun laittaa .104 suuttimen kuten orkkis AFB:ssa on ollut.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En osaa sanoa voiko noita ohjeita verrata suoraan toisiinsa, mutta ennenkuin rikastat kovin paljoa niin kokeile myös sytytyksen vaikutusta nypyttämiseen.
    Jos sun alipainesäädin vetää kovin hurjat ennakot cruise-alueelle, niin sen rajoittaminen voi poistaa nykimisen.
     
  3. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

  4. Joukojs

    Joukojs 3rd gear


    Täytyy tätä kokeilla. Autossa on tosiaan HEI jakaja jonka edellinen omistaja on sinne saanut sovitettua.. on aika ahtaasti (tulipellissä kiinni..)
     
  5. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Joukojs tykkää tästä.
  6. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

  7. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Nyt on kokeiltu

    - Sytkän säätöä myöhäisemmälle sekä aikaisemmalle
    - Rikastin 1405 kartalla numerolle 13
    - Säädettävää alipainekelloa räplätty kierros kierrokselta herkkyyttä ja koeajettu

    = millään ei mitään vaikutusta pintakaasulla olevaan pieneen nykimiseen.

    Kun käännän tyhjäkäynti seosruuveja auki noin 3kierrosta niin nykiminen ehkä hieman lievenee.. ehkä tai sitten haluan kuvitellan niin :D olisko sittenkin nyt niin että siirtymä vaiheessa pääsee laihalle
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

  9. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Täytyy näemmä perehtyä siihen nyt sitten. Käsittääkseni tuo IFR poraus ja IDLE FUEL JET:in poraus ovat eri asia?
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Juu, se on eri asia, mut ne kuvat selvittää aika hyvin mistä porata.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  11. pako

    pako 1st gear

    Jotain vikaa tossa kaasarissa on mulla wortec 350 kesyllä cm nokalla.
    98 suttimet 0.73-0.47 neulat ja keltaset jouset ei mee laihalle.
    Ilmakertoimet on normiajossa 13,5-14,5.
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ootko kokeillu autaako pykälää löysemmät sinisetkään mitään ?
    Onko uusi vai vanha kaasari ?
     
  13. Joukojs

    Joukojs 3rd gear


    Toki voi olla, mutta ei ihan heti uskoisi että uudessa kaasarissa olisi vikaa? Toki on omalle kohdalle sattunu muutamakin edeli jossa on ns ”vikaa” jo uutena.

    En myöskään lähtisi vertaamaan toisen koneen säätöjä tähän koneeseen.
     
  14. Joukojs

    Joukojs 3rd gear


    Täytyy kokeilla tätä.

    Veikkaan kyllä että ongelma on tuossa siirtymäalueen seoksessa. Osa polttoaineesta kun tulee tyhjäkäyntipiirin kautta cruise nopeudella.
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kun omia edeleitä säätelin kahteen autoon vakio chevyn 305 niin 60km/h nopeus meni täysin siirtymävaiheella ja oli lambdat 0,9 yks keino on porata ilmasuuttimia isommaksi, mutta en lähtenyt siihen vaan laitoin venttiilin joka laskee pcv-portin kautta lisä ilmaa niin 60km/h seokset tippu lambdaan 1,1-1,0
     
    Joukojs tykkää tästä.
  16. Joukojs

    Joukojs 3rd gear


    Uusi on.
     
  17. Joukojs

    Joukojs 3rd gear


    Tästä tuli mieleen että itsellä menee pcv kaasarin takaosaan. Edelbrock ei suosittele jostain syystä pcv kytkemistä kaasarin takaosaan? En ole edellisissä autoissa ainakaan huomannut mitään eroa onko edessä vai takan. Tuossa orkkis Carterin AFB:ssä menee pcv takaosaan kuitenkin.
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kirjotin tänne jutunkin sillo tosta mut täs kuvassa on mun tekemä emissio systeemi eli kromiputsarin pohjaan tulee toi kumitutti ja kuparikäyrä ja siitä menee letku venakoppaan, yhtään ei kulkeudu öljyä ilmanputsarille kun toi ohut pilli pitää linjan puhtaana ja samalla hoitaa siirtymävaiheen seoksen laihemmaksi.
    https://aijaa.com/zwNE6b
     
    Joukojs tykkää tästä.
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ehkä Edelbrock suosittelee sen takia etu porttia et huohotushöyryt sekottuu tasasemmin polttoainesumuun kun ovat samalla puolella tyhjäkäynti piiriä.
     

Kerro tästä muillekin!