4,3 fleetside hummaava tyhjäkäynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ponu84, 24.6.2020.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    Tota olis nyt kyllä kiva päästä käydessä tietokoneella katsomaan että mikä arvo siellä on pielessä kun rytyyttää, onko mappianturille letku muuten uusittu, onkos sulla egr siinä, en ole ihan enää kärryillä mitä on vaihdettu ja tehty ja ja
     
  2. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Egr on paikoillaan ja tuntuis pelaavan,lambda,lämpötila anturi,tyhjäkäynti venttiili,asento tunnistin on vaihdettu,ja nyt vaihoin tiukempi akselisen läppärungon sinne ja edellinen omistaja oli korjaussarjan hommannu läppärunkoon,sytkäpuolelta on tulpat,johot,pyörijä sekä jakajan kansi laitettu,tuli kyllä mieleen että jos joku pytty/pytyt ois polttanu tulppia ettei paineen alla pelaisi,..ja pumpun paineet on tarkistettu niin n,15 psi ennen läppärunkoa
     
  3. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Ja pcv on vaihdettu,sekä map,letkuja en ole uusinu mutta vaikuttivat ehjiltä ja kulmat myös..ja tosiaan tossa oli 5,7tbi suuttimet numeroiden perusteella,ja nyt "pitäisi "olla nuo 4,3...päästömittauksilla oli palamatonta bensaa arvoissa ja kaveri epäili että joku pytty polttais huonosti
     
    Muokattu: 22.7.2020
  4. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Kaasuläpän perussäätöön älä koske jollei ole todellista tarvetta....jos kosket niin TPS pitää kalibroida uudelleen ( 0.48V ja ruuvista 500 - 550 i/min) ja se vaatii vähän anturin kiinnitysruuvien reikien viilausta, koska TPS ei ole näissä säädettävää mallia yleensä.

    Mistä tps napaojen väliltä tuo 0.48v mitataan säädettäessä?
    ja kun tyhjäkäynti pitäisi siis saada tuohon 500-550rpm jolloin tps antas 0.48v joidenkin napojen välistä(miulla 3 pinniä) niin ilmeisesti pitää olla tyhjäkäynti moottorin piuha irti vai miten tuo 500-550rpm säätö tapahtuu?
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lyhyesti

    IAC pitää ajaa ensin täysin kiinni eli oltava normi lämmin moottori, kytketään ALDL pistokkeelta A ja B pinnit yhteen, käännetään virrat päälle ja odotetaan hetki että IAC ajaa itsensä kiinni, irrotetaan sen liitin, käynnistetään auto...pitäisi käydä sen 500 - 550rpm...jos ei, niin säädetään ruuvista (TPS säädettävä jos ruuviin kosketaan).
    Sammutetaan auto ja irrotetaan akun napa tai ECM sulake 30 sek että se nollautuu...kytketään akun napa/sulake, käännetään virrat päälle hetkeksi ja taas pois...IAC hakee tällöin paikkansa...sen jälkeen käynnistetään auto...nyt sen pitäisi käydä normaalisti jotain 750 - 900 rpm.

    TPS mitataan mustan ja tumman sinisen johdon välistä kun virrat päällä...säädetään tarvittaessa tai jos säätöruuviin on koskettu.

    0.48V on oletus, mutta joku 0.5 - 0.6 V riittää sekin kiinteällä TPS:lla...esim Holikan TBI:ssa se säädetään oletuksena 0.65V, tärkeää että se on alle 1.0 V, niin ECM tietää kaasuläppien olevan tyhjäkäynti asennossa.
     
    Muokattu: 23.7.2020
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kannattaa selvittää ihan ensiksi onko kaikki pytyt edes mukana, muuten ihan turha etsiä vikaa ruiskusta tai sytkävehkeistä.
    Sen jälkeen miksi se on pimeä ?
    Jos vaikka 1, 3 tai 5 pytty pois pelistä, niin lambda saa palamatonta bensaa ja sekoaa...pahimmassa tapauksessa tulkitsee sen laihaksi seokseksi ja ECM antaa vielä lisää soppaa.
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    Onko tulpat vaihdettu suuttimien vaihdon jälkeen.

    Nykytulpathan ei rikasta seosta montaa sekunttia kattele.
     
  8. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Tuohon paikallaan olevaan läppärunkoon ei ole puututtu kaasuläpän perussäätöihin eikä Tps asentoon,tulpat vaihoin keväällä kun oli isot suuttimet kiinni niin sitä arvuuttelinkin että jos siellä on tulppia kärynny niin varmistan sen vielä ennenkuin teen muuta
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuli mieleen yksi juttu kerran siellä oli isot suuttimet...hakuammuntaa, mutta kurkaapa huvikseen sinne ECM-boxiin hanskalokeron takana.
    Boxin kannessa on luukku kahdella ruuvilla, ota se auki ja katso se PROM, se isompi chippi...ettei siellä vaan ole joku "viritys lastu" ?

    Jos siinä päällä lukee esim Hypertech, JET tai jotain muuta koreata tai päällä on joku teipin pala ja käsin tehtyä kirjoitusta, silloin sinne on joku vaihtanut "lastun"...niissä voi olla bugeja.
    Voi olla myös tehty isommille suuttimille sopiva PROM ja siinä jotain pielessä.

