Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Laitapa joutessas joku realistinen laskelma, ihan mielenkiinnosta vaan. Meinaan vaan että noissa tiedotusvälineiden laskelmissa on aina joku uusi bensa vs sähkö vs hybridi vs diesel asetelma. Käytettyä tonnin bensa corollaa ei ole vertailussa ja luulen että sen huoltokustannukset/vakuutus/polttoainekulut eivät ole samaa luokkaa kuin uuden bensa corollan tai vastaavan. Puhumattakaan pääomakuluja ja niiden häviämistä kuin kusi lumeen.
     
  2. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Sitä sähköautoo pitäs ihan tosissaan ajaa että kuroisi sen 30000E tai enemmän välimatkan kiinni. Jos niin paljon ajaa niin en kyllä suosittele enää 1000E corollaa mielenterveyden vuoksi. Kyllä vielä vähän ajavalle ei muotitietoiselle käy nää vanhat bensa volvot sun muut. Ite ajan jotain 5000km käyttiksillä ja 5000km harrasteautolla vuodessa. Sähkö pirssi varmaan ihan jees uuden auton ostavalle paljon ajavalle. Ei varmaan mitään tosi pitkäikäisiä ole enää useimmat uudet bensa/ diesel autotkaan.
     
    1purehell tykkää tästä.
  3. Roc

    Roc Gearhead

    Laskukaavan helppouden vuoksi pidetään bensan hintana 1.5€/l ja sähkon 10sent/kwH. Varsinkin pörssisähköllä pystyy sähköauton latauksen hoitamaan jopa tuon alle, joten molemmat lukemat ehkä vähän yläkanttiin tällä hetkellä.

    Vuotuinen ajosuorite 25tkm. 10 litraa satasella hörppivän Volvon tankkiin menee 3750€ vuodessa. 312.5€/kk bensaan.
    Patteriautolla sähköä menis se 15kwH/100km. Vuodessa 375€. 31.25€/kk.

    Muutaman vuoden päästä halvimmat patteriautot on muutaman tonnin arvoisia ja koko ajan tulee uusia malleja. 10 vuoden päästä halpoja sähköautoja on jo hyvin markkinoilla.
     
    PilsnerBil, Catiska ja mcmies tykkäävät tästä.
  4. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Nykyinen käyttis vie 8 litraa satkulla, päälle veroja 825€/vuosi, tekee 1.2€/litra hinnalla 2265€/vuosi. Auto maksoi 2,5k€, remppoihin mennyt tonni, pääsee taas hyvän tovin ennen kuin mitään isompaa tulee. Ja jos tulee, toinen vastaava irtoaa 2.5k€:llä. Vuoden ollut nyt ajossa. Sähköpuimuri joka vie 15kWh/100km maksaa about 230€/vuosi + ajoneuvovero + käyttövoimavero päälle. Eli tekiskö tuo nyt aika tasan 500€. 1765€/vuosi eroa sähköpuimurin hyväksi. Plussaa käyttiksessä 2-tonnin vetokyky + neliveto, tarpeen täällä talvikelissä + ajoittain pitää kärryä siirrellä, kesäisin venettä kiskoa. Aika pitkäksi venyy minkä tahansa sähköpuimurin takaisinmaksuaika, etenkin kun olis pakko olla koukullinen. Ei millään tavalla järkevä sijoitus edes tuohon rinnalle hankittuna. Suurella osalla aika pitkälti itsensä pettämistä nuo laskelmat. Ja kun ei nappaa kymppitonnien pätkää ottaa, auto ostetaan käteisellä, oli se sittenhalvempi tai kalliimpi.
     
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Aika lailla tuonsuuntaiset oli omat laskelmat siellä yleisessä osiossa, joka meni osion poistossa bittiavaruuteen. Mulla laskuissa 300€ saabi ja 22K€ vastaava bensa-auto.

    Oman sähkiksen ostin alle vuoden vanhana koska silloin hinnasta oli kymppitonni sulanu pois, kuten uusissa autoissa tuppaa sulamaan. Seuraavat vuodet pääoma sulaa sitten 1000-2000€ vuodessa tuon hintaluokan autoissa.

