1963 Imperial "Kerttu"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja VintageSpeed, 15.2.2015.

  1. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kaamee hinta tämmösestä kotterosta. :rotfl:
     
    JR35 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Siltikin..
    Jos en olis näin köyhä, menisin tinkimään!:cool:
     
  3. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Sain muuten uudet ohjeet dual quad IAC säätöön Fitechilta samalla kun kyselin softa päivitystä.

    Aikasempi ohjeeni oli siis väärä. Tässä taas yksi esimerkki Fitechin heikkouksista, ne ei itsekkään osaa säätää keksintöään vaan heittelee eri ohjeistuksia vähän väliä minne sattuu. Viimevuonna tää ohje oli ihan erilainen.

    Tässä Fitechin virallinen uusi ohje:

    To make sure on is the IAC is set correctly and that the throttle blades front and rear are set correctly using both adjustment throttle screws on both throttle body’s (4 screws). It is commonly done that this is set using only the front throttle screw and if it is not set with the back it can create all types of issues. Here is the procedure to do that.


    This will be done with the engine off and key does not need to be on.

    1. Disconnect the throttle linkage from the throttle body’s and do not link them together at this point, so we know it is not moving or holding the throttle.

    2. Unscrew both front and rear adjustment screws on both throttle body’s so they just come off of the pivot arm stop.

    3. Starting with the front screw, screw the adjustment screw in until it touches the pivot stop and you just see the throttle arm/blades just start to move. Once you see this movement screw the screw in ½ turn (If the engine is pretty stout go ¾-1 turn in). Do this on both throttle body’s.

    4. On the rear screw we are going to do the exact same thing, screw the adjustment in until you see it touch and move then go a ½ turn (If the engine is pretty stout go ¾-1 turn in) Do this on both throttle body’s.

    5. This will set the blades close enough to start and warm up for final adjustment. We just want the engine to idle, if it is high that is ok until it warms up if it is low and wont idle go in a small amount on both screws until it will idle.

    6. Turn the key on do not start, at this point we want to clear the leaned data that the car has learned previously this way we can have a clean slate when we start. Go to Go-EFI Initial Setup then go to Reset Learn, inside reset learn go to Reset IAC Data by switching the 0 to 1 and hit send to ECU. This will erase all leaned data but will not change any of your base settings. Turn the key off for 30 ish seconds.

    7. Start engine and let it warm up to 170 degrees F then look at the IAC steps on your dashboard. With the engine running and the temp at or above 170 adjust accordingly. If the IAC is above 10 you will screw in all four screws equally until the IAC steps falls below 10 but does not sit on zero. If the IAC steps are staying on Zero and the idle is above the desired setting you will unscrew all screws equally until the IAC jumps back and forth from a number under 10 but not staying on zero.

    8. While you are making your fine adjustments keep an eye on the TPS value, if it goes above 0 shut the engine off and let it sit for 30-45 seconds. Turn the ignition back on and go into Go-EFI Initial Setup then go to reset TPS Learn, inside reset learn go to Reset TPS Data by switching the 0 to 1 and hit send to ECU. Continue with the throttle blade adjustment.

    9. Reconnect the throttle cable/rod.


    Normally when the IAC is correct it will jump between 0 and a number under 10 if it never sits on 0 but stays under 10 when the car is warmed up in park the IAC is set.
     
  4. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

    Kiitos, pitääpä kokeilla.
     
  5. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tulipa kuiva-asenneltua tämä levyjarrupalapeli ajan kuluksi ja yllättäen sehän meni heittämällä paikalleen. Pari pikkujuttua pitää hankkia niin saa asennettua pysyvästi.

    Ramin stefa oli liian iso sisähalkaisijaltaan, mutta Imperialin oma stefa näytti sopivan Ramin levyyn pienellä hieromisella.

    Navan kuningasmutterille tarvitsee millisen shimmin, jotta saa laakerit kiristettyä loppuun saakka. Myös 52mm rasvakuppi oikean korkuisena tarvii etsiä ja jarruputken paikka todennäköisesti siirtää edestä taakse.

    [​IMG]IMG_20200704_143228265 by , on Flickr

    [​IMG]IMG_20200704_143944349 by , on Flickr

    [​IMG]IMG_20200704_144511937 by , on Flickr

    Jarrusatulasta pitää myös hierasta hieman pois tai laittaa 5mm spacer vanteen ja renkaan väliin. Sen verran on hankalan muotoinen tämä vanha pulttaamalla koottu rumpujarrumallin vanne, jos olisi nykyaikainen levujarrullisen vanne, ei tarvis tehdä tätäkään.

