Vanin äänentoiston parantaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja magi, 25.9.2004.

  1. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Jep Chorus oli tuon setin nimi. Minulla oli noista keltakartioisista Focaleista se pölykupillinen versio eli K3 jos oikein muistan. 300tkm soitteli rokkia octavissa, todella hyvät ja on vieläkin autossa kiinni (viimeisin setti odottaa purkua). kaverina morelin diskantit, sitä ennen DLS DUR1.

    minulla kun oli tapana sitten korjata vaan toimimatonta osa aluetta eli kun midi/keskiääni osasto saatiin toimimaan niin sitä ei sitten muutettu. diskantti ja subi osasto haki kokoonpanoaan jonkin verran ennen kun jumittui tuohon morel/jl osastoon. Päätettä ei tarvinnut sen jälkeen vaihtaa kun McIntosh tulla tupsahti konttiin (mutta sen jälkeen ei mihinkään hintarajoitteeseen ryhmään ollutkaan asiaa :) ) myyjä tosin sanoi että tämän jälkeen ei päätettä tarvitse vaihtaa, oli ihan halpakin käytettynä.
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Chorus Car 3650 se muistaakseni oli. Muistanko oikein, että se lähti jostain Hifi-lehden autoprojektista, oisko ollu Citikka? Jokatapauksesa jossain vaiheessa noita oli "kaikilla", itellänikin, kera tulipelliin pultatun 12" subbarin, enkä ole senjälkeen kuullut yhtä hyvin soivaa systeemiä.
     
  3. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    juu.. ei paljoo parempaa hintalaatusuhdetta silloin löytänyt millään.. olis vaan pitäny ittelle ostaa niitä käytettynä varoiksi silloin kun oli tarjolla halvalla. muistan että oli 100-150e usein hintaa niille silloin. uutenakin tais olla noin 2000mk hinnoissa (eli jotain 350e).

    ei siihen hintaan oo saanu edes vastaavia midejä aikoihin. puhumattakaan setistä. harmi kun mun focalit oikeastaan hajosivat molemmat, toinen alkoi särkemään (pölyä kai puhekelaan) ja toisesta repesi se luoti irti kun jäi vähän tiukkaan väliin.

    ja joo emmä itte koskaan sietäny metallikalotti diskantteja (kuten se alkuperänen seas oli). aina ollut silkkidiskantteja. nuo dls dur1 taitaa olla vielä jossain varastossa, jos niitä joskus tarttee.

    tiedän että aikoinaan jokkut tekivät pienempiä settejäkin niistä, yhdessäkin kuplassa oli se isompi versio keskiäänestä eli ne 4" audax:it parin litran kaiutinkotelossa ja seasin diskantit kojelaudan alla, ja keskellä oli yksi 6.5" midi. ja bassopuoli sitten olikin tehty bandbass ja/tai torvi kotelossa olevalla toisella midillä. aika moni muukin sen sointia hämmästeli kuin minä.

    ----------------
    minun on vain vaikea uskoa että takaseinässä olevat kaiuttimet soivat "oikein". luulen että aika paljon saa dsp:tä jne säätää että saisi sitä äänikuvaa vähän edes siirrettyä sinne etupuolelle kojelaudan päälle. ovi ja kojelauta kaiuttimilla se on helpompi homma jo.

    luulen että pienillä laajakaistoilla tai 3-4" 2tie kaiuttimilla kojelaudan päällä tai oven yläreunassa voisi sekin hyvin onnistua.. käyttäisi niitä 69 kajareita enemmän mideinä ja rear fillinä.. yksinkertaisella ratkaisulla leikkaisi vaikka niitä korkeempia taajuuksia pois niiltä.

    helpoin ratkaisu soundien parantamiseen kertaheitolla on kai silti se 6.5" erillis sarja (midit oviin ja diskantit kojelaudalle tms) ja 12" subbari. :D
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikkäs vehkeet sulla nyt omissa autoissa jytää?
     
  5. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ei oikeen mitään tällä hetkellä. pääosin purettuna pois kaikki jännä.

    rainbown 3.5" 2 tiet edessä, mideinä takaovissa on jokku vanhat 6.5" midit (dspllä säädellyt niitä että kuulostavat olevan lähempänä) vahvarina 4kanavainen dls (1x150w subille ja loput 2 kanavaa mideille, 3.5" soivat mankan päässä) bassona ikivanha 10" peerless xls car suljetussa kotelossa tai sitten se alpinen 12" bandbass kotelossa jota yritinkin kai myydä kevväällä pois. (vaihtelin laatikkoja kesällä autosta toiseen)

    cutlassissa on 3.5" res audion keskiäänet kojelaudalla (mankan perässä taas) ja taka jalkatiloissa tai takaluukussa laatikossa (jos tarvinnut jalkatilaa) oli kesän ajan vanhat 6.5" caliberin midit ja diskantit (noita diskantteja pidin kojelaudallakin hetken aikaa mutta noi resaudiot soivat ihan tarpeeksi ilmankin niitä). subbarina ollut pääosin kesän ajan se alpinen 12" bandbass kotelossa ja se alpinen pieni monovahvari.
     
