Harjoitellaanhan vähän KA:n katsastusmääräyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 8.1.2020.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla oli -77 Beauville-van kuormuri, kolme riviä penkkejä ja ei ne mitään kovia ollu, ihan tehtaan sohvat ne kaksi takimmaista + erillispenkit edessä, missäs kohtaa kuuormureissa on ollu kovia penkkejä??? Nyt sutii tyhjää...
     
  2. T5

    T5 Gearhead

    Eikös Metro-Auto (?) tehnyt Suomeen tulleisiin uusiin vaneihin jotkut tämmöiset takapenkit?
    [​IMG]
    Liekö noita tässä haettiin?

    E: Näyttäisi nettiautossa olevan yksi pätkä Tahoekin kuorma-autoksi rekisteröitynä. Onko tuommoisia koskaan saanut niin isoilla akselimassoilla, että kuorma-autoksi täällä saisi?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuvan auto on pakettiauto, jossa kikkailtiin kovilla tilapäispenkeillä. 70-luvulla puolestaan kuorma-autoiksi rekisteröidyillä vähän painavimmilla, joissa sai olla täysi penkistö.
     
  4. T5

    T5 Gearhead

    Tuo kuva on otettu suoraan nettiauton myynti-ilmosta. Siinä myytiin kuorkki-vania. Samanlaisia takapenkkejä siellä on muissakin samanlaisissa vaneissa.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ok. Tommosilta näyttivät pakut, joissa oli sallittu max 50mm istuinpaksuus. Kotitekoisissa oli vanerin päällä ohut foam mutta maahantuojalla oli vissiin pehmeämpi satulavyöpunos alla. Niitten kanssa kikkailu saattoi tuoda 100’000mk verot, joten ei viitsinyt kaikkea kokeilla.

    Veisteltiin yhteen pakuun puusta muotoon selkänoja, näytti paksulta. Katsuri puratti sen niin, että sen saattoi nähdä ohueksi.

    Muuten maksaisin vanhasta pakustani satasten verot ja lätkän pois, mutta kun sillä saa nykyisellään ajaa joukkoliikennekaistalla, niin se on hyvä just noin!
     
  6. DslCat

    DslCat Gearhead

    Pitää paikkansa. Metro-Auto myi N.A Importin tuomia Vaneja, Pickupeja ja Suburbaneja kovilla penkeillä. N.A I:lla oli liikennemisteriöstä poikkeuslupa noihin kuorkkien penkkkiasennuksiin - tai no, kirkonpenkkisäännöillä (kuten pakuihinkin).
    Poikkeuslupa koski ohjaamosuojan siirtoa tuon penkkirivin taakse, siis suomeksi sen poistoa. Pykälien mukaan tuo penkki oli "tilapäisistuin tavaratilassa". Tuohon etupenkin taakse kuuluisi se ohjaamosuoja, ts. väliseinä, paitsi kun oli poikkeuslupa.

    Vuonna 2000 vai 2001 ministeriö kumosi poikkeusluvan. Tehtailu loppui.

    Vuonna 2003 laki muuttui nykyiseksi, eli N2 kuorkkiin ohjaamoa sai venytettyä, ja 3 penkkiriviä alkup. pehmeillä, vöiden kera.. kuormatilaan ei tartte rakennella penkkejä. Auton kantavuudesta pitää jäädä yli puolet tavarakuormalle - oliko yks matkustaja 68kg ja kuski 75kg (1995 eteenpäin taisi kuski kuulua auton omamassaan).

    Taisin olla 2003 ensimmäisiä muutoskatsastajia kun Hakuninmaalla aseman miehityksestä (päällikkö mukaan lukien) iso joukko oli katsomassa toimenpidettä. Erään kommentti oli "nääkö on niitä uusien pykälien sporttikuorkkeja..". Ootteeseen tuli alaluokaksi "monikäyttöauto" - pelottelivat dslveron pomppaavan hlöauto tasolle. No, niin ei kuitenkaan käynyt..

    E: vanhassa laissa oli kummajainen tuohon kuorkin tilapäisistuimeen tavaratilassa; sitä sai käyttää vain yrityksen työntekijöiden kuskaamiseen työmaalle tai pois, paitsi säälittävissä tapauksissa sai auttaa tiellä hätäänjäänyttä. Rakennetta ei saanut muuttaa, ja siksi turvaistuin/koroke siinä oli tulparike (lapsityövoiman käyttö) - konttorin huumoria..
     
