Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu kyllä siinä tarvii valvebody puottaa alas. Sehän on helppo, mutta parkki stagan takas laittaminen onki tossa askissa vähä haastavampi.
     
  2. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Sillon en heti saanu muuta ku orggista, tv-kaapelin laitoin samalla uuden, itse asiassa talvella säädin kaapelin uusiksi, ku emäntä kauppareissun jälkeen valitteli että lähtee liikkeelle kuin kytkintä luistattais. TV-kaapeli meni pedaali pohjassa napsun tiukemmalle, sen jälkeen ajettu 5t mailia ilman oireita.
    Johtosarjan perkasin silloin ku laatikko oli pois, enempi tuntuu tulevan laatikon lämpöjen mukana nuo oireet. Laitettava tuo parempi sarja solkkuja tilaukseen, vaihtaa samalla ku öljytki, nuilla menty 15t mailia, vieläkin ihan puhtaan näköset.
     
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Pari asiaa tullut ilmi nyt kun remontin jäljiltä pari kuukautta on ilmastointi pelannut omassa 1997 vuoden 12 venttiilisessä.

    Kabiini alkoi haisemaan kauhealta ja huomasinkin, että kondenssivesi kastelee lattiamattoa. Tänään otin maton ylös ja huomasin, että sieltä kondenssin poistosta puuttuu letku. Korjasin asian ja seurataan tilannetta. Tukossa tuskin on, koska maahankin on ilmestynyt aina lätäkkö.

    Sit seuraava asia on se, että pysähdyksissä / pienellä ajonopeudella ei puhalla kylmää. Sitten kun vähänkin lähtee liikkumaan niin tulee pirun kylmää.

    Onko tämä ominaisuus kun ei mitään sähköflektiä tolle keulan kennolle ole vai voiko esim vääränlainen orifice tube vaikuttaa? Onko niitä erilaisiin olosuhteisiin? Otin vaan rokkiautosta silloin jonkun violetin kun vanhakin oli sellainen.

    Oletan siis, että ilman ajoviimaa lämpö/paine kasvaa ja kompura kytkeytyy pois pelistä? Kompura käy kuitenkin tyhjäkäynnilläkin jonkinlaisia jaksoja.

    Kuitenkin hemmetin hienoa kun kylmää tulee parin vuoden tauon jälkeen.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Onko mekaanista siipeä?? Kylmän tuotto vaatii aina ilman liikkumisen lauhdutinkennon läpi, joko ajoviima tai mekaaninen siipi, tai sähköinen siipi....
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kyä minulla ainakin työntää kylymää paikallaan tyhjäkäynnillä -96. Eikä siellä o alunperin ainakaan muuta potkuria kuin viskotuuletin konehuoneessa.
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Oisko mahollista että kompuran kytkin luistaa? Ajaessa viima riittää jähdyttämään mutta paikallaan ei. Kun kompuran kytkin kuitenkin napsuu paikallaan ollessa? Kö? Sen pitäs muutaman sekunnin olla kiinni ja muutaman sekunnin pois, kesäkuumalla tietysti voi pyöriä kauankin. Jos on tiheästi päälle pois nii aine loppuu.
     
  7. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kyllä naksuu kompura ja se on ihan uusi myöskin. Käy siis tyhjäkäynnillä useamman sekunnin jaksoja ja sitten on aina vähän aikaa käymättä.

    Voiskohan visko olla väsynyt?

    Ainetta ladattiin se 900g ja silloin heti täytön jälkeen ihmeteltiin että ei tuu kylmää, mutta kun lähdin liikkeelle niin alkoi puskemaan niin pirun kylmää.

    Ei siis vaadi hirveetä vauhtia että kylmää työntää, mutta tyhjäkäynnillä hyytyy. Ei se muuten haittaa kun ajan maantiellä pääasiassa, mutta saishan se kylmää työntää paikallaankin.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Työntääkö kylmää paikallaan seistessä jos antaa kierroksia?
     
  9. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tätä en ole kokeillut!
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Viskotuuletin on mekaaninen siipi...
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    juu kyä tiedetään. Se vaan ei muuten pyöri kylmänä vaan vasta kun viskositeetti muuttuu tarpeeksi kuumana niin tarraa kiinni. Tai voi pyörii kitkasta mutta luistaa.

    siitä on semmonen juttu aikoinaan kun yks äijä sano että näyttää jännän jutun, otti hanskat kädessä kiinni kylmän koneen käydessä viskon siivistä. Ne pysähty eikä tullu pipiä. No yks niistä näkijöistä halus näyttää myöhemmin saman tempun muille ku kone olikin siinä autossa jo ajosta kuuma. Sitte tulikin jo verta ja suolenpätkiä näkyville, eikä kellään ollu kivaa.

    tuli vaan mieleen kierroksista että useinkin tai aina se kylmennys tehostuu vaikka olis vehkeet kunnossakin kun jenkaa antaa. Isäukolla laitettiin uus kompura mutta vanhat o-renkaat olivatten turasuutarit pannu. Vuoti sieltä ja kohta hiipu kylmän tuottaminen. Mittaisin ihan varuiksi sen paineen järjestelmästä jos mittari liki. Jos mikäli ja kun olisi joku liitos tai joku jäänyt vuotamaan.
     