    [​IMG]IMG_20200704_151622019 by , on Flickr

    Orggis pölari ei mahdu möyskään paikalleen noiden umpimutterien kanssa, joten on hankittava avomutterit ja trimmattava pulttien päitä. Keskiösovite olis myös kiva. Imperialin keskiö on 98mm :D Ei löydy ihan joka Motonetistä soviterengasta.

    [​IMG]IMG_20200704_150917473 by , on Flickr

    Tässäpä vielä osalista jos jotain muuta kiinostaa laittaa. Tällä reseptillä siis 63-66 Imperial. Käyttökokemuksia sitten joskus.

    Laserleikattu adapteri - Scarebird MON D12 63-64 Chrysler&Dodge

    Stefa- SKF 18415 56-73 Chrysler Imperial

    Levy - RAYBESTOS 76446R, 94-99 Dodge RAM 1500

    Satulat - RAYBESTOS FRC4418 & FRC4417, 94-99 Dodge RAM 1500

    Palat - RAYBESTOS PGD369M 94-99 Dodge RAM 1500

    Laakerit - SKF BR5 (sisä) ja BR3 (ulko)

    Jarruletkut: ACDELCO 18J444 & 18J602 86 -91 Cadillac Eldorado

    Pääsylinteri: RAYBESTOS MC36307 71-73 Chrysler Imperial
     
    Gary Grand, rekkamies, juko7 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Komeaa jälkeä/tekemistä,iso hatunnosto informaation jakamisesta.Muut Imperial harrastajat ovat varmaan näistä tiedoista innoissaan,kova hakeminen ja suunnittelu/kokeilu osissa
     
    Muokattu: 5.7.2020
    Gary Grand ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  7. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Nyt on levyjarrut paikallaan ja hienosti pysähtyy lulla, ei voi muuta sanoa.

    Vähän tuli ehkä pettymystä noihin Scarebirdin adaptereihin sillä eivät olleet tasalaatuisia vaan toisen adapterilevyn satulan kiinnityspisteet oli millin ulompana verrattuna toiseen. Joutui siis ottamaan satulasta millin verran pois tavaraa vingulla. Toinen puoli meni paikalleen ilman hieromista. Noh, halvalla ei saa hyvää... Etuvetoisen Cadillacin satulat varmaankin olisi sitten menneet heittämällä kun lupaavat niiden sopivan 14 tuumaiseen vanteeseenkin, Ehkä pitää testata joskus.

    Stefoiksi sopi 63 Imperialin omat kun hieman viilasi niiden ulkokuorta Ramin levyyn sopivaksi. Rasvakupeiksi löytyi Nippeli Tepolta 52mm Datsunin kupit jotka sai paikalleen vähän pihtejä näyttämällä.

    Poljintuntuma oli aluksi tosi pehmeä ja ajattelin että meniköhän pääsylinterin valinta pieleen, mutta onneksi kyse oli vaan vuotavasta jarruputken liitoksesta etupiirissä.

    Cadillacin jarruletkut sopi viilaa näyttämällä orggis kiinnikkeisiin ja kuskinpuolen kiinnikettä joutui tiputtamaan hieman alemmas. Onneksi äiti Mopar oli tenyt runkoon valmiiksi 4 reikää jarruputken pidikkeelle joten ei tarvinnut näyttää poraa. :D

    Vielä tarvii sorvata tuo spaceri ja keskiösovite ettei tarvitse käyttää noita kiinalaisia rimpuloita.

    [​IMG]IMG_20200719_094345751 by , on Flickr
    [​IMG]IMG_20200719_094356765 by , on Flickr

    Sitten Fitech uutisia. Fuel Command Center 2 meni paskaksi. Sumppupumppu on alkanut tekemään ilmalukkoa ylikuumentumisen johdosta. Yritin korjata tilannetta laskemalla PWM lukua alhaisemmaksi ja laittamalla bensan paluuletkuun takaiskuventtiilin tuloksetta. Vaihdoin jopa toisen pumpun säiliön sisälle sillä kuvittelin siellä olleen ottaneen jo siipeensä. Vielä mitä, jopa uudella pumpulla polttoaineen paine tippuu nollaan ja moottori sammuu kun hieman antaa kenkää. Aivan kun pumpuu horisi ilmaa vaikka se sumppu on aina täynnä kun säiliön avaa sammahtamisen jälkeen.

    Täytyypä tuossa lomalla kokeilla mitä tämä tuumii jos vaihtaa ulkoiseen Walbron pumppuun ja jättää koko pöntön pois tuosta välistä. Ratkeisikohan samalla tuo kummallinen lean tip-in ongelma.
     
    rekkamies, Gary Grand, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Sadepäivien iloksi Commadn Center lensi päin veslintua ja tilalle tuli tankkiin asennettu Aeromotive Stealth 340. Sarjassa oli mukana loiskelevyn virkaa hoitava vaahto/pussi joka leikattiin tankin muotoon sopivaksi.

