Ilmastointi tietäjät hoi!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tox-11, 4.9.2018.

  1. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ei, mut sen mitä kattelin niin aika puhdas on, eli pitäis päästä ilma virtamaan hyvin. Jossain oli vielä että pitäis tarkastaa raittari. Täytyy kaivaa se esiin vielä ja kattoa höyrystinkennokin.
    Putket konehuoneessa on ainakin niin kylmät että just ja just kärsii ottaa kiinni.
     
  2. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Joko höyrystin tai lämppärin kenno tukossa ettei ilma mene läpi tai paisuntaventtiili tukossa tai liian vähän kylmäainetta.

    Kun kennot puhdistettu niin sisäpuhallus täysille ja katkooko yhä ja tuleeko kylmää ?
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Taas on se aika vuodesta, ostamani nissan n15 kylmästöinnin kompressori ei käynnisty. Tavaraa on järjestelmässä, suhahtaa venttiiliä painaessa ja mittarilla tsekattu että painetta on. Samoilla paineilla muuten dodgen ac alkaa työntää kylymää. Verrokkina vaan katoin. Ohitin painekytkimen eikä käynnisty. Flektit kyllä pyörii vaikka painekytkimen liitin paikoillaan. Kytkentäkaavion etin netistä mutta: kompuraan tulee kolme johtoa. Magneettikytkimeen kaksi jotka jännitteen syöttö ja maa tiedän, luulen tietäväni, arvaan. Mutta mikä se yksi on? Erillinen keskelle kompuraa tuleva. Se ei valjennut pikaisella selailulla kaaviosta. Hankalassa paikassa muutenkin koko kompura irroitella mitään liittimiä ja mittailla.
     
  4. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Liekkö tuossa järjestelmässä useampaa painekytkintä kuten esim Vanissa on? Eli jos sen kompuraan tuleva kolmas piuha on sellaisen johto?
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei löytyny ja korjaamokäsikirjan mikä löyty netistä mukaan se ainokainen on ns. dual eli kaksitoiminen. Pitää vissiin purkaa oikean puolen sisäloksua ku siinä pitäs olla luukku tai ainakin pimperassa samanikäisessä on jossa sama moottori. Sitte ku on se ja pyörä pois ni jos pääsis mittaamaan. Samoilla vaihtais sen ulvovan moniuraremelin välirissan laakerin ku toimeen tarttuu.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No, nytpä alko selvitä ku syventy. Se kompuran kylessä oleva johto on ”thermal protector” anturille. Kytkee vissiin pois päältä jos haistelee että on feelua ja liian lämmin. Siihen tuo thermal minusta ainakin viittaa. Sitte ku se dual paineventtiili saa kerta sen syöttöjännitteen ja tyhjäkäynnin heilahtaminen kieppinittarin mukaan tapahtuu ac-kytkimen painalluksella eli iacd-ficd solenoid valve syöttää lisää ilmaa koneeseen ja tyhjäkäynti nousee niin täytyy se ac-relekin sitte täytyy toimia. Kaavion mukaan päättelin.

    Kun se ei magneettikytkin kerta lyö päälle kompuraa edes ni sitä pittää nyt selvitellä. Onko syöttöjännite kateissa vai onko kytkin sökö? Vai onko se thermal connector taikka siinä johtokatkos?
     
