Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Asiasta kuulee usein puhuttavan, eikä se ole ihan niin yksinkertainen. Yksityinen kiinteistönomistaja toimii pelkästään taloudellisista lähtökohdista ja noin sen pitää ollakin. Museointivastuuta ei voi sälyttää omistajalle. Vanhoja rakennuksia pitää tietysti jossakin määrin säilyttää, vaikka ei sekään ole tarkoitus että eläisimme museomiljöössä. Jos tällaista museointia halutaan, mikä onkin suotavaa, sen tulee tapahtua haluavien (yhteiskunta) varoin. Ei kiinteistönomistajan. Olisihan tuo kauppahalli silti voinut säilyä?

    Kotkassa on edelleen valtava määrä upeaa rakennuskantaa: Hovinsaaren kansakoulu, Suomen Pankin talo, Kantasataman keltainen kivilinna, Vuorelankulma, Suomalainen klubi, Koteko, tornitalo linja-autoaseman kupeessa, turhaan parjattu kaupungintalo, Lyseo, vanha kauppaopisto, ym.
     
    Kylmit tykkää tästä.
  2. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Hyvin puhuttu. Ensinmainittuun ukkini asteli ekaluokkalaiseksi heti sen valmistuttua 1908 ja isäni vuonna 1942. Lyseosta isä pääsi ylioppilaaksi 1955 (65-vuotisylppäribileet luokan "poikien" kanssa peruttu koronatilanteen vuoksi :odconfused: ). Kaupungintalo on suomalaisen 30-luvun funktionalismin helmiä. Vaikka Kerkon luettelo ei ollut täydelliseksi tarkoitettukaan niin lisään vielä tuossa ylläolevassa kauppahallin kuvassakin oikealla näkyvän Stellan talon joka on hienossa kunnossa.

    Ettei topic suistu raiteiltaan niin pistetään Pietisen kauppahallin nurkalta kohti kaupungintaloa vuonna 1938 ottama kuva jossa näkyy aikansa linja-autokantaa. Yksi tylppänokkainenkin mukana kuvassa. Museovirasto, Pietisen kokoelma, inventaarinumero HK19670603:36417.

    [​IMG]

    Tässä kuvassa näkyy yksi syy Kotkan vanhimman rakennuskannan häviämiseen jo kauan sitten eli Kotkaahan pommitettiin tärkeänä satama- ja teollisuuskaupunkina hyvin paljon. Sotamuseon kokoelmista Runebergin kuva Hovinsaarelta 1941, kuvatekstin mukaan kuvauspäivä epäselvä.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.5.2020
    Ronkeli, isalmela, Larry ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Larry tykkää tästä.
  4. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Pitkästä aikaa ehti taas käydä koluamassa museokuvia.....
    Helsinkiläinen taksi on tainnut keikahtaa ihan katon kautta volttia, on vuosi 1962 ja paikka on Imatra.
    [​IMG]
    Kuva:Kosken Kuvaamo/Lappeenrannan museot
     
    Muokattu: 9.5.2020
    Pande_K ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Imatralla on laitettu lakaisukoneet käyntiin keväällä 1961.....
    [​IMG]
    Kuva:Kosken Kuvaamo /Lappeenrannan museot
     
    speedy, Kylmit, Pande_K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. tapsah

    tapsah 2nd gear

    näyttää nälkäkilpiseltä mutta ei ole Xää?
     
  7. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Porilaisen kultasepänliikkeen edessä melkoinen härveli, 1960
    [​IMG]
    Kuva: Seppo Huovinen/Satakunnan museo
     
    Pande_K ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    No kieltämättä on aikamoinen laitos :D
     
  9. javelin

    javelin 1st gear

    Meil on tommonen sarvitraktori lisälaitteineen tallella vieläkin
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Suomen ensimmäinen choppaus?
     
  11. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Oopperan Barracuda.... ja muita aikansa ajoneuvoja Suomen Kansallisoopperan pihalla.
    Kuvat on taas "taiteellisesti" kiehtovia.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kuvat; Volker von Bonin 1973 / Helsingin kaupunginmuseo
     
    esmi ja Pande_K tykkäävät tästä.
  12. hmr66

    hmr66 Gearhead

    Farmari Viva? CSitikan ja Celican välissä, en ole ennen nähnyt moista....
     
  13. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Ei vaan Vauxhall Victor. Tarkemmin FE-korimallinen Victor.

    Farmari-Viva oli 3-ovinen, farmari-Victor taas aina 5-ovinen.
     
    Muokattu: 12.5.2020
    mikke71 ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  14. hmr66

    hmr66 Gearhead

  15. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Naapurustossa oli 70-luvulla jollain tuollainen ja on jäänyt jotenkin myös mieleen, ei ollut kovin yleisiä ainakaan nuo farmarit. Mallimerkintä ei tullut itselläkään millään mieleen mutta victorhan se. Eikös nää ollut myös vähän opel-johdannaisia eli tämä rekordin "klooni"? Tosin tässä farmarissa tuo takaosa enemmän erilainen..
     
    Muokattu: 13.5.2020
  16. Oli joo. Toi FE tarkoittaa sukupolvea:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Vauxhall_Victor#FE_Series_Victor,_VX4/90,_Ventora,_VX1800_and_VX2300

    Tuolloin 70-luvulla Euroopan GM alkoi tekemään yhteistyötä. Tuossa FE:ssa on jo yhteinen pohjalevy ja alusta, mutta tekniikka vielä Vauxhallin omaa.

    Myöhemminhän autot oli identtisia merkkejä lukuunottamatta.
     
    Ronkeli tykkää tästä.
  17. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Mutta hei, tänä päivänä on hyvin jos ylipäätään Vauxhallin tunnistaa Vauxhalliksi. :odsmile: Alkaa pikkuhiljaa suomalaisilta unohtua tuo aikanaan niin yleinen merkki. Oli aikanaan paljon harrastettukin sillä olihan Vauxhallilla aika moninainen ja mielenkiintoinen mallikirjo, mutta olisiko näppituntumalla harrastuskin hieman hiipunut?

    Netistä etsitty vanha kuva edellisestä mallisukupolvesta eli FD-mallin farmari-Victorista. Auto -69, kuva vuodelta -71. Kainuun Mobilistien sivuilta Antero Kyllösen autoja esittelevästä galleriasta https://www.kuhmonmobilistit.fi/kuvagalleria/valmiit-projektit/antero-kyllonen/kayttoautot/

    [​IMG]
     
    mikke71, esmi, Ronkeli ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. hmr66

    hmr66 Gearhead

  19. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Farmari-Vivassa oli tosi pitkä takasivuikkuna.
     
  20. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Espoolaisen autoliikkeen antia 1960-luvun lopulla
    [​IMG]
    Kuva: Asuntosäätiö/Espoon kaupunginmuseo
    Tuntematon kuvaaja
     
    esmi, isalmela ja Pande_K tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!