Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä taas näen sinä vastavoimana joukkoliikenteen ja pakotetun "kutsuliikenteen" käytön tai pahimmillaan sen, että jonain päivänä tilaat matkapuhelimella robottiauton hakemaan sua pisteestä A, pisteeseen B. Noihin päästöleikkauksiin on jo hirttäännytty ja täytyy helvetin jäätyä, ennen kuin ne perutaan. Ennemmin toivon ihan hitosti sähköautoja Suomeen, kuin että mentäis siihen, että pakotetaan käyttämään jotain vitun kolhoosibussia työpaikalle mentäessä. :confused:
     
    Stang_81 ja mcmies tykkäävät tästä.
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Niin, olethan varmaan huomannut että nuo läpimurtovaatimuksesi on jo arkipäivää sähköautoissa. Ja siitä syystä polttomoottorit alkaa olla helisemässä. Tähän asti hinta on ollut rajoittava tekijä, nyt uusia malleja on tullut siihen normaaliin hintaluokkaan ominaisuuksilla joilla pitkänkin matkan teko onnistuu sujuvasti.
     
    Harri S tykkää tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mikä on ”normaali hintaluokka”? Minä kun olen jo pitkään suunnitellu rakkaalle vaimolle ostaa parempaa autoa ja oikein satsata 4-6t€ niin torissa ainua sähköauto on 2500€ Kiinalainen dongfeng ilman akkuja. 50km pääsis täysillä akuilla jos ne siis edes olis eli meiltä kaupunkiin muttei enää takas ilman latausta. Kun en ole oivaltanut aiemminkaan miksi pitäisi satsata uuteen autoon josta hinta tippuu ropisemalla niin ei se sähköistys siinä muuta tilannetta. Vaimo tosin paskat nakkaa millä ajaa kunhan pääsee eteenpäin turvallisesti. Tossa liikenteessä niitä sähkövatkaimia on liikkunut kaapunnissa käävessä ja sokeat ei niitä kuule. Saisko niihin jonku äänilaitteen mielellään 2-tahti warren äänillä tai lipun kanssa kulkevan miehen eteen kulkemaan kuten autoilun alkuaikoina?
     
    tsipi tykkää tästä.
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kyllä on huomattu, mutta tuo kolmensadan kilometrin tai kuudensadan kilometrin kantama ei ole mielestäni arkipäivää - ainakaan valtaosassa malleja. Siltikään ei käytettävyys ole vielä samalla tasolla kuin polttomoottoriautossa. Autokannasta murto-osa on täyssähköautoja ja suhteellisesti edelleen myydään enemmin polttomoottorikäyttöisiä kuin sähkökäyttöisiä.

    Varmaan tiedostat, että, sähköauton "tankkaaminen" ja reitinvalinta vaatii edelleen enemmin aikaa, vaivaa ja sunnittelua kuin polttomoottorikäyttöisen auton. Sähköauton hyvät puolet korostuvat suoraan siinä suhteessa kuin akkutekniikka kehittyy.

    Voihan olla niin, että ihan jo lähivuosina muistellaan kömpelöitä ja hitaita kotilatauslaitteita kuten muinaisia Nokian mallien jättikokoisia ja painavia akkuja, joilla pärjäsi lataamatta jopa päivän ajan. Ajoakut pitäisi saada lataukseltaan muistuttamaan kondensaattoreita ja varauskapasiteetiltaan akkuja. Muutos tulee varmasti, aikataulu on vielä avoin...

    IS
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Moniko ajaa päivittäin 300km suunnittelematonta ja ennalta arvaamatonta reittiä?
     
    PilsnerBil, Catiska ja Harri S tykkäävät tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Nyt kun poliiseille on kuulemma tulossa sähköautot niin vastaus voisi olla vaikka rikolliset.
     