    Ja tuohon ylläoleva viestin päälle kannattaa laskea työmatkakulujen kilometrivähennys reilu 4000€, omavastuu jo vähennettynä, joista voi sitten vähennellä nuo edellälasketut polttoainekulut.
    Sähkiksellä 375€ ja Volvolla 3750€ vuodessa.
    Sähkikselle jää vajaa 4000€ ja Volvolle reilu 400€.

    Volvomies lähettää tuon vajaa 4000€ rättipäille, ryssille ja avustuksina eteläeurooppaan. Mä maksan sillä pois autoilun pääomakulut, huollot, vakuutukset ja muut, koska tuo vajaan 4000€ verotuksellinen potti kuittaa meikäläisen pääomakulut helposti ja ajelut menee lähes tappiinsa varustellulla nykyautolla, jossa on autopilotit yms.

    Huollot on ollu 150€ (Kausihuolto) tai 250€ (30tkm Iso huolto) vuodessa, vakuutukset kaikilla mausteilla (tuulilasit yms.) n.700€, ei katsastuksia eikä tarvi kontata auton alla itse huoltamassa/korjaamassa. Käyttömaksut alle puolet Volvoon verrattuna.
    Ja siltikin jää pesäeroa laskevan pääoman kuluihin.

    Ei ikinä enää polttispaskaa käyttikseksi. Jää nekin energiat harrasteautoin käytettäväksi ja siinä on koukku ja menee ilman kusitaukoja lähemmäs 1000km (vaikka sinne lappiin).

    Edit: Ne käyttövoima- ja autoverot vuodessa 163€ ja 24 senttiä...
     
    Muokattu: 27.9.2020
    Aslak ja PilsnerBil tykkäävät tästä.
  6. Roc

    Roc Gearhead

    Käyttöautoille on erilaisia tarpeita, joku ei halua maksaa siitä yli 2.5k€, tarvii vetokykyä 2000kg tai pitää pystyä ajaa 1000km ilman taukoja. Silloin sähköauto ei toimi.
    Tai jos ajaa vuodessa 5000km, siinä kohtaa fiksuinta olis ajaa taksilla humalassa, eikä varsinkaan sähköautolla.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    polttispaskoista kerätään 8.1 miljardia veroja,työryhmä joka on jo perustettu ilmoitti että siitä summasta ei tutlla tinkimään,julkaisee ehdotuksensa vuoteen 2021 mennessä,kun ihmiset siirtyy ekoautoihin niin käy kuin pelletti vouhotuksessa,alussa näyttää melkein ilmaiselta,sitten laumasielut investoi kyseiseen laitteeseen tarpeellisen määrän niin jopa maksua alkaa tippua,nyt on jo tullut ilmi että sähköön tulossa 20 prossan vero ,tietulli,ajokm maksua.joten vaikka et aja maksat sähkön käytössä muuten tästä jne.on hienoa kulkea laput silmillä putkinäössä ja elää hurskastellen.p.s vielä se raja aukeaa halvalle energialle
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei taida käydä kuin pelletille. Sillä noi samat maksut on tulossa polttisautoille korkojen kera. Polttisautothan on tarkoitus saada pois liikenteestä, joten sähköautoilu pysyy nyt ainakin siihen asti edullisempana vaihtoehtona, kun polttomoottorien määrä tieliikenteessä painuu merkityksettömän alle.

    Pelletti oli/on vientituote, josta Vapo sai/saa enemmän tuloja myymällä sen (ilmeisesti tuettuna :odroll: ) ulkomaille. Sen raaka-aineen määrä oli rajallinen, varsinkin finanssikriisin myötä taantumaan painuneessa Suomessa. Lisäksi sen käyttö oli ihan järjettömän vaivalloista ja polttoaineen laatu epätasaista. Tiedän hyvin, kun mulla oli pelletti käytössä useamman vuoden, ennen kuin vaihdoin maalämpöön. Mulla paloi 16 vuotta sitten tontilla lämmitysöljyä 110000L/vuosi. Pellettiin siirtymisen myötä öljyn kulutus tippui 3000L:aan, joten ehdin sen 10 pellettivuoden aikana kuitata kyllä laitteiston hinnan reilustinki, varsinkin kun sain vähentää sen pääomatuloista verotuksessa. Kehitys kehittyi ja nyt (sähköinen) maalämpö on vain ihan ylivoimainen käyttömukavuudeltaan.