    Ensiajelulla ainakin 5 litraa tankin pohjalla tuntui riittävän pumpulle asti. Samalla ruisku muuttui paluutyyppiseksi eli vedin Fitechiltä paluulinjan vanhaa teräslinjaa hyödyntäen tankin pumpulle. Tankki ja korin väliin piti laittaa parin sentin spaceri palikat ja pidentää pantojen pultteja.

    90 asteen An liitin ei meinannut millään sopia toisen läpprungon kylkeen koska ne on niin lähekkäin Edelin imusarjassa. 9/16-24 kokonen banjoliitin olis maksanut 40€ joten vinkua sai taas näyttää...

    Harmi ettei tuo poistanut ruiskun laihapätkäisyä pienellä kaasulla, MG klubilla neuvoivat tiputtamaan AFR arvot tämmöiseen kaasariruiskuun 12 pintaan tyhjäkäynnillä jotta imusarja pysyy märkänä. No se tuntui kyllä auttavan pätkimiseen, mutta että pitäisi ajaa rikkaamalla kuin mitä Edelin kaasaria, tuntuu jotenkin kumoavan koko laitoksen idean. Pro Flo 4 alkaa vaikuttamaan hieman houkuttelevalta testata.


    [​IMG]IMG_20200725_093000697 by , on Flickr

    [​IMG]IMG_20200725_094209729 by , on Flickr

    [​IMG]IMG_20200725_094823776 by , on Flickr

    [​IMG]IMG_20200725_101211664 by , on Flickr

    [​IMG]IMG_20200725_112051842 by , on Flickr

    [​IMG]IMG_20200725_161520108 by , on Flickr
     
    rekkamies tykkää tästä.
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ei korjatakkaan, kaikki mitä olen yrittänyt on vaan kikkailua ja mutuilua. Fitechillä eivät osaa auttaa mistä tuota moottorijarrutuksen jälkeistä kiihdytys polttoainetta säädetään toista kapulasta muuten kuin DFCO säädöllä, mutta kun mun välityksellä se ei ikinä ole toiminnassa. Mulla ei ikinä käy kierrokset yli 2000 normi ajossa eikä DFCO aktivoidu.
    Sanovat vaan että lisää accel pump arvoa ja tyhjäkäynti kuntoon niin toimii. Ei toimi.

    Moottorijarrutuksessa seos painuu 11-12 pintaan ja allekin, mutta silti kun avaa kaasua hieman niin käydään 17-19 eli ecu yrittää korjata sen rikkaan äkkiä laihalle, mutta ampuu yli. Bensaa tarvis saada siis lisää siihen moottorijarrutukselta paluuseen.

    Tarvis käydä varmaan dynossa ja läppärisoftan kanssa säätämässä kun on aikaa.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tässä on selvä mainoksen paikka. Vaihdoin puoltoista vuotta sitten omatekemäni ruiskun ohjauksen Maxxecuun. Jahka johtosarja oli tarkastettu virheistä, laite lähti ykkösellä ja oli randomilla tehdyllä kartalla ajettavissa välittömästi. Säätäminen oli helppoa. Läppäri apparin penkillä. Sivusilmällä katselin, kunpaan suuntaan heittää ja liikennevaloissa seisoessa korjailin. Voima-alueen säätö Porvoon motarilla kävi yhtä ketterästi.

    Ylimääräinen observaatio; matka-ajossa kierroksilla ennakot voivat olla järkyn suuret. Hyvin ravasi 55 asteen ennakoilla tenulla.
     
    Gary Grand ja Visa tykkäävät tästä.
  11. DD6

    DD6 Gearhead

    Olipa hyvä, että tuli vilkaistua tätäkin topaasia. Viimeksi autoa siirreltäessä alkoi taas vanha tuttu vaiva, "vasen etupyörä lukkoon - peruuttamalla auki - rumpu auki - putsaa kaikki - laita kiinni - toimii hetken" ja taitaa olla ne hetket, että tuolle on pakko tehdä jotain. Viimeksi tuli uudet kengät ja jouset laitettua, nyt ei taida enää jaksaa.
    Scarebirdin settiä tässä harkitsin juurikin 14" vanteiden säilyttämiseksi, https://scarebird.com/index.php?route=product/product&path=64&product_id=54
    Jos Imperial pysähtyy, niin kaipa tällainen köykäisempi köyhien mallikin ;)
     
  12. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Joo pysähtyy mut päädyin kuitenkin tilaamaan uudemman alumiinisen pääsylkän Dodge Ramcharherista. Raybestos MC39178.

    Poljin kuitenkin meni pohjaan asti, ei kauheen kivan tuntunen. Tein adapterin sille vanhasta yksipiirisestä potusta.
     

Kerro tästä muillekin!