Kuorma-auto harrasteena ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Mano, 2.2.2005.

  1. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Yhellä kaverilla kotipuolessa ois varmaan vieläkin sen isän entinen ka- chevy 53 bensakutosella. Mitenhän niihin löytyy osaa jos sais hierastua kauppaa. (mitenhän se hj:n kone sopisi... vitsivitsi) :argue: :rotfl:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös siellä 53:ssakin siniliekki kutonen pörise, mikäs ongelma sellainen on? Voimansiirtoonkin luulisi löytävän osia, jos ei muuten niin soveltamalla ja jäykkäakseliseen autoon on muutenkin vähän helpompi tehdä alustan osia, kuin nykyaikaisiin käkkylöihin, ja varaosiahan voi löytyä vaikka naapurin ladon takaa, suurin osahan noista kuorma-autoista meni aikanaan traktorin kärryksi ja nokka kärrättiin kuusen alle mätänemään.

    HJ:n diesel voi olla vähän alamittainen yli 5 tonnin kokonaispainoilla, mutta eiköhän noita jenkkikuorma-atuoja koitettu dieselöidä silloinkin kun niillä vielä oikeasti ajettiin, mm. De Soton Perkins(??) dieselöidyt versiot tulee mieleen, mutta tulokset ei vakuuttaneet, koska Volvo, Scania ja Sisu alkoi painaa päälle tosissaan siinä vaiheessa 60 luvulla kun Suomeenkin saatiin sen verran paremmat tiet, että ne salli korkeammat ajoneuvopainot?

    Siis jämerä pohjoismaihin suunniteltu rakenne ja sen mukana suurempi kantavuus ja yleensäkin tehdastekoisen auton helpompi käytettävyys oli skandinaavisten autojen etu jenkistä tehtyihin nähden. Tänne kun tuotiin lähinnä noita pikku rimpuloita, joilla ei oikein pitkään yli 10 tonnin painoilla ajeltu. Miksei niitä isoja jenkkejä tuotu, jäänee ikuisuuskysymykseksi.
     
  3. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Muistuu mieleen -94 vuodelta, kun törmäsin Munsalassa Fordin T 700 vm ~56. Nätti hiirenharmaa hytti ja tandem taka-akselisto. Ostettu muistaakseni Hämeenkyrön palolaitokselta tarjouksen perusteella ilman säiliötä, eikä ollut kuulemma edes kallis. Ajettu ei ollut juuri mitään ja tietysti täysin ruosteeton. Värin oli uusi omistaja vaihtanut harmaaksi. Taitaa jokainen VPK olla jo päivittänyt kalustoaan uudempiin.

    Joitain vuosia myöhemmin hävisin kaverin kanssa taskurahalla tarjouskilpailun yhdestä Fordin F 600 palo-autosta vm. -67. Auto taitaa olla nykyään pk. seudulla ja vl. laitteilla?
     
  4. _caddy_

    _caddy_ 1st gear

    Totta kai vanha kuorma-autoharrastepeliksi !
    itesllä Ford bb-18 vm 35 entisöitynä ja fordson sussex 6X4 paloauto alkup. kunnossa.
    ylimääräisenä olisi mr kilvissä oleva Fargo vm 49 jos jotakuta kiinnostaa
     
  5. jyke

    jyke 1st gear

  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

  7. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Kyllä noita Foortteja on tullu kualattua,mutta ei yksin kertaasesti oo varaa kuarmurilla tuonne lähtiä.Harmi.Toivottavasti saavat uuden kodin. :cry:
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    noikin on paloautoja tod näk. eli ei saa mr kilpiin lavallisena. :mad:
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead

    Re:




    nostetaas vanhaa juttua.

    paloauton "saamisesta" mr-kilpiin kuormurina on ollut ristiriitaista tarinaa, osa kertoo ettei saa ja osa kertoo että onnistuu. onkohan monessakin paikkaa tosiaan museoporukka niin nihilistisakkia että eivät millän muka hyväksy asiallista autoa, vaikka olisikin leivottu umpilahosta paloautosta? toivottavasti kuolo korjaa tuollaset puritaaniset säännöt jos sellaisia joku jäärä vielä noudattaa.
    ...ja oikeestaan se on ihan se sama saako niitä mr kilpiin, kulkeehan ne ilman noita yliarvostettuja museolappujakin. :poff:
     
