Mopar 8 3/4 "kiilaperän" takapyörän laakerien vaih

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja CC69, 10.6.2011.

  1. CC69

    CC69 Gearhead

    Auttakees Chevy-ukkoa kun en ole näiden Mopareiden kanssa juurikaan touhunnut.

    Eli vastaan tuli vanhemman mallinen 8 3/4 hanuri vuodelta -64, jossa on pyörän pulttikehä kiinni akselissa kiilalla ja lukittu paikoilleen järeällä kruunumutterilla + sokalla.

    Tuohon pitäisi vaihtaa takapyörän laakeri ja nyt piti ottaa aikalisä ja tuumaustuokio mitä kaikkea pitää purkaa pois että saa vetarin pois. Näyttäisi siltä että tässä mallissa pitää se kiilalla kiinni oleva "pyöränpulttikehänapa" vetää pois ja myös jarrut ja jarrukilpi ottaa irti. Pitääkö?
    Ainakaan tämä ei ole niin suoraviivainen kuin uudempi malli josta on ohjeita netti pullollaan, mutta tästä vanhemmasta versiosta onnistuin löytämään vain yhden piirroksen, joka sekään ei selitä kaikkea.

    Kyseessä on kaverin auto ja arvostaisin "instructions for dummies" etten tule rikkoneeksi mitään.

    Toisekseen, mahtaako tähän saada noita kruunumuttereita tai vetoakseleita mistään varaosana? Sen toisen puolen kruunumutterin on ilmeisesti joku ensin mysönyt kierteettömäksi ja sitten hitsannut sen paikolleen...
     
  2. HMW

    HMW 3rd gear

    Välillä näkee käytettyjä vetareita myynnissä.. itse vaihdoin yukon:in vetarit ja green Bearingin laakerit kun ei löytynyt.
    http://www.usparts.fi/?page=59#194

    Nyt en vaan kuollaksenikaan muista tarkkoja purku ohjeita, mutta jos laakerille haluaa päästä käsiksi joutuu kyllä ottamaan jarrut + jarrukilven irti.

    niin jos vaihtaa yukonit niin joutuu uusimaan vetarit molemmin puolin.
     
  3. Smokend

    Smokend 3rd gear

    http://www.4secondsflat.com/rearendtech2.html

    tossa on linkki ja jonkinlainen räjäytys kuva 2 erityyppisestä perästä..

    lainaus kuusnelosesta "1957 - 1964
    This 8 ¾ has its brakes attached to the axle shaft by a large nut. I don't know anything about them but to avoid them. Casting # 1820657"
    :poff:
     
  4. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Skannasin Motor's auto repair manualista 1962 sivun missä tuon tyypin perään ohjeet? Jos tuosta nyt jotain iloa olisi
    :D
    www.uurastajan.com/mopar.jpg
     
  5. MH

    MH 3rd gear

    Mutteri auki ja ulosvetäjällä se pyörännapa pois. Se voi myös olla niin piukassa että helposti murjoo akselin pään/jarrurummun paskaksi!
    Jarrukilven joutuu tosiaan purkamaan pois että saa vetarin irti. Sekin voi olla piukassa ja kannattaa vetää vaikka liukuvasaralla siitä ison mutterin alta.

    Laakeri on lukittu krymppirenkaalla.

    Päittäisvälys on säädettävä shimmilevyillä jotka tulevat sinne jarrukilven ja akseliputken väliin.
     
  6. american cars

    american cars 3rd gear

    8 3/4 "

    MoPar kiila akseleita eri pituisia hyllyssä.

    helsinki automatic center oy p. 09 302847
     
  7. CC69

    CC69 Gearhead

    Iso kiitos kaikille vastanneille ja vielä erikseen "ursus2":lle selventävästä kuvasta. Näillä ohjeilla päästään eteenpäin.

    Palataan myös noihin varaosatarpeisiin kunhan omistajalle selviää haluaako hän laittaa sen toisenkin puolen kuntoon. Tämä akuutimpi puoli on se toivottavasti helpommin aukeava.

    -Juha
     
  8. Pecan

    Pecan Gearhead

    Minkähänlainen tämä vetarin mutteri kuuluisi olla ja saakohan näitä mistä? Otin omastani rummun irti jarruremppaa varten, mutta kierteet on aika huonot, tai muttereissa oikeastaan ihan entiset.

    Epäilys on, että onko nuo edes oikeanlaiset. Ja avainkooltaankin nämä ovat keskenään erilaiset. Nyt tuossa on prikka välissä, kuuluisikohan olla laipallinen mutteri? Nyt nimittäin pienempi, avainkoko 1-1/16" on painanut prikan kuopalle. Toisekseen mutterit jää aika ulos muutenkin, että jotain hämärää tuossa nyt on?
     
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Vai tätä:

    [​IMG]
     
  10. Pecan

    Pecan Gearhead

    Tämä Rautamäen kuvassa oleva voisi olla aika lähelle sitä mikä on mulla tuo isompi mutteri. Ja irtoprikkahan siinä näkyy olevan. Tämä isompi ei niinkään tunnu painattaneen prikkaa mutkalle. Toinen huomio, että mulla akselin pää jää suunnilleen mutterin tasalle, joka vähän ihmetyttää sekin.

    Toisella puolella on tosiaan mittojen perusteella tälläinen: http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=8939&editmode=showmain&s=1&p_id=824
    Rockauto tarjoaa juuri tätä samaa eteen, mutta taakse ei löydy sieltä mitään
     

Kerro tästä muillekin!