  6. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Minkähän kokoisia koteloita noille 6,5" mideille kannattas tehdä? Sais helposti vanin väliseinään tehtyä
     
  7. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    No se riippuu ihan elementin sähköisistä parametreista.
    Mutta noin yleistäen, jo 15litran kotelo voi riittää. Mutta täytyy muistaa että mitä isompi kotelo sen alemmas toisto ulottuu ja sen herkempi kaiuttimesta tulee.

    HOmmaa semmoinen ohjelma ku winisd, sillä voi simuloida elementtiä, jolloin saadaan selville minkälainen kotelo sopii sinun tarpeisiisi.

    Sano merkki ja malli, niin voin simuloida ja laittaa käppyrät näytille, jos vaan parametrit (kaikki ne) löytyy, kun autokaiuttimissa on harvinaisempaa ilmoittaa kaikkia parametrejä vs. kotihifielementit, joista löytyy kyllä kaikki tarpeellinen info.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sen kanssa joskus huomasin kun 5.25 mideille tein koteloa, että ihan pieni ei riitä. Ristus kun löivät rumasti yli.
     
    KajS tykkää tästä.
  9. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Juu, mutta kyllä subbareiksi tarkoitettuja 6.5" on olemassa jotka saa 20litran refleksikoteloon, niitä kun laittaa muutaman niin tulee yläbassoa, sehän riippuu sitten jakarin asetuksista miten tuohon sitten sovittaa varsinaiset subbarit, joiksi suosittelisin vaikkapa neljää peerless xxls subia, ne on äänenlaadullisesti hyviä ja neljällä olisi jo sitä kartiopinta-alaakin. :)
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu. Tarkotin, että koteloituna jo perus midit vaati suht ison kotelon. Ei sitä oviasennuksissa niin huomaa.
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Joo, niin ne tekee. Riippuen toki elementistä paljonko ne vaatii, mutta kyllä ne yleensä soi paremmin isossa ku pienessä kotelossa... :)
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Edelleen ne vanin etukaiuttimien paikat on huonot. Vaikka ne kuusysitkin väliseinässä soi paljon paremmin. Ja edelleen tilanne toki muuttuu jos autoon aletaan tosissaan rakentamaan hifiä.

    Sitä en tiedä moneen vaniin ketjun kommentoijat ovat muusiikkilaitteita asentaneet mutta aika huonosti pätee vaan käytännössä nuo heitot että senkun laittaa sen erillissarjan sinne eteen ja ei niillä väliseinän kaiuttimilla mitään tee. Ne väliseinän kaiuttimet saa korvan tasolle, etuoven kaiutin lähes uppoaa penkin sisään istuinosan tasolle kun ovi on kiinni. Kuskilla on edessä melko pysty tuulilasi, vaikka kaiuttimet olisi takana niin äänimaailma on kohtuullinen vaikkei kaiuttimien sijoitus hifistelijälle ole mikään optimi.

    Kuusysit väliseinässä ja subbari penkin alle, toimii. Onko hifiä? No tarviiko ollakkaan.
     
    Muokattu: 12.12.2018
    KajS tykkää tästä.
  13. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Tuosta jotain arvojen tynkää jos noissa on tarpeellista tietoa

    https://www.powerset.fi/rainbow_sl-c62
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ei siellä ollut sellaisia parametrejä kuin fs, qts,vas jne jne, kannattaa soittaa firmaan ja kysyä, mutta uskoisin 20l kotelon riittävän jo varsin hyvin.
     
