Muncie 20 ravistaa pakilla vain lämpimänä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Joukojs, 11.5.2020.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Juutuubissa ihan hyviä pätkiä miten tehdä kytkinkopan linjaus,säätö tai miksi nyt sitten kutsutaankin.

    Haku bellhousing alignment tai how to align bellhousing.
     
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Niin, eiks pakilla vääntö vaihteiston kuorta vasten kuitenkin ole toiseen suuntaan kuin eteenpäin ajaessa? Jos levy on kulunut niin ettei eteenpäin pieni vino haittaa, muta pakilla korostuu
     
  3. Camembert

    Camembert 1st gear

    Harvemmin pakilla ajetaan "väännöllä". Yleensä hissutellen.
     
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead


    Tuo oli hyvä video, minäkin ymmärsin tuosta miten kohdistus tehdään.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  5. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    :confused: Täytyy sano että mielenkiintoiseksi menee.

    Täytyy kohdistus tehdä samalla kun uuden vauhtipyörä heitän heilumaan koneeseen.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kannataa ainakin tsekata. Yksi harrastaja kaveri hämmästeli muinoin Cummins Ram vanin kanssa ravistelua. tarkasti heiton ja keskitti kytkinkopan. Eipä ravistellut. Toki ei tuo takaa taivaspaikkaa, mutta poistaa ainakin yhden vika mahdollisuuden. Hyvä jos saat apuja.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  7. Ducky-13

    Ducky-13 Gearhead

    Dodii..eile pinnattii uudet kytkinhilut paikallee ja setup oli kuitenkin: vanha vauhtipyörä koneistettuna, uusi kytkinlevy, paineasetelma ja uusi painelaakeri.
    Mitä tallilta ajelin kotia, ni ravistelut jäänyt (toistaseks ainakin) taka alalle.
     
  8. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Vähän viiveellä tulee tämä kommentti mutta hämmästyttää nuo symmetriset säteittäiset kaarevat "urat". Tai mitä ne sitten onkaan. Empä ole tuollaisia aikaisemmin nähnyt.

    Toinen huomio sitten se, että kitkapinta on sisäkehältä aivan kirkas ja ulkokehältä lämmön aiheuttamaan värin muutosta. Yhtälaillahan luisto tapahtuu koko pinnan alueella (tarkalleenottaen kehänopeus suurempi ulkokehällä). Mutu tuntumalla yleensä väri on koko kitkapinnalla likimäärin sama. Onko tuossa nyt jotain paine-eroa kitkapinnalla ulko- vs. sisäkehä?
     
  9. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Mulla myös toimi hienosti muutaman viikon uusilla hiluilla kun sitten taas alkoi.. Toivotaan että sulla loppui ravistelut siihen.

    Näitä ihmettelin myös kun tuon ekaa kertaa aukaisin tässä vielä vanhasta levystä kuva . Nuo kaarevat säiteet viittais tulevan tuosta levystä ??

    [​IMG]

    Tilanne tällä hetkellä ->
    Moottorinkumien vaihdon jälkeen hieman rauhoittu ravistus mutta ei se poissa ole.. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa vauhtipyörän josko olisi saanut lämpöä aikaisemmalla omistajalla. Kytkimen vaihdon yhteydessä kun vauhtipyörän käytin koneistamolla oli sen jälkeen uudenveroisen näköinen. Vaihdelaatikko kun vaihtui viimetalvena niin vauhtipyörä + Kytkin näytti taas samalta kun näissä kuvissa mitä tänne olen laittanut kun ensinmäisen kerran vaihdoin Kytkin paketin.

    elikkäs, suunitelmissa olisi vaihtaa kun inspiraatio iskee -> Vauhtipyörä + Kytkinpaketti(painelaakeri,asetelma) ja kokeilla tuota kytkinkopan kohdistusta?
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nimimerkki epätietoinen kysyy, voiko perän kiinnitys vaikuttaa tuohon, jos on pakilla aktiivisempi?
     
  11. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Tästäkin ongelamasta selvinnyt moottoriremontin aikana ainakin se että autossa oli väärän pituinen kytkinvivuston Z Baro_O kampesi konetta koska oli liian pitkä..noin 1,5cm verrattuna uutteen orginaaliin.
     
  12. fmila

    fmila Gearhead

    Tuohon vastaavaan ongelmaan olen "törmännyt" monestikin myös noiden käyttöautojenkin kohdalla. Joissakin tapauksissa on syynä ollut vuotava tai aiemmin vuotanut kytkinakselin stefa, mutta jos se on ollut kunnossa niin vika on löytynyt tahmaisesta/ruosteisesta kytkinakselin spoorituksesta. Kytkinlevy siis takertelee spooreihin kiinni ja jää "jumiin", eikä luistatusvaiheessa kitkapinta ole aivan suorassa vauhtipyörän ja paineasetelman kanssa. Toinen saman oireen aiheuttama syy on ollut painelaakerin takerteleminen liukumaljaansa. Ongelma on näissäkin tapauksissa alkanut ensin pakilla ja myöhemmin myös 1llä, kun vika pahentunut. Kytkinakselin spooritus on usein varsin karkea koneistuksen jäljiltä, siksi se myös ruostuu helposti ja/tai siihen kerääntyy kaikkea skördää, joka takertaa kytkinlevyn vapaata liikettä akselillaan. Tämä tietysti kertaantuu kun käytetään "agressiivisia" kytkimen kitkapintoja/materiaaleja. Useimmat "kisakytkimet" on suunniteltu VAIN on/off käyttöön, eikä niitä saa luistattaa yhtään jos haluaa pitää ne kunnossa, eli eivät sovellu katu käyttöön. Suosittelisin myös Cruisinkiin lähtijöille pehmeää levyä, vaikka tiukan asetelman kanssa. Perinteinen vipuasetelma, jossa centrifugassy-painot vois olla se millä hoituu sekä Cruise & Drag.

    Asennus vaiheessa kiillota kytkinakselin spoorit ja paineasetelman malja. Molempien pintaan aivan hieno/kevyt voitelu, lähinnä suojaksi. Myös kytkinlevyn spoorit kannattaa käydä läpi, eli poistaa koneistuksen jäljiltä karheudet. Korostan vielä kevyt voitelu, ettei se päädy kitkapintojen väliin!

    Kytkinakselin suoruus on toki tärkeää. Kardaanin linjaukset ja kardaanin kulmat vaikuttaa sitten tärinänä suuremmissa nopeuksissa, ei vielä liikkeelle lähdössä.

    t. AM
     

Kerro tästä muillekin!