MB 300D 1991 - Museoautoprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 9.10.2020.

  1. EVO X

    EVO X Gearhead

    Pahoittelut jälleen sotkemasta USA-auto foorumia näillä euroroppanoilla, mutta tässä tarinaa niinkin tavanomasesta autosta kuin W124-Mersusta. Jostain syystä tämä auto ja malli on se omin kaikista. Aina kun sinne istahtaa, on kuin kotiinsa menisi. 124-sia mulla on ollut 8kpl, ja niillä on ajettu ties kuinka monta sataatuhatta kilometriä.

    Elokuussa 2019 minulla oli 2.3-16 projekti vielä täysin kesken. Silloin autoa oli alettu juuri kasaamaan maalauksen jäljiltä ja tuotu vihdoin kotiin. Samaan aikaan tuli kuitenkin tutkittua nettiauton tarjontaa ja sieltä ilmestyi eräs perjantai tarjolle harvinaisen siisti ja vähän ajettu W124 Sedan 300D. Auto oli lempivärisenäni, eli Bornitina erittäin houkutteleva, ja varustettu lisäksi nahkasisustalla ja ilmastoinnilla. Nuo varusteet kun eivät dieseleissä ole kovin yleisiä, joten varustelukin kiinnitti huomion. Kuitenkin se suurin showstopperi oli auton kilsat, jotka olivat ilmoituksen aikaan 213tkm. Aika oli kuitenkin huono, sillä oma projekti oli kesken, se vaatisi reilusti rahaa ja aikaa ja kaikenlisäksi olin juuri sairaana sängynpohjalla. Se perjantai-ilta kului kytätessä ilmoitusta, mutta jo reilun parin tunnin jälkeen auto oli myyty. Hinta oli silloin varsin kohtuullinen. Aikalailla heti tuli kuitenkin hirveä depressio, kun tällainen yksilö meni sivu suun, ja siitä alkoikin se Via Dolorosa auton hankkimiseksi.

    [​IMG][​IMG]

    Muutama viikko ilmoituksen poistumisen jälkeen aloin selvittämään kuka sen osti, ja sainkin kaverin kiinni Facebookin kautta. Sovimme omistajan kanssa, että jos myyntiaikeita tulee, niin hän ilmoittaa heti minulle. Omistaja oli ollut etsimässä bensakoneista automaattia, mutta olikin napannut tämän diesel manuaalin, joten se ei hänelle ollut ihan sitä mitä oli etsinyt. -20 alkuvuodesta sitten aloin kysellä uudelleen mikä tilanne on, mutta vastauksen saaminen tuntui kestävän. Lopulta maaliskuussa tuli viesti, että auto oli myyty Porin suuntaan. Se v*tutuksen määrä oli aivan sanoinkuvaamaton. En tiedä miksi myyjä ei ollut edes tarjonnut autoa, se jää arvoitukseksi. Tarinassa oli myös pientä sepustuksen makua kaikenmaailman kolarivaurioista, mitä sitten selvisi ettei lopulta ollutkaan. Kiukuspäissäni nimittäin selvitin jo uuden omistajan tiedot ja otin heihin yhteyttä. Sieltä tuli melko selvällä Suomella, ettei auto ollut myynnissä, mutta on hyvässä kodissa. Niinpä heitin auton suhteen hanskat tiskiin ja luovutin sen osalta. 16v oli tuolloin jo valmis, ja Korona-sekoilu alkamassa, joten kuviot meni muutenkin vähän uusiin puihin. Ostoilmoituksia 300D:tä koskien olin kirjoitellut jo vuosi takaperin ja niiden naputtelu jatkui aina viime kesään asti, kunnes sain muutaman kohtuullisen ehdokkaan. Eräs -89 vuotinen muovikylkinen 300D alkoi kiinnostaa, ja kauppoja hierottiin parisen kuukautta, mutta myyjän olisi saatava toinen auto käyttöön kyseisen nelkun tilalle, joten se venyi ja venyi. Nyt sitten oltiin tilanteessa, että tuon reilun 400tkm ajetun -89:n omistaja olisi tullut näyttämään autoa syyskuun puolivälissä. Jostain tuli kuitenkin idea, että kysynpä nyt varmuuden vuoksi sattuisiko tämä vähän ajettu Bornit yksilö kuitenkin olla myynnissä...ja niinhän siinä kävi, että se oli. Ei yleisessä, mutta ostettavissa hyvään kotiin. Omistaja oli juuri tehnyt kaupat talostaan, ja kaikki tallit menisivät samalla alta, eikä uusia saisi hankittua vielä pitkiin aikoihin. Päivänselvää oli, että tämä auto ei ollut halpa, mutta jotenkin sen sain perusteltua itselleni hyväksi hankinnaksi. Niinpä syyskuun alun sunnuntaina hyppäsin VR:n kiskoille ja ajelin kohti Poria. Parin tunnin kaupan väännön jälkeen auto matkasi vihdoin oman takapuolen alla kohti Pohjanmaata. Ahdistus oli selätetty.

