Mopon poistaminen kilvistä-seisontaan laitto??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja virta, 22.8.2014.

  1. virta

    virta Gearhead

    Olipa taas outo episodi kun vein moposta kilvet konttorille :eek: Katsastusmies käski laittaa lisätietoja kohtaan "on poissa käytöstä vähinttän vuoden" on kuulemma Trafin vaatimus,jos otan aiemmin käyttöön voin joutua maksamaan välin vakuutusmaksut.
    Jälkeenpäin alkoi vahvasti vit...aa,olikohan tuo nyt ihan asiallista ja sääntöjen mukaista,onko jotkin säädökset muuttuneet.
    Kai sitä nyt vehkeen saa seisontaan laittaa silloin kun sitä ei tarvitse,on se kumma mikä nihkeys tuossa on.
    Varmaan kävin väärällä konttorilla,tuolla konttorilla ei vain tahdo asiat sujua mutta menin sinne kun se on lähimpänä.Kyllä ennen on kilven voinut pois viedä ja merkattu vain että tavanomainen poisto tms,, ettei tarvi laitetta katsastaa uudelleen kilpeä hakiessa.
     
  2. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Hauska yhteensattuma,mutta ittelle tuli sama juttu vastaan eilen,ja olen tänään äimistelly asiaa jokasen kanssa kun on vastaan tullu,mutta näin se vaan on,vähintään vuosi pitää mopedin olla pois ajosta,muuten saat maksaa takautuvasti maksut.

    Tämän voi kuulemma välttää sillä,että kirjoitatkin luovariin,että mopo on poistettu rikkoontumisen ja osien vaikean saatavuuden takia rekisteristä,ja jos sitten kuitenki ihme tapahtuu ja osat löytyykin jostai,voidaan kuulemma palauttaa takasin liikenteeseen,ilman poistoajan vakuutusmaksuja.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Perustuu tuohon allaolevaan kohtaan:
    ----------------------------------------------------------------------
    L-luokan ajoneuvon poistaminen liikennekäytöstä
    L-luokan ajoneuvolle voidaan tehdä ilmoitus liikennekäytöstäpoistosta, jos ajoneuvo on vaurioitunut, anastettu, viety ulkomaille tai Ahvenanmaalle, siirtynyt kunnan omistukseen ajoneuvojen siirtämisestä ja romuajoneuvojen hävittämisestä annetun lain nojalla taikka ajoneuvon käyttö liikenteessä tai muualla on muusta erityisestä syystä kuin vakuutukseen liittyvästä syystä estynyt.

    Muuna erityisenä syynä, jonka nojalla L-luokan ajoneuvon käyttö on estynyt, voidaan pitää esim. ajoneuvon pitkäaikaista (yli vuoden mittaista) käyttämättömyyttä. Asiakkaan on annettava selvitys pitkäaikaisen käyttämättömyyden kestosta sekä syystä.

    Liikennekäytöstäpoiston perusteeksi ei kelpaa moottoripyörien osalta, ettei käyttäjä halua maksaa käyttämättömyysajalta vakuutusmaksuja. Tällaisissa tapauksissa asiakkaan tulee ottaa yhteys vakuutusyhtiöönsä seisonta-aikamahdollisuuden selvittämiseksi.
    --------------------------------------------------------
    Joten ei kun yhteys vakuutusyhtiöön, ne kun on tämän kaikenlaisen rahastuksen ja pykälähelvetin pääarkkitehtejä ja sitten vaikka tarvittaessa vakuutukset toiseen yhtiöön.

    Kilpailutin pojan skoban vakuutukset.
    Halvin fennia 190e ja muut siitä sitten ylöspäin 450e asti.
    Sama vakuutus kyseessä samoilla tiedoilla.
    Tosin tapiolassa muutama minuutti hissimusiikkia, kun ei uudet asiakkaat kiinnosta.
    Kilpailutus kannattaa jos ei kieri rahassa ja asiakaspalvelua kannattaa vaatia esim. jaloillaan, eivät muuten mene ruotuun.
     
  4. Hoodooman

    Hoodooman Gearhead

    Sama homma oli kahden skootterin kanssa pari viikkoa sitten. Palo hihat yhdellä katsastuskonttorilla kun yritin saada selville miksi pitää olla
    joku muu syy kuin ettei halua maksaa turhaan vakuutuksia seisovista skoottereista. Pulssin tasaannuttua toiselle konttorille ja siellä nuori neito auttoi ja saatiin kilvet palautettua. Laitoin syyksi että "omistaja täytti 18 ja alkoi ajaa autolla, skootterille ei ole käyttöä". Ainakaan vielä ei ole kukaan Trafilta kysellyt perään...
     
  5. virta

    virta Gearhead

    Taitaa riippua katsastuskonttoristakin miten suhtautuvat,kuulemma vakuutusyhtiön toive ettei noita poisteltaisi.Nyt ei ollut ongelmaa kilpien palautuksessa ja ajattelin sitten kokonaan vaihtaa vakuutusyhtiön kun tuon uudelleen käyttöön ottaa..
     
  6. Tiikerimassa

    Tiikerimassa 1st gear

    Mihin toi esittämäsi katsastusvelvollisuus perustuu???
     
