1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Ja sitten osa 2 vielä..Sitä bensanpaineen säätöä ja puhdistusta tarvitset ainakin:

    Bensapaineensäädössä on se Europpassa klassinen Malpassi:

    [​IMG]
    Tai sitten Amerikassa suosittu Holleyn (ja muitakin kopioita löytyy Summittilta) 12-804 säädin:

    [​IMG]
    Jälkimmäinen tarttee suodattimen vielä, mutta esim. hyvä vaihtoehto on Wix Filterin 33033:

    [​IMG]

    Sitä saa Rockautosta huimaan reiluun 3 taalan hintaan. Alunperin tuo suodatinta on ollut:

    BMW (71), Pontiac (60-66), Saab (69-73)

    Eli ainakin OEM-tyyliin sopiva.
     
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, ton paineensäätimen hommaan kyllä. Pumpun tuoton riittävyys selvinnee sitten viimeistään dynamometrillä. Mulla kyllä on jemmassa yksi sähköpumppu jossain.
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Pistin toosan tänään palasiksi ja voi vain ihmetellä että kuinka se vielä toimikin niin hyvin. Kickdown-servon mäntä oli vähän jumissa casessa ja se männänrengas jotenkin jumissa urassaan. Itse case ei onneksi näytä sieltä kovin kuluneelta. Low-Reverse servo oli täynnä mustaa sludgea. Etummaisen kytkimen kitkat oli kadonneet parista levystä kokonaan ja yksi väliteräskin oli jo melkein läpinäkyvä. Että olikin jo aika pikku ehjäämiselle...

    [​IMG]

    [​IMG]
    Kovin vähän oli enää kitkapintoja jäljellä etummaisessa kytkimessä...

    [​IMG]
    Pannat olivat vielä hyvässä kunnossa. Uusi kickdown-panta vaikuttaa kovin hepposelta verrattuna alkuperäiseen?

    [​IMG]
    Case olis pestynä ja valmis kasaamiseen..

    Että tämmöstä tänään!

     
    Seevu tykkää tästä.
  4. Make500 tykkää tästä.
  5. Make500

    Make500 Gearhead

  6. Millainen pumppu se on?
     
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Se on joku vanha kutoskoneisen k-jetronicin pumppu.
    Malpassista teinkin juuri kaupat naapurin isännän kanssa.
     
  8. No niin..Siinä on se säädinongelma ratkaistu.

    Tuo K-Jetronicin pumppu ei kyllä käy. Niiden paineet yli 5 baaria eikä se Malpassi sitä kestä:

    Fuel pressure can be regulated between 1.5 PSI and 5 PSI, maximum input pressure 10 PSI.

    Edit:Näköjään tässä pienemmässä mallissa tämmöinen rajoite:

    Suitable for engines upto 150 BHP
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    No, joka tapauksessa sähköpumppu on vaihtoehto vasta jos tuo mekaaninen ei riitäkään.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Juu ei k-jetin pumppuja lähellekkään kaasareita. Niissä on todella kovat paineet 4-5bar.
     
  11. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    6 bar tuottavaa pumppua voi ihan hyvin käyttää kaasarin kanssa esim. Lotus paineensäätimen kanssa.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla oli Walbron 255 litran ruiskupumppu (kai se 5-6 bar tekee) Malpassin ahtoja seuraavan kaasariregulaattorin kanssa ja sain säädetyksi bensapaineet "ihan mihin vaan" alueella 0,1...0,2 bar. Keihin CV:n neula alkaa vuotaa 0,2 bar paikkeilla, joten 0,15 oli sopiva luku päätyä. Ajokauden päätteeksi tarkastin lukeman ja hyvin oli pitänyt paineensa. Lotus taisi käyttää kaasariturbossaan just noita Malpassin painesäätimiä.

    Ruiskuun päätymisen myötä vaihdoin Malpassin mallia sellaiseen, missä sain säädetyksi reguloidun 3...4 bar ja sekin on toiminut oikein hyvin.
     
  13. Noissa Lotuksen turbomalleissa on paluu tankkiin. Eli siinä mielessä poikkeaa tavallisesta:

    [​IMG]
     
  14. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Noita Lotus säätimiä on myynnissä monessakin paikassa, hinta noin 70€.

    On ollu mulla käytössä ainakin jo 90-luvun alussa mun ekassa turbo kuplavolkkarissa...
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Just tommonen Malpassi oli mulla kaasariturbossa. Noilla letkukaroilla vielä oli. Ne saa myös kierreliitoksina. Tankkiinhan sitä ei tarvitse palauttaa tuosta extrahaarasta. Riittää, että tekee tankin ja pumpun väliin T-haaran, ja johtaa siihen. Semmonen järjestely mulla on 883/1200/turbossa ja toimii. Malpassi vaan vaihtui ruiskuun siirtymisen myötä toiseksi.

    ”Lotus” säädin näkyi olevan käyttämättömänä kaupan FB turbotorilla hintaan 45€.
     
  16. Tuo Lotus-malli on tehty blow thru asennuksiin, kun on pakko saada bensanpaine elämään ahtopaineen mukaan. En näe kyllä mitään flow thru asennuksessa siinä mitään ideaa. Toki sen toimii saa.

    Minusta Maken lähestyminen, että kokeilee riittääkö se mekaaninen pumppu on ihan fiksu. Jos ei riitä, niin minusta on fiksumpi sijoittaa 30 taalaa Spektra/Carterin pumppuun kuin tuplat Lotus -paineensäätimeen.
     
  17. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    En ota kantaa mikä on fiksuinta, kerroin vain fakta tiedon. Ja saa lisäksi helposti riittävän tuoton käyttämällä melkein mitä tahansa ruiskupumppua minkä sattuu löytämään. Ja vielä jos tulee kaasarin säädössä ongelmaa rikastuksessa, niin voi käyttää apuna bensapaineen nostoa myös imupuolella, tietysti vain hyvin maltillisesti.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eipä tietenkään, jos ei sitten sattumoisin satu olemaan moinen jo käsissä. Tuohan lakkaa reguloimasta ahtopaineen mukaan, kun jättää kalvon päälle johtavan liittimen kytkemättä. Tarvitsee kuitenkin olla tuommoinen paluulinjallinen, jos haluaa käyttää ruiskun korkeapaineista pumppua.

    Mopo-Sportista löytyy paljon vaihtoehtoja Malpasseiksi. Ja muutakin. Pitää vaan saada siellä tiskille se, kuka niistä tietää. Niillä ei ole ihan kaikki tuotteet sivuillaan.

    Slantin mekaaninen pumppu on samankokoinen kuin V8 pumppu joten voisi olettaa sitä tuottoa olevan tarpeeksi.

    Mulla toimii mekaaninen siirtopumppuna, mutta kun on se kahden litran välitankki keulalla, niin ei edes tarvitse käydä tuoton rajalla kun tekee äkkilähdön.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tästä ideasta tykkään! Nostaisi ahdoilla jonkun apuregulaattorin tai turboruuvin kanssa bensapaineilla bensapintaa, jolla saisi lisärikastuksen. Ahdoilla kuitenkin olisi mukava pysyä tarpeeksi rikkaalla varsinkin kuumalla kelillä.
     
  20. Tuo idea ei ole välttämättä kovin pitkäikäinen, jos ja kun se neulaventtili ottaa siipeensä siitä liiasta bemsapaineesta. Parempi rikastaa oikeanlaisilla kaasuttimen säädöillä.
     

Kerro tästä muillekin!