1983 Oldsmobile custom cruiser projeekti.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja hevimies, 24.8.2016.

  1. hevimies

    hevimies Gearhead

    Kaikki hilut on kutakuinkin löytänyt paikkansa ja piti viime sunnuntaina kokeilla josko se lähti käymään. Vaan eipä tullutkaan kamaa suttinputkista.
    Siinä kaikennäköstä tarkistin ja sitten suunnattiinkin katse syöttöpumppuun joka tietenkin oli ruostunut sisuksiltaan jumiin. Noh pumppu osiks ja putsailemaan ja uutta tivarisatsia tilaukseen. Tiivisteet sain tänään ja ajattelin, että aletaampa kasaamaan, mutta eihän siihen sarjaan sisältynyt sitä pakeliittirenkaan korvaajaa ollenkaan. Kaikki muut pikkunippelit tuli ja tietenkin toinen tiivistesarja missä se on on tallilla hartolassa. :mad:

    Meinaa taas koetella, mutta eiköhän se tästä ehkä:rolleyes:
     
    Visa, Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. hevimies

    hevimies Gearhead

    Hetki taas vierähti tarinoinnista.

    Pumppu saatiin kasaan ja ehkä jopa säähtöihinkin. koneeseen paikallee ja yritys käynnistää. starttikaasu tuli suoraan pakoputkesta läpi ja tästä päätellen pumpun ajotus 180c väärin no akseli ympäri ja nyt alko homma sujumaan. Nyt ongelmaksi osoittautui se että kone yrittää lähteä tulille kaasulla ja diiseliäkin koneeseen tulee. Vaan eipä perkele riitä räjäyttämään puristukset ilmeisesti sillä kone huohottaa pyöritettäessä aivan vitusti. enää ei riitä järki tuon kanssa että mitä hittoa tapahtuu. Puristusmittarin san tänään lainaksi ja katellaa mitä sillä näkyy, ja saattaa olla että joutuu jumppaamaan diiselin pois ja sentamaan bensakoneen. ainoostaan tarvis johtosarjan tuolle 307. boksi löyty kontista ja koneessa valmiina ne sähköheebelit. Mahtaneeko tuota 307 saada käymään nätisti sähkökaasarilla ja jakajalla ilman ilmapumppua ja systeemejä?
     
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mun mielestä ilmapumppu/putket ei ole välttämättömiä kunnollisen toiminnan kannalta, mutta saattaa niiden puute Check Enginen sytyttää. En mene kuitenkaan vannomaan mitään..o_O

    Mulla olis ehjä -86 Capricen 307-moottorin johtosarja ja ECM. Liekö eroa Olssin sarjan kanssa?o_O
     
  4. hevimies

    hevimies Gearhead

    tuleva vaihdokkikone on jostain alkupään 307 capricesta eli olisko tuo sitte 86? kävi tuossa sellanenkin perverssio mielessä jotta jos hakis 350 padan siinä kaikki alipainetoimista jolloinka varmaan ei tarvi ku puolalle virrat lukolta ja startin piuhat yms löytyykin jo valmiina.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. hevimies

    hevimies Gearhead

    Nyt jatkuu pohdinto.

    Tallissa oleva 307 on ilmaputkilla ym heebeleillä varusteltu rullanokka kone vm86.
    Mahtaneeko sitä pelkällä jakajalla ja johtosarjalla saada ajokuntoon ja sillei ettei vikakoodeja tulisi jos ilmapumpua kun ei ole eikä sitä vaporkanisteriakaan. koneenpäällä kaikki lelut saastelaitteisiin. :confused:

    Kone mitä mietin 2 vaihtoehdoksi on eriparikantinen 350 joka tuolla myyntipalstalla on vm77-80 olds 98 vissiin alkujaan.
    Jos tähän etsisi samat (hyvät) kannet ja laittaisi hieman rajumman nokan pääsisikö tällä jo johonkin hieman parempiin lukemiin kuin vakiona. Eipä se toisaalta tälläsessä autossa olis niin justiinsa mutta pohdintana. :rolleyes:
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mulla on 307y capricessa saastelaitteet deletoituna, kannet laskettuna, kanavat vähän sipisteltynä/kohdistettuna ja ihanhan tuo on lysti kone :)

    Ja caminossa 350olds vanhoilla 7a kansilla milli laskettuna ja olikohan 256lla nokalla ja liikuttaa caminon koppaa oikein keveästi ;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. hevimies

    hevimies Gearhead

    Noniin jatketaas turinaa. Eli monta vuotta olen jo haaveillu omasta tallista missä vois omaan tahtiin laitella autoja ja muita härpättimiä.
    Puoli vuotta olen tässä etsinytkin kämppiä mutta joko ne oli liian kalliita tai sitten tallit pieniä.
    No löysin 3 viikkoa takaperin loistavan asunnon ja eilen siitä tehtiinkin kaupat.
    Asuntoa on 160m2 ja hallia 255m2 ja kaikki samalla 4300m2 tontilla.
    tuosta kuvaa tallista. [​IMG][​IMG]
     
    maverick999, Gary Grand, Visa ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. speedy

    speedy Double Gearhead

    Ohhoh, no nyt on kämpässä ja hallissa kokoa :)
     
    Muokattu: 24.1.2020
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tuolla tossa kelpaa sepittää.
     