    Pellettiä vois verrata liikennekäytössä puukaasulaitteistoon. Se olis muuten nytkin kaikista edullisin liikennepolttoaine, eikä olis edes dieselveroa. :rotfl:
     
    Muokattu: 28.9.2020
  9. mcmies

    mcmies Gearhead

    Bensa- ja sähkölaskujen erotuksella hoitaa öpaut 15 k€ lainan viidessä vuodessa, lyhennykset ja korot. Jos käsiraha olis se 2,5 k€, mitä se Corollanpaska maksaa, budjetiksi tulisi 17,5 k€. Kai sillä jo jonkunlaisen sähkökinnerin saa?

    Sähkökinnerilläkin on myös joku jäännösarvo. Jos se on suurempi kuin 2,5 k€, sähkökinneri toimii tässä esimerkissä vähän niinqu säästöpossuna.
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tästä mä tykkään :odbiggrin:
     
    Roberto ja musta pässi tykkäävät tästä.
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Alussa on vain yksi fakta ja loppu on silkkaa katkeransävyistä mutuilua ja nillitystä kun noi meikäläisen käytännön laskelmat ei satukaan asenteen kanssa yksiin. Pelletti perusteluna on lähinnä naurettava ja osoitus ennusteidesi onnistumisesta.
    Jos sulla on tuosta 20% verosta ja tietullista parempaa tietoa niin kerro päivämäärä milloin se tulee voimaan niin tietää että silloin se ei ainakaan tule.
    Mua omassa paikasta A paikkaan B työmatkaliikkumissa ei kiinnosta mikään muu kuin se, että en tee sitä julkisilla tai kävellen.
     
    1purehell tykkää tästä.
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Akun kesto on monesta asiasta riippuvainen. Akkukemia vaikuttaa lähtökohtaisesti kuinka monta kertaa akku kestää käyttösyklejä (ominaiskapasiteettinsa käytön ja uudelleen latauksen) sekä akun lämmön hallinta.

    Pienellä akulla (hybridit, pienet sähköautot) akun kapasiteetista johtuen käyttösyklejä tulee luonnollisesti enemmän samalle matkalle, kulutuserot toki vähän tasaa asiaa. Pienemmillä autoilla, sähkö tai polttomoottori, ajetaan tyyppillisesti kuitenkin vähemmän, joten asia on siltä osin ok.
    Suuremmat sähköatot joilla on tarkoituskin ajaa paljon, akun kestoiäksi on vanhemmilla kemioilla ollut luokkaa 300 - 500 000km. Uudemmilla kemioilla 800 000 - 1 600 000km. Eli, vähintäänkin riittävästi verrattuna vaikkapa polttomoottoriautoihin. Pisimmät takuutkin akulle on rajoittamaton tai 1 000 000km.

    Jos akku kuitenkin särkyy, mitä sitten tehdään? Yleisin syy akun vaurioon on BMS, eli akun hallintajärjestelmä. Yksinkertaistettuna useinmiten joku lämpötila-anturi särkyy tai vastaavaa. Akun irroitus ottaa aikaa suht saman verran kuin vaikkapa turbon irroitus, korjauskustannuskin samaa luokkaa. Joskus saattaa itse akussa olla vikaa, eli jokin kennoryhmä on vaurioitunut. Esim Teslaan saa (omassa autossani on neljä moduulia) vaihtomoduulin alta 2000,- Eur. Ei siis kalliimpaa kuin polttomoottoriauton korjaus. Mutta, todennäköisyys akkuvauriolle on pienempi kuin polttomoottoriauton viat.

    On selvä asia että näitä autoja ja niiden hankintoja pitää jokaisen lähestyä omista lähtökohdistaan. Ja miettiä asia ilman esson baarin tarinoita, niissä ei pääsääntöisesti ole tietoa ja osaamista taustalla vaan pelkkää kuvitelmaa. Kuten vaikka tuo sähköauton akun kestoikä.