    [​IMG][​IMG]
     
    FuryIII '71, rekkamies, atobee ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. EVO X

    EVO X Gearhead

    Ja sitten speksejä:

    Model 300 D
    Engine 603912 10 068245
    Transmission 717433 01 818095
    Order Number 0 0 220 05498
    Order Location HANOVER BRANCH
    Interior LEATHER - GRAY (268)
    Paint 1 BORNITE (BLACKBERRY) - METALLIC PAINT (481U)
    Approx. Build Date 1991-03


    Code Description
    240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
    281 STEERING WHEEL WITH SPORTS DESIGN (390 MM) AND GEARSHIFT LEVER IN LEATHER TRIM
    412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
    430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
    531 AUTOMATIC ANTENNA
    570 FOLDING ARMREST, FRONT
    580 AIR CONDITIONER
    591 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS)
    620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
    650 SPORTS CHASSIS WITH 15-HOLE LIGHT ALLOY WHEELS
    673 HIGH-CAPACITY BATTERY
    731 WOOD TRIM, BURRED WALNUT ROOT
    750 BECKER RADIO EUROPA 2000 VK
    873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS

    Ja sitten asiaan. Yllä on auton varustelista. Se on kattava, mutta ei toki lähelläkään täydellistä. Osa Sportline optioista on jo ruksattu, ja loput löytyvät hyllystä kotoa. Autossa paikallaan olevat vääränväriset valot ja vilkut vaihtuvat alkuperäisiin, jotka nekin löytyvät jo hyllystä. Lähtökohtanahan tämä on täysin erilainen kuin esimerkiksi tuo 190, joten pääsen suhteellisen kevyellä entisöinnillä. Pesua, pientä maalaushommaa, sisustan puhdistusta ja varustelua lähinnä luvassa. Myöskään aikataulu ei ole kovin paha, sillä vuosi täytyy vielä odottaa MR papereihin saamikseksi.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
    rekkamies, Visa, 12345678910 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. EVO X

    EVO X Gearhead

    Ja sitten sitä työlistaa. Tässä vaiheessa autoa ei olla vielä paljonkaan tutkittu, joten lisähuomioita varmasti tulee. Tarkkasilmäisimmät ehkä huomasivat että vaihdoin tuon ”oikean” Sport ratin jo paikalleen. Sen entrasin jo kesällä valmiiksi. Vaihdoin myös E-mallin valot pois takaa ja laitoin paikalle porkkanavilkulliset, nekin aiemmin entisöidyt. Ruostesuojaajalta oli jäänyt tulpat poraamistaan reijistä joten seevasin ne ja maalasin ennen uusia tulppia. Rosterinen kilvenalunen lensi kaaressa sekajätteeseen ja vaihdoin tilalle tasan kilven kokoisen muoviversion. Sitten takkusin sivuvilkujen reijät oikeanlaiseksi kun tässä oli maahantuoja tehnyt vaan pyöreät reijät. Samalla aiheutin itselleni vähän paikkamaalattavaa kun terä pomppi maalipintaan , ei nyt mitään valtavaa jälkeä mutta kumminkin. Toki vasemmassa loksussa on rupi, joten se pitää muutenkin paikata. Tarvikematot lensi myös sinne roskiin ja ebaysta lähti tilaukseen oikeat harmaat. Umpiotkin tuli nyppästyä edestä ja pesin koko konehuoneen. Samalla irrotin tarvike äänieristeen ja nakkasin roskiin. Hyvä alkuperäinen eriste löytyy hyllystä kuten myös kunnostetut 500E umpiot ja porkkana vilkut. Nämäkin kesällä tehtyjä entisöintejä. Ai niin ja nakkasinhan jo toisen maskin paikalleen avantgarden tilalle. Sekin aiemmin jo entisöity..

    Sisustan purku ja pesu X
    Penkkien korjausmaalaus X
    Sisustan asennus X
    Isofix kiinnikkeet lastenistuimelle X
    Virtalukon sarjoitus X
    Etuvalojen vaihto X
    Takavalojen vaihto X
    Sivuvilkkujen reijät X
    Takaluukun valo X
    Takalasin verho X
    Vetokoukun vaihto X
    Vetokoukun sähköt X
    Peilien maalaus X
    Valojen alapeltien maalaus X
    Poljinkumien vaihto X
    Maskin vaihto X
    Ratin vaihto X
    Kylkimuovien maalaus X
    Sivuhelmojen maalaus X
    Takapuskurin maalaus X
    Etupuskurin maalaus X
    Etuovien tiivisteet X
    Sähköantennin korjaus ja asennus X
    Rolloboksin kasaus ja asennus
    Jalopuun lakkaus ja kiillotus X
    Mittarivalojen vaihto X
    Kattovalon vaihto X
    Keskisuulakkeen maalaus X
    Radion johdotuksen korjaus X
    Radion asennus X
    Vaihdenupin vaihto X
    Koepellin eristeen asennus X
    Lisäpitkien kytkentä X
    Alustan pesu X
    Pyöränkoteloiden maalaus X
    Jarruosien maalaus X
    Vanteiden vaihto X
    Takaluukun verhoilut X
    Konepellin paikkamaalaus X
    Kiillotus X
    Lattiamatot X
     
