Amerikan takavalo kytkentä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja lucky74, 23.1.2020.

  1. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Hakusessa fiksu kytkentäkaavio ns"1 polttimo" takavalolle. Eli kyseessä normaali eurotakavalot joissa johdot vilkulle, parkille sekä jarrulle. Muuttuu nyt yhdeksi kaksilankaiseksi polttimoksi ja tähän tarvitsisi saada ilmeisesti releillä toteutettava
    kytkiskaavio? Vanhoja juttuja aiheesta löytyy mut ei mitn konkreettista kaaviota mistä tämmönen pökkelö mitään ymmärtäs. Löytyskö keneltäkään toteutusta aiheesta?
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  3. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Tuo öögapallon kytkentä mul onkin jo mutta jos olisi versio missä kyttää jo takaronttiin tulevia piuhoja hyödyksi ja olla silpomatta alkuperästä järjestelmää. Relerivi jemmaan sivuposkeen.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Näin maallikolle suht monimutkanen systeemi. Omassa voortissa oli vähän samat suunnitelmat releistykselle mutta sähkäri sai selvitettyä homman orkkis-systeemillä. Eli vilkun viiksessä erityiset kontaktit jarruvaloille ja vilkuille... ja oliko vielä takavaloille. Kun niitten virtaa pätkittiin kääntymissuuntaan. Tjsp.
     
  5. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Kyllähän toi kytkentä toimii ihan takakontista kytkemällä. Laitat sinne kaksi relettä.
    Jarruvalon viet releen kiinniolevan kärjen läpi. Vilkkuvalojen johdot molempien releiden kelalle, sekä aukiolevaan kärkeen.
     
    three hundred tykkää tästä.
  6. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Saiskos tähän vielä vähän tarkennusta? Siis kuinka? Onko molemmat releet vaihtavia vai eikö blondi taas kerran tajua selkeää kytkentää?
     
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    mahtaako tuolla kytköksellä vilkkua lainkaan kun jarrua painetaan...
    o_O
     
  8. DslCat

    DslCat Gearhead

    Jos ymmärsin oikein, eli eurovalot jenkkipunaviskuiksi..

    2 vaihtorelettä. Kuvassa vain toisen takavalon kytkentä, eli tämä tuplana
    [​IMG]
    Erikoista tässä on se, että parkit päällä ja vilkku, niin vilkun sammuessa parkkikin sammuu, eli takavalo käy pimeänä. Jarrupedaalia vilkun kanssa (ja parkit päällä) ei sammu kokonaan, vaan parkkilanka palaa kuitenki.
     
    Muokattu: 23.1.2020
  9. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Saisko tähän vähän selvemmän kuvan kuin nuo piuhat menee releellä? Tuosta piirroksesta ainakaan mä en nyt ihan kaikkea ymmärrä. Toi vois toimia kun saa tuon parkki syndrooman pois. Voi olla maahäirä?
     
  10. Bukero

    Bukero Gearhead

    tarkennuksena että aina kun vilkun pulssi tulee niin parkki sammuisi ellei saisi maita vahvemman langan kautta, (jarrupuolen rele) koska vilkku katkoo yhteistä maata..eli vilkutuksen aikana jos jarrua painetaan käy koko lyhty pimeenä koska kaikilla navoilla vilkku pulssin aikana sama jännite.
     
    Muokattu: 24.1.2020
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Uusissa autoissa LED etuparkki katoaa vilkun tieltä joissakin malleissa mutta näissä vanhuksissa parkki jatkaa ja "jarruvalo" vilkkuu, mikä on mun mielestäni paremmin tarkoitukseen sopiva toteutus.
     
  12. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Tätä kun aikansa pähkäili niin mahtaako toimua? En kokeillut mutta ei taidariittää vaihto aika kärkien välillä siihen että vilkkuisi? Sitten tuon toinen kytkis. Maadotus aiheuttaa harmaita hiuksia sekä lampun sammumista. Eikö oikeasti kukaan ole tehnyt autoonsa takavaloille tälläust selkeä simppeliä ratkaisua?
     
  13. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Tämä ei toimi. Ainakin tavallisella polttimolla on niin olematon tuo sammuminen ettei edes kunnolla havaitse.
     
  14. J-peg

    J-peg Gearhead

    Joko teit muutoksen?
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä laittasin vielä kaksi diodia kahden releen lisäksi eli tollanen kytkentä kumpaankin takavaloon, diodit estää ettei virrat sytyttele mitä sattuu.
    Eli jarrua kun painaa vetää rele A kärjet kiinni mutta muuta ei tapahdu kun vilkusta ei tule sähköä, virta menee diodin ja releen B kärkien läpi lampulle ja se syttyy.
    Kun taas vilkusta tulee virtaa niin menee diodin ja releen B kärkien läpi lampulle ja taas syttyy ja sammuu vuoron perää.
    Mutta kun jarrua painetaan samaan aikaan kun vilkusta tulee virtaa niin rele A on siis kokoajan vetäneenä ja vilkun jännite pääsee releen B käämin läpi ja kärjet aukee ja valo siis vilkkuu.
    Vilkkurele sit sellanen joka ei niin paljoa muuta vilkutus tahtia kun kuormahan tossa muuttuu.
    Diodiksi käy hyvin 6A kestävä, tarkistakaan muut vielä meniks tos joku pieleen...

    https://aijaa.com/PcmU9B
     
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Vähän mietin lisään niin tuli parempi versio 3 diodia, elektrolyyttikonkka ja rele.

    Nyt pysyy kuorma samana vilkku releellä eli ton konkan arvo sellaseksi kokeilee et kärjen pysyy vetäneenä vilkkumisen ajan niin jarru sähkö on katkaistu silloin, konkka esim 1000µF riippuen releestä.

    https://aijaa.com/S17yub
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Etu ja takavilkku ovat vastakkaisvaiheiset. Ei se kiellettyä ole, eikä ne läheskään joka autossa näy yhtäaikaa.
     
  18. J-peg

    J-peg Gearhead

    Eikait tässä muuta kuin tilataan komponentteja ja kokeillaan...
     
  19. J-peg

    J-peg Gearhead



    Tuossa YouTube-videossa 197* celicaan muutos-kitti.
     
  20. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    https://aijaa.com/Kta6uN

    Tolla kytkennällä onnistuu kahdella releellä ilman diodeja. Parkki palaa koko ajan.
    Varjopuolena että vilkku vilkkuu eritahtiin edessä/takana kun jarruttaa...
     

Kerro tästä muillekin!