Ruohonleikkurin moottorin muutos vaaka-akseliseksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja f34, 5.5.2020.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Hienoja virityksiä.
    Jos tekee väliakselin, niin kannattaa harkita ensiövedon toteuttamista hihnalla.
    Aikanaan tein ketjuista, mutta ketjulle tuli niin paljon nopeutta, että kului tosi nopeasti piloille ja piti meteliä.
    Onhan jossain harrikoissa hihnaveto, jopa toisiovedossa.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niitä on torque converteria eli niinku variaattoreja remelin kanssa myynnissäkin minibikeen. Siitä sitte jatko ketjurattailla takapyärälle. Comet on kallis mutta satkun$ luokkaa plus kulut saa jotain.

    kattelin tänään ameriikan joen sivuilta että suosittelevat
    41/2-6hp koneelle 10-11 eturatasta ja 60-72 takaratas.

    täytyy itekin joku keskipakokytkin tilata. Suomestakin kuulemma niitä saa promotorilta joka kaiken lisäksi strattonin maahantuoja.
     
  3. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

  4. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Vain mielikuvitus on rajana :rotfl:

    Kyllähän variaattori ja hihnat on makeita. Tulee vaan sitä kustannuspuolta sitten lisää. Hihnan hiljaisuudella ei sikäli ole väliä että ei se siellä moottorin papatuksen alla mitään haittaa. Sähköaplikaatiot eri juttu niihin jopa suotavia.

    Väliakselia kun itse kaavailin niin kaikista fiksuin olisi siirtää ketjuveto puolelta toiselle väliakselilla takapyörän etupuolella tuolla lailla.

    https://oldminibikes.com/forum/index.php?media/fox-condor-back-left.145866/

    On nimittäin yllättävä haaste saada ketjulinja fiksusti ettei mitään muuta romua osu tielle. Tuolla lailla pystyy väliakselin leveydellä jo passaamaan linjaa haluamakseen puolin ja toisin.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tai ostaa käytetyn Hydro Gear Transaxle ja helpottaa käyttöä ja asennusta.
    eli sama kuin ajoleikkureissa,painaa eteenpäin ja kantapäällä taaksepäin.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa,a pitäs kai alkaa väsään sitä flathead stratton koneista mopoa. Konelevy jonka päälle se tulee pitäs tehä kai, sitä ei vissiin Suomesta löydy? Ei se vaikea ole mutta tuli mieleen että jos halavalla sais ni ei tarttes paksua lootua porailla käsivehkeillä.
     
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Ei sen hirveän paksua tarvii olla. 3mm vahvuus riittää hyvin. Lopulliset reijän paikat kuitenkin määräytyy pitkälti ketjulinjan mukaan. Riippuu minkälaisen tekee mutta itse tein reijistä ovaalit eli ketjun kiristys tapahtuu siirtämällä moottoria eteenpäin taka-akselin ollessa kiinteä.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    jos tykkää, että pitkittäinen kone olis bueno, niin 4/1 - 5/1 välitteisen "väliakselinhan" vois toteuttaa vaikka paritonnisen rälläkän kulmavaihteella, siitä sitten vetohihnalla peeveeluokan kokoselle takanakille vähintään samanmoinen, tai suurempi alennus, niin alkanee olla edes vähän tontilla test driveja varten

    -----------------------------------------------------------

    tuossa alla olevan videon kötöstyksessä on joku puoltoistaheppanen 25 kuutioinen pikkukonesahan mosa, väliakselilla ratastuksen kokonaisvälläri muistaakseni jotain ysin huiteilla, olis saanut olla enemmänkin, jotaan kymppiä tavottelin, muttei romuläjästä löytynyt rattaita ja
    takanakki ehkä kuustuumanen,
    ilmeisesti laite rullas niin kevyesti,
    että sahan vakio kytkin kesti hieman yllättäen ongelmitta eestaas kiihdyttelyä ja ajelua.

    huippuja vekotin otti vähän yli 40kmh, tai ottaa,
    on se mulla vieläkin, en vaan oo herätellyt vuosiin.

    mitähän lie tuossa pätkässä nopeutta ja kierroksia, hatusta heitettynä ehkä kolkyt ja risat ja viis donaa, vähän enemmänkin sais kiertää,
    ja voishan tarkatkin laskee jos huvittaa



    tuosa museoikäsen siimaleikkurin mosaan liitetty rälläpyörän kulmavaihde, toista potkulautaa varten, näkyy myös ylläolevan videon häristimen välitysten rakenne

     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    No jo on hurjat vehkeet..
    Tuossa on sopivasti luovuutta, rakentelutaitoa ja vähän hulluuttakin.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jostain ameriikan poikain minibike sivustolta katoin että hyvinkin paksusta lootusta ovat tehneet valmiita ja perusteluja miksi pitää olla sellainen. Tässä esimerkissä 1/2 tuumaista joka tuntuu ihan suht järkevältä sentään. Tos on muitakin mittoja levylle ja ovaalit reiät joka suuntaan joka mahdollistaa ketjulinjan sekä kireyden säädön. Itellä tosin kun tulee valmiiseen pikkumopon runkoon niin siinä on ne ”mopomaiset” kierukka jutut joilla ketjut kiristyy.

