Keittää...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jori85, 2.5.2020.

  1. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Elikkä oldsi keitti eilen oikein kunnolla...kaikki nesteet pihalle. Ei tehnyt vastaavaa aiemmin ja nyt kun sai uudet vedet sisään niin taas ei keitä... voiko termostaatti vaan mennä tilapäisesti niin jumiin?? Ärsyttää kun yhden vian saa korjattua niin aina tulee jotain muuta.... :mad: no se on kai osa tätä harrastusta vanhojen rysien kanssa... sellanen vappucruising tällä kertaa....
     
  2. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Käynyt samanlailla minulle. Lämmöt tapissa ja seuraavana päivänä toimii taas normaalisti. Viikon verran huoletonta ajoa ja taas haluaa vedet tulla pois koneesta. Termostaatti toimi silloin kuin sitä huvitti.
     
  3. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Eli termostaatti vaihtoon näin ensiavuksi. Katotaan miten auttaa.
     
  4. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Eilen vaihdoin termostaatin... ja ai helvetti kun pelas hienosti eilen ehtoolla kun ajelin. Mutta tänään... 50km oikein mukavasti ja taashan se keittäminen alkoi liikennevaloissa... onneksi sai katkaistua heti alkuunsa kun vainoharhaisena tilannetta seurasi. Idioottina en oo laittanut lämpömittaria... ja -61 vuonna sitä ei ole vissiin tarvittu. Taitaa vesipumppu olla seuraava vaihdettava... ois perkele edes kokoajan kuumana eikä temppuilis vaan välillä :mad:
     
    Muokattu: 5.5.2020
  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Sen vespumpun pääsee jotenkin toteamaan kun käyttelee korkki auki kunnes termari aukeaa.
    Virtausta pitäis näkyä ja kaasun pitäis vaikuttaa solinaan.
    Minkä väriset nesteet? Jos on ruskeaa kuraa koneessaa saattaa olla niin paljon keikkiä, että
    vaatii putsailua.
    Sytytys ennakko tai pien alipainevuotokin saattaa aiheuttaa lämpöilyä.
     
  6. B68

    B68 1st gear

    Ettei vaan ropelin viskokytkin ole menossa. Vai onko kiinteä potkuri.
     
  7. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Kiinteä potkuri on tossa.
     
  8. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Elikkäs... kylmänä auto käymään. Jäähdyttäjän korkki auki ja vesi kylmää, sitten hyvin haaleaa.Sitten nopea muutos, hetkessä vesi kuumaksi ja samantien suihkuaa korkista ulos...ja uus termari paikalla.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Erikoiset oireet sulla.

    JOS vesipumppu ei pyörittäisi vettä laisinkaan, voisi ehkä syntyä aika nopealla odotuksella "hot spot", kuumaa vettä moottorin johonkin osaan. Kun jossakin päin "keittää", se tuottaa höyryä ja paineen ja puhaltaa järjestelmän tyhjäksi. Ei haittaa, vaikka termostaatti ei vielä olisi auki. Se moottorin vesi osaa tulla alavesiletkustakin syyläriin.

    Jäähdytyspuhaltimella ei ole siinä vaiheessa, kun vesi ei vielä termostaatin kiinni ollessa liiku, oikeastaan mitään osuutta lämpenemiseen. Mitä nyt moottorin kylkiä vähän tuulettaa, mutta sillä ei keittotautia hillitä.
     
  10. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Mulla teki samaa opelin cih saatto heittää nesteet pihalle välillä. Syy tohon oli että sotki ilmaa järjestelmään jostain ratkesi poraamalla termariin 3mm ilmausreikä joka vissiin on aikoinaan ollut alkuperäisissä termareissa
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Termostaatin ohivirtausreikä on erityisen tarpellinen semmoisissa koneissa, joissa ei ole muuta kiertoa ja jossa lämmityslaitteen säätöventtiili sulkee vesikierron kennossa. Semmosissa koneissa termostaatin pikkureikä pitää yllä kiertoa, koska päästää aina pikkuisen vettä syyläriin kiertoon. Kun termostaatin ohi menee koko ajan vettä joten termostaatti itsessään lämpenee joutuisammin, aukeaa joutuisammin ja haittapuolen korissa on vielä se, että talvella auton lämpeneminen hidastuu. Usein tuommoinen reikä löytyy sen avautuvan lautasen reunasta lovena tai sitten kehällä on reikä, jossa on semmonen irtohely, jonka tehtävänä on estää reiän umpeenkasvu kattilakiven (kalkkisakka) takia.
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Onko sulla termari oikein päin?
    Kannessa ehtii neste kuumeta liikaa, ennenkuin termari aukeaa. Ja sitten kun termari aukeaa, niin purskauttaa paineen pois.
    Jos vahapatruuna kylmällä puolella ja pikkureikä puuttuu, voisi twhdä tuota.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Edelliseen kommenttiin liittyen. Termostaatti pois, vettä systeemiin ja käymään paikallaan. Kiertääkö vesi, keittääkö äkkirynnäköllä?
     
  14. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Jousi alaspäin
     
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Voi olla ihan ilmavaivakin. Toiset on enemmän röyhtäistyään hankalia ilmaantumaan.
    Keulan kohottaminen voi auttaa.
    Ja voi vaikka samalla puhua sille mukavia.
     
  16. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Aattelin ton vesipumpun nyt sitten vaihtaa kun en muutakaan keksi. No eihän sekään liian helppoa ole...ei löydy suomesta. Eikä rock-autosta.
    Fusick.com sivustolta löytyi jenkeistä. Onko kellään kokemuksia kyseisestä firmasta? Onko luotettava ja kuinka nopeasti tai hitaasti tavarat tulee? 129$ näytti olevan hintaa... ja rahtia tietysti siihen päälle.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Ootko varma, ettei vuoda sylinterin paineita jäähdytysjärjestelmään?
    Halkeama kannessa tai lohkossa. Kun kone lämpenee, niin halkeamasta pääsee painetta vesitilaan ja kylmänä halkeama menee kiinni ja ei vuoda?
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kokeilitko ilman termostaattia että kiertääkö vesi syylärissä koneen käynnistyttyä?
     
  19. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Kiertää... mut toi vesipumppu tihuttaa hiukan vettä. Ei ehkä syy lämpö ongelmiin mutta kaipa se on viisainta vaihtaa tässä samalla.
     
  20. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Melko varma olen... kone kuitenkin täysin rempattu toissa vuonna ja kilometrejä tullut hyvin vähän. Ihmetyttää kyllä vesipumpun tihkutus.... kai se käyttämättömyys on saanut tiivisteet antamaan periksi? Mutta vaihdetaan nyt kokonaan kun kerran avaan joutuu kumminkin...
     

Kerro tästä muillekin!