Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Routa styrox on yleensä eps 120 ja lattia eps 100 eli routa styrox kestää puristusta enemmän, ei vety niin helposti ja on kalliimpi.

    Noita halpis ovia on laitettu iät ja ajat mutta ihmisistä on tullut laatutietoisempia ja alkaneet käyttää parempia ovia. Jos pidät matalaa lämpöä tallissa niin tuskin haittaa mitään kunhan tiivistyy reunoilta hyvin. Jos se vuotaa lämpö perkeleesti niin teet pari ovet vielä päälle :D
     
    Temppis tykkää tästä.
  2. hodis

    hodis 3rd gear

    En kyllä itse laittais tuota halpis nosto-ovea mihinkään lämpimään talliin. Nyt on semmoinen tuossa kylmässä tallissa ja joskus jos teen sen lämpimäksi lähtee se ensimmäisenä. Yleensä eniten karkaa lämpöä juurikin ovista ja ikkunoista. Nyt en laittaisi edes ikkunoita kuten tälläkin palstalla on neuvottu. Tänäkin aamuna rassasin ruohonleikkuria tallissa niin piti olla valot vaikka on ikkunat ja aurinko paistoi. Samat lumityöt on tehty nosto ja pariovienkin kanssa ja Siperia on opettanut että jos rakennan tallia niin ovet rakennuksen päätyyn ei lapselle. Sen verran v-mäinen homma piikata jäätä oven edestä,
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    En muista oman oven merkkiä mutta ei ollut mikään halppis ja U arvo 1, vuotaa sivutiivisteistä. Mutta ratkaisuna lisäsin tuplatiivisteen, tiiviste smyykiin kiinni niin että huuli painautuu ovilamelliin, ei vuoda enää (niin paljon). Ikkunoista olen eri mieltä, keväällä kun aurinko alkaa paistaa niin kaikki valo on pelkkää plussaa, ja jos käyn vaikka nopeasti hakemassa/viemässä jotain tallista/talliin ei valoja tarvitse laittaa päälle. Sekä 14m pitkä seinä keskellä pihaa olisi aika typerän näköinen ilman ikkunoita.
     
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ikkunoita pitää olla ja sijoiteltuna niin että niistä näkee ulos, muuten alkaa ahdistaa. Mukava touhuta työpöydän ääressä kun voi samalla kytätä naapuria. No mun tapauksessa en voi kyylätä muuta kuin tiellä kulkevaa liikennettä.
     
  5. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Okei, eli tuon halpis nosto-oven saa unohtaa.. olishan tuos säilös jytkyt rautaiset pariovet.. joista sais varmaan ihan ok hyvät kun liimais uretaanilevyn sisälle ja lisäis tiivisteet..
     
    Vermilion ja WBBC tykkäävät tästä.
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    1 ero 1,4 kuulostaa pieneltä?
    40% on kuitenkin eroa, tai kumman luvun nyt ottaakaan lähtöarvoksi.
    Lattiaan lattiastyrox, riittää ominaisuudet. Ei tule mitään käytännön hyötyä routasryroxista lattian alla, muuta luin maksaa enemmän ja sitä ei voi laskea hyödyksi muulloin kuin, että on liikaa rahaa.
     
  7. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Vuotavat tiivisteet toimii samalla tuloilman reittinä joten pieni vuoto on ihan toivottavaa.

    Miksi lattiaan ei voi laittaa enempää eristettä?
     
  8. vwg4

    vwg4 1st gear

    100mm lattiaeriste + lattialämpö = iso sähkölasku.

    Lämpö menee alaspäin...
     
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Millainen maapohja sulla on siinä tulevan laatan kohdalla (savi, hiekka, sepeli, multa, tms?)
    Vai onko ulkorakennuksessa jo laatta valmiina?

    Millaisen eristevahvuuden saat järkevästi laitettua seiniin ja kattoon?
    Onko rakennuksessa kunnollinen sepelipeti alla ja salaojitus kunnossa?
    Onko päivittäinen sisäänkäynti tarkoitus hoitaa erillisen käyntioven kautta.

    Paljonko rakennuksen vapaa sisäkorkeus on oviaukon kohdalta/sisältä?
    Miten maanpinnan korko sijoittuu rakennuksen sisällä/ulkoa tällä hetkellä (kuinka paljon korkeammalla maapohja on rakennuksen sisällä kuin ulkona?

