Cadillac 472 vuotaa jäähdytysnestettä vaihteiston ja moottorin välistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 8.6.2020.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tällaisen erikoisen vuodon huomasin kärryssä tänään. Tarkistin kaikki letkut ja liitokset eikä niissä ole mitään vuodon jälkiä. Nestettä tippuu turbiinin suojakopan keskellä olevasta reiästä. Enpä ole näin erikoisesta paikasta jäähdytysnesteen vuotoa ennen nähnyt. Luulin ensin että on vaihteisto- tai mooottoriöljyä mutta kun ajoin talliin niin valkoisella lattialla näkyi selvästi että kyllä se jäähdytinnestettä on. Onkohan tässä Caddyn lohkossa jotain pakkastulppaa tai vastaavaa lohkon takapäässä? Voihan tuo tietysti olla halkikin.
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Onko takaveto vai Eldo? Takavetoisessa muistelen että oikean kannen takapäässä on lämmityslaitteen lähtö ja vasemmassa proppu. Eldossa vaihteistosysteemin kuori taitaa peittää noita paikkoja osin, mutta proput lienevät siellä silti
     
    Concarne tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Takaveto DeVille on. Täytyy katsoa vielä uudestaan vuotaisiko noista propuista kuitenkin.
     
    juko7 tykkää tästä.
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tarkista myös ettei vaihteistoöljynjäähdytin vuoda ja sotke vaihteistoöljyä ja jäähdytinnestettä keskenään
     
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Näyttää ainakin aivan puhtaalta jäähdytinnesteeltä tuo vuoto enkä vaihteiston öljytikusta ainakaan huomannut mitään poikkeavaa öljyssä.
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tutkimatta tarkemmin menen asioiden edelle. Onko joku testannut Motonetista saatavaa Holtsin lohkonpaikkausainetta? Uskaltaako tuota kipata syyläriin ettei ole kaikki paikat tukossa ja toimiiko? Toinen vaihtoehto, osaisiko joku vinkata pätevää hitsaria kuka voisi valurautalohkon paikata. Jotkut on tehnyt noita migilläkin ja sellainen itsellänikin on mutta en ehkä uskalla alkaa sillä kokeilemaan.
     
  7. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Ehkä kannattaa varmistaa ettei vuoto ole peräisin lämmityslaitteen kennolta tai sen letkuliitoksista. Omassa käkkylässä vuotavan kennon aiheuttama lammikko muodostui juurikin tuolle seudulle ja koska turbiinin suojus on alin kohta, tippa roikkui siinä.
     
    cdv70 ja juko7 tykkäävät tästä.
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Täytyy katsoa uudestaan kun saan auton kunnolla ylös mutta ei kyllä näyttänyt siltä että vaihteiston kopan ulkopuolella olisi valumajälkiä. Turbiinin suojuskin täytyy vielä ottaa varmuudeksi irti että näen onko nestettä todella siellä sisäpuolella.
     
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jos siitä nyt löytyisikin halkeama, niin ei siinä valuraudan hitsaamisessa mitään erityistä ole, jos on oikeat lisäaineet ja toimii ohjeiden mukaan. Saatavilla on rautapitoisia puikkoja, joilla periaatteessa saadaan koostumus lähelle alkuperäistä valua, mutta niiden käyttö on usein hankalaa vaativien esi- ja jälkilämmitysvaatimusten takia. Tämmöisiä olen hitsannut nikkelipuikoilla, esim tuollaisilla:

    https://verkkokauppa.masino.fi/tuote/v10831/7051-2510/elgaloy-cast-ni-o-2-5-x-300-mm/5072131/1

    Puikko on helppo hitsata ja syttyy nätisti. Nikkeli on terveydelle haitallista, joten kunnollinen tuuletus tai työskentely ulkona on paikallaan.

    Särö kannattaa avata kunnolla, eli ei vain hitsaa jotain kakkua särön päälle.
     