    Muokattu: 14.1.2020
    1purehell ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  7. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mun subbe on - 95 lähteny uutena liikenteeseen metrosta just tollasilla kovilla penkeillä ja väliseinä niitten takana. Yks pari tarvikelenkkejä lattiassa ton kovan penkin alla ja kaks paria tavaratilassa. Seinä umpinainen ikkunalla. Viime leimallakin tarkastettiin että on paikallaan. Penkin vaihdoin pehmeäksi purkuautosta, ei ongelmia, kuuden hengen kuorkki.
     
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Aiheeseen liittyen, on alkanut tehdä mieli tuollaista:

    [​IMG]

    Auto on jo, melkein kuin kuvassa oleva paitsi eri värinen ja järeämmällä alustalla eli kuorma-auto. Jos tuollaisen kopin askartelee, niin siinä ei kai mitään muuta ihmeempää ole kuin ohjaamon suoja, eli rakenteisiin upotettuna riittävän vahva runko etupäähän. Mulla on hytin korkuinen lasikuitukoppi ja sen kanssa olen useamman kerran käynyt leimalla ilman ohjaamon suojaa, viimeks taisi inssi huomauttaa että laitappa seuraavalla kerralla. Pitäisiköhän kalusteiden olla kuormaliinalla kiinnitettyjä jotta kuorma-auton status säilyy? Tai toisaalta saahan kuorma-autossa kai olla tarvikkelaatikoita tarpeen mukaan? Mitään luksussisustaa ei ole tarkoitus rakennella kun yksikseni retkeilisin. Emäntä ei kuulemma halua mukaan, enkä huolisikaan, ainakaan omaa.;) Punkka, jääkaappi ja joku sopanlämmityslaite sekä vaatekaappi riittäisi. Kajakki katolle.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. leemu

    leemu Gearhead

    Minkälainen rakenne tuo on? Meneekö valmis koppi lavan sisään?
    Laittaa kopin liinoilla kiinni lavalle, niin silloinhan se on kuormaa;)
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  10. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Ei. Kuvassa on lainsäätäjän aikaisempi versio kevytkuorkista. EI saanut olla pehmeitä penkkejä. Yhdessä vaiheessa piti olla kaksi väliseinää, se aika oli onneksi lyhyt.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    En tiedä, kuva pöllitty netistä (sori netti). Mä olen visioinut sellaista rakennetta että koppi alkaa laitojen päältä ja kalusteet nostettaisiin erikseen lavalle. Voisi vaikka tarvittaessa käyttää muunkin tavaran kuljettamiseen. Pariovet tietysti vaatisi sitten että saa isommat lastit sisään. Kuormaliinoja elegantimpi kiinnitysratkaisu olisi toiveissa.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kuorma-auton kuormatilan mitoille ei taida olla juuri erityisiä vaatimuksia vaikka joku katsuri yritti perustella 120cm minimipitutta noiden kuormalenkkien sijotuspykälillä mutta eihän sekään ole mikään peruste. Auton kokonaispaino pitää olla yli 3500kg ja tavarakantavuus suurempi kuin ihmisten osuus. Tuollainen koppa saa olla ihan kiinteä eli pulttaa vaikka kiinni.
     
  13. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Juuri tällainen tapaus on, mitä tarkoitin. Kovat penkit vaihdettu pehmeisiin. Metroauton varustelema, vuosimallia 2000.
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä katsastin tuon mun crew cabin 2000-luvun alussa (02 tai 03) 3+4 paikkaiseksi. Siinä oli edessä oma sohva, takana 4 hengen lankkupenkki ja etupenkkien takana metallinen väliseinä kattoon asti. (=katsastuksessa tarvittu varuste) Otteeseen merkittiin se "ana 57" tjs. pykälän mukaiset tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet.
     
  15. julmajari

    julmajari Gearhead

    Tehtiinkö noi turhaan kovapenkkisiksi aikoinaan vai oliko eri säännöt, mullakin samanlainen 99 malli KA
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ennen oli eri, nyt on nyt.
     
  17. aesvi

    aesvi Gearhead

    Kiva tietää tuokin historia, kun itsellä on juurikin tuommoinen -98 Vani. Eikä siinä ole nopeusrajoitintakaan - toki ajoneuvokohtainen 80 km/h nopeusrajoitus on.
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yhdessäkään 98;ssa ei ole rajoitinta
     
    ihka tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!