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Eihän sitä joka päivä tarvi, kerran kuussa riittää tekemään siitä soveltumattoman ainoaksi autoksi.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla riittäisi sadan kilsan kapasiteetti melkein kaikkeen paitsi mökkimatkat. Kun meillä(kin) on liuta autoja, voin helposti kuvitella säästeleväni jotakin vanhempaa kalustoa moisiin pitkiin matkoihin. Jo nyt sähköpelejä voi pysäköidä helpommin ja halvemmalla ja niillä saa ajella joukkoliikennekaistoilla. Jahka kmvero tulee, niin en hämmästy jos siinäkin on painotuksia. Ans kattoo ny kun sais sen latausasian kuntoon.
     
    1purehell tykkää tästä.
  9. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Jos kerran kuussa johonkin menee, niin voiko sitä edes hiukan pidempään huoltoasemalla käyttää sen kotteron lataamiseen? Hakee ne kaljat ja makkarat, niin sillä aikaa auto saa lisä virtaa ja matka jatkuu.
     
  10. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tais olla tori.fi tutkimus ja ne jotka torista autoja ostaa, niin tuskin suurin osa heistä ostelee kymmenien tuhansien sähköautoja, vaan ehkä enempi sieltä alemmista hintaluokista.

    Siltikin, omassa taloudessa kuitenkin bensalla mennään. Vaikka rouvan käyttis vaihtui 14 vuotta tuoreempaan ja monella lailla aivan erilaiseen bensa-autoon.
     
  11. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Miten tuntuu kauheasti kirvelevän ajatus, että hybridit ovat toimivia siirtymävaiheen autoja.
    Kynnys ostaa hybridi on huomattavasti pienempi kuin täyssähköauton.
    Hybridin saa koestetulla tekniikalla ja pitkällä takuulla alkan reilun parin kympin hintaluokassa. Hybridin jälleenmyyntiarvo ja kysyntä on keskimääräistä sähköautoa parempi.

    Sillä voi huoletta lähteä Helsingistä miettimättä meneekö Päijänteen itä- vai länsipuolelta.
    Kulutus on perinteistä polttomoottoria pienempi, tankkaus ja pysäköinti nopeaa ja huoletonta. Paluumatkalla voi käydä vaikka asuntomessuiilla Kotkassa tai Espoossa miettimättä kertaakaan, kestääkö vatsa vielä yhden lataustauon huoltosemakahvin.

    Ei tarvitse jonottaa räntäsateessa latausvuoroa Netflixiä katsellen ja odotellen.
    Ohittamasi viljasiilo lipuu lavetilla nelostietä ohitsesi ja on latauksen päätyttyä taas edelläsi. Croissantti murenee syliisi ja maitokahvi termospullossasi on jo kylmää.
    Renniet on loppu ja v*tuttaa. Puoli tuntia vielä ja pääset lataamaan päästäksesi kotiin.
    Ajamalla kahdeksaakymppiä loppumatkan tarvitsee ladata varttitunnin vähemmin.

    IS
     
    Desoto57 tykkää tästä.
  12. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Minusta yksi syy omistaa auto on vapaus, se että voi lähteä jonnekkin koska huvittaa sen kummemmin suunnittelematta. Vapauden tunne katoaa jos pitää suunnitella matkat etukäteen jonkun latausasemakartan kanssa. Lisäksi keskinopeus laskee julkisen liikenteen tasolle.
     
    Imusihti ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ens kuussahan ne julkistaa sen suunnitelman, mitä autoilijoiden päänmenoksi on suunniteltu. Mä luulen, että latauspaikan etsiminen on pieni vapauden menetys sen rinnalla, mitä sieltä on tulossa.

    Se Pirkanmaan alueen selvitys päästöleikkauksista oli sinänsä "hyvä". Se oli kiihkottomasti ilman idealismia tehty ja siinähän sanottiin suoraan, että ilman suurlamaa tai merkittäviä henkilöautoliikenteen rajoituksia nää päästöleikkaukset ei onnistu.
     