  15. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    pikkasen halvemmalla nuo(kin) rainbowt saa muuten tuolta autoviihde.com sivustolta. (ja joo olen vain asiakas vaikka heitä olen useammankin kerran kehunut, rahaa kun tuntuu aina vähän säästyvän kun heiltä ostaa vrt muut kauppiaat).

    aika harvoin muuten autokaiuttimille ja autokaiutin sarjojen elementeille saa noita thiele-small parametrejä (edes tehtaan sivuilta). subbareille ne on normaalia tietoa (niille kun aina rakennellaan koteloita.. muut kaiuttimet kun ovat tarkotettu enemmän free-air tyyppiseen asennukseen oviin/hattuhyllyihin jne) oikeastaan vain silloin löytyy tarkempia tietoja jos niitä elementtejä myydään rakentelijoille ns. irrallaan myös (se taas tarkottaa usein että ovat jo pikkasen kalliita kaiuttimia jo kappalehinnaltaan). kotihifiin tarkotettujen irtokaiuttimien speksejä löytää paljon helpommin.

    ja jos ne autoon tarkotetut kaiuttimet ovat ns kotihifiin keskittyneen firman tekemät, joka vain on tehnyt autokaiuttimet siinä sivussa laajentaakseen markkinoita. heillä todennäkösemmin löytyy enemmän tietoja niistä autokaiuttimistakin kuin pelkästään autosarjoja myyviltä valmistajilta.
     
  16. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Jos saa heittää vielä yhden setin vaniin, joka tosin vaatii vähän uretaanin, vanerin ja lasikuidun käyttöä, niin suosittelisin tekemään tuulilasin etukulmiin viistossa olevat kotelot, noin litran tilavuudeltaan, joihin saisi 5" coaxiaali kaiuttimet. Väliseinään voisi upottaa 2kpl 12" subeja

    Ja kappas siinä olisi äänentoisto valmis, yks kakskanavainen vahvari coxuille ja yks 1-kanavainen subeille. Mulla on suosituksetkin kaiuttimille.

    Ja näistä mä tiedän paljon, mulla on ollut monen monta kotihifisettiä, monen monta autohifisettiä, mun isälläni oli äänentoistofirma, muistan vieläkin kun pentuna käytiin isän mukana virittämässä kaiuttimia pitkin mettiä, kun hänellä oli rallikisoihin erikoistunut firma, itse myös selosti niitä. Ihan sm-tasolla esim jäärataa.

    Subbareiksi 2kpl Focus acousticsin chrome 12" subeja. yhteensä 150€ ja vahvariks Hertz dpower1, 150€ ja oikeastaan kannattaa nuo coaxiaalitkin ajaa erillisen vahvarin kautta, sopiva on vaikkapa Gas pro 80.2, hintaa 110€ ja sille coaxiaaleiksi Dls m225, hintaa 80€, hintaa kertyy semmoset 470€ ja varmasti kuuluu hyvin, niin äänenlaadullisesti kuin myös voimakkuudellisesti.

    Vahvistimissa on hyvät säädöt, jotta subit vois toistaa alle 80hz kaistan ja coxut vastaavasti yli 80hz kaistan.
     
  17. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Nyt on vanissa soittimet kytketty ja tabletilla työntää bluetoothilla spotifysta musaa ja dvd-videot näkyy kattonäytössä takapenkkiläisille,mutta edelleenkään ei oo selvinny saako tabletista syötettyä elävää kuvaa netistä tohon soittimeen. USB piuhalla en oo saanu mitään yhteyttä mankan ja padin välille. Täytyy vissii ettii joku kuka jotain näistä tajuaa :odoops:
     
  18. mukko

    mukko 2nd gear

    Oma G20 kanssa työn alla, oviin 6,5" midit (n.2,5-3l kotelo ovipahvissa) ja kojelaudan päälle sit Peerlesin 2,5" laajakaistat n.0,3l koteloon. 10" DLS sit hoitaa matalat mutta sen 17-18 suljettu vaihtuu 23-24l refleksiin 3" putkella.
    Mennään kerrankin "äänenlaatua" tavotellen, ei painetta:D

    DSP mankalla (3-way / network) + Autostudion 4-kanavainen etupäälle, subille pitää monolankku vielä löytää.
    Ja tabletti toimii ohjelmalähteenä soittimelle.
     
  19. GordonnotRamsay

    GordonnotRamsay 1st gear Bannattu

    [QUOTE = "mukko, post: 3770778, member: 156748"] My G20 with work in progress, doors with 6.5 "midi (approx. 2.5-3l case in door cardboard) and on the dashboard sit Peerles 2.5" broadband approx. 0.3l to the case. The 10 "DLS sit handles low but its 17-18 closed turns into a 23-24l reflex with a 3" tube.
    Let's go for "sound quality" for once, not pressure: D

    DSP with manka (3-way / network) + Autostudio's 4-channel front end, sub has to find a mono board.
    And the tablet acts as a source for the player. [/ QUOTE]

    That's quite a good setup. What are you gonna do next?
     

Kerro tästä muillekin!