4,3 fleetside hummaava tyhjäkäynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ponu84, 24.6.2020.

  1. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    En ole vielä,se valo katosi omia aikojaan
     
  2. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Onkos virranjakajan puolella mitään mikä voisi keljuilla?jostain sakaralevystä lukenut joka on saattanu hapettuessaan tehdä erinäisiä oireita mutta räjäytyskuvaa jakajasta en oo löytäny
     
  3. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Onkos nuo läppärunkoon tulevat polttoaineputket molemmat tuloputkia vai onko toinen paluulinja?hoikemmassa oli o-rengas nirhaantunu ja alko falskaamaan läppärungon vaihdon jälkeen,mutta toistaseksi oire ei hävinnyt,läppärungon ja imusarjan väliin tein uuen tiivisteen mutta suutinrungon ja läppärungon väliin jäi vielä vanha
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Isompi 16mm on tulo ja pienempi 14mm on paluu.

    O-renkaiksi käy mitkä tahansa Viton-materiaaliset renkaat, yleensä hakenut niitä tiivitekeskuksesta...paineet on alle 1 bar, joten saa olla melkein hävinnyt/poikki koko O-rengas ennen kun se vuotaa.
    Muuten ei juuri kannata ruveta tiivisteitä tekemään, niitä saa vauhtikaupoista (esim US-Parts) ja TBI-korjaussarjan mukana tulee kaikki regun kalvoa myöden.
    Itellä pidän varastossa tiivareita ja käytännössä kaikki anturit yms. TBI:n.
     
  5. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tätä olin ehdottamassa. oma 4.3 tbi kävi vähän raskasta tyhjää ja lopulta alkoi vinkumaan kuin moniurahihna tai sen kiristin olisi ollut sökö niin tuo tilke oli mennyt korpuksi.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Yleensä kun käy kovaa tyhjäkäyntiä, niin ongelma on tuo TBI:n ja imusarjan välinen tiiviste, joka aiheuttaa imuvuotoa.
    Yksi ongelman aiheuttaja voi olla ne TBI:n alla olevat pienet kanavat jotka tukkeutuvat mm PCV:n tuomasta moskasta...kaikki alipaineliitännät voivat olla tukossa, koska kanavisto tukossa.
    Puhdistus onnistuu hyvin raaputtamalla ja liottamalla kaasuttimen puhdistus spray:lla, mutta EI BRAKE CLEAN:lla !

    Helppo hommahan tuo TBI on purkaa osiksi pöydälle ja asentaa korjaussarja, helpompi kun kaasari, koska osia on vaan alle kolmannes vs kaasari.

    Bensanpaine kannattaa myös mitata käynti ongelmissa, jos vaikka regun kalvo loppu tai b-pumppu morjens, niin ei voi toimiakaan...joku 11 - 15 psi oltava, yleensä se on luokkaa 12 psi.
     
  7. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Joo tosiaan tuohon on edellisen omistajan toimesta laitettu toi tbi korjaussarja, ja nyt vaihoin toisen läppärungon mikä ei ollu niin väljä, ja tolla kaasuttimen puhdistus spraylla sen pesinkin ja kävin kanavat läpi ja oikasen tasopinnan,ja sen jälkeen alko falskaa se bensalinja mutta ei käynti muuttunu,bensapumppu tohon on myös joskus vaihdettu mutta oli jumissa minulle tullessa jonka sain herkistettyä toimimaan,mistähän kohtaa sais bensanpaineen mitattua
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Muista aina nollata auto irrottamalla akkukaapeli hetkeksi kun teet jonkin muutoksen/korjauksen, niin ECM nollautuu ja lähtee puhtaalta kartalta opettelemaan.
    Muuten se jatkaa väärin opitulla tiedolla, eikä käynti muutu välttämättä miksikään.

    B-paine mitataan siitä 16mm liittimestä/letkusta TBI:n tai bensansuodattimen päästä...liitin auki ja adapteri väliin.

    Joko on tehtävä sopiva "T-viritys"...b-paine on vain 15 psi (1 bar), mutta kannattaa silti varoa ettei polta autoa...paras tapa on tietenkin hankkia sopiva liitin/mittari.

    eBay:sta löytyy mittareita ja myös liittimiä.

    Itellä ollut tuo mittari, se löytyi joskus ihan kotimaisesta vauhtikaupasta, mutta adabteri hajosi...tosin uuden saa kyllä eBay:sta.

    https://actron.com/content/gm-tbi-fuel-pressure-tester

    Tuossa se pelkkä adabteri-liitin Summit:lla...tuossa on 1/8 NPT kierre kun irrottaa tuon nipan...siihen saa painemittarin tai minkä vaan letkun jonka päässä mittari.

    https://www.summitracing.com/parts/anm-01800001465

    Myös RV Morse Machine:lta saa sopivan liittimen pysyvämpäänkin asennukseen, johon voi liittää suoraan mittarin tai letkun jopa pysyvästi (1/8 NPT kierre) ...itellä on tuo käytössä kiinteästi asennettuna...korvaa sen 16mm liittimen TBI:ssa ja orkkis letku/putki tulee tuohon.

    [​IMG]

    http://rvmorsemachine.com/product.htm

    Muistelisin että jossain Biltema/Motonet tyyppisessä polttoaineen mittaussarjassa on myös tarvittavat kilkkeet...
     
