TH400 menee kokoajan eteenpäin, myös pakilla ja vapaalla.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja matti R, 25.9.2020.

  1. matti R

    matti R 3rd gear

    Potilas on juuri hankittu Cadillac Seville -79 jonka aiemmasta kunnosta ei ole selkoa. Nyt kuitenkin pyrkii eteenpäin kaikilla vaihteilla, myös pakilla, vapaalla ja parkillakin. Parkilla menee vain vähän eteenpäin ja ilmeisesti lukitus naksahtaa päälle. Vivut on säädetty kohdalleen, öljyä on oikea määrä. Pitää vielä vaihtaa suodatin ja öljyt mutta luulen että ei sillä tule kuntoon. Vapaalla kun työntää niin tuntee että joku ottaa vastaan laatikossa, eli ei ole täysin vapaalla. Ja laatikkohan on siis TH400. Autolla on vähäisiä määriä viime vuosina ajettu eli ei ole seissyt vuosikausia.

    Onko tuollaiseen käytökseen joku tietty syy/vika? En ole laatikkomestari ollenkaan mutta manuaalin ohjeita osaan seurata.
     
  2. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Jaa olisikohan Forward pakasta kitka/metallilevyt hitsautuneet keskenään yhteen. Menee aukaisu hommiks.
     
    matti R tykkää tästä.
  3. nuffield

    nuffield Gearhead

    Voipi olla näinkin helppo vika.[​IMG]
     
  4. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Ei näy kuva
     
  5. nuffield

    nuffield Gearhead

    Muokattu: 26.9.2020
    juko7 tykkää tästä.
  6. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Kannattaa juu tarkistaa perusasiat ennen kuin irrottaa lootan. Vivuston toimivuus vaihdelaatikolle asti ja jos se on kunnos, niin öljypohja pois ja kurkkaa et manuaaliventtiili liikkuu laatikon sisällä. Myös öljypohjan irroitus paljastaa laatikon kunnon, ellei sit joku ole juuri putsannut sitä kuonasta.
     
    juko7 tykkää tästä.
  7. matti R

    matti R 3rd gear

    Muokattu: 26.9.2020
  8. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Asia taitaa olla niin kuin arvelin. Irti ja auki.
     
  9. matti R

    matti R 3rd gear

    Näin pitää tehdä. Service manual tarjoaa vaihtoehtoiseksi syyksi että paine vuotaa jostain syystä forward pakalle koko ajan. Tutkitaan ne levyt ensin. Ohjeita laatikon korjaamiseen löytyy onneksi hyvin.
     
  10. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Jos homma jää puolitiehen, niin teen lodjuja Porissa.
     
    matti R tykkää tästä.
  11. tero79

    tero79 3rd gear

    Jos ny kummiskin ottais venakoneiston irti ja putsaisi kunnolla ja herkistelee ne kaikki liikkuvat siinä koneistossa.. Ja kattoo ettei siellä oo mitään mujua jymähtäneenä kanaviin.. Sit vasta irti ja auki
     
  12. matti R

    matti R 3rd gear

    Ainakin Modulaattorin Valve oli ihan jumissa, voi olla muutkin.

    Mujuahan siellä varmaankin on kun sitä oli öljypohjassakin. Ilmeisesti kuulat ei tipu pois kun irrottaa venakoneiston?
     
    Muokattu: 3.10.2020
  13. tero79

    tero79 3rd gear

    Heps! Kyllähän kuulat tipahtaa pois.. Mutta ne saa takasin paikalleen kivasti kun laittaa assemble goota hiukan niihin ja laittaa takasin kuuluviin kanaviin.. Toinen vaihtoehto on että laittaa sen tiivisteen atf:llä kiinni siihen välipeltiin ja reilut tipat atf:ää niihin reikiin mihin kuulat tulee.. Sit vaan varovasti paletti takasin ylös.. Tää saattaa vaatia apukäsiä.. Tota asennus tahnaa saa nurolalta ja tivaritkin mukavasti.. Ja sit kattoo et venakoneiston tiivisteet on sit oikein.. Niissä on kirjain merkki C ja B (case ja body) joten pieni tutkailu näitten suhteen ennen kasausta.. :) mutta toi vapaalla jarruttaminen onkin sit toinen juttu.. Th400 on kyllä yks helpoimmista lootista kasata joten hyvä opus käteen ja illaks soffalle opiskeleen.. :)
     
  14. matti R

    matti R 3rd gear

    Thanks. Opuksia on luettu ja videoita katseltu eikä se liian vaikealta näytä. Tositoimiin tekee jo mieli.
     
  15. matti R

    matti R 3rd gear

    Mitä palikkaa tuohon TH400 kannattaa vaihtaa kun laatikko on auki? Master kit jossa tiivisteet ja kitka- ja teräslevyt tulee joka tapauksessa. Mitään hi-perf systeemeitä en ajatellut laittaa, käyttö on rauhallista cruisailua. Vialliset toki pitää vaihtaa mutta onko jotain muuta suositeltavaa?
    https://transparts.fi/th400-master-kit-korjaussarja-p-325.html
     
  16. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Jos et halua laakeri heloja vaihtaa, ni tarkista välykset. Toki huonot pitäis vaihtaa. Ainakin 4L80E syö heloja ja tuskin tämäkään on poikkeus. Pumpun rattaat kannattaa tarkastaa ja tarvittaessa uusia. Itselle laitoin transgo perus shift kitin. Perus tarkastelut et osat on ehjiä ja painelevyt suoria. Puhtaus on ykkös asia.
     
  17. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Löytykö muuten mitään selkeää vikaa?
     
  18. matti R

    matti R 3rd gear

    Laatikko on vielä autossa. Kiitos vinkeistä
     
  19. matti R

    matti R 3rd gear

    Laatikko avattu ja tällaista löytyi:
    - forward ja direct pakat oli tiukasti kiinni toisissaan. Piti ihan kunnolla taistella että vähitellen sai kiilattua ne irti.
    - molemmissa pakoissa kitkalevyjen pinnat kadonneet ja osa kitkalevyistä hitsautunut teräslevyyn kiinni
    - ei irrallisia palasia, muhjua oli reippaasti öljypohjassa kun vaihdoin Eka kerran öljyt. Oli sitä nytkin kertynyt.
    - venttiilikoneistosta puuttuu yksi kuula. Ilmeisesti Transtec shift kitti asennettu tai ainakin uudet venttiilipöydän tiivisteet.
    - governor filter puuttuu, ilmeisesti ei ongelma.
    - intermediate pakka erittäin hyvässä kunnossa, kuin uusi
    - takapannan servo tuntui olevan jumissa. Oisko siksi takapakkakin kuin uusi.
    - pannat hyvässä kunnossa
    Vaihdan ainakin levyt ja tiivisteet. Mielelläni se kuudennen kuulankin laitan jos jostain saan hankittua.



     
  20. matti R

    matti R 3rd gear

    Tuossa alla näkyy lisää levyjen kuntoa.

    Tässähän oli startti niin huonossa kunnossa että ei pyörinyt ollenkaan. Oiskohan tätä hinattu käyntiin koska myyjä väitti että sillä on vuoden sisään ajettu?
    Öljytkin oli vähissä kun minulle tuli.

     

Kerro tästä muillekin!