Nokka-akselin laakerit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja niku, 16.5.2020.

  1. niku

    niku 1st gear

    Kuinka moni on konetta purettaessa huomannut että nokka-akselin laakereista on irronnut laakerimetallia? Mitä tapahtuu jos laitan uuden nokka-akselin vanhoilla huonoilla laakereilla? Vanhan nokan laakerikaulat näytti oikein hyviltä. Kestääkö kevyessä cruisingkäytössä? Kone on vakio Ford 400.
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos peruskorjaat konetta ja lohko on irrallaan purettua niin aika hassua on jättää nokan laakerit vaihtamatta. Saattaahan nuo vanhatkin kestää vaikka kuinka, mutta kun on uudet niin eipä ainakaan tarvitse murehtia.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vanhoja koneita purettaessa on monestikin tullut vastaan nokkalaakereita jotka on ollut kuin rotan syömiä! Itse nokan laakerikauloissa ei välttämättä mitään vikaa.
    Eihän se nokan laakerointi ole läheskään niin kriittinen kuin kampuran, mutta jos ne selvästi on huonot, niin hyvä olis vaihtaa.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    International 304cid paloauton koneesta oli menny nokkalaakerit väljiksi. Nokka heilunut ja hampaita katkennut rattaista. Siinä konees on ratasjakopää ei ketjua! Kyllä mä suosittelen vaihtamaan nokkalaakerit ku ei nosta kustannuksia juurikaan mutta vahingot voi olla aika mittavia jos nokka osasto hajoaa.
     
  5. niku

    niku 1st gear

    Kone on autossa kiinni, ja jos kone lähtee irti niin tänä kesänä ei enää ajeta, eikä välttämättä ensi kesänäkään. Yritän saada auton ajoon mahdollisimman halvalla ilman että tulee lisävahinkoja, Resurssit tällä hetkellä ei riitä muuhun. Nokkalaakerit ei paljon maksa, mutta ilman oikeaa työkalua ei uusista laakerista ole iloa. Taaimmainen laakeri on vielä kohtuullinen ja muut vaihtaa pakon edessä etukautta. Jos jollakin on Clevelandiin sopiva nokkalaakerityökalu (Itä) Uudenmaan alueella, jota uskaltaa lainata, olisin kiitollinen.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aika hankala on varmaan vaihtaa niitä koneen ollessa autossa kiinni, voi tulla vaan lisää ongelmia.
    Onko ne kuinka huonot, jos vaan vähän kulahtaneet niin älä tee mitään.
     
  7. niku

    niku 1st gear

    Laakereiden kuormittunut puoli on ohentunut niin että laakerimetalli ei enää kanna kuormaa, vaan irtoaa pieninä paloina. Laakeriden alapuoliskossa on laakerimetallia pahimmillaan puolet jäljellä, joka sekin irtioaa kun kynnellä raapii.
     
  8. fmila

    fmila Gearhead

    Johan toi irtoava materiaali on koko koneen kannalta riski. Jos muruset pääsee takas öljynkiertoon, voi edessä olla kalliimpikin rysäys. Kampuralla eivät ylim. muruset oo kovinkaan suositeltavaa tavaraa. Siinä on kaulat äkkiä syvilläkkin naarmuilla. Isommat murusethan jää tod.näk imusihtiin. Sekin voi jossain kohtii tukkeutua sen seurauksena niin, ettei öljynkierto ole enää riittävää.

    t. AM
     
  9. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä se on vaan sitä vaille että eikun kone pöydälle.
     
  10. 69

    69 Gearhead

    Kone paikallaankin oon vaihtanut
     
  11. niku

    niku 1st gear

    Ja niinhän siinä sitten kävi että huonosti kävi.
    Seuraava tarina viihteeksi ja varoituksena muille että toimivaa kampetta ei kannata ronkkia...


