Mekaaninen bensapumppu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Marvä, 4.5.2020.

  1. Marvä

    Marvä 1st gear

    Moi. Olen tuossa joskus kysellyt ajatuksia sähköisen pumpun asennuksesta yms. Kuitenkin hommasin alkuperäisen ja mekaanisen. Tuo ongelma ja pieni ärsytys on kuitenkin se auton seisonnan aiheuttama polttoaineen valuminen. Haluisin kovasti pitää kiinni tuosta mekaanisesta, Mutta...! Olisiko jotain käytännön opettamia, kokeiltuja juttuja, jolla bensan valumista hidastaisi. Esim suodattimia takaisin virtauksen estämiseksi yms. Täytyy nuo kaasuttimen säädöt vielä kattoo, kun tuli tilattua tiiviste tarvike kitti.

    Mvä
     
  2. SBChevy

    SBChevy 1st gear

    Takaiskuventtiili bensaletkuun.
    Tahtoo vaan nuo oikeasti laadukkaat kaasarikäyttöön tarkoitetut sähköpumput olla aika hintavia.
    Halvemmat taas heikko kestoisia.
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Välttämättä ei ole kyse bensan valumisesta pois kaasarista. Nykybensa haihtuu todella nopeasti verrattuna vanhaan.:eek:
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Suurin osa mekaanisista pumpuista on itsessään jo takaiskuventtiilejä.
    Lisäksi halvat sähköiset "tikittäjä pumput" toimii myös vastaavalla periaatteella (kaksi takaiskuventtiiliä ja niiden välissä muuttuva tilavuus).
    Miksei asentaisi sähköistä "tikittäjä pumppua" primerointitarkoitukseen. sen voi kytkeä mekaanisen rinnalle tai vaikka sarjaan, jos virtausvastus sähköpumpun läpi ei ole liian suuri.
    Pidemmän seisotuksen jälkeen painaa primerointinappia ja sitten kun kohokammiot on täynnä, tärähtää heti avaimesta. Ajo tapahtuu normaalisti mekaanisen pumpun avulla.
     
  5. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Eipä ole mekaaninen tuottanut ongelmia ikinä joskus käyttämättä nuo ma-autot parikin vuotta ja kun pitää käynistää niin vanhaan tyyliin bensa luraus kaasarin kurkkuihin ja käyntiin.Jos pumppu on kunnossa alkaa imeä tankista jo tolla yhdellä ryypyllä .
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mekaanisen pumpun ja kaasarin väliin semmonen perämoottorin bensaletkuun kuuluva puristeltava "pumppu". Nääs jos on joku 6 voltin sähköillä oleva museopeli, jonka laitteisto ei ole hyvä bensan nostoon startilla - kaasutinhan on kuivunut ajojen välillä, ei valunut - ottaa jokusen moottorinkierroksen startilla, ennen kuin kohokammio on täynnä. Sillä käsipumpulla voi primeröidä laitteen. Avattaren autossa on moinen. Järjestelmä on sillä 2 kertaa täytetty.

    Mutta voi olla vikaa ihan ryypyn läpän sulkeutumisessakin jos sahuuttaa kylmänä pitkään.
     
  7. Marvä

    Marvä 1st gear

    Hep. Mielenkiintoisia ajatuksia. Tuo sähkö pumpun rinnalle tai sarjaan laitto. Tuo takaisin virtausventtiili mulla letkussa jo on, mutta jotenkin se ei ole auttanut. Liekö sitten haihtuu tai jotakin. Moottoritila on kuuma pitkään ajon jälkeen. Tuo primeröinti pumppu olis helppo toteuttaa ja kokeilla. Ongelma kun on yleensä auton seisottua päiviä. Tietenkin nuo kaasarin hyvät säätö ohjeet olis kova sana
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Erittäin suurella todennäköisyydellä kyse on kaasuttimen osittaisesta kuivumisesta haihtumisen takia. Neulaventtiilihän jää heti bensapinnan vähänkin laskettua yläpuolelle, eikä voi sikäli valuttaa mitään takaisin päin. Jos kaasutin valuisikin tyhjäksi, se tekisi sen imusarjaan ja silloin sen täytyisi olla jostakin rikki.

    Korjaussarjassa tullee kunnon ohjeet. Mutta ei välttämättä nykyään tule kovin täydellisiä, niin kuin eräs lajitoveri joutui hiljan toteamaan. Kerro täällä, mikä auto ja mikä kaasutin, niin ne ohjeet voi löytyä pikaisestikin.
     