  10. TIG:llä hitsaus jos halkeima. Ei tarvi availla, jos ei halua. Kylmähitsauksena, ei tule vetoja. Nykyään huippulaatuisia kylmähitsauslisäaineita joita teollisuudessakin käyttävät. Ei jää paippeja eikä muita huokosia eikä ole kiirettä kuten puikolla. Niin ja ei tarvi venytellä ja vanutella saumaa tai miettiä että tuleeko liian pitkiä palkoja
     
  11. leemu

    leemu Gearhead

    Nämä on yhdessä paikassa hyviä: siellä motonetin hyllyssä.
     
    Jori85 tykkää tästä.
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ehkä saman asian ajaa, jos laittaa pari lusikallista jauhettua kanelia jäähdytyskiertoon.
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Vesiroppuja on vuotanut mulla toki Oldsmobile koneista kun en omista yhtään käkkylää. Tosin kun vesiroppuun on tullut ruoste reikä niin ne ei oo tihkunut vaan ruikkinut kunnolla.Vanha pois ja uusi tilalle.
     
  14. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    En haluu pelotella yhtään,mutta kun omasta moparin lohkosta alkoi nesteet vuotamaan,kaikki proput oli käytännössä paskana. Nuo proputhan ei mitään maksa...mutta en ole vielä kuullut motista,mihin ne on edes jotenkin järkevästi vaihdettavissa moottorin ollessa paikallaan.
    Jokunen proppu onnistuu,mutta osa mahdottomassa paikassa.
    1 kun vaihdat,niin kohta toinen poikii....
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kuten Vallu 426 kirjoitti niin vesiroput on halpoja mutta vaihto voi olla teknisesti hieman hankalaa. Akan vanis on Olds 350 kone ja sopivasti moottorityyny oli vaihdon tiellä. Tais siinä reilu tunti mennä kun irrotin kaiken ylimääräisen ja kampesin konetta mahdollisimman paljon sivulle sen jälkeen kun sain vanhan ropun pois mutta uutta ei päässyt lyömään mistään järkevästä/mahdollisesta paikasta paikoille.
    Tai kun Pitkäkaton (olds 307) oikeanpuoleisen kannen takimmainen roppu alkoi vuotamaan niin lopulta sorvasin alumiinista sopivan kartiopalan joka jäi riittävän pitkälle kannesta.
     
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kävin nosturilla ja tutkailin paikkoja koneen käydessäkin mutta ei kyllä selvinnyt. Roput näyttivät siisteiltä. Yhden on joku aiempi omistaja näköjään vaihtanut mutta tiiviiltä sekin näytti. Nyt laitoin yöksi tulpan siihen turbiinin suojakopan reikään niin näen ainakin kertyykö neste sinne. Suojakoppa ei tästä irronnutkaan pelkät kopan ruuvit avaamalla eikä ollut aikaa harrastaa enempää. Harvemmin toivoo että olisi lämppärin kenno paskana mutta toivottavasti on näin. Maksaa kymppejä rockautossa ja vaihtokin taitaa Caddyssä onnistua konehuoneen puolelta.
     
  17. -tl-

    -tl- Gearhead

    Ei ole vuotopaikkoja lohkon takapäässä.

    [​IMG]

    Ainoot mahdolliset vuotopaikat itse koneessa taitaa olla kannentiiviste ja kannen vesiplommit.

    [​IMG]
     
    juko7 tykkää tästä.
  18. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nuo nokka-akselin päässä olevat tulpatkaan eivät kaiketi mene vesitilaan.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ram vanin 318:een vaihdoin kyllä aika monta roppua kone paikallaan. Tilaa oli jokseenkin hyvin, rivarin parkkipaikalla auton alla istuen.
     
  20. SK

    SK Gearhead

    Ainakin 390/429 (63-67) lohkossa tuossa kohtaa menee pääöljykanavat.
     

Kerro tästä muillekin!