    IS
     
  10. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Kyllähän se tuloilma on parempi ottaa hallitusti sisään venttiilin kautta eikä vuotavista tiivisteistä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Nyt olis annettu tarjous -65 rakennetusta talosta ja siinä olis vielä 31 neliöö rakennusoikeutta.
    Vanha talli on abaut 20 neliöö ja sitä olis tarkoitus laajentaa.
    Kannattaako vanha osuus suosiolla purkaa, 2 seinää menisi uusiksi muutenkin.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kannattaa.... Perseestä tuollaisen laajentaminen, aikaa ja rahaa palaa saman verran.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mesta olis Vantaalla ja naapuri on rakentanut oman tallinsa rajaan kiinni, laajennussuunta olis juuri sinne päin ja mietityttää se, että saako sitä uutta tallia tehdä niin lähelle enää?

    Paikallinen rava ehkä vastaa joskus.
     
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Naapurin luvalla saanee. Lahessa ainakin 4m rajasta sääntö, ja likemmäs tosiaan luvan kanssa. Ja vanhoille kiinteistöille toki ei maha minkään.
     
  15. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Veikkaan että saat tehdä kunhan palomääräykset täyttyvät ja naapurille asia on ok.Nykyään on hivenen eri määräykset paloturvallisuudesta kuin kiinteistön rakennusajankohtana.
    Joskus asemakaava määrää aika tarkkaan mihin kohtaan tonttia lisärakentaminen tulee tehdä jos siis kaava-alueella ollaan mutta näissä on aikalailla erovaisuuksia eri kaupungeissa enkä Vantaan asioista ole kartalla.
     
  16. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Hiekkamaata. Vanhan lattian jämät oon poistanut ja lisännyt paikasta riippuen n. 20-30cm 0-16 soraa. Seiniin tulee näillä näkymin 10cm lasivilla muovin kanssa. Salaojituksia ei ole. Sitten kun lattia tehty niin juuri ja juuri 210cm korkeutta vähän siinä ja siinä ottaako pariovet räystäisiin. Rakennus sijaitsee pihan notkelmassa,maa kaataa rakennukseen päin.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Sitten olisi kannattanut laittaa 0-16 soran tilalle seulottu salaojasora, joka estää kapillarisen kosteuden nousun lattiaan.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  18. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tuo hiekkamaa on hyvä asia, varsinkin jos sitä on myös rakennuksen ympärillä.
    Huono asia on, jos rakennuksen ympärille jää lätäköitä sateen jälkeen.
    Varsinkin jos maa kaataa rakennukselle päin, salaojitus ei voisi olla huono juttu jälki käteenkään tehtynä.

    Tuo 0-16 sepeli ei muodosta kunnollista kapillaarikatkoa, koska siinä on mukana tuo nolla-aines. 16-32 olisi hyvä olla ylin kerros (min 100mm) ennen eristettä.

    Korkeuden ollessa rajoitettu, taitaa olla helpompi mennä hiukan alaspäin kuin yhtään ylöspäin. Minimi eristevahvuus laatan alla lienee kuitenkin 100mm. Itse käytin vain routastyroxia koska se ei ime vettä kuin lattiastyrox. Laatan alla lattiastyrox vettyy helpommin kuin routastyrox, siksi siis routa. Verratessa näitä kahta routa on selkeästi napakampaa tavaraa.

    Maasta nousee joka tapauksessa kosteutta ja alueellisesti myös radonia, jolle pitäisi tehdä tuuletus ulkoilmaan. Tuon radon tuuletuksen kautta saattaa poistua myös kosteutta, mene ja tiedä?

    Laatan paksuus taitaa olla minimissään 70-80mm, että tulee tarpeeksi vahva.
    Raudoitusverkkoon on helppo napoa kiinni lattialämmityskaapeli. Kannattaa miettiä, laittaako yhteen vai kahteen piiriin, jotta mahdollisessa vikatilanteessa edes toinen saatto jäisi päälle.

    Seiniin laitoin itse kivivillaa kolmesta syystä; mukavampi ja helpompi asentaa eikä jää niin helposti tyhjiä kohtia. Paloneristyskyky on myös parempi sekä äänen eristys myös.
    100mm on minimi, mutta ristiinkoolaus + 50mm villaa voi antaa paremman eristyskyvyn.

