493ci tekniikka Moparin A-koppaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Jakkeko, 5.11.2019.

  1. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Taas jatkuu. Moparin M1 tunnel ram (imusarjan osanumero P4532065 ja plenum P4532067) saapui lopulta huhtikuun alussa yhdessä Promaxx:n kansien kanssa. Ensisilmäyksellä kannet vaikuttaa todella lupaavilta… Koneistusjälki on hyvää, kaikki vaikuttaa vähintään laadukkaalta ja mm. imukanavien sovitus osuus suoraan paketista yksiin tuon tunnel ramin kanssa. Liian helppoa? Pienenä yllätyksenä tuli kuitenkin kansien tehdasasennusjousien jäykkyys… 225 lbs seetissä 2” asennuskorkeudella ja 500 lbs / inch jousivakio. Hieman on kovat arvot, kun Hughesin nokka pyytää 155 lbs seetissä ja 417 lbs / inch. “Hyvä puoli” asiasssa on se, että Hughesin omien jousien asennuskorkeus on vain 1.880”, eli jonkinmoinen shimmaaminen noissakin olisi ollut, jos niihin olisin aikoinaan päätynyt. Nuo Promaxx:n tehdasjouset oli tuotekortin mukaan tarkoitettu hyd. rullanokalle (kansien osanumero / variaatio 9241), joten arvaus oli, että nämä voisivat sopia myös valitsemalleni mekaaniselle laahurille. No näin ei kuitenkaan tällä kertaa käynyt. Nyt siis etsimään toisia jousia… Tästä myöhemmin lisää.

    [​IMG]

    Kansista jo kyseltiinkin toisaalla, että vastaako nämä Edelbrockin Victoreita. No ei ihan... Eli imu- ja pakokanavien sijainti on Victoreista poiketen vakio, mutta imukanava (240 cc) sekä -venttiili (2.19") on taas esim. Edelbrockin RPM -maailmaan verrattuna suuremmat. Eli käytännössä liikutaan jossain Trick Flow:n paikkeilla. Virtaus tosin jää hieman Trick Flow:n numeroista... TF:llä 326 cfm @ .600 ja Promaxx 318 cfm @ .600 (kaikki valmistajan ilmoittamia arvoja). Eiköhän tästäkin silti selvitä. Keinuvivuiksi valitsin lopulta PRW:n valmistamat PQX 3244011 rullat 1.5 välityssuhteella. Päätin pelata tässä "varman päälle", sillä esim. kansien virtaus ei olisi juuri muuttunut 1.6 välityssuhteella... Toki kone olisi "nähnyt tuon nokan isomapan" 1.6 suhteella, mutta silti... Alla kuva ensimmäisestä koekasauksesta.

    [​IMG]

    ARP:n kansiPULTIT (ei studeja) ja Fel Pro:n 1009 tiivisteet väliin. Kannet kiinni ja maalaukseen. Käytimme maalauksessa tuota amme-mallin imusarjan tiivistettä, mutta harkitsen vielä vaihtavani tuohon nostajalaakson päälle "kannen", jonka saa auki imusarjaa irrottamatta. Tämänkin kanssa on vain vielä hieman säätöä, joten toinen kansi jätettiin irti odottamaan lopullista päätöstä. Eiköhän se kohta selviä. Imusarjan kanavat tuli putsattua valuryöppeistä ja kaasarit asennettua jo imusarjaan kiinni. Kaasareiden vivusto on Edelbrockin valmistama ja lainattu isolohko Chevystä (malli 7077). Tuo nyt sattui olemaan US Partsilla hyllyssä, niin ajattelin tehdä siitä. Osiltaan näyttäisi olevan täysin vastaava AED:n 7200 vivustolle, joka on tarkoitettu Moparin isolohkoon. Oikeastaan ainoa ero on tuo sovituskappale imusarjan pultteihin, joka nyt siis vaatii pientä muokkausta. Muilta osin vivusto tuntuisi toimivan oikeinkin hyvin.

    [​IMG]

    Seuraavaksi tarvisi sitten saada venttiilikoneisto tehtyä loppuun (työntötangot + jouset + säädöt), viedä auto leimalle ja alkaa vaihtamaan konetta. Aikaisemmista suunnitelmista poiketen vaihdan nyt samalla vielä autoon turvatankin, sähköisen bensapumpin (Holley 12-150) ja sähköiset jäähdyttäjän flektit. Eli pientä laittoa on vielä luvassa, ennen kun päästään konetta sovittamaan. Mutta kyllä tämä tästä. Apulaitteet ryöstän suoraan vanhasta koneesta. Sytkäpuolelle tulee MSD:n hilppeet, jos budjetti kestää. Muussa tapauksessa tyydyn ottamaan nämäkin nykyisestä setupista. Projekti jatkuu taas, kun olen saanut auton leimalle.