    Stang_81 ja Harri S tykkäävät tästä.
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Onko järkeä ostaa joku tusinamallin viherpesuhybridi / mukasähköauto, kun siinä ei ole muuta kuin pieni veroetu normi bensa-autoon nähden? Eurolla saa vain euron tavaran, kun 100v vanhan teknologian kylkeen pistetään laturi ja pieni akku sitä alamäessä lataamaan ja taloyhtiössä sut kivitetään, jos omaat töpselin ja meet sen töpselis kanssa sinne TY parkkipaikalle sohimaan.
    Vastaus: Ei yhtikääs mitään.

    Ajaa nyt vaan sillä bensalla, jos se toimintasäde on se tärkein juttu ja joutuu sen mökkimatkan kuitenkin kutakuinkin kokonaan bensalla ajelemaan, ja lopettaa sen ikuisen selittelyn säästeliäästä kulutuksesta ja muusta utopiasta. Kämmenen kokoinen akku kun ei motarinopeudessa montaa minuuttia autoa kuljeta ja se pikku akku ja muu sälä on kaikki vaan ylimääräistä massaa kuljetettavana ja syö kaiken edun mitä niistä matkan alussa saa.

    7vuotias Leaf +10K€ ja Tesla 40K€ kun taas 7 vuotias hybridi on muuttunut jo tavan bensa-autoksi, joka ostetaan vaan jos ei muuta sinimerkkistä saa.
    Sopii toki todistaa toisin, mutta noilla mennään tänä päivänä. Se pieni akku ei kestä yhtään pidempään kuin suuremmat, ja ne pienen akun alunperinkin vähäiset kilowatit on muuttuneet pelkäksi siniseksi merkiksi takaluukussa, vikavaloksi koketaulussa ja jotka on käytetty sillä ekalla motarin rampilla / kantatien risteyksessä.

    Sähköautoilun säästöt kun vaan sattuu olemaan nyt tässä muutaman vuoden aikaikkunassa ja muutaman vuoden jälkeen jäi ”unelmien odottelijat taas laiturille” ihmettelemään.
    Siinä ei uusi akkuteknologia ja kondensaattorit paljoa enää paina kun autoilun hinta on silloin ihan vitusti tonneja, koska jokainen ajettu kilometri verotetaan viimeiseen senttiin asti. Siltä ”laiturilta” maksetaan sitä kallista kondensaattoriautoa ja kilometrimaksua, kun sähkis on jo maksettu ja hintansa tienannut ja kulkee yhä sähköllä sen mitä työssäkäyvä arkikäytössä tarvitsee.
     
    PilsnerBil, Catiska ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ellei satu olemaan isolohkoa ja päälle neljän perävälitystä :)
     
    Harri S tykkää tästä.
  16. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ideologisesti ajetaan suuria päästöleikkauksia, ilman ymmärrystä ettei ilman päästöjä ihmiset käy töissä ja maksa veroja. Sähkön tuotannossakin tapahtuu aina jonkinlaisia päästöjä, ei se uraanikaan sinne olkiluotoon päästöttä tule.

    Pirkanmaan selvitys jäi aika uutisankaksi. Ei ottanut tuulta alleen ja aiheuttanut lisäkysymyksiä, että kestääkö talous jos tulee oikeasti se suurlama ja saadaan päästöt kohdalleen. Varsinkin kun kiina saa päästellä huoletta vuoteen 2030 asti.
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jos käy testaamassa jollain "Shitran" hiilijalanjälkilaskurilla, että minkälaiset edellytykset on päästä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen 3000Kg/ hiilaria/ vuosi/henkilö, niin voitte muuten uskoa, että vaikeaa on. No, onnistuu se, jos asuu uudessa kerrostalossa, ei käytä kuin julkisia, ei syö kuin vegaanisesti ja ei kuluta käytännössä rahaa kuin puhelinlaskuun.

    Jos asut omakotitalossa ja ajat vaikka edes sähköautolla, niin ne sun kiintiöt menikin sitten siinä.

    Nämä on 10 vuoden aikana luvassa,. :rolleyes:
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos nyt edes pystyisi vähentämään olennaisesti. Liikenne on mulle helpoin keino.
     
