Vani 6.5 vikakoodi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja pp25, 14.5.2020.

  1. pp25

    pp25 1st gear

    Tuli muutama viikko sitten hankittua vm 1998 vani 6.5 td. Viikon jälkeen auto sytytti moottorin vikavalon. Nollauksen jälkeen muutama kilometri ja valoi syttyi uudestaan. Koodit lukuun ja testeri näyttää:

    P0216 - Injection timing control circuit
    P1214 - Injection pump timing offset

    Auto toimii normaalisti, tai kahden viikon kokemuksen mukaan en ole eroa huomannut valon palaessa tai ennen. Syöttöpumpun ohjain boksi on uusittu alkuperäisestä ja siirretty keulalle, en tosin tiedä milloin.

    Viikonloppuna hallille tutkimaan ja ihmettelemään, ajattelin täältä kysyä viisaammilta josko teillä olisi tietoa, että mistäpäin kannattaa vian etsiminen aloittaa.
    Kiitos
     
  2. vanilla

    vanilla Gearhead

    Tehtaan korjaamo manuaalin mukaan: P0216 viittaa " ITS (ignition stepper motor) " The engine speed has not changed more 56 RPM for 20.8 seconds tai : " a 5 degree diffrence between the act. inj.time and des. inj. Time."
    P1214 :" TDC offset greater than 2.46 degrees / TDC offset less than -2.46 degrees". Viittaa esim.Crankshaft position sensoriin. Molemmat viat vaativat Scan toolin . Ruiskupumppuun ja ajoituksiinhan nuo viittaavat Eli oikean GM korjaamon testerin peräänhän tuo olisi saatava. Esim US - Center Loimaa. ( itsellä muuten saman ikäinen / mallinen auto ollut jo 15 vuotta : ) )
     
    pp25 tykkää tästä.
  3. aesvi

    aesvi Gearhead

    Onnea vaan Vanin omistajalle :)

    Tuo "stepper motor" on ruiskutuspumpun kyljessä oleva askelmoottori, joka kääntää pumpun sisällä olevaa nokkarengasta eli säätää siis sytytysennakkoa.

    Sytytysajankohtaan vaikuttaa tuo Crankshaft position sensor ja pumpun sisällä oleva optinen sensori. Jos oikein muistan, niin käyttää ensisijaisesti tuota optista ja toissijaisesti Crank...

    Tuolla on korjaamokäsikirjat tarjolla: http://c5k4js3r.c5.suncomet.fi/

    Onhan tuon Vanin kanssa tullut elettyä jo 20v ja 375 tkm, jona aikana:
    - on mennyt 2 ohjainyksikköä ja edellinen käräytti myös syöttöpumpun solenoidin ja vaihdoin käytetyn toimivan pumpun (ensimmäisellä sammui kuumana, toisella meni täysi kaasu ajossa)
    - on mennyt pari alipainepumppua (huomaa siitä ettei lämmitys toimi)
    - olen vaihtanut iskarit kertaalleen
    - olen vaihtanut hehkut kertaalleen
    - olen vaihtanut taka-akselin akuperäiset (huonot?) stefat (ja samalla jarrukengät)
    - ilmastointi uupui pari kesää sitte - vuotaa jostain
    - lootasta hiipui pakki, kun pakin servomäntä oli lohjennut
    - olen hitsaillut taka-/keski runkoa viime vuosina jokseenkin vuosittain

    Niin joo, tuulilaseja on vaihdettu myös. Viime katsastuksessa tuli korjauskehotus tuulilasista. Olin jo kysellyt hintoja ja Viipurista sai edullisesti n.160€. Lähdimpä sitten Tammikuun alussa Viipuriin ja siellä lasi vaihtui iltapäivän aikana sujuvasti. Siitäpä sitten lähdin iltahämarissä kotimatkalle. Lähellä Säkkijärveä hirven pää ilmestyi "kuvaruutuun" ja eiköhän se kolahtanut tuulilasin alaosaa - lasi säröille, sivupeili lähti ja sivuikkunan alaruutu säpäleiksi. Ajelin kotiin ja arvioin vahingot: maskin kulma lohkesi, kulman merkkiheijastin uupui, vasen lokari kurtussa, ovenkahva halki, sivuikkunan karmi vääntynyt ja lasi rikki. No hakkasin sen lokarin muotoon, täytin sen maskin kulman urtsilla muotoon , leikkasin sivuikkunaan kovalevystä paikan ja teippasin tuulilasin säröt. Ja ei muuta kuin seuraavalla viikolla Viipuriin ja uusi tuulilasi paikaleen alennettuun hintaan "Hjuva asiakas.." totesi myyjä - kait sitä hyväksi tulee, kun vaihdattaa lasin viikottain :)


    -Esa
     
    Muokattu: 15.5.2020
    Ranee, pp25 ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. ikojari

    ikojari 1st gear

    moro löytykö vika olen paininut saman vikakoodin kanssa enkäole viellä keksinyt mikä renaa ,epäilen optista anturaa mikä on pumpun sisällä tai askelmoottoria t.ikonen
     
  5. Matthew

    Matthew 1st gear

    Hei auton omistaja,
    Tuo "askelmoottori" on polttoaineen ruiskutuspumpun sivulla oleva askelmoottori, joka kääntää pumpun sisällä olevaa nokkarengasta, joka säätää sytytyksen etenemistä. Sytytyksen ajoitukseen vaikuttavat kampiakselin asentoanturi ja pumpun sisällä oleva optinen anturi.
    STEPPERMOTOR moottorituotesarja on runsas, ja siinä on valittavissa eri vaiheiden määrä ja askelkulma. Jokaisella moottorilla on omat ainutlaatuiset etunsa ja ominaisuudet, jotka vastaavat erilaisia käyttötarpeitasi.
    Toivottavasti se auttaa.
     

Kerro tästä muillekin!