Bemmi (!) e30 316

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja maverick999, 21.5.2020.

  1. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ennen kuin tuomitsette, niin ajatus oli rempata ”toka autoni” (eka oli Honda Accord, joka ei aikanaan herättänyt mitään tunteita, että se pitäisi säilyttää). Kyseessä on siis ihan perus karvahattumallin ”teinitappaja” 316. Ostin auton kaveriltani armeijan jälkeen 750 eurolla (oli jo euroaika vaihtunut) melko hyvässä käyttökunnossa. Oli ollut tarkalla pidolla. Ajelin sillä muutaman vuoden, ja seuraavan auton hankittuani jätin seisomaan muutamaksi vuodeksi. Vuonna olikohan 2012 otin bemmin työn alle ja laittelin aika lailla pari vuotta ”joka ilta” sitä parempaan kuosiin.
    Tässä muutama kuva työn alkuvaiheilta (perus vanhan bemmin ruostehommat)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    LPV, cdv70 ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Onko tämä tarkoitus entisöidä vai rakentaa jotain?
     
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Laitetaas vähän lisää kuvaa koska ne on kivoja. Nää hommat on tehty siis vuonna 2012-2014. Enpä ole ammattihitsari (!) mutta tuli ihan riittävä jälki. Kitti peitti minkä hitsi heitti.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Sisustan teko oli oma juttunsa. Vanha oli aikas karmeessa kunnossa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.5.2020
    cdv70, Visa, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Omassa mielessäkin on joskus käynyt, että jos tulisi vastaan ensimmäinen oma auto, niin vois ostaa takaisin.
    Escort 1,3L vm.1981. Mutta kun sellaisen näkee jossain livenä, niin riittää, että näkee.
    Kyllähän tuosta bemmistä saa nätin kulkupelin.
     
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Korin maalauksen jälkeistä pientä kasailua. Puskurit piti kunnostaa koska perinteinen ruostepeikko oli iskenyt. Alapuolet piti hioa ja hapottaa, sitten laitoin 3M:n kromikalvoa joka on kestänyt 100%:sti jo 7v!!!
    Lasit tuli uusittua, sisusta verhoiltua, korin ruosteet poistettua...
    [​IMG]
    Alusta kunnostettua, pohja suojattua, putkisto rakennettua...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Lukemattomia pikkuhommia oli tietty myös, jotta sai kaiken toimimaan kuten pitää. Ison projektin jälkeen auto tulikin sitten täydelliseen kuntoon ja seuraavat vuodet olivat huolettomia, pelkkää öljynvaihtoa ja tulppien/virranjakajan kannen tarkastelua.
     
    Muokattu: 21.5.2020
    Gary Grand, cdv70, Inlinee ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tollanen siitä tuli ja tollanen se on ollu sen 7v nyt. Olen ajellu kesäisin 2-3000km.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Viime vuosina on alkanu esiintyä öljynpaineongelmaa. Moottoria en purkanu kovin paljoa tossa projektin aikana koska kansihommat oli tehty 5v aiemmin. Vain jotain perus tiivisteiden vaihtoa, sytkäpuoli kuntoon ja venttiilien välysten säätöä... ehkä olisi pitänyt tsekkailla muutakin.
    Ongelma siis ilmeni niin, että käynnistyksen jälkeen ja matalalla tyhjäkäynnillä vilkkui öljynpainevalo. Vaihdoin öljyt 20w50:een ja ruuvasin idleä muutama kymmentä rpm ylöspäin. No viime vuonna ongelma paheni jo näidenkin jippojen jälkeen niin että käynnistyksen jälkeen voitelu ei saavuta yläkertaa kun vasta noin 10s kuluttua. Availin nyt öljypohjaa ja venakoppaa ja ullatus ullatus pääsee taas hommiin.
    Irrotin öljypumpun kun epäilin että paineventtiili vuotaa. Samalla kurkkasin kk-laakereita ja nokka-akselia...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Eli se moottorin huolto tulis nyt sitten ajankohtaiseksi. Ajattelin kesän mittaan laitella.
    -> to be continued
     
    Muokattu: 21.5.2020
    Gary Grand, cdv70, juko7 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jännän näköiset vanteet, levittää ulospäin reilusti niinku old skool henkiset levitetyt peltivanteet. Täyttävät jämptisti kotelot joka suunnassa. Tyylikäs kokonaisuus vaikken bmw miähiä olekaan. Tosin 60 luvun lopun/70 luvun alun kuutoiskoneinen voisi olla hieno.
     
    isalmela ja maverick999 tykkäävät tästä.
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Mielestäni modernit BMWt voi pistää suoraan paalattavaksi, mutta siisti E30 tekee vaikutuksen aina :)
    Nyt on komea ja tästä lukee mielellään lisää.
     
    Muokattu: 21.5.2020
    1purehell, sleepercooler, teippi-mikko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Tetanus

    Tetanus 1st gear

    Ai että on hieno! Paljon on kertynyt km mittariin? Josset museoida meinaa joskus hamassa tulevaisuudessa niin haluaisin suositella että korjaisit moottorin vaihtamalla 318is pannun tilalle..tietenkin joutuu jarrut ja johtosarjat päivittelemään, mutta on se vaan hyvä/kiva moottori ajella..;)
     
    maverick999 tykkää tästä.
  10. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kiitos. 363000 on nyt mittarissa. Ei varmaan viitsi museoida. Jos nyt sais ton orkkiskoneen ehjättyä. Tietty jos korjaamisen hinnalla on saatavissa parempi kone niin sitten on eri. :D
     
    Muokattu: 21.5.2020
  11. Visa

    Visa Gearhead

    Perus m50 muovimoottori tilalle. Löytyy edukkaasti ja voimaakin saa mukavasti.. tokihan siitä seurais kaikki jarrumuutokset päälle.. tokihan tuo perus m10 moottorikin on oiva perusta.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  12. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Joo tota lienee porukka tehnyt. Jotenkin perverssillä tavalla pitäis mielellään tuon alkuperäisen. Piristää toki voi jos löytyy halvalla vaikka hyvä kepakko yläkertaan, mutta ei viittis mitään mikä vaatii muita isompia muutoksia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuossa omalla tallilla pyöri viime kesänä E30 V8:lla. Mä en muista, olikohan siihen nyt papereissa vaihdettu joku 3.0 litrainen BMW:n V8, mikä sitten saman moottorityypin sisällä oli kasvanut vähän isommaksi... En muista. Pelkkää rata-ajoahan sillä ajettiin. :D Oli kuitenkin konehuone aika täynnä tavaraa.
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Noin vetäsin tekniikan pois. ”Pääsee” purkamaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Gary Grand, cdv70, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Laitoin räikän auki-asentoon ja kävin purkamassa jo isoimmat. Kannentiiviste on vuotanut, eli ihan hyvä että tulee tehtyä saman tien koko homma.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    cdv70 ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    En pidä juuri minään...
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. isalmela

    isalmela Gearhead

    Katohan! Tulikin isompi homma?
     
    maverick999 tykkää tästä.
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Näinkin vois sanoa :D:eek:
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    No hupsis. Sehän on pahaksi päässyt.
     
  20. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Oli kampiakselin laakereissa ainakin aika selkeetä kulumaa. :D Kampura itsessään näytti ihan hyvältä, ehkä kiillotus riittää.
    Aloin purkaa yläkertaakin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 31.5.2020
    JouniK, Gary Grand, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!