    Mikäli lähellä on muita rakennuksia, riittävä palonkesto voidaan saavuttaa myös paksummalla villakerroksella ja yhdellä kipsilevyllä.
    Eli paksumpi villa voi merkitä yksinkertaista levytystä.
    Kattoon laittaisin puhallusvillan vuokraamalla koneen ja kaveri syöttämään säkkejä, tämän työvaiheen voi tehdä itse ja säästää.

    Pahimmat lämpövuodot saa aikaan yläpohjan kautta sekä tietenkin myös eristepuutteisista kohdista. Höyrynsulkumuovin kanssa kannattaa limittää riittävästi ja teipata saumat huolella. Halpakin nosto-ovi voi kuitenkin olla ihan riittävän tiivis, siinä voi säästää ottamalla käsikäyttöisen standardikoon tarjouksesta.

    Kovalla pakkasella oven eteen voi virittää vielä pressun hillitsemään lämpövuotoa ellei ovesta tarvitse ajella päivittäin. Jos tallin sisälämmön pitää vaikka 10-15°C lämpötilassa ja lattia ei ole jääkylmä, on siellä kiva tehdä hommia ihan paitasillaankin.
    Tällöin lämpöhäviötkin jäävät pienemmiksi.

    Ovet maksaa, ikkunat maksaa, sähköt maksaa, vesipisteet maksaa, viemärit maksaa eli niitä harkiten ja riittävästi oikeisiin paikkoihin. Öljynerotuskaivolla ei tee mitään, normikäytössä täysin turha ja kallis kapistus.

    Kannattaa oikeasti miettiä, kuinka tilasta saa tehtyä mahdollisimman korkean, tässä tapauksessa rajoittava tekijä lienee kattotuolit? Lattiarakenteisiin voit vaikuttaa, kattotuoleihin et niinkään.

    Miettimällä kaikki ratkaisut etukäteen eikä tehdessä säästää aikaa ja rahaa + lopputulos on parempi ja käytännöllisempi. Huomioi myös auton eteen ja sivulle jäävä tila, että pystyy tarvittaessa avaamaan ovet ja eteen ja taakse jää työtilaa. Oviratkaisussa itse arvostan nosto-ovea jolloin tuulinen sää tai lumi/paannejää ei haittaa käyttöä. Tukevat ovet painavat ja maksavat, oven eteen ei voi ajaa mitään lähelle että oven saa auki ja tavaraa sisään/ulos.

    Tulipahan romaani..

    IS
     
  19. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Kaiken vois tehdä aina paremmin mutta vanhaa mökkiä rempatessa ei onneksi oo niin paskan jäykkää. Varmaan patolevyn nakkaan tuohon pihan puolelle ja ohjaan kaadot muualle päin :lol:
    Oviksi tulee nuo peltiset pariovet jotka oon pienentänyt 2100x2500 standardi kokoon niin saan helposti vaihtaa ne pois tarvittaessa.
     
  20. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jos nyt sitten hakee ihan sitä universumin halvinta ja kyseessä on lähinnä auton säilytystila niin sittenhän myös nuo pariovet voisi hyvin käyttää uudelleen eristettynä.

    Seiniin ja kattoon oikaiseva lautakoolaus + tuulensuojapaperi.
    Pintalevytys 25mm tuulensuojalevyllä joka toimii samalla myös eristeenä.
    Kai senkin voi maalata valkoiseksi ettei tule niin pimeää koppia.

    Jos tila on lähinnä auton säilytykseen, sorapedin erittäin huolellinen tiivistys ja säänkestävä pressu lattialle ja renkaiden linjoille rullattavat kumimatot tai puiset ajosillat.
    Jos meinaa tunkkailla autoa niin sitten aina joku levy tunkin alle.

    Mukavuuden ja turvallisuuden sekä jatkon kannalta lattian olisi kyllä hyvä olla betonia ja lämmityskaapeleilla. Tarvittaessa seinän kotelot ja yläpohjan voisi eristää puhallusvillalla joko nyt tai myöhemmin.

    Seinän pitäisi olla rakenteeltaan sellainen, että sisäseinän höyrynläpäiseväisyys pitäisi olla viisi kertaa pienempi kuin seinärakenteen uloimman osan jolloin rakenne on tuulettuva.

    Tuulensuojalevy (sisäpinta maalattu?) - höyrynsulkupaperi - puhallusvilla pitäisi teoriassa olla tämmöinen rakenne. Myös lattiavalun voisi tehdä myöhemmin jolloin senkin kustannukset tulisivat eteen vasta jatkossa.

    IS
     

Kerro tästä muillekin!