    Nokkalaakerit siis vaihtoon. Duunikaveri sorvaa nopsasti sopivat holkit ja kartion kierretangolle nokkalaakereiden vaihtoa varten. Vanhat laakerit pois ja uudet laakerit tilalle aikamoisen äheltämisen jälkeen. Öljyreijätkin kaikki oikeissa paikoissa. Taaimmaiseen laakeriin ei pääse käsiksi ilman koneen irroittamista, joten se jääköön sinne, onneksi se on kaikkein hyväkuntoisin vanhoista laakereista. Vanhalla nokalla nokat teipattuna kokeilee miten pyörii uusilla laakereilla, mutta keppi ei mahdu. Neljäs laakeri haraa vastaan. Jaahas... Tupakin mittainen tauko.
    Laikka esille ja vanhan nokan neljännestä kaulasta muotoilee kalvaimen, ja uusi yritys. Nyt onnistuu, muutaman kierroksen jälkeen uppoa keppi yllättävän helposti oikeaan paikkaan. Laakeri ei oikein kauniilta näytä, mutta pienellä karhunkielilaikalla pinnasta tuli melkein siedettävä. Paineilmalla vielä kaikki roskat pois öljykanavista. Uusi nokka paikalleen reilusti sitä sitkeää punaista mömmöä päälle. Uudet nostajat huljautetaan moottoriöljyssä ja punaista sitkeää mömmöä niidenkin pohjaan ja paikoilleen.
    Nyt vaihtuu runko- ja kankilaakerit. Kampiakselia ei paikallaan olevasta koneesta poisteta, mutta vanhat laakerit tulee helposti pois ja uudet (std) menee jonkinmoisella äheltämisellä paikalleen. Plastigage näyttää kaikkien laakereiden välyksen olevan vielä speksien sisällä (kuitenkin yläkantissa), joten eikun paketti kasaan. Vielä uusi jakopää paikalleen. Imusarja kiinni uudella tiivisteellä. Pultit momenttiin - Prkl! Yksi pikkupulteista pakokanavan kohdalla antoi periksi, ei kestänyt oikeaan momenttiin vetämistä - antaa olla, viereinen pultti kestää - ehkä.
    Sisäänajoöljyksi SAE 30 mineraalia ja puoli pulloa Red Linen sisääajoöljyä. Porakoneella pyörittelee öljypumppua kunnes kaikista keinuista valuu öljyä. Virranjakaja ja muut hilppeet paikalleen, kaasariin sopiva huikka bensaa ja sydän pamppaillen vääntää avaimesta...

    Kone räjähtää välittömästi tulille. öljypainevalo ei enää pala joten kierrokset 2000-3000 välille sisäänajoa varten. Kone vaikuttaisi käyvän hyvin joten on voittajafiilis.
    Kunnes 10 minuutin jälkeen alkaa kuulostamaan käynti jotenkin karkealta. Pakoputki on vielä suora joten koneen äänistä ei juuri pysty sanomaan, mutta jotain on pielessä. 20 min käynnin jälkeen päästän koneen tyhjäkäynnille, ja selvä kalkatus sieltä kuuluu, eikä kone käy tyhjäkäyntiä. Öljynpainevalo ei kuitenkaan syty kun vasta kuin kone sammuu.
    Sisänajoöljyt pois ja uusi suodatin ja Delvacit sisään. Sisäänajoöljyssä näkyy pohjassa muutama kimalteleva partikkeli... Toinen tupakin mittainen tauko.
    Alipainemittari kiinni imusarjaan - alipainemittarin neula värisee selvästi kalkatuksen tahdissa. Venttiilikopat auki - kaksi keinua on löysällä, nostaja ei pidä keinuja tiukassa, työntötangot on suorat, ja merkkien mukaan ovat kyllä pyörineet. Nyt alkaa jo kylmä hiki puskemaan. Mittakello esille ja mittamaan nostoa työntötangosta - runsas milli puttuu. Entäs nostajan pohja? Nostaja ei tule ulos, tuntuu selvä pykälä nostajan pohjassa mihin tyssää.

    Nyt täytyy nostaa kädet ylös ja todeta että turha työ meni tässä täysin hukkaan. Ajokausi loppui meikäläisen osalta nyt tähän. Ei ole resursseja, aikaa tai tilaa tehdä täydellistä koneremppaa. Ja itse autokin ei ole kovin monen tonnin arvoinen.
    Mitä me tästä opimme? Vaikka kuinka yrittäisi tehdä kaiken "oikein" parhaansa yrittäen, menee kuitenkin kaikki päin helv. Ja se naapurin poika joka ei teidä mistään mitään, ja tekee koneremonttia pihapuun alla ja pitää osia hiekkalaatikossa pääsee omalla kotterollaan iloisesti matkaan ilman kommelluksia.
    Kuitenkin kaikesta huolimatta, tämä on harrastus. ja ainakin itsellä harrastukseen kuuluu omien kykyjen rajojen etsiminen. Ja tässä tapauksessa löytäminen...

    Ps.
    Ei kellään sattuisi löytymään toimivaa Fordin 400/351M konetta halvalla, siis tosi halvalla? Vaihdossa kalkattava 400:n uusilla laakereilla.:odwink:
     
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Voi vittu. Mä olisin varmaan kiukuspäissäni tilannu kuormallisen multaa ja tehny kukkalaatikon.
     

Kerro tästä muillekin!