    Itse ajan suht paljon, n. 65 - 70 000km per vuosi. Osa matkoista on suunniteltuja, mutta monelle reissulle tulee yllättäviä muutoksia. Ajaminen tapahtuu pääsääntöisesti Oulun eteläpuolella ilman peräkärryä. Lomamatkoja Lappiin keskimäärin kolme vuodessa, joista kaksi peräkärryn kanssa.

    2500,- corolla ei ole minulla vaihtoehtona, joten sen voi jättää vertailusta pois. Kun keväällä valkkasin seuraavaa autoa, oli minulla vaihtoehtona tämän nykyisen Teslan lisäksi muutama Saksalainen diesel. Hinta kaikilla oli +/- 5% haarukassa, eli samassa hintaluokassa liikutaan uushankinta hinnassa.

    Kun laskennassa otetaan mukaan kaikki auton kulut, toki jälleenmyyntiarvo pitää katsoa tämän hetken toteutumasta, 2v päähän en osaa ennustaa. Muuten verot, huollot, polttoainekulut jne voi katsoa hinnastoista. Kaiken laskennan jälkeen (juu, teen aina kunnon Excel-tiedoston kaikesta tällaisesta) sähköauto on minulla noin 800,-/kk halvempi.

    Mistä ero koostuu? Polttoaine- ja huoltokulujen ero on valtava. Niissä tulee jo eroa 500,-/kk. Toinen missä eroa tulee on pääomakulut. Tesla pitää arvonsa käsittämättömän hyvin, jopa surrealistisen hyvin.

    Sitten mietin auton käyttöä. Valtaosa ajoista sähköauto ei aiheuta ylimääräistä vaivaa tai ajanmenetystä. Joillakin matkoilla se aiheuttaa. Tämä oli oletukseni ennen sähköauton ostoa.

    Nyt 5kk/30 000km myöhemmin omaan asiasta jo jonkin verran kokemusta. Työajot ja normaalit päivittäiset kauppamatkat, ei ongelmia. Tuosta ajetusta matkasta nämä kattaa 27 000km. Kerran olen joutunut odottamaan auton lataamista n. 7 minuuttia. Muulloin auto on ollut aina nopeammin valmis kuin minä. Matka-ajossa auton latausvälit on n. 4- 6h, eli minun on jo pakko pysähtyä kuselle ja juomaan kahvit. Auton lataus on ollut valmis ennen kuin ehdin pöytään istahtaa.

    Lapin reissu peräkärryn kanssa talvikelissä. Siinä tuli lisäohjelmaa. Itäreunaa ylös mennessä Kajaanin jälkeen ei ole pikalatureita tarjolla (on kyllä jo rakenteilla). Tämä tarkoitti että Kuusamossa jouduimme käyttämään hidasta laturia koska peräkärryn kanssa talvikelissä ei päässyt Kajaanista Sallaan yhdellä akullisella. Tuosta aiheutui mennen tullen n. 30min. viivästys.

    No, reilu tunti per 5kk/ säätetty 4 000,-. Aika hyvä tuntipalkka. Voisin tuolla tienestillä odotella vaikka enemmänkin...
     
    PilsnerBil, 1purehell, Roc ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Sähköautovalmistajan oma, mykistävä vertailu julki: "Tunnustamme, että tiedot sähköautojen päästöttömyydestä ovat pitkälti harhaa"

    Volvosta irronnut sähköautojen valmistaja Polestar on tehnyt tutkimuksen, jossa yhtiö on vertaillut polttomoottorisen Volvo XC40:n ja täyssähköisen Polestar 2:n hiilidioksidipäästöjä autojen koko elinkaaren ajalta.

    Tulos on yllättävä niille, jotka uskovat sähköautojen olevan ratkaisu liikennepäästöjen poistamisessa.