    LPV tykkää tästä.
  10. hevimies

    hevimies Gearhead

    Eilen saatiin tuotua oldsmööpeli uuteen kotiinsa ja samalla haettiin ruskean capricen kori kotiin.

    Katselin tuota isoa kasaa osia ja pohdin laittasko oldsiin parempaa palikkaa kiinni ja puksuttelisi menemään jonkinaikaa. Oldsiin olis 160k ajettu 307 patti kärryssä mutta siitä puuttuu jakaja ja johtosarja sähköhiluille. tietsikkaboksi löyty kyllä takakontista. kone on 84vm moottori eli jakaja on sillä isolla 4 pinnisella valkoisella liittimellä sen vaihto ei toki ole ongelma. tietenki helpompi olisi varmaa ottaa alipainejakaja ja kaasari päälle ja menoks. mutta tykästyin kyllä tuon sähkökaasarin kulutukseen.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. hevimies

    hevimies Gearhead

    [​IMG]
    Onko muilla tullut oldsien kanssa vastaan tälläisiä palikoita? näitä olis kaksin kappalein tässä laitoksessa. rupesin jo pohtimaan mahtaisiko liittyä cruiseen jotenkin mutta mene ja tiedä. Capricessa ei ainakaan ollut mitään tuollasia. Saastehimmeileitä tarvis mottiin sen solenoidikasan joka egrrää ohjailee vai mahtaako toimia ilmankin jos ilmapumput yms on kiinni.
     
  12. hevimies

    hevimies Gearhead

    Sinnehän se oldsin bensakasi istahti paikallensa. Saatiin jo palikatkin paikalleen suurinpiirtein ja kone käymään. Vaihteiston palkki pitää vaihtaa/muokata th200r4 lootalle sopivaks ja tankki vaihella ja sitte olis tietenkin jäähyttimen tinaamista ja jarruletkun vaihto. Ilmastointiakin olen alkanu pohtimaan tähän laitokseen jakka löydän jostain sen liittimen mikä tulee tyhjäkäynnin nostimen vakuumisolenoidille 2nap. Ylimääräiseksi jäi myls 3 pinninen liitin jakajan tuntumaan eikä mitään käryä mitä sinne voisi tulla. Tekniikka on 88vm.
     
    Kaktus ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. hevimies

    hevimies Gearhead

    Ja projekti jatkuu. :)
    Tuli eilen pajotettua putkisto paikalleen. Oli lähtenyt kävelemään se heatriser ventiili pakosarjast, joten korvasin koko sarjan diiselin mallista, josta se kävikin heittämällä paikalleen ja oli sopivan mittainen. :cool:
    Tänään otettiin työnalle tankin tiputus, että saa tyhjenneltyä löpöt pois. Katselin tankin ollessa irti, jotta se oli todella hyvännäköinen ja saumatkin oli ihan ehjät.
    Pientä rupea etupäässä oli muodostunut ja jostakin myös lommo tankin pohjaan. Saa nähdä saisiko sen jotenkin pullauteltua ulospäin. Olisi tuossa tietenkin myös rempattu ja maalattu tankkikin jos laittaisi sen tilalle. o_O
    Tankkilaitteen imusukka oli siinä kunnossa, että se jäi lähinnä käteen ja vastasi kovuudeltaan perus muovilevyä. Samalla irrotin peräkopankin tarkistuksen vuoksi ja vilkasin mitä sieltä löytyy. Siellähän harrastajaa odotteli hopeahkoa mössöä banjon pohjalla jakka öljy oli valunut ulos.
    Isot rattaat olivat kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä ja lievää alkavaa pinionin laakerin väljyyttä oli havaittavissa (yllätys) :rolleyes:

    Nyt olisikin enää haussa olds307 ohjaustehostimen kaikki raudat ja laturin raudat siihen päälle.:confused:
     