  9. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    samaa ongelmaa omassa holleyssä,luulen kuitenkin että lämmin konehuone haihduttaa kaasarin lähes tyhjäksi jolloin neulaventtiili aukeaa ja kenties tarvike bensapumpun takaiskuventtiili päästää sen verran läpi että putkessa oleva bensa valuu takaisin tankkiin.
    parin päivän seisonnan jälkeen saa sahata että lähtee käyntiin.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei se ole mahdollista. Neulaventtiili on kohokammion yläosassa. Neulaventtiilin ja bensapinnan välillä ei ole mitään putkea mikä mahdollistaisi lappoilmiön. Ilman halki se bensa ei ylöspäin hyppää.
     
  11. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Vaivainen bensapumppu tai iltavuoto linjassa.
    Takaisin valuminen kaasuttimesta ei ole mahdollinen.
    Auton ollessa kutakuinkin vaatterissa linjakin pyrkii valumaan alamäkeen kohti pumppua. Ei väärinpäin.
     
  12. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    ei se lappoamalla menekään,kun bensan pinta kaasarissa laskee ja neulaventtiili aukeaa sillon PUTKESSA oleva bensa valuu tankkiin jos pumpun takaiskut ei ole tiiviit!
    koitappa vesiletkulla,pistä letku täyteen vettä ja sormi letkun päähän niin vesi pysyy siellä mutta kun ottaa sormen pois niin letku tyhjenee!
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Njaa. Ruuvimeisseliä joutuu ainakin a-keho moparissa laittamaan bensapumpun letkuun konetta poistaessa, jottei kalliit aineet valu tankista maahan - tasamaalla mä slantin olen pyrkinyt poistamaan. Eli ei se ihan tankkiin asti normiparkissa tyhjene.

    Jos tommosen lutkuttimen tuotto on esim 100l/tunnissa koneen käydessä maantiekierroksia, niin startatessa se on paljon vähemmän. Jonkin aikaa joutuu veivaamaan, ennen kuin kaasari täyttyy, jos se on kuivanut seisonnan aikana.
     
  14. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Aivan samaa ongelmaa tossa pähkäiltiin viimeviikolla veljen auton kanssa. Aika monta kertaa joutuu huikalla pyöräyttämään ennen kuin nostaa bensan itse. Pumppu on vanha ja voi olla jotenkin viallinen ja päästää läpi. Toimii ajossa kyllä hyvin. Tuota Hain esittämää ideaa minäkin ehdotin. Ilmeisesti myös mekaaninen pumppu päästää läpi kun sähköisellä praimaa jos pumput sarjassa ?

    Tossa on vielä jakotukki ja kolme kaasaria täytettävänä + letkut.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Parinkymmenen vuoden harrasteajoneuvokokemuksella pelit käynnistyy keväällä puolen vuoden seisokin jälkeen huikkabensalla, loppukesä omalla, mekaanisella bensapumpulla varustetulla tekniikalla.
     
    SBChevy tykkää tästä.
  16. Marvä

    Marvä 1st gear

    Mulla on tossa läpinäkyvä suodatin ennen mekaanista pumppua. Taidan laittaa sitä ennen sellaisen käsin puristettava primer pumpun. Sillähän voi vetää bensan suodattimelle ja pumpulla asti. Välttyy ainakin niiltä pitkiltä starttaus sessioilta. Kokeilen sitä ensin. En sitten tiedä miten tehokkaita ne on. Kuinka kauan saa pumpata käsin ja mitä siitä näkevät miettii
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyllä sellaisella bensa tankista nousee. Mä täytin moisella käsipumpulla mun autossa kaksilitraisen välitankin ruiskun ensikäynnistystä varten. Osta kunnollinen, jonkin perämoottorin varaosa. Bilteman silloinen yleismalli ei mua vakuuttanut. Se mun Yamaha merkkinen on ollut linjassa kiinni monen monta vuotta ja sen läpi menee kaikki paluulinjaan päätyvä. Ja on kestänyt vaikka mulla aine on RE85.
     
  18. fmila

    fmila Gearhead

    Oma Holley tekee ihan samaa. En näe tuota ongelmana, päinvstoin. Nyt nostan startilla öljynpaineet valmiiksi ennen käynnistystä. Pidemmän seisonnan jälkeen en edes koske kaasupolkimeen, ennen kuin öljynpaineet on noussut. Mullakin mekaaninen HiVolume pumppu. Kyllä, tuossa on kysymys bensan haihtumisesta, ei takaisin valumisesta. Aina on auton oma bensalinja tukittava ensin kun bensaletkun pätkää bensapumpun syöttölinjasta irrottaa.

    t. AM
     
  19. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Pitää lyhentää seisontaaikoja niin ei ole tuollaista ongelmaa.
     
    Vuppe tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!