    Muokattu: 9.10.2020
    rekkamies, Visa ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Pesaisin konehuoneen ja nyppäsin nuo eriparia olevat umpiot pois. Kesällä kunnostin mulla jo pitkään olleet 500E umpiot, jotka oli ottaneet hieman itteensä käyttöauto 250D:ssä 120tkm aikana. Umpioiden alta löytyi vähän pintarupua jotka harjasin pois ja käsittelin pinnat Rustycolla. Epoksit päälle ja ruiskulla bornittia koristeeksi.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Samalla vaihtui maski vakioon kun ruuvasin umpiot paikalleen.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
    sepi-ukko, JouniK, rekkamies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. EVO X

    EVO X Gearhead

    Umpioiden kiillotuksesta sananen. Eli Häksän Tähdelliset lehdessä julkaistuilla ohjeilla tein homman kesällä. Raakasti vaan epäkeskoon 60 paperi ja sitten asteittain aina 1500 asti. Puoli minuuttia kerrallaan ettei lasi kuumene liikaa. Sitten armotonta jynsäystä Sonaxin lasitahnalla. Kaikenmoisia laikkoja kokeilin, mutta lopulta verhoiluhuovasta leikattu palanen kiinni tallaan ja se osoittautui tehokkaaksi. Kolmisen tuntia ja sain suht asialliset. Umpiot pesin samalla kauttaaltaan.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
    sepi-ukko, JouniK, rekkamies ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Sisustahan tässä ei missään nimessä huono ollut, mutta se pieni ero siinä fiiliksessa tulee just siitä onko se ok, vai oikeasti hyvä. Joten eipä siinä taas muu auttanut kun repiä kaikki ulos ja totuttuun tapaan pesua. Karvatavaran pesin painepesurilla ja porakoneharjalla(erityisen kätevä) Autoglymin TFR:llä(powermax3). Sitten perään imevällä höyrypesurilla kuivaksi. Penkit pesin samalla pesuaineella ja taikasienellä, kuivaus uudella puhtaalla mikrokuituliinalla.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Penkeissä oli muutama kuluma, joista tietysti kuskin nurkka pahin. Pesun jälkeen kuivasin nahat hyvin ja korjasin halkeamat nahkakitillä. Pari kierrosta hiontoineen ja sitten SEM:n nahkamaalilla viimeistely. Vaikka luulis että tuota pomarfinnin väristä maalia saa helposti, niin sitä ei ollut sopivaa SEM:n spray valikoimassa, vaan täytyi sekoitella ruiskutavaraa. Samalla fiksasin vähän apparin penkkiä, takapenkin istuinosaa ja b-pilareita.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
    sepi-ukko, rekkamies, 12345678910 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. EVO X

    EVO X Gearhead

    Jalopuiden hinkuttaminen on tullut tutuksi nyt melko lailla, joten rosoinen kepinympärys piti ottaa työnalle. En jaksanut lähteä tekemään siitä virheetöntä, vaan tasoittaa halkeamat ja saada siisti pinta. Jostain sain pro-tipsin käyttää pikalimaa halkeamiin ennen hiontaa. Silloin ne muurautuu umpeen, eikä lakkauksen jälkeen jää ainakaan niin pahasti uria näkyviin.
    Hioin koneella 240:llä pinnan suoraksi ja ruiskutin kolme kerrosta perus 2K kirkaslakkaa.

    [​IMG][​IMG]

    Seuraavana päivänä uunitin tuon vielä 60-asteessa 20min. Että sain alata kiillottelenaan. Hioin lakan vesissä 800-1000-1200 ja sitten lumputin panelin kolmella eri tahnalla. Muut panelit vaati vain kiillotuksen. Lämmönsäätimen kromirenkaan irrotuksen seurauksena teippiin jäi kivasti puoli kierrosta vanhaa lakkaa, mutta sain palat liimattua takaisin jonka jälkeen hioin alueen ennen kiillotusta. Eipä siitä mitään erota enää.

    [​IMG][​IMG]

    Tarvike mankan johtoineen heitin jorpakkoon ja korjasin johdotukset alkuperäisillä liittimillä. Jälleen hyllyssä maannut Becker Europe 2000 löysi paikkansa konsolista samalla kun asensin jalopuut ja Sportlinen vaihdenupin paikalleen.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
    sepi-ukko, rekkamies, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. EVO X

    EVO X Gearhead

    Vaihtelin kiinteän vetokoukun Alkuperäiseen irrotettavaan Orikseen. Löysin siistin koukun, jolle riitti pesu ja pieni paikkamaalaus. