Mopar 7 1/4 tietäjiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja smuige, 15.8.2020.

  1. smuige

    smuige Gearhead

    Ois työn alla 1965 dartin pikkuperä joka pitäisi ehostaa. Muuten kaikki aika pitkälti ok mutta keskitapissa sen verran kulumaa että mielellään vaihtais uuteen. Ongelma tuntuu olevan se että perä on ns. ekan sukupolven versio 9-pulttisella kannella ja keskitappi putkisokalla lukittu eikä ruuvilla kuten 66-ylöspäin ilmeisesti. Ainoo valmistaja mikä löytyi muutaman illan googlamisella on Yukon Gear joka tekee keskitappia 66 ja uudempiin, pistin mailia ja kyselin saisko mittoja mutta totesivat vain että "ei sovi". Tasauspyörästön pikkurattaat on ilmeisesti myös erillaisia. Kysymys kuulu että oisko kellään kokemusta keskitappien eroista uudemman ja vanhemman välillä? Oisko sovellettavissa edes?
     
  2. Fin65Valiant

    Fin65Valiant 1st gear

  3. smuige

    smuige Gearhead

    Asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Välitykset käy ilmeisesti alusta loppuun samat, poislukien etuperiin tarkoitetut jotka hammastettu nurinperin. Laakerit yms. Taitaa myös olla samoja. Pikkurattaat tasauspyörästössä sitten taas alkupään malleissa pitäisi olla pienemmät ja niitä sitten taas ei oikein tunnu mistään löytyvän. Tämän 65 mallisen perän keskitappi on 16.85mm halkaisijalta ja 107mm pitkä. Sokan reikä 5mm. Jos jollakulla olisi vastaavia mittoja vaikka 70-luvun perästä olisi mielenkiintoista vertailla.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mututuntumalla ihan ensimmäisten vuosimallien välityksissäkin on ero. Etsin (ja löysin!) moiseen katuvälityksiä ja toimivaa suregrippiä ja joku syy tuolloin jätätti mulla ostamatta 60-luvun alun 3,91 NOS rattaat. Oiskohan sen pikkurattaan boorit olleet erilaiset?

    Motiven 4,1 rattaissa ei ole ollut moittimista. Onhan ne ”Made in Italy”.

    Sinänsä toimiva lukoton tasuri lähti naulatehtaalle aikanaan, kun se ei kelvannut kelleen edes ilmaiseksi.
     
  5. Olisko tässä ne vaihtoehdot, mitä on saanut:

    The carrier break is 2.47/2.76, I've not seen 2.47's, slantsixdan's voluminous parts catalogs may show them. Assuming they exist then;
    2.47
    2.76
    2.94
    3.23
    3.55
    3.90
    4.10
    4.11
    This includes the Dakota IFS frt. axle application.


    Ja

    Direct Conection had performance 7 1/4 gears in 4.56, 4.88, 5.13
     
  6. smuige

    smuige Gearhead

    En oo ees noihin 60-63 periin edes hirveesti perehtynyt mutta täysin mahdollista että jopa välitys eri. Hankala laji. Kyllähän noi 7 vartit vielä 10-15v sitten lähti auton alta suoraan kierrätykseen mutta ajat muuttunu. Nyttenkin ihan orkkis auto mihin tulossa, pikkujarrut ja pikkujako niin ei mitään järkee lähteä swappamaankaan.
     
  7. Pellikka

    Pellikka 1st gear

    -66 Dartista olisi jäämässä koko akseli joutilaaksi. Jos on kiinnostusta niin tutkitaan tarkemmin kunto ja sisältö. Viestiä voi laittaa jos kiinnostaa.
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Vetarin laakerit eri 60-62 ja 63- vetarin paksuus vaihtuu.
     
  9. Fin65Valiant

    Fin65Valiant 1st gear

    Varaosakirjan mukaan tasauspyörästön osanumerot vaihtuvat itse asiassa jo -65 noin valmistenumero 564338 kohdalla.
     

Kerro tästä muillekin!