  10. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead

  11. leemu

    leemu Gearhead

    Taivaan vanhaa juttua, mutta tuo paloautoasiahan menee sillä tavalla, että esimerkiksi säiliöautoon saa vaihtaa päälirakenteen. Jos taas auto on tehty "yhtenäisellä korirakenteella" niin sitä ei saa muuttaa.
    Siis pussihousukilpiä varten, normikilpiin saa tehdä " mitä vaan"
     
  12. GordonnotRamsay

    GordonnotRamsay 1st gear Bannattu

    Mielestäni kuorma-autojen kunnostaminen olisi hauskaa! Se on aikaa vievää, mikä voi olla suuri häiriötekijä. Voit katsella YouTube-videoita vinkkejä ja vinkkejä
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kunhan ei ota mallia Bruce Wilson:sta :rotfl:

    Tai muuten on kohta on piha täynnä rungot pätkittyjä ja pätkät migillä yhteen turattuja rekanvetureita...sekin "Air Force Truck", hoh hoijaa :odconfused:, no onneksi joku osti ne.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kattelin tänään severed chad nimisen tyypin värkkäilyjä juutuupissa. Sillä on triple turbo 12v cummins ram. Aluksi kattelin vaan kun sen isotissinen tyttöystävä hytkyi etupenkillä kun chad kiihdytti. Sitte huomasin että on muutakin kun se käy sillä dragstripillä ja rakentelee sitä ramia muutenkin.
     
  15. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tuommoiset mitään kuorma-autoja ole, lasten leluja. Itellänikin on ykköskoppainen Rami. Kiinnostaisi kyllä hommata jonkinlainen harrastuskuorma-auto, ja olisi sellaiselle satunnaista hyötykäyttötarvettakin. Paljonkohan mahtaa maksaa vakuutus johonkin n. 10-12 tonnin kokonaispainoiseen autoon? Museoautot ei oikein ole mun juttu. Tai miksei, jos olisi orkkiskuntoisena riittävän kiinnostava eli erikoinen malli. Vanha jenkki-kuormuri saattaisi täyttää tämän kriteerin.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No juu, eihän ne varsinaisia kuorkkeja ole paitti Suomessa kevyt sellaisia. Vaan tämmöisenä keskenkasvuisena kohta puolessa välissä 50-60 ikää lapsettaa niin perkeleesti välillä ja tykkään katella ku joku rämpii hangessa tai dragstripillä 12v cumminsin kanssa niin että noki pöllyää putkesta. Leluksi se vaimokin minun ramia sanoo kun ei sillä voi muut ajaakaan kun minä.
     
  17. IH Loadstar 64 ja GMC C.O.E 47 prjektit löytyy kuurista , toiseen tulee sauna ja toiseen autonkuljetuslava / camperin kuoret tarvittaessa... ehkä , joskus.
     
  18. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Kenworthiin vakuutus on noin 800 € vuosi.
    Itselläni on nykyään vaan kuorma-autoja harraste vehkeinä. Toki noi vanhat chevyt ovat iisin kokoisia
     
  19. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Tuo lilan värisen olen ostanut latviasta kolme vuotta sitten.
    Väri on alkuperäinen ja kwn esitteissä käytetty väri mut ei ole enään saatavilla.

    Sit se ruskea mistä on täällä jostain kuvia niin on vuosi sitten haettu Hollannista.

    Jahka tämä maailma normalisoituu niin tarkoitus on hakea lisää kalustoa ja tuon niitä myös toimeksiantonakin.
    Ja kauttani on saatavilla näihin jenkki rekkoihin kaikkia osia ja lisävarusteita.
    Sekä Kenworthiin ja petteriin löytyy tietoa hyvin kontaktien kautta jenkeistä.

    Ja koska homma on karannut lapasesta niin löytyy muutenkin raskasta kalustoa käyttöön ja harraste puolelle.
     

Kerro tästä muillekin!