    Muokattu: 20.8.2020
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo tuota kierroksilla käyttöä kannattaa testata. Sillonhan periaatteessa ehkä se visko ei jaksa siirtää ilmaa riittävästi jos ei muutu paikallaan kierroksilla. Tosin ainakin mulla sen kuulee kun visko nappaa kiinni ja aukee, sellanen humina alkaa kun toimii. Joskin kuuleman mukaan sen tuuletinviskon hajotessa se alkaa vain pyörimään eikä enää aukee..

    Ootko kattonu kuinka koneen lämmöt nousee paikallaan ilmastointi päällä? Jos ei visko kunnolla toimi nii ajattelis lämpöjenkin nousevan normaalista.
     
  13. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Ei oo hirveesti joutokäyntiä niin ei ole tullut seurattua.

    Lämmöthän tossa seilaa Mittarin mukaan rajusti vaikka termarikin on uudehko. Oon ymmärtänyt että se on ominaisuus näissä, että neula ei pysy tasasesti paikallaan lämpimällä koneella?

    Kaikki ilmastoinnin kilkkeet korkeapainepuolen putkea lukuunottamatta laitoin siis uusiksi eli ei ole höyrystin tai lauhdutinkaan likaisia.

    Flektin viskokytkin tai esim tukkeutunut syyläri tulee mulla mieleen kun kerran ajamaan lähtiessä tulee kylmää.

    Tutkimme asiaa.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se seilaava lämpömittari CTD koneisissa johtuu siitä että niin se vaan oikeesti toimii. Lämpö nousee, termari aukee ni laskee, nousee lämmöt uudestaan ja termarin auettua laskee. Näissä vähänkään tuoreemmissa autoissa missä vaan merkissä ne lämpömittarit on sen takia ku kuluttajat niitä vaatii. Valmistajat laittas vaan valon ylikuumentumista varten. Suurin osa normikuskeista niitä mittareita ei edes katso, vaikka mitä tapahtus. Sitte kun ne mittarit on niissä niin ne on kalibroitu niin että vähän aikaa ajettua ne nousee puoleen väliin ja kaikilla hyvä mieli. Seuraako se todellista lämmön nousua ja näyttääkö oikein? Ei näytä. Vw näytti 90 astetta ja palenti koska todellinen lämpötila oli reilu 70. Termarin vaihdon jälkeen lämpöä tuli mutta mittari näytti samoin. Monissa muissa samoin, mitatkaa tarvittaessa infrapunamittarilla älkää niitä omia mittareita uskoko. Vanhoissa ne pitääkin paikkansa varsinkin mekaaniset mittarit.

    back to the ac. Ne ameriikan humut sanoo samoista 2gen cummins ramin vaivoista että kylmäaineen määrän tarkistus ja JAMANTIN viittaama lämmön siirtyminen lauhduttimelta pois. Eli kun lauhdutin on uusi ja puhdas niin onko se jäähdytin miten paskainen ettei siirtys lämpö pois kun näissä ei erillistä sille sähkötuuletinta ole. Monissa ilmastoiduissa merkistä riippumatta on kaks potkuria vaikka ilman ac vaan yks. Nekin on sitte ohjattu niin että käynnistyy het vällein kun ac-napin painaa päälle. Selitys löytynee juuri tästä että ac toimii varmasti paikallaan ollessakin. Voishan tohon tietysti laittaa pienen sähköpotkurin ja ohjauksen että käynnistyy kun ac laitetaan päälle.

    välähti mieleen viälä että jättääkö se ac toimimatta kuumana paikallaan tyhjäkäynnillä kun visko pyörii vai kylmänä paikallaan tyhjäkäynnillä kun visko ei pyöri? Ja onko kierroksilla merkitystä kummassakaan asiassa?
     
    Muokattu: 21.8.2020
    tappokinnas tykkää tästä.
  15. rammeri

    rammeri 1st gear

    Nonniin... Jäi kässäri päälle ja eihän sitä huomannut ennenkuin 15km päästä :odoops: 1300Nm vääntöä tarvisi paremman kuskin. Kun huomasin sen päästin pois päältä ja ajoin muutaman kilsan josko olisi jäähdyttänyt mutta ei, savut päästi ja kengät jumissa.... PERKELE. Mitähän pitäisi tilailla, kengät ainakin, meniköhän vetarin stefa ja mitähän muuta? Ja pitäisi rumpu vielä saada jollain ilveellä auki. Tietääkö kukaan Turun seudulla pajaa jolla on niin iso sorvi että 2 gen Rumpu mahtuu pyörimään? Kaveripiirissä ei ole näin isoja sorveja
     
  16. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Pitää tutkia asiaa. Alotan varmaan puhaltamalla syylärin ja sit täytyy tutkailla tilanne kylmänä tyhjäkäynnillä vs kuumana tyhjäkäynnillä. Sit täytyy testata toi kierrosten antaminen vielä paikallaan.

    Kylmäaineen vähyyteen en usko kun se oli tollanen heti kun ladattiin ja mittarit oli vielä kiinni. Toki kaikki mahdollista on. Linjastossa putki on kylmä ja hikoilee.


    EDIT:

    Kyllä mä nyt viskoa epäilen. Äsken kylmänä tyhjäkäynnillä anto ihan ok kylmää. Ajoin 3 km kotiin ja sit parkissa ei enää antanut tyhjäkäynnillä muuta kun sellasta viidakontuoksua kabiiniin.

    Lämpöjä alkoi olla jo koneessa, mutta flekti pysähtyy kun laittaa lippiksen väliin eikä se tunnu nappaavan kiinni kun antaa jenkaa. Ihan hiukan ehkä yrittää kylmempää jos antaa kierroksia.

    Saako Jamantilta fiksuun rahaan viskoa, vai laitanko rokkiautosta jo tulemaan?

    Onko näissä kierteet clockwise vai counterclockwise kun molempia se näemmä tarjoaa?
     
    Muokattu: 21.8.2020
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kokeilin pihassa kun muutenkin tarvetta availla konepeltiä että miten se potkuri pyörii kylmänä. Sammutettuani kokeilin niin kyllä se kuitenkin luisti niinkun pitääkin. Eli tiedän, luulen tietäväni, arvaan että kylmänäkin se siirtää ilmaa kumminkin sevverran että siirtyy lauhduttimesta pois auton ollessa paikallaan. Tällöin kun lämpöä on enemmän niin se viskositeetti muuttuu ja potkuri lukittuu, vaan missä lämpötilassa? En löytänyt ja moni muukin ettiny ram ctd. Minulla ei kyllä 3 km ajon jälkeen vielä paljon lämmöt nouse tälläkään kelillä jos yön yli seissy.
     
  18. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mulla ei ollut yön yli seissyt, mutta muutaman tunnin ennen samaista 3km lenkkiä.

    Tästä kuitenkin kun ajan koneen varmasti kuumaksi jossakin kohtaa, niin kyllähän sen flektin pitäisi olla enemmän ”yhtäpuuta” eikä pysähtyä siihen että lippiksen heittää sekaan..?

    Jotenkin yhdistän sen nyt siihen et kylmänä työntää ok kylmää, mutta kun konehuone on kuumana ei flekti ota tarpeeks vauhtia ja kylmä lakkaa jäähdytyksen puutteeseen. Tiedä sitten.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kuuluukohan siitä ylipäätään missään vaiheessa vai ei missään se Cumminskin mainitsema humina kun visko tarttuu kiinni? Jos ei milloinkaan tai edes silloinkaan niin sököhän se sitten on. Täytys ihan kuulostella itekin ajatuksella omaa kun joskus sen kuullu mutten ole tarkkaillu sen paremmin toimintaa.
     
  20. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Noniin.

    Kävin ajamassa pitemmän lenkin ja saavuin takaisin kotipihaan.

    Flekti ei pitänyt huminaa ja sama kabiinin lämpeäminen alkoi tässä kotipihassa. Flekti pysähtyi kun laittoi lippalakin lipan eteen.

    Sit nostin konepellin ja menin antamaan kunnolla jenkaa moottorille. Yhtäkkiä flekti nappas kiinni ja vipperän vauhti nousi , jolloin alkoi kabiiniin tulla kylmää ja kompurakin käy pitempiä jaksoja, vois sanoo että jatkuvasti.

    Tein lippistempun uusiksi ja nyt ei oo sit hattua enää kun flekti teki siitä vappuviuhkan.

    Joko se alko toimimaan, tai sit pitää ajaa oikeesti julmetun kuumaks että tarraa.

    Tai sitten leikkas kiinni?
     

Kerro tästä muillekin!