Löytyykö mielipiteitä? SBC kasaus alkanut.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MaSu, 15.9.2020.

  1. J.J.

    J.J. Gearhead

    6,66% 1,65 keinut 10%
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kannattaa tarkastella sitä olemassaolevaa nokkaa vielä, se ei taida olla lähelläkään tuota Compin nokkaa.
    Mulla oli -71 chevellessä vastaava 214/224 .442/465 112lsa mikkikantisessa koneessa 9.5 puristuksella ja 1.6 imukeinulla. Se toimi hyvin vakioturbiinilla ja oli mainio kruisailuauto joka vastasi kohtuu herkästi kaasuun mutta ei mikään vartin raketti.
     
  3. MaSu

    MaSu 1st gear

    H
    Sain kopsattua kuvan tänne! Nokkakortti kuva lainattu netistä.

    Siellähän oli pikkupräntillä tekstiä * (@.006)


    [​IMG]

    Puristus laskurit sanoo nyt ABDC:n mukaan:

    Static compression ratio of 11.7:1.
    Your dynamic compression ratio is 11.05:1 .
     
    Muokattu: 17.9.2020
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos nyt on seetipaine se 60lbs, niin 1.5mm shimmauksella pääset jo yli 80libsiin joka riittää hienosti tuolle hidasramppiselle nokalle.

    Vanhanmallista nokkaa ei voi verrata nykyaikasiin nopeeramppisiin perusasteiden perusteella, vertaa .050" asteita.

    Ja dynaamista puristussuhdetta ei lasketa .050" asteista, vaan perusasteista, ja niillä se sanoo sulle 8.84 dynaamista.

    1.6 keinuilla sun nokan nostot on .471/.496".
    Käytännössä ne vakiokeinut ei ole välityssuhteeltaan edes sitä 1.5, joten muutos on suurempi kuin mitä laskemalla tulee.
     
  5. TimoT

    TimoT 3rd gear

  6. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Mulla on tollanen Weiand 8150, tai sit Holley 300-36 Street Dominator, dual plane, high rise, mikä olis just tollaseen LT-1 klooniin sopiva imari.

    Ja tämä ei ole sama kun MaSun 300-35 single plane paska, Holleyllä oli kumma tyyli nimetä noita sarjoja samoilla nimillä...
     
    Muokattu: 17.9.2020
  7. MaSu

    MaSu 1st gear

    Hyvä että oikaistaan!, tuo oma laskenta dynaamiselle oli kyllä pahasti pielessä ja väärin laskettu. :oops:

    Nämä 1.6 keinut lähtee kyllä heti miten tilaukseen.
    Onko mikkikansissa 3/8 vai 7/16 keinujen pultit?

    Päivittelen kasauksen etenemistä väliajoin, nyt lommeja menossa paikoilleen ja kampuran päittäisvälys mitattu 0,12mm.
     
  8. MaSu

    MaSu 1st gear

    Myytkö tämän weiandin imusarjan?
     
  9. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Pistin yv:n
     
  10. MaSu

    MaSu 1st gear

    Vanhoissa kiertokangen laakereissa oli puoli ympyrät liuskojen lopussa ("kolot") ja yhteen laitettuna liuskat muodostavat pyöreän reijän.
    Tälle reijälle ei ole vasta reikää itse kiertokangessa.
    Uusissa kiertokangen liukulaakereissa tätä vastaavaa koloa ei ole.
    Kyseessä Mahle:n laakerit
     
  11. MaSu

    MaSu 1st gear

    Männänrenkaiden välykset tuli mitattua ennen ja jälkeen hoonauksen.
    Mahle:n moly renkaat.