  7. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Joistakin japseista mennyt releitä,jotka kytkee kompuran päälle...
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, luin netistä kans releen mahdollisuudesta. Löysin ihan tehtaan vian haku proseduurin ja siinä neuvottiin ekaksi kattoon kompuran jännitteen syöttö ja sitten thermal connectorin jännitteen syöttö ja sitten kolmanneksi sen releen jännitteen syöttö ja toimiiko se. Täytyy huomenissa ihmetellä ja seurata kaaviota lisää jos ei noista löydy.
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Tosiaan tuleeko MC-kytkimelle virta ja maa. Sekä onko se kolmas kompuran perässä? Kierros tunnistin...
    Tai jos on lenkitetty kompuran Mg-kytkimen +johtoon niin sen voi ohittaa. (lämpösuoja)
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    kun en ole kylmästöintiasentaja ni en kyllä ymmärtänyt kaikkia termejä. Magneettikytkin (mg?) toimii ja siinä sarjassa oleva lämpökytkin (thermal connector) ainakin kylmänä. Testasin ne kytkemällä suoraan jännitteen jolloin löi päälle. Painekytkinkin minusta toimii ja sen pitäisi olla dual eli ylä ja alapaineen tunnistava. Liittimen kun irrottaa niin tuulettimet ei käynnisty. Muita tunnistimia en nissanin kytkentäkaaviosta löytynyt. Tänään sain tilatut osat ni voi remmit ja välirissan päälle laitettua kokeilla lisää. Sitä ac-relesokkelia ja kytkentää sekä relettä tutkin ja se jäi viä vähän kesken. Ymmärtääkseni yhteen napaan sokkeliin tulee täydet tulet ja siitä releen kautta kompuralle (tämä kompuralle menevä johto on kunnossa kun testasin), sitten ymmärtääkseni hytin ac-nappulan kautta virrat jotka releen kautta painekytkimen kautta maihin. Jos en ihan lepässä ole?
     
  11. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    juu, kiitosta vaan ja löysin tommosenkin sivuston aiemmin mutta täytyy katella läppäriltä ku ehtii loppuviikosta paremmalla ajalla. Sitä ku o hankala pieneltä puhelimen ruudulta tihrustaa varsinkin sähkökaaviota joka päättyy ja jatkuu seuraavalla sivulla.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nyt sain jarrut tehtyä uusiksi tohon tötteröön ja uudet remelit sekä välirissan laitettua paikoilleen että sai käyntiin. Noppeesti ku kokkeilin ni releen koskettimen sulkemalla kompura alkaa pyörii. Joteski tuntuu että 75% vikamahdollisuuksista alkaa olla pois suljettu. Lähinnä sen nelinapaisen releen navoista laskin kun syöttöjännite ja kerta kompura toimii ja ohjausjännitekin releelle näköjään tulee. Sitä ohjauksenmaatto puolta sitte ihmeteltävä seuraavaksi.
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Höyrystimellä eli siis auton kojetaulun alla olevalla kennolla on jäätymissuoja.
    Se on joko anturi tai mekaaninen kytkin, yleisin syy miksei kompuran magneettikytkin (Mg-kytkin) releen ohjaukseen tule virtaa.

    Eli katkaisija antaa ohjausvirran Painekytkimen ja jäätymissuojan kautta releelle. Rele antaa nastojen 30/87 kautta kompuran Mg-kytkimelle virran.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, tommonen jäätymissuoja se unohtu pähkäilyistä vaikka olen semmoisista kyllä kuullutkin ac laitteiden yhteydessä.

    Toisaalta kyllä sille releelle tulee myös se ohjausjännite ku virtakynällä katoin. Jotenkin silleen paskasti ja epäselvästi sen ilmoitinkin edellisessä viestissä.

    Kompura siis lähtee kyllä pyöriinkin siis kun meisselillä (ruuvi) painaa ac-releen koskettimia. Jäi kesken ku auto katoksessa ja vitun kylmä on.
     
  16. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Tuleekos relelle ohjaus maadoitus? Japsit hoitaa ohjaukset toisinaan maadoittamalla....
     
  17. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Jaa,kaavion mukaan viimekädessä maadoitus-ohjuksen antaa moottorin ecu.. Riippuen mootori-koodista,piuha kiertää painekatkaisijan kautta..
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aika pitkälle tuohon vaiheeseen jäin minäkin tutkimuksissani. Jatkan kun ehdin ja pystyn. Kiitos uskon vahvistuksesta etten ihan lepässä asian kanssa ole.
     
  19. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Juu, releen ohjaus yleensä maapuolelta.
    Eli jäätymissuoja myös releen vetokäämin maalinjassa.

    Tai ECU....
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Voip olla turhaa puuhaa ettiä, jos vitun kylmä on. Kun ei sen sillon kuulukaan toimia.
     

Kerro tästä muillekin!