    https://www.google.fi/amp/s/www.gopowersports.com/amp/fully-adjustable-motor-plate-small-block/
     
  11. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Jaa sä tarkoitit tuollaista välilevyä. Sehän on sikäli turha jos mittaa ja sijoittaa moottorin suoraan teräslevyyn. Tuo välikappale taitaa olla alumiinia.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin no, mitään välilevyä miettiny vaan aattelin kyllä että se kone tulis tollaseen vastaavaan tapaiseen mustaan levyyn kiinni ja se levy olis hitsattu runkoon. Olis säätövaroja joka suuntaan. Yleensä mustasta levystä ne onkin usassa myyntiin tehty, suora levy ja etu sekä takareunat pokattu 90 astetta alas. Toi esimerkki minkä nappasin nyt vaan sattu oleen alumiinia.Tietysti jos koneen puottaa levyn päälle ja kattoo ketjulinjan suoraan ni sitten kun merkkaa reiät ja poraa ne. Siinähän se sitten on, ehkä sillä ei 100000km ajeta joten kestää minkä kestää.
     
  13. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Jep. Itellä oli moottorin hitsaus pohjalevyineen aika viimeisiä hommia lopulta kun sai rungon ja takarattaan tehtyä paikalleen. Tein sen hieman ylikokoiseen levyyn että sai säätövaraa. Hain sopivan paikan ketjulinjalle levy moottorin kanssa yhteen pultattuna. Heftasin kiinni ja laikalla ylimääräiset pois. Joka prokkis on vähän erilainen lähtökohdiltaan joten hankala hahmottaa mutta jos 3mm levyyn 5hp moottorin pulttaa ja hitsaa niin kestää varmasti vaikka ajais miljoonan.
     
    DX ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sain kytkimen tilattua 10 hampaisen 420 vitjalle kiltiltä kiinalaiselta. Motonetistä saa vitjaa ja sieltä tuumin hakea ku käyn kaapunnissa lisäksi takarattaaksi derbi sendan 60 hampaisen. Liian iso keskireikä eikä sopivalla taija löytyä Suomesta vaan ameriikoista löytys mutta kalliiksi tulis. Raakarattaita kattelin muttei 60 hampaista osunut silmiin. Se pitäs derbin ratas kai pultata vanhan päälle. Vai onko ehdotusta miten muut on toteuttanu? Putkenmutkiakin kattelin jos tekis luistikaasarille kurkun jossain vaiheessa. Uutta metallinhohto kullan väristä kypärääkin jo sovittelin tallissa että kuumetta olis jo....
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Mulla tuli PV:n takaratas. On sellanen pikku kiinansorvi käytössä niin sillä oon pyöräytelly laipat sun muut puslat kätevästi. Vanhaan rattaaseen uuden kiinnitys on ihan hyvä tapa sekin. Jos ei silmätarkkuus kelpaa keskitykseen niin tuollaisella

    https://m.motonet.fi/fi/tuote/786042/Saadettava-levyleikkuri-puulle-30-120-mm

    voi tehdä vanerista käsiporalla keskityskiekkoja rattaiden keskireikiin niin saa vähä tarkemmin osumaan kun niitä yhdistelee.
    Saa ne rattaat keskittettyä toisiinsa silmälläkin kyllä aika hyvin. Parit lukkopihdit on hyvä olla kun paikka löytyy.
     
  16. generalo

    generalo Gearhead

    Itselläkin tuon derbin rattaan kiinnitys vielä tekemättä. Minulle tulee 20mm akseli, johon arvelin hommata 20mm akseliholkin ja siihen hitsaan laipan (jonka teen jostain 4mm levystä). Ihan silmätarkkuudella arvelin kokeilla. Jarruiksi tilasin 160mm polkupyörän levyjarrusetin satuloineen (eteen ja taakse), maksoi 30e, saapi nähä miten kuraa ovat.

    Mitenhän pitkä ja mutkikas imukaulan kärsii olla? Itsellä vähän hankalasti tuo tankin ja moottorin väli, varmaan 10cm kaula tulee jos ei arvellut tankkia silputa
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Luin ameriikan poikain sivuilta että 2-21/2 tuumaa olis kuulemma hyvä kurkun pituus. Ehkä siinä jotain hi perf juttuja on takana, tiijä häntä. Jos semmosen kaulan tekis ni ainakin itellä syy olis se että laittasin luistikaasuttimen. Silloin se tankki pitäs muutoinkin heittää jordaniaan ja laittaa ylös runkoputkeen. Sillon tulis myös tilaa. Kokeilen kyä ensteks tolla vakio setupilla ni pääsis ees tänä kesänä laskeen sinkki tiukalla mutkasta tietä näkymättömiin. Toi oma on silleen heleppo ku on tavallaan valmis mopo ja vastaavalla rungolla ollu paikallismoottorilla tehdastekosena.
     
  18. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

  19. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Mulla tuli joku 50mm lisämittaa imukaulalle ja hyvin pelaa.
     
  20. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

Kerro tästä muillekin!