  19. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Miksi niitä tusinaviherpesuhybrideitä sitten myydään niin paljon?

    Olisiko vaivattomuus, kantama, jälleenmyyntiarvo, luotettavuus ja edullisempi akkujen uusinta. Jos sen parinkympin, käytetyn sähikäisen akkujen uusinta maksaa 15k€ niin eihän siinä ole v*tunkaan järkeä. Esimerkiksi se uitettu Volvo, jossa oli akkuvika takaisinkutsun huomioimatta jättämisen vuoksi.

    Sillä hybridillä pääsee vielä akkujen kanssa tai ilman parhaimmillaan kymmeniä tuhansia kilometrejä ellei enemminkin. Ei tarvitse miettiä jatkuvasti akun varaustilaa ja suunnitella liikkumistaan jonkun auton akun mukaan. Jatkuva piuhoihin ripustelu on myös ärsyttävää ja käytännössä täysin turhaa hommaa, kun ei ole pakko.

    Hybridiä lataa jos huvittaa tai tekee sen itse. Sähköautossa sulla ei ole vaihtoehtoa, se on vaan elettävä sen akun kanssa päivästä päivään ja mentävä sen ehdoilla. Se akku riittää hybridissä pieneen kaupunkiajoon, mihin se on käytännössä tarkoitettukin madaltamaan liikenteen päästöjä taajamassa. Voihan sillä sähköautolla posottaa suoraa tietä ja sitten ollaankin kohta latausjonossa viettämässä aikaa. Ei mitään järkeä.

    Otetaan esimerkiksi vaikka rumilus nimltä Toyota Prius. Ajavat noilla hybrideinä puoli miljoonaa kilometriä ja akuissa riittäisi voimia vielä noillakin kilometreillä. Ruma kuin perkele, mutta kehonliikuttimena täysin toimiva. Eipä taida kestää täyssähköauton akku yli kymmentä vuotta. Näennäisesti käytönaikaiset, edulliset huoltokustannukset lankeavat senhetkiselle omistajalle kun akkujen päivät ovat luetut.

    Sähköautoilun säästöt ovat teoreettiset. Arvo tippuu sen verran, ettei pelkillä "säästöillä" kata polttoainekuluja. Jos pelkän rahan vuoksi pitää valinta tehdä niin edullinen bensa-auto on järkevin valinta ja jos taas ajaa paljon niin sitten edullinen turbodieseli.
    Jos hiljaisuus on pääasia, vetää Peltorit tai vastamelukuulokkeet korville ja nauttii ajosta.

    Käytetyn bensa-auton sisältämä taloudellinen riski on pienempi kuin uuden tai käytetyn sähköauton kustannusvaikutus. Vaikka bensan hinta olisi 2euroa/litra, ihmisten on pakko liikkua töihin. Jos talous menee pahasti alamäkeen ei tarvitse liikkua pian mihinkään. Kummallako silloin on enemmin kapitaalia joutilaana pihassa? Kumpi häviää vuodessa enemmän?

    Ilmainen lataus ei ole ikuista eikä sähköautojen verotuskaan. Päästöillä ei ole väliä, valtiota kiinnostaa vain raha. Yhden käyttövoiman kulkineella ei ole vaihtoehtoja ja kilometriä kohden lasketut käyttökustannukset mukaanlukien hankintahinta ja jälleenmyyntiarvo eivät puolla sähköauton hankintaa. Koska viimeeksi sähkön hinta on laskenut?

    Jos sähköautot joskus niin kovasti kehittyvät niin ostaa sitten sellaisen. Laiturille jäävät ne vanhan beta-version valinneet, joiden möhäleen akku on sulfadoitunut pariston tasolle eikä sen vaihto enää kannata.

    Mikään ei vanhene niin nopeasti kuin elektroniikka, sen on historia opettanut valtaosalle ihmisistä.

    IS
     
  20. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Miksi hybridissä akku kestää mutta sähköautossa ei ?
     
    Catiska tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!