  14. hevimies

    hevimies Gearhead

    Ja homma etenee taas.:)
    Tänään saatiin freshattu tankki paikalleen ja polttoainelinjat kuntoon. Myös apulaitteet sain pitkän ähellyksen jälkeen suostumaan paikoillensa. Purin myös nuo smogin jääneet putket kannesta pois. Tosin 3 niistä katkoi kannan ja tumpit jäi kiinni kanteen. :mad: Näille koittanu pähkäillä jotain millä ne poistais. Uusi syyläri lähti tilaukseen ja saapunee ensiviikon maanantaina tontille. siinäpä Ei enää paljoa olisi. öljyjen vaihdot ja hihnojen laittoa ja sitte pitäs alotella sen vaihteistopalkin tekemistä/muokkaamista.;)
     
  15. hevimies

    hevimies Gearhead

    Sen verran on saatu paskaa kasaanpäin jotta vaihdettiin vielä kerran ohjaustehostimen pumppu ja sen jälkeen asennettiin uus 80ah laturi varuiksi. nyt sitten ot hihnaa odotellaan ja odotellessa kiskoin kojelaudan pois kun varotusvalot ei toimi. osa saatiinkin taas näkymään ja oikeestaan ne tärkeimmät. ei oikein osaa noita checkengine valomorsetusta ilman sitä lamppua. Niin ja autohan kerkesi jo käymään pihallakin kun sain muuten nippuun sen. pääsylinterillä on jotain outoa kun ei meinaa palauttaa jarrupoljinta tarpeeksi vaan jättää valoja päälle.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. JoukoSeppinen

    JoukoSeppinen 1st gear

    Kiitos inspiroivasta tarinasta. Olet todellinen autoharrastaja! Toivon, että on enemmän ihmisiä, jotka tekevät sellaisia asioita mielellään.
     
    nv-550 tykkää tästä.
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen joskus poistanut ilmapumpun Suomi- Caprisesta, josta poistettu aiemmin katalysaattori, eikä aiheuttanut mitään valojen vilkuttamisia ;)
     
  18. hevimies

    hevimies Gearhead

    Sen takia siis haluan sen valon toimivan että voi sitten ne vikakoodit lukea ja saa vähän helpommin selville jos joku mättää sytytyksessä tai kaasarissa. ;)

    Jakka saadaan tämä kippo liikenteeseen ja kesäajoon niin voisi alkaa pikkuhiljaa haaliman noita ilmastoinnin hiluja. uutenahan saa kompuran ja lauhduttimen, sekä kennon ja kuivaimen putket onkin sitten erihomma tosin niitä kait saakin teetettyä jossain pajassa.
    Sen verran pitää tuosta 160k ajetusta motista sanoa, että toimii siis täydellisesti. Avainta ei tarvii kun näyttää virtalukossa ja jo mennään.

    Ulkokuorihan autossa on kohtuu rujohko. Joku on tuon ylimaalannu aikanaan, mutta pohjat on tehty huonosti ja ei meinaa pysyä millään maali pohjien päällä. Mietin jättäisinkö tuon katon ja konepellin tuohon kauhtuneeseen olotilaansa, siitäpä se maali onkin kesinyt irti, vaiko vetäskö auton korin hioten ja ylimaalaten.o_O
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. hevimies

    hevimies Gearhead

    Ja homma jatkuu taas.:)
    Tänään otin työnalle tuon oikuttelevan jarrupolkimen. hydro irti ja penkkiin ja wdtä perään. hetken ku runkkas käyttötankoa edestakasin lähti taas rokkailemaan, liekö käytönpuutetta.

    Nyt aletaan olemaan siinä pisteessä, että ainoastaan tuo ohjaustehostimen hihna puuttuisi sekä kojelaudan kasaus. toki tässä välissä olisi hyvä hetki miettiä sen cruisen laittamista. Autossa on tehtaalta tullessa ollut cruise eli se malli missä on nopeusvaijjerin välissä se transducer potikka, mutta käyttökalvo puuttuu sekä ilmeisesti sisällä pitäs olla erilliset aivoboksit jolla tuon sais rokkaamaan. Mulla olis kyllä 84 chevyn malli missä taas on ilmeisesti jotain elektroniikkaa siinä kalvossa ja johtonippu menee sisälle. Tosin en tiedä hoitaako chevyn ecmmä sen ohjauksen vai mitenkä. :confused:

    Ilmastoinnin osia katsoin myös netistä rokkiautosta eikä ne nyt näyttänyt olevan kovinkaan hintavia uutena tosin tuon syylärin eteentulvan lauhduttimen kanssa oli ainakinrockautossa eioota. toki jos joltain löytyy purettuna kokonaisena ko palikat niin kiinnostais jos eivät ole hinnankiroissa.;)
     
    nv-550 ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Rostra #250-1223:sta on käytelty menestyksekkäästi aftermarketti-cruisena näissä vanhoissa jenkkiromuissa.

    Itselläki moine harkintalistalla.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!