Kaasussa kuollut kohta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Joronen, 22.6.2020.

  1. Joronen

    Joronen 1st gear

    Auto on Oldsmobile cutlass -80. Moottorina oldsin n. -77 vuoden 350. Jyrkempi nokka, peltisatsit, uusi holleyn 600 vac kaasari. Joku vakioalu imari josta kaasarin kohta muotoiltu uusiks. Ensiöpuolen suuttimet 67 ja toisiopuolella suutinlevy, ( en muista kokoa. Powervalve 10.5. Vacuumissa ruskea jousi, eli toiseksi jäykin. Ja tässähän on uudenlainen vacuumikotelo, jossa kuulan sijaan on messinkinen holkki. Vähän reilummalla kaasulla ajettaessa on "tyhjä" kohta, jossa seokset tippuu radikaalisti, eikä nouse ennenkun höllää tai painaa kaasua. Kaasaria putsattu monee kertaa. Ei vaikutusta. Imusarjaan ruiskutettu jarrukliineriä. Ei vaikutusta. Imusarjavuoto?o_O
     
    Muokattu: 22.6.2020
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Toi 10.5 pw on vähän erikoinen. Koita vaikka 6.5 ensin.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Vähän toi moottorin toiminta tuossa ongelmatilanteessa askarruttaa. Millä kierroksilla toi tyhjä kohta tulee? vai tuleeko millä vaan kierroksilla jos kaasun asento on sopiva? seokset tippuu, eli tarkoitatko että menee laihalle? Onko siinä laajakaistalambda kiinni kokoajan?

    Jos pidät vaan tasakaasun siinä kohtaa, niin nouseeko rundit vähitellen ja seos pysyy laihana vai miten se käyttäytyy?
     
  4. Joronen

    Joronen 1st gear

    6.5 powervalvee kokeiltu. Tuntuu, että menee vaan huonommaks. Ja ajettu alipainemittari kiinni, niin aina kun, alipainemittari saavuttaa luvun 12.5 niin menee laihalle. Ja siis tällä hetkelle kiinni kapeakaista lambda ja fmi seosmittari.
     
  5. Joronen

    Joronen 1st gear

    Eli jos vaikka ajaa noin 70 kmh, ja painaa vähän lisää kaasua. Siinä kohtaa, missä alkaa vähän rötäämään ja seosmittari menee laihalle, niin ei nouse enää seokset, jos pitää kaasua siinä kohtaa. Mutta heti jos höllää, taikka painaa kaasua niin heti nousee taas rikkaammalle. Ja 70 ajettaesa kierrokset noin 2800. Ja siis ennakot on hyvät nyt. Pelkkä keskipakoennakko käytössä. Limppuja rajotettu. Tyhjäkäynnillä noin 23 astetta ja kokonaisennakko noin 37 ja tulee jossain 2700 paikkeilla. Ja siis nyt paikallaa kapeakaista lambda ja fmi seosmittari. Tulpan väri on kyllä aika vaalea. Pitäiskö kokeilla 69 suuttimia o_O. Mutta imuvuotoa meinasin ihan ton tulpan värinki takia. Ja siis kaasupohjassa ja kiihdyttäessä toimii ja vetoja tuntuis olevan.
     
  6. Joronen

    Joronen 1st gear

    Ja siis muistaakseni tuo tyhjä kohta tulee myös kovempaa ajettaessa jotenkin aina samalla kaasun asennolla.
     
    Muokattu: 23.6.2020
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kokeile niitä vähän isompia pääsuuttimia, niinkuin itsekin tuossa mietiskelit.
     
  8. Joronen

    Joronen 1st gear

    Täytyypä kokeilla niitä ekaks :)
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Oisko toi ongelmakohta se kun toisiokurkut lähtee aukeamaan ja jostain syystä ei anna heti soppaa? Mites jos vaikka rautalangalla lukitsee kakkoskurkut kiinni, tuleeko kuollut kohta samassa kaasun asennossa edelleen? tokihan se sit kuristaa huipputehot, mutta tolleen vois haarukoida vähän asiaa. Mites bensapinnat, jos toisiopuolella on hirmu alhainen pinta tms.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tätä itsekin pohdin. Toisio aukeaa liian aikaisin, etummaisissa putoaa virtaus niin alas, ettei seosta sillä kaasuläppien asetuksella enää tule. Rautalankatemppu sulkisi toision ja sieltä johtuvan mahdollisen vian.
     
  11. Joronen

    Joronen 1st gear

    Joo tota toisio hommaa oon miettiny itekki muutes. Mut tuntuu hullulta laittaa jäykin (musta) jousi. Mutta toisaalta tossa uuden mallisessa vakuumikotelossa pelkkä messinki lätkä, missä reikä, rajottamassa ilmavirtausta. Ja muutes nyt kun sanoitte, niin meni huonommaks löysemmäl jousel. Ja tänään kun selvittelin lisää, niin, kun tossa on nuo lasiset silmät bensapintojen säätöön, niin oon säätänyt ne millin yli alarajan, ja netistä katottuna pitäis olla hitusen alle puolen välin. Ja vertailinki roppumalliseen, niin nehän on paljon ylempänä siinä, kun tossa lasisessa.
     
  12. Joronen

    Joronen 1st gear

    Noniin. Tänää säädetty bensapinnat oikein. Ja alkoi jopa toimimaan :D. Pien kuollu kohta jäi viellä. Mutta täytyy kokeilla tota jäykempää jousta toisioihin. Tulpat oli kahvinruskeet? Onko järkeä laittaa kuitenki noi 69 suuttimet? Tällä hetkellä 67 ensiöissä. Tuntuis että toimis paremmin vähän rikkaalla o_O
     

Kerro tästä muillekin!