  7. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Nyt oli juttua radiossa että Trafi on "unohtanut" tiedottaa että 2-pyöräiset voi laittaa käytöstäpoistoon. Joku muutos 11/2015.
     
  8. dd64

    dd64 Gearhead

    Ihan varmaan on "unohtanu". Vakuutusyhtiöt on kyllä huomannu painottaa vakuutusmaksut kesäkuukausille... :mad:
     
  9. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Tämä tuli voimaan joskus marraskuun puoivälissä, ettei kovin suurta tappiota ole vielä ehtinyt kertyä... :D
    Ja nyt tarkoitetaan mopo mopoja (ala pappa Tunturi). Saas nähdä muuttuukko vakuutusmaksut jo ensi vuonna siten että 6 kesä kuukautta maksaa saman, mitä koko vuosi ennen..
     
  10. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    Iteltä muutama vuosi sitten vaadittiin romutustodistusta että voi kilven palauttaa, hirveen kiukutteluni jälkeen neuvoivat kirjoittamaan papruihin että laite on hajonnut totaalisesti ja osia tuskin mistään löytyy, korjaaminen ehkä mahotonta ja sitten vielä kirjallisesti lupaus että vuoteen en kilpeä takas hae. Kertoivat että syynä on vakuutusyhtiöiden kanta joilla ei ollut (silloin) seisontaa mp:lle eli niillä jäis rahat saamati. Jos ei olisi noudattanut tota vuoden karantteeniä olis tullut vakuutusmaksut kilven palauttamisesta saakka mätkyinä. Nykyjään on taas ainakin If jossa on seisonta..muisti palaa nyt pätkittäin että on ollut kahdesti toi tilanne..
     
  11. GMies

    GMies Gearhead

    Kumma juttu, minä olen saanut ainakin viimeisen 40-vuoden aikana aina talveksi mp seisontavakuutukseen ja ifillä minulla ei ole koskaan ollut vakuutusta. :odroll:
     
  12. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Tilannehan ei ole tällä hetkellä kovinkaa selvä, ei vakuutusyhtiön- eikä katsastuskonttorin henkilökunnalle.

    Mie tein toissa viikolla mopon liikennekäytöstä poiston, tuli kirje vakuutusyhtiöstä (fennia) että Vapaaehtoiset vakuutukset eivät ole enään voimassa, eli liikennevakuutus oli edelleen voimassa. Pientä pallottelua katsastusaseman ja vakuutusyhtiön välillä kunnes lopulta saatiin ohjeistus joltain vakuutus-spesiaalilta kirjoittaa vapaamuotoinen asiakirja, jossa ilmoitan että haluan katkaista kaikki vakuutukset kyseisestä ajoneuvosta koska seisonta-aika tulee olemaan useita vuosia. Että kai se nyt sitten vakuuttamaton, sain kuiten parkkikiekon palkkioksi vaivannäöstä, että ei huono reissu.
     
  13. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    Kumma juttu, minä olen saanut ainakin viimeisen 40-vuoden aikana aina talveksi mp seisontavakuutukseen ja ifillä minulla ei ole koskaan ollut vakuutusta. :odroll:[/quote]

    Niin, semmonenkin tilanne joskus oli että kun oli ns. vanhan mallinen eli vanha vakkuutus niin sen sai seisontaan, uudempaa taas ei saanutkaan, siinäpä selitys, ei sen ihmeellisempää, aika erikoinen vakuutus on mulla 30-luvun pyörässä (joka on ollut mulla tosin vasta parikymmentä vuotta) jota ei ole museo-katsastettu, maksaa 13e/ vuosi ja on koko ajan voimassa, tosin boonukset on tapissa, ...oli aikoinaan joku erikoistarjous..melkoinen viitakko siis on tämä vakkuutus-meininki..
     
  14. virta

    virta Gearhead

    Mikähän on tilanne nykyään, voiko netissä ottaa skootteriin käyttöön vain kesäksi vai pakko myyvätkö vakuutuksen koko vuodeksi?
     
  15. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Mun käsityksen mukaan on vain kokoaika vakuutuksia. Mulla on yks kiinan skootteri mikä on mun nimissä mutta liikennekäytöstä poistettu ja tyttärien mopot kokoajan ajossa.
     
  16. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Juuri noin, yritin eilen pistää seisontaan tytön skobon. Ei onnistu. Rekkarista veks jos haluaa säästää maksuissa.
     
  17. Jerkkilä

    Jerkkilä Gearhead

    Ei tarvi rekisteristä poistaa. Sanoo vakuutuksen irti ja laittaa traficomista liikennekäytöstä poistoon. Keväällä tekee uuden vakuutuksen ja takas käyttöön.
     
  18. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Mulla mopolla vakuutus IF:ssa ja siellä voin laittaa mopon seisontaan.Vakuutusmaksu alkaa vasta kun otan mopon ajoon.
     
  19. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Kysytääs täältä että kun tuossa olisi edullisesti (?) tarjolla purettu Solifer XT50 skootteri josta palautettu kilvet konttorille oma-aloitteisesti. Näin myyjä sanoo. Mitäs kuluja tuohon voi tulla että saa taas tieliikennekäyttöön?
     
  20. tamrokki

    tamrokki 1st gear

    Olikohan jos on poistettu 2006 tai 2007 jälkeen ,saa kilvet kilpimaksulla
     
    exchevelle tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!