    Ennen hoonausta
    Ylempi rengas välys 0,35mm
    Alempi rengas välys 0,45mm

    Hoonaus ja moly kiillotuksen jälkeen
    Ylempi rengas välys 0,45mm
    Alempi rengas välys 0,55mm

    Mahle:n ohjeissa on 0.004inch per bore
    4.060 x 0.004 = 0.01624inch (0.41mm)
     
  12. MaSu

    MaSu 1st gear


    Nokka-akselin kulumisen myötä oli näköjään keinun mutteri päässyt valskaamaan ja kuluttamaan kokonaan kierteet pultista :confused:

    Onko näihin rässättäviin pultteihin jokku laittanu kierreversioita? :cool:
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Kyllä näihin vanhoihin mikkikansiin on ruuvattavia keinun studeja laitettu,ne kun tuppaavat myös nousemaan ylös kannesta.
    Tiedustelua vaan lähimpään koneistamoon mitä homma kustantaa.

    Edit.Tätähän et kysynyt,mutta tässä tullaan taas siihen että kuinka paljon kannattaa 50 vuotta vanhoihin pikkuletukan kansiin rahaa työntää.
     
  14. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Näitten männän rengaiden kanssa kannattaa olla tarkkana.
    Niissä on paljon kaikenlaista muutakin.

    Nokan ajoituksessa tämä 050 arvo on tosi hämäävä mielestäni.
    Olen yrittänyt lukea aiheesta paljonkin mutta en oikein ole saanut siitä tarkkaa kuvaa.
    Olisiko 006 arvo parempi ja miten sitä käytetään?

    Kysymys Artsille..
    Edelbrockin 2102 nokkaa käytettäessä onko 10,4 staattinen liikaa dynamisia
     
  15. lordC

    lordC Gearhead

    Mä laitoin omiin putkisokat varoiks, kun joskus ollu ongelmaa.
    Löytyy googlella pinning sbc heads studs, tai sinnepäin..
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei merkitystä.
    Ne reiät on sylinterin ja männän voitelun tehostamiseen.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuolla yhdistelmällä tulee dynaamista 8.2, ei ole liikaa.

    Yhteen rautakantiseen sbc 350 koneeseen tuli tuon nokan kanssa vähän enemmänkin puristuksia, eikä tarvinnut vielä säätöjen kanssa kikkailla mitään vaikka oli painavassa ja vakioturbiinilla olevassa autossa.
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos haluat korjata vain sen yhden, niin Nippelit.Fi löytyy yksittäin "Rocker arm stud" pinnapultteja, joissa 7/16unc kierre kanteen päin ja 3/8unf keinulle. Hintaa 2.50e.

    Voi siihen tietysti prässätä ehjän alkuperäistyyppisen pultin, ja varmistaa sen vaikka tuolla lordin putkisokka-kikalla.
     
  19. MaSu

    MaSu 1st gear

    Löysin diy sarjan, jossa tulee ruuvattavat studit ja tollane palikka, jolla irroittaa vanhat ja kohdistaa kierteet uudelle studille.

    Kansikustannukset jäivät onneksi alle yhden alumiini kannen hinnan.
    Näihin ei tarvinnut paljoa tehdä, pakoventtiilit koneistettiin ja seetit, vähäsen tasopintaa. Ohjurit ja venttiilit kaikki ok.
    Läppäsin venttiilit vielä ja tuon studin kuluneet kierteet huomasin vasta eilen :oops:
    Tämä oli tiedossa jo alussa, että jos enemmän ois pitänyt tehdä oisivat vaihtuneet alumiini kansiin.
     
    max tykkää tästä.
  20. max

    max Double Gearhead

    Hyvä.
    Mulla oli joskus tyhjät 186 mikkikannet hyllyssä,mut piru kun menin nekin hukkaamaan.
    186 kansista puheen ollen hyvällä kaverilla on LT-1 klooni näillä kansilla ja vetoa riittää aika perhanasti.
    Soundikin siinä on alueella koska nokka on tiukalla nokkakulmalla(106 lsa) oleva Crane Energizer.
     

Kerro tästä muillekin!