    [​IMG]

    Loppuun vielä koneen speksit tällä hetkellä...
    - vuoden 1968 HP -lohkon (D440), lisämerkinnöin 2323 HP sekä A (tehtaan .020" ylikoko, nyt .030" ylikoossa)
    - lohkon "täysi koneistus" sis. mm. ölykanavien avarrukset ja koko koneen uudelleen laakerointi
    - öljypumppu Melling M-63HV
    - runkolinjassa ARP studit ja 440 Sourcen alumiinipukit
    - Eaglen valmiiksi tasapainoitettu stroukki-kitti, B21201030 jossa 4,15” isku ja 4,35” poraus (.030" ylikoko, 493 ci)
    - Promaxx Shocker 240 BBM alumiinikannet, 2.19" imuventtiilillä ja 1.81" pakoventtiilillä, 84cc palotila. Valmistaja imoittaa .600" nostolla virtaukseksi 318 cfm
    - nokka-akseli Hughes Enginesin mekaaninen laahuri HUG STL5460BS3-8, jossa @ .050 asteet 253 / 260 ja 1,5 suhteen keinuvivuilla nostoja .600” / .615”
    - keinuvivut PRW PQX 3244011 rullat 1.5 välityssuhteella
    - Puristussuhde em. spekseillä, staattinen 10.6:1 ja dynaaminen 8.45:1
    - Imusarja Mopar Performance M1 tunnel ram P4532065 (plenum P4532067)
    - Kaasuttimet, 2x Holley 850 dp
     
    Aake-cc, Ftw-, Aukustus ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    No niin… Nyt käy. Tosin pienten vastoinkäymisten jälkeen. Edellisessä postauksessa kehuin kannet noita hieman jäykkiä jousia lukuun ottamatta. Konekin meni jo reippaasti kasaan (jälkikäteen todettuna) turhan hätäisen visuaalisen tarkastuksen jälkeen. Venttiilijousia vaihtaessamma huomasimme, että venttiilithän vuotaa. Toiset vähemmän, toiset enemmän, mutta suurin osa kuitenkin selvästi. Pienen some-kyselyn jälkee minulle selvisi, että kyseessä on Promaxx:n tuotteille turhankin yleinen “ominaisuus”. Ja eikun kannet takaisin pöydälle ja purkamaan / putsaamaan. Vuodot saatiin kuriin putsaamalla kaikki kanavat ja venttiilit kunnolla + läppäämällä venttiilit. Ensi kerran lupaan olla tarkempi… Suoraan sanottuna meinasi hieman vituttaa purkaa tuo yläkerta vielä tässä vaiheessa.

    Alla olevalla videolla on pieni pätkä nokan sisäänajosta ja koneen koekäytöstä. Tämä vaihe meni ainakin omasta mielestäni pääasiassa hyvin. Kone lähti kerrasta käyntiin, öljynpaineet olivat oikealla sektorilla ja koko lähes 2h mittaisen koekäyttösession aikana ei ilmennyt käytännössä mitään ongelmia!! Ainoa asia jonka jouduimme korjaamaan kesken sisäänajon oli kaasareiden seossuhteet. Noissa minun tuplapumpuissa on tyhjäkäynnin seossäätö ainoastaan ensiöpuolella, ja olin jättänyt toision läppiä turhan paljon auki, jolloin seokset menivät laihalle. Suljimme toisioläpät tyhjäkäynnillä kokonaan ja ongelma poistui. Ilman sen suurempia säätöjä kone käy nätisti ja lämmötkin pysyvät aisoissa. Victory!!



    Koekäyttö ajettiin Pontiacin koneesta lainatuilla 9.130" pitkillä työntötangoilla. Geometria huutaisi hieman pidempiä tankoja, joten 9.150...9.170" tankojen etsintä on nyt käynnissä. Kaikki vinkit otetaan vastaan. Venttiilin jousiksi on valikoitumassa Comp Cams:n 929 jouset, jotka vastaavat vaadittaviin spekseihin melko hyvin. Asennuskorkeus noissa Comp:n 929 jousissa on kuitenkin .150" pienempi kuin kansissa, eli tämä pitää vielä fiksata jotenkin (retskut / shimmit ??). Sitten homma on mielestäni vihdoinkin nipussa. Projekti venyi melko pitkäksi useastakin eri syystä, joten tämä kesä on melkein jo taputeltu. Mutta toisaalta... Teen tämän mieluummin kerran ja kerralla oikein, kun korjailen jälkiäni esim. koko talven. Kai sitä ehtii vielä syksylläkin ajamaan.

    Aikaisemmassa postauksessani mainittu avattava imuamme jäi tällä kertaa hyllyyn ja imusarja asennettiin lopulta "vakiomallisella" peltiammeella. Amme vaati hieman kanavien siistimistä, sillä sekä kansien että imusarjan kanavat olivat suuremmat kuin tuon tiivisteen aukot. Muuten tämäkin meni about ongelmitta. Nyt kun saadaan auto taas liikkeelle ja syksy ajeltua, niin projekti jatkuu vielä talvella sähköjärjestelmien sekä voimansiirron päivityksillä. Kävi tässä välissä sellainenkin tapahtumaketju, että aikaisemman omistajan sähkövirityksen takia meinasi koko auto palaa kesäkuussa.
     
    rekkamies, teippi-mikko, Gary Grand ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ai se olikin sun kone. Näin tuon viteon vasepookin ihmeellisessä maailmassa.

    Hyvin karjaisee kyllä.
     
  4. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Juu, sama motti. Postasin tuo Jufon sivuilta M.F.C. ryhmään jossain vaiheessa ilman sen suurempia saatesanoja.
     
    Gary Grand ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!