    Oikea lastun tunniste lukee siinä ECM-boxin kannessa olevassa valkosessa paperitarrassa tyyliin "ABCE"...tietty jos joku on vaihtanut joskus sinne boxin, niin se ei pidä paikkaansa enää.
    Lastun polttelijoilta saa hankittua uuden 4.3 V6 lastun...orkkis lastujen bin-tiedostoja on kaikilla lastujen polttelijoilla (esim janiluo täällä OD:lla) ja niitä löytyy myös netistä.
    Riittää kun tietää boxin numeron (esim 1227477) /onko automaatti/manuaali/vuosimalli/automalli.
     
    Muokattu: 23.7.2020
  10. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Pitää vilkaista sinne kun pääsee autoon käsiksi,mutta epäilen että ei ole kun vanha putkiliikkeen auto,ja edellinen omistaja kun tuntui olevan vielä avuttomampi kuin minä..mutta tarkistukseen sekin siis
     
  11. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Pitääpä kokeilla tuo samalla kun oli tarkotus muutenkin vaihtaa uusi tps ja iac. Miullakin ollu kolme näitä 350/tbi
    koneita ja tää on eka mist on soutava tyhjäkäynti välillä varsinkin kun laittaa vaihteen päälle ni putoo alta 500rpm jonka jälkeen rupee ettii oikeeta kieroslukuu ja noin 20-30sec päästä käypi sit jo taas 750rpm.
     
    Muokattu: 23.7.2020
  12. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    No niin,vaihoin tulpat ja ihan nokoset oli nuo mitkä olivat koneessa,hetken aikaa rokkas yllättävän hyvin eikä ollu ihmeempiä ongelmia,sitten syttyikin taas vikavalo ja antaa sitä 45 koodia...ja alkoi rykimään,onkohan lambda miten arka käryämään?vai liekkö vaan niin nokine sekin nyt että antaa väärää arvoa
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lambda voi olla entinen, varsinkin jos se on saanut bensaa päälle.

    Koodi 45, rikas seos, mahdollinen lambda vika, mutta se johtuu yleensä jostakin, joka on se todellinen vika.

    Oletko katsonut sen lambdan maan moottorin maadoituspisteestä ? Beige johto termarikopan luona.
    Kun lambdan jännite liikkuu korkeimmillaankin 1V ja jos maadoitus ECM-boxilta on huono, niin sehän näyttää heti ihan höpöjä.

    Kaikki ECM:n maat tulevat niihin mustiin, musta/valk johtoihin sinne, mukaan lukien lambda signaalin maa, beige...toisin sanoen jos niissä vikaa, niin kaikki moottorin sensorit voivat näyttää väärin.
    Jos CTS-moottorin lämpöanturi antaa vääriä lukemia ja ECM rikasta liikaa seosta, josta johtuen taas lambda kyrvähtää...
    CTS-anturin lukeman, kuten muittenkin anturien arvot olisi todella näppärä tarkistaa aikasemmin mainitulla WinALDL ohjelmalla.

    Huomaa että CTS on termarikopan vieressä ja lämpömittarilla on ihan oma anturi kannessa.

    Moottorin lämpötilan voi mitata vaikka infrapunamittarilla ettei se käy liian kylmänä, esim termari voi olla viallinen tai liian kylmä, pitäisi olla 195F vakio koneessa.
     
  14. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Tossa tais 2 johtoa mennä termarinkopan pulttiin, joita jo talvella ihmettelin kun vaihoin termaria että onko paras mahdollinen paikka maadotukselle, mutta pitää ne tarkistaa myös ja vielä on vanhakin lambda tallessa mikä päällisin puolin ei ole vanhan näköinen eikä sillä sytytelly vikavaloja...Ja lämpöjä tuo nostaa sinne 90-100 välille mittarin mukaan
     
  15. Rytari

    Rytari Gearhead

    Mittarille on oma anturi
     
  16. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Termarinkopan viereinen anturi tuli ainakin vaihdettua eli ilmeisesti tuo cts ja jos en väärin muista niin senkin olen vaihtanu mikä on kannessa ja mittarille oleva..Pitää kattoa maadotukset ja tuo lambda
     
  17. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Vaihoin vanhan lambdan takasin ja laskettelin putki punasena valtatiellä eikä vielä toistaseks ole vikavalo syttynyt ekkä koodeja antanut,tulpat menee vielä kertaalleen vaihtoon kun joku kynttilä tais ehtiä himmentymään,mutta tuossa on vieläkin kaasun alkupuolella alue missä se koittaa vähän röpötellä,mitenkäs noissa toimii ennakon säätö jakajassa,?sähköisesti vai mitenkäs
     
  18. Rytari

    Rytari Gearhead

    Kompuutteri hoitaa ennakon, sille on vaan tehtaalta kerrottu että jakaja on säädetty 0 asteeseen ja niin se luulee sen olevan ja toimii sen mukaan.
     
  19. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Millainenhan se merkki on lohkon päässä?
     
  20. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Raapasin egr letkun läppärungosta irti ja kas kummaa,loppu nykimiset ja nyt on suht siivo ajaa olipa kaasu missä asennossa tahansa,pikkasen vielä putkisso räpeltää että pitää nuo alipaineletkut vielä tehä uusiksi ja tulpata tuo egr ainakin toistaiseksi
     

Kerro tästä muillekin!