Ruosteen päälle maalaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja RikuK, 26.5.2020.

  1. RikuK

    RikuK 1st gear

    Olen maalaamassa jo jonkinverran ruosteisia peltivanteita. En vain ole ihan perillä siitä, voiko ruostetta jättää YHTÄÄN, jos meinaa tehdä hyvää lopputulosta..

    Olen jynssännyt käsipelillä, eli erilaisin karkeuksin, ja nyt (näpit veressä) olen jo saanut tarpeekseni!
    Vanteeseen on jäänyt vähän ruostetta, onko olemassa maalia, jota suositellaan pikkuruosteen päälle??

    Kiitos!
     
  2. leemu

    leemu Gearhead

    Jos nättiä/hyvää haluaa, niin kyllä se kaikki pitäisi pois saada.
    Kiikuta ne hiekkapuhallettavaksi, niin lähtee.
    Turha nyt tietysti enää sanoa, mutta niin olisi kannattanut tehdä alunpitäen.
     
  3. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Juurikin noin, puhallukseen... MUTTA jos jotain ruosteenestoa haluaa niin tuo CRC on hyvää ja kallista
    [​IMG]

    Pohjamaaliksi teollisuusepoksi, esim. PPG.

    Yhden pintaruosteisen rautapuskurin olen maalannut tolla epoksilla 15 vuotta sitten eikä sieltä ruoste ole tullut läpi. Yleensähän se ruoste pukkaa pellistäkin läpi sitten sieltä toiselta puolelta.

    Niin ja IHAN paras maali ikinä on kuorma-autoihin tarkoitettu alusmaali, mitä sai 20 vuotta sitten. Sitä sai vaan kakkanruskeena ja ruikulipaskanruskeena, mutta tuli vedettyä se suoraan ruosteen päälle yhessä autossa ja ikinä ei tullu ruoste läpi.... Lienee sen jo EU kieltänyt.
     
  4. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Sitruuna happo
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Fosforihappo/annitrol, kuivuttuaan saa jäädä maalin alle.
     
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Satasella neljän peltivanteen hiekkapuhallus, epoksi ja pintamaali.
    En jaksaisi tuhon hintaan enää kihnutella ja sumutella maaleja.

    Mutta: jos sinne vanteisiin jää käsinkihnauksen jälkeen ruostetta, niin mitäs sitten? Kuitenkin niistä pinta hakkautuu rikki ajossa. Ei se puhallus tai hapotuskaan mitään autuaaksi tekeviä ole. Parin vuoden päästä sitten uudestaan sama homma.
     
  7. fennia

    fennia Gearhead

    Mä oon niin laiska et ainakin käyttö Buickiin vanteen käsittely fayrillä ja painepesurilla. Päälle hammerin metallimaali, joka on ruosteen päälle tarkoitettu. Ihan riittävän siistit tulee tuollaiseen käyttö liiteriin ja jopa kestääkin aika hyvin.
     
  8. RikuK

    RikuK 1st gear

    Joo, olisin laittanut kuvan, mutta en osaa. Ostan Fosforihappoa, ja läträän sillä. Muuten, onko tuo "Hammer"- maali sitä samaa "Vasaralakka-maalia" josta tuli sellainen taotun näköinen pinta.?
    Sehän oli kai sellaista ruosteen päälle vedettävää. Pidin sitä (enemmän tai vähemmän) urbaani legendana..

    Kiitos vastauksista!
     
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Mun talvivanteet käsittelin sillä lailla, että porakoneeseen kiinnitetyllä somalilaikalla jurrasin isoimmat ruosteet pois vanteista, sitten Tarjoustalosta halpaa Mastonin pohjamaalia, kiiltävää mustaa ja runsas kerros lakkaa. Nyt viiden talven jälkeen alkaisi pikkuhiljaa olla tarve tehdä pieniä paikkamaalauksia noihin. Ei mielestäni paha, jos viisikin vuotta ovat kestäneet suolaliuosta...

    Nyt ehdottomasti veisin hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen. Tai jos tarttee erikoisempaa sävyä vanteisiin, niin sitten puhalluksen jälkeen maalaus kunnollisilla automaaleilla ja ruiskulla pulverimaalin sijaan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Jos erikoisemman värin haluaa saada kestämään niin sen pulverimaalin päälle se automaalit. Nää nykyiset vesivärit on niin ohuita ettei tarvii kuin pieni kiven isku niin sen huomaa ruostetäplänä vuoden päästä.
    Ja juu, aikoinaan kuorkkimaalaamossa kun litkut oli vielä kunnon litkuja niin puhtaalle pellille happo ja sen selkään 2 rundia duasolidia ja värit päälle. Kesti näissä miljoonan ajettavissa tukkiautoissa hyvin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. fennia

    fennia Gearhead

    On. Sitä saa myös sileä pintaisena.
     
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kaikkia maaleja voi vetää ruosteen päälle, melkein kaikki korkkaavat sitten irti myöhemmin. Hammer kannattaa vetää ruiskulla, jos sille tielle lähtee, pensselin kanssa se ei tasoitu ikinä, ja aina jää joku kohta huonommalle peitolle. Millään oikealla maalilla ei sitten voi enää päälle maalata. Kovettuminen vie sitten aikaa myöskin. Yhdet vanteet olen Hammerilla vetänyt sellaisten ruosteiden päälle, jotka ei somalilaikalla ja teräsharjalla lähteneet (laitoinkohan ensin fosforihappoa, en muista enää, kuitenkin sellaisen neulanpään kokoisia pisteitä jäi), ja kyllä ne on kesäkäytössä kestäneet, kokopeittävien kapseleiden alla. Jos ruostetta jättää alle, ei saa jäädä, kuin "värin verran", yhtään paksumpi kerros kyllä korkkaa maalin irti.
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    On sitten kaksi eri maalia: Hammer ( Maston) ja Hammerite (Akzo Nobel Coatings Oy)
     
  14. 69

    69 Gearhead

    Mä oon kahteen auton pohjaan vetässy por-15 maalin, teräsharjalaikalla putsannu irtoruosteen pois.
     
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Missäs tuohon hintaan tehdään?
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Sitä itsekin ihmettelen... itse maalautin 15x6,5" vanteet ja maalaus oli jotain 300€, oli vielä halvin mitä kysyin härskein oli yli 500€ tuosta hommasta. Tosin 300€ maalaus oli ihan asiallinen ei ole tippunnu maalit irti vuosien jälkeenkään.
     
  17. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    En mää tiedä onko toi mahdoton hinta. Kuitista tosin voi olla turha puhua. Itselläni neljä vannetta. Puhallus ja jauhemaalaus 80€ Tanpereen talousalueella.
    Alumiinivanteet kalliimmat kun joudutaan käsityönä puhaltamaan.
     
  18. paja1

    paja1 Double Gearhead

    En mä ole täällä kaakonkulmalla maksanu ikinä 100e enempää 4 vanteen puhalluksesta ja maalauksesta. Oli ne sitten alua tai peltiä.
     
  19. passerby

    passerby Gearhead

    Juuri näin kun joku kirjoitti: ÄLKÄÄ sekoittako Hammeria ja Hammeritea!
    Pysykää kaukana ensimainitusta.
     
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Metallityö E. Laine

    Metallityöt, hitsaus, hiekkapuhallus ja maalaus

    Rekijoentie 1040, 25390 Kiikala

    p. 0400 742 946

    On kyllä hiukan tuttu paikka, kun broidi siellä levitytti peltivantet joskus 20v. sitten :D
     

Kerro tästä muillekin!