Käkkylään vaihtovirtalaturia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja teippi-mikko, 18.5.2020.

  1. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Eli tasavirtsalaturin tilalle olis tarkotus asentaa nykyaikainen laturi, kiinnikkeet on hahmoteltu jo mutta selatessani yleismalleja vastaan tuli pyörimissuunta. Onko sillä väliä muutenkuin tuulettimen takia ja mistä voin päätellä mitenpäin se ropeli kuuluu olla?

    Auto on 1961 orkkis 390 padalla, laturi on vänkärin puolella.

    aditassa on 105a 1johtoinen malli, olisikohan siinä kuitenkin latausvalolle liitin myös?
    https://www.adita.fi/tuote/3200-60503/laturi-12v-105a-10si-1-johtosystem
    On turattu riittävästi orkkislaturien (3kpl) kanssa, tiettävästi ihan pätevä äijä niitä on rassannut ja säätimiäkin on uusittu parin kesän aikana mutta nyt tuli mitta täyteen kun alle 100km kesti edellisestä remontista
     
  2. hla

    hla Gearhead

  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, sillä pyörimisuunnalla ole vaihtovirtalaturissa muuta väliä muuta kun jäähdytyksen takia. Sitä kun siivapyörästä pyöräyttää ni jos se siirtää ilmaa taakkepäin eli lävitse ni se on oikea suunta. Tarvittaessa toiset siivet jos suunta väärä. Esmes ikh:lla on niitä ratkorien ym vehkeisiin isompiakin latureita vissiin reilulla satkulla. Kun kerta tarviaa kiinnikkeet tehä kumminkin.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Muistelisin, että imee, jos diodit laturin persauksissa, vai muistanko vallan väärin?
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa,a voi olla että olen taas tässäkin väärässä siitä mihin suuntaan ilmaa siiretään mutta auto liikkuu eteenpäin useimmiten ja imevät siivet siirtäisivät auton siirtyessä eteenpäin syntyvää ilmavirtaa vastaan? Toiseen suuntaa on luontainen ilmavirtaus jota tehostetaan työntävillä siivillä.

    no oli niin tai näin niin pyöräyttämällä siivapyörää tuntee mihin suuntaan se ilma siirtyy ja jos kyseisen laturin suunta siitä muuttuu niin siivet sit kans. Silloin pysytään valmistajan spekseissä.
     
    hantta tykkää tästä.
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    En valalle mene, oli vain jokin ajatuspieru ;)
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Normaalisti vaihtovirtalaturin tuuletin imee ilman takapäästä ja poistaa etupäästä siipien välistä, siis vasten ajosuuntaan nähden.
    Kääntämälä siipipyörän toisin päin (riippuu mallista) tai vaihtamalla se toiseen voidaan laturin pyörimissuuntaa muuttaa...toisaalta lähes kaikki moottorit pyörivät myötäpäivään, joten jollei laturia asenneta perä ajosuuntaan päin, niin mitään tarvetta moiselle ei ole.
    Laturin sijainti moottorin vasemmalla tai oikealla puolen ei vaikuta sen pyörimissuuntaan.
    Aikanaan ammattikoulussa pyöriteltiin latureita penkissä eri suuntiin.
     
  8. matti R

    matti R 3rd gear

    ei taida ihan noin muuttua se pyörimissuunta.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pyörimissuunta muuttuu tietty sen mukaan kumpaan suuntaan laturia pyöritetään, mutta ilmanvirtausta muutetaan tuuletinta muuttamalla..
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllä tuon mallinen poistaa ilman kyljissä olevien aukkojen kautta, esim isot Delco ja Bosch laturit ovat tuollaisia...
    Tässä topiccissa oli kuitenkin kyse perinteisistä latureista...kuten alkuperäisen kysyjän linkittämä GM 105A laturi aditan sivulla.
     
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tuossa on vissiin potkurityyppinen puhallin kuoren sisällä ja siinä puhallussuunta vaihtuu kun pyörimissuunta vaihtuu. Keskipakopuhallin imee aina keskeltä pyörimissuunnasta riippumatta
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    et,imee takaa koska diodien jäähdytin sillat on siellä
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikö melkein jokaisessa takavetoautossa pyöri kone samoinpäin, elikkä laturiakaan ei saa vaihdettua pyörimissuunnaltaan?

    Enempi kantaisin huolta siitä, että kun alkuperäislaturin 25-35 ampeeria korvataan 70-100 ampeeria enimmillään tuottavalla, niin miten ne loput sähkölaitteet sen kestää. Johdot, liittimet, ampeerimittari jne. Vaikka ensitestissä kestäisivätkin, niin entäs kun ensi kertaa käynnistetään kaapeleilla auto, jossa on tyhjä akku.

    ...mistä mä senkin tiedän...
     
  15. Tätä minäkin olen hiukan ihmetellyt tässä keskustelussa. Ehkä aloittaja haluaa asentaa laturin takaperin?

    Tuleeko virtalaitteiden kestävyys vastaan sillä hetkellä, kun auto lähtee käyntiin? Silloin oma laturi tuottaa virtaa ja mukaan tulee apuvirta?

    Tuossa voi olla sekin, että jos on huonoja liitoksia, niin ne kuumenee silloin.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    A-mittarista sen näkee. Normistartin jälkeen viisari sojottaa hetkisen "C" suuntaan palaten pian keskialueelle. Apukäynnistyksen jälkeen pidempään, koska tyhjän akun vastaanotto on täysillä päällä. Toki se lyhytkin virtapiikki voi "sytyttää". Onnekseni lunta oli kadun laidassa saatavilla.
     
  17. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Cadillacissa ei ole onneksi amppeerimittaria.
    Tuskin tässä tapauksessa ei tule ongelmia sulavista kiittimistä kun uuden laturin johto kytketään suoraan akkuun kuten alunperinkin (sulakkeen saatan asentaa). Enkä nää järkeä siinä että lataus johtoa vedellään virtalukon kautta.
    laturin latausvirran määrällä ei ole merkitystä kun kuorma ei muutu miksikään.
    Ja ei ole tarkoitus asentaa laturia takaperin, mutta rupes kaivelee kun kattelin startaxin nettisivuilta latureita niin niissä joissain oli maininta pyörimissuunnasta.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pyöriikös joissain venemoottoreissa laturikin väärinpäin?
     
    hantta tykkää tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pyörii, Mercruiserin nurimperinpyörivissä iso, ja pikkulohkoissa, mutta ropeli on sentyyppinen, että imee aina takaapäin, kuten kovat jätkät.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuo on helpompi tapaus. Katso laturin ja akun välinen piuha riittävän poikkipinnan omaavaksi uutta laturia ajatellen. Jos ei sulaketta, niin esim lasikuituvahvisteisella sukalla kuorruttaa nuo suoraan akkuun liittyvät kaapelit sikäli kuin mahdollisuus on.
     

Kerro tästä muillekin!