Cadillac 500 cid "optimointi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tässä muuten vielä kuva lisätystä öljylinjasta. Lähtee pumpun yläpuolelta ja jakoblockin kautta kulkee painemittarin anturin reikään. Blockissa kaksi anturia, kun halusin Impalan alkuperäisen valon ja myös mittarin. Eipä tuo paikallaan mihinkään juuri näy. Pitää vielä rakentaa letkulle kannatus lohkon kylkeen.

    [​IMG]
     
  2. Eli tällä ulkoisella öljykierrolla on muutakin funktiota, kuin olla mittareiden antureiden alusta? Onko tuossa Käkkylän koneessa sitten normaalisti ongelmia öljynkierron kanssa?
     
  3. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Ei yleensä ole ongelmia koneen suunnitellulla kierroslukualueella (alle 4600 rpm), mutta annetaan "Cadillac Kid":n kertoa lisää.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Näin mulle amerikan gurut vakuutti. Mikäli oikein ymmärsin, niin tasaa öljynkiertoa. Koitin nyt käyttää kaikki konstit ettei vaan laakerit uudestaan korkkaa. Eli kampiakselin laakerien öljyreiät suurennettu, 425cid caddyn ö-pumppu (toki se on myös suodattimen eri kulman takia) by-passissa chevyn tiukempi jousi shimmeillä jne.
     
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jos tosta mun virityksestä on jotain haittaa, niin vartin homma laittaa vakioksi.
     
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Niin ja lisäyksenä: en tiedä kuka on tämä "Kid" mutta facen puolella on palsta "CADILLAC 472/500", jossa ainakin herrat Julius Ban ja Scott Hatch vaikuttavat sen verran päteviltä, että neuvoihinsa luotan. Muitakin on, mutta näiden ukkojen kanssa on tullut vaihdettua viesti jos toinenkin ja postaamansa tiedot ja projektikuvat ovat ihan huippua.
     
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Turbaania odotellessa..

    Vetolevyn pultit ei oo symmetrisesti caddyssa. Merkintä helpottaa oleellisesti takaisin laittoa. Ameriikanmiehet eivät olleet hoksanneet, vaan dremelöivät reiät soikeiksi. Kuvassa tietty uusi.

    [​IMG]

    Ja nyt kun kone on vielä pukissa, niin ministartteria oli hyvä shimmailla jämptisti kohilleen.

    [​IMG]
    No ei menny tarpeeksi lähelle edes shimmaamalla julmetulla kasalla levyjä! Kyllä se tosin viime kesänä toimi nätisti.. Eksakti ameriikanmittahan tuolle hammasvälykselle on "paperclip". Olettaisin olevan n. 1-1.5mm. Tultiin kaverin kanssa lopputulokseen, että tästä ei ilman koneistusta selviä!

    [​IMG]
     
    big t, -Skeletor-, Buick55 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Hieno on tuo Seevun motti.

    Mullon kans tuo oma "vuosihuollossa",laitoin kuvaan vertailun vuoksi SB Chevyn runkolaakerin ja 500:sen vastaavan:)
    [​IMG]
     
    -Skeletor-, Seevu ja Herje tykkäävät tästä.
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Startin kiinnityksestä vedettiin maltillisesti 2mm. pois. Olisi voinut ottaa enemmänkin, mutta nyt "backlash" on o.o20 1.46mm shimmeillä ulomman pultin puolella. Saa vielä kasvatettua välystä, jos on tarpeen.

    Hyvin olivat kiinalaiset piilottaneet huokoset palikan sisälle :D

    [​IMG]

    Uusi, "sniperin kestävä", laturi paikoillaan. Uudesta puuttuu kolmas kiinnityspiste, kuten caddyn alkuperäisessä oli, mutta kyllä tuo matkassa pysyy. Maajohto tietysti jäi laittamatta, joten poishan laturi pitää vielä kaivaa..

    [​IMG]
     
    -Skeletor-, J.J., Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

    Pieni ootee.

    Onkos tuollainen cädin mylly vielä maailman nopein bensalla käyvä moottori?

    415mph vedetty aavikolla, vakio lohko ja kampura +2000hv.
    Ilmeisen lujaa tekoa.
     
  11. Olipas pakko googlata laite:

    Back at the pits, engine builder Courtney Hines begins downloading the data. Hines owns CAD 500, an engine builder that specializes in hot-rodding the piss out of old Cadillac big blocks. This particular run was done on a twin-turbocharged 472 from a 1972 Eldorado, bored and stroked about 60 cubic inches over factory to a healthy 8.8-liters. Most of the pieces have been replaced, though the iron block and forged iron crank remain. Quite amazing to think about, especially considering that Hines figures this particular motor makes around 1800 horsepower and 1500 pound-feet of torque.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.3.2020
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kyllä jenkeillä luemma on ainakin. 1500HP koneita autoissa ja veneissä käsittääkseni kovempia. Vakio lohkoilla ja kampuroilla.

    Omasta jos irtoaa yli 200 niin viritys on onnistunut
     
  13. matti R

    matti R 3rd gear

    Eikös kaikissa 1972 Eldoissa ole 500cid mylly.
     
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Hain välitunnilla uuden upean Frostbite jäähdyttäjän! Jenkkiosa.com.[​IMG]
    Tekemäni tunneli sopi heittämällä, mutta..

    [​IMG]
     
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pari päivää nyt miettinyt tuota jäähdyttäjää. Muutaman sentin ylemmäs sen saisi nostettua ja ehkä sillä saisi mahtumaan. Sen jälkeen ongelmana saattaa olla tuon tunnelin ja flektin mahtuminen.. Sähköflektejä on kyllä pari, mutta viime kesän jatkuvan kikkailun jälkeen mekaaninen tuntuisi luotettavammalta..
     
  17. En tiedä, millaiset vispilät sulla siellä oli. Mutta Volvon flektit on todettu tehokkaiksi ja niiden kaukalo on sopinut moneen jenkkisyyläriin hyvin. Volvolla ennen kaikkea fiksu ohjaus niille flekteille:

    [​IMG]
    Tästä oli OD:lla keskustelua ainakin tässä ketjussa:

    http://www.overdrive.fi/forum/threa...ehkoe-flektin-termostaattisarja.271258/page-2
     
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tuo Sniper käsittääkseni tukee sähköflektejä (pitää lukea vielä ohje). Motonetin flektit oli. Tosin ilman mitään kunnon tunneleita.
     
  19. Näissä flektijutuissa autotehtaat on fiksumpia kuin tarvikerimpuloiden tekijät. Volvon lisäksi kannattaa katella Mersun konepellin alle. Joku jossain ketjussa kehui Chrysler Voyagerin fleketejäkin.

    Jos löydät sopivat ja sopivan tunnelin, niin saahan niitä sitten ohjattua Sniperillakin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ainakin 300(?) mersussa oli äänen puolesta tehokas trötö :D
    Pitää perehtyä. Kiitos taas Migu.
     

Kerro tästä muillekin!