  9. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Mulla oli akun kaapelit irti tuossa sen aikaa kun vaihoin toisen läppärungon,pitää tuo polttoainepaine saada mitattua, nopeissa ryntäytyksissä ei ole mitään mutta kun hitaasti kääntää kaasua niin alkaa ryskyttämään
     
  10. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    No nyt on paineet mitattu bilteman mittarilla jossa tosin loppu taulukko 10 psi:n mutta viisari heilahti reilusti yli ja taulukkoa vertaamalla siihen minkä verran meni yli niin siellä 15psi:n kantturoilla,mutta tossa pihalla koitin liikuttaa niin ihan voimattomaksi heittäytyy kun sattuu se alue missä ei toimi
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eniten tuo kuulostaa kyllä TPS tai MAP ja jos TPS vaihdettu, niin oletko kokeillut vaihtaa sen MAP:n ?
     
  12. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Tps se asentotunnistin?Se on vaihdettu,sitten se ilmavena sekä lämpötila anturi...missäs se map on?
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Käytännössä se on sen TPS:n alla imusarjassa olevassa mustassa metallitelineessä...musta pieni boxi, jossa vihreä liitin...samassa telineessä on myös EGR-solenoidi, ESC-nakutusyksikkö kiinni.
    Tutki myös se nylonputki ja sen kumiset kulmakappaleet TBI:n takaa tuohon alipaineliitäntään.

    Tollanen, GM 1 bar MAP, liitin vihreä.
    [​IMG]
     
  14. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Nonniin,nythän sit on niin hauska juttu että suuttimet mitä mulla on niin numeroiden mukaan 5,7l koneesta,perkele!ja sit on suuttimia mistä on niin ruostetöhnän peitossa kansi....mistähän saisi olleet suuttimet ?käytetyt kelpais....Pitää vielä nuo letkut tarkistaa mutta näytti aiemmin kyllä ehjiltä
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo 4.3 V6 on vähän erikoinen moottori ja siitä on ollut monia eri versioita, josta johtuen joissakin on ollut myös isompia suuttimia, joten ei ole täysin mahdotonta että ne on alkuperäsetkin.
    On olemassa myös versioita joissa toinen suutin on toista isompi, se oli joku päästö juttu jolla toinen puoli koneesta kävi tarkotuksella vähän rikkaammalla, mutta mielestäni se oli Astro/VAN rintamalla johtuen ahtaasta konehuoneesta tms.

    Veikkaan että joku on kuitenkin vaihtanut sen koko TBI:n tai pelkän suutinrungon suuttimineen ja se on ollut peräsin 5.7 koneesta ?
    Voihan joku olla vaihtanut myös suuttimet, joko viritysmielessä tai sattunut vaan olemaan tai saamaan jostain sellaset ?

    eBay, RockAuto, Amazon jne myy kyllä suuttimia, yleensä ne on kunnostettuja...helpoin on ostaa toinen toimiva 4.3 tbi-yksikkö kokonaisena...mutta varaudu että mukana saattaa tulla myös koko moottori.

    Suuttimet RockAutossa

    https://www.rockauto.com/en/catalog...2cid+v6,1031162,fuel+&+air,fuel+injector,6224
     
  16. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Tohon oli edellinen omistaja vaihtanu läppärungon kun omansa oli jumissa, mukana tuli vielä pari läppärunkoa ja laatikollinen osia ja nyt 80%varmuudella on auton omat suuttimet paikallaan,ongelma ei hävinny mutta kyselen huomenna mitä mahtaa uusi map maksaa tuohon?
     
  17. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    No niin,nyt on map vaihdettu ja vielä rytyyttää, mutta vikakoodia 45 vilkuttaa,aiemminkin vilautteli sitä vikvaloa,lambda on vaihdettu ennen katsastusta ja tuo vikakoodi antaa että polttoainetta hiilisäiliössä tai putkistossa,myöskin vuotava ruiskun suutin tai Korkea paine syynä...mitään vuotoja ei kyllä näy päällepäin,toisesta suutinrungosta kyllä katoin että oli paineensäätimen alla lyhyempi jousi kuin tuossa mikä nyt on autossa
     
    Muokattu: 21.7.2020
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Regun jousi voi tietty olla vaihdettu jostain syystä, mutta paineethan mittasit ja ne oli OK, vai oliko ?

    Ota se hiilipöntön putki irti ja tulppaa TBI:n päästä.

    Oletko muuten jo putsannut PCV:n ventiilikopasta ?

    Meinaa jos se on tukossa/jumissa tai rikki, niin koneesta voi tulla huohotus höyryjä jotka sotkee käyntiä...PCV pitää olla kunnossa ja oikeaa mallia koneen mukaan.

    Kokeile käyttää ilman PCV:ta.
     
  19. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Joo siis bilteman mittarilla jossa tosin taulukko loppui 10 psi,mutta viisari meni reilusti yli ja taulukkoa vertaamalla ois ollu siellä 15 kantturoilla,uuen pcv:n laitoin ja 4,3mukaan tilasin south west tradelta jos ottaa sen letkun irti niin nousee tyhjäkäynti,sen huomasin että tossa kun vähän pihalla liikutin niin kaasun kun nosti niin pudotti kierrokset niin alas että meinas sammua,mutta nosti samantien normaaliin tyhjäkäyntiin,tarviiko se sitä hiilisäiliötä toimiakseen?
     
  20. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Nyt on kokeiltu tulppaamalla hiilisäiliö eikä vaikutusta,ja pcv letkun jos ottaa niin nostaa kierroksia, alkaa jo ihan vähän ottamaan kupolista
     

Kerro tästä muillekin!