    – Me sähköautojen valmistajat emme ole aiemmin ehkä osanneet kertoa aivan koko totuutta tuotteidemme päästöistä. Se on tietysti erittäin huono asia. Meidän pitää tunnustaa autojen sähköistämisen todelliset ilmastovaikutukset, vaikka se olisi vähän epämukavaa, totesi Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath esitellessään Polestarin vertailua.

    Yhtiön vertailu kertoo, että Polestar 2:n valmistaminen tuottaa 24 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Volvo XC40:n vastaava luku on 14 tonnia.

    Kun Polestar 2:lla on ajettu 125 000 mailia (201 168 kilometriä), auton lataaminen on synnyttänyt 41 tonnin edestä lisää hiilidioksidipäästöjä. Ingenlathin mukaan laskelman pohjana on käytetty nykyisiä eurooppalaisia lataustapoja. Esimerkiksi pelkästään tuulivoimalla tuotettavaa lataussähköä käytettäessä päästöt olisivat toki selvästi pienemmät.

    Ingenlath muistuttaa, että elinkaariajattelultaan Polestar 2 on puhtaampi auto kuin Volvo XC40. Kun lasketaan yhteen kaikki auton aiheuttamat hiilidioksidipäästöt, Polestar 2 muuttuu Volvoa vähäpäästöisemmäksi 50 000–113 000 ajokilometrin jälkeen. Vaihteluväli on suuri ja se riippuu suuresti siitä, kuinka lataussähkö on tuotettu.

    – Polestarin tutkimus paljastaa meille valmistajille aika yksinkertaisen totuuden. Jos uskoo tehneensä mahtavan ekoteon ostamalla täyssähköauton, aivan näin ei ehkä ole. Voimanlähteiden vertailu on monimutkaisempi asia kuin olemme tähän saakka myöntäneet, tunnustaa Ingenlath.
     
    musta pässi ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  14. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Moni ei näköjään huomaa laskea mukaan työmatkakulujen verovähennystä. Se tekee sähköautoon suhteessa lisää "säästöä"
     
    Roc tykkää tästä.
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Unohdit kertoa, mikä oli lainauksesi pointti klikkiotsikon lisäksi? Tämä kohtako: Ingenlath muistuttaa, että elinkaariajattelultaan Polestar 2 on puhtaampi auto kuin Volvo XC40. Kun lasketaan yhteen kaikki auton aiheuttamat hiilidioksidipäästöt, Polestar 2 muuttuu Volvoa vähäpäästöisemmäksi 50 000–113 000 ajokilometrin jälkeen. Vaihteluväli on suuri ja se riippuu suuresti siitä, kuinka lataussähkö on tuotettu.

     
  16. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Muistakaa arvon sähköautouskovaiset joille musk on jumalaa suurenpi. Ilmaisia lounaita ei ole olemassa. Jostain nää verotulot valtiolle kerätään joka tapauksessa. 8miljardia on iso raha.
     
  17. gt302

    gt302 3rd gear

    Tuntuu porukalla kiinnostavan toisten kulkuneuvot aika paljon;) Varsinkin negatiivisessa mielessä.
    Monellako mahtaa olla oikeesti omakohtaista kokemusta hybrid/täyssähkö autoista ja autoilusta.
    Antaahan kaikkien ajella millä kukin tykkää.
     
    Catiska ja 1purehell tykkäävät tästä.
  18. Mikä tuosta tekee klikkiotsikon?

    Minusta jokainen voi itse etsiä omat pointtinsa. Minun pointti on tämä:

    – Polestarin tutkimus paljastaa meille valmistajille aika yksinkertaisen totuuden. Jos uskoo tehneensä mahtavan ekoteon ostamalla täyssähköauton, aivan näin ei ehkä ole. Voimanlähteiden vertailu on monimutkaisempi asia kuin olemme tähän saakka myöntäneet, tunnustaa Ingenlath.
     
  19. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Polttomoottoriautoja erityisesti tullaan tulevaisuudessa verottamaan niin että ne saadaan pois liikenteestä.
     
    1purehell ja Roc tykkäävät tästä.
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei ahdistuta ei. Yllättävän moni suomalainen on tosiaan ostanut paskan auton.:D
     
    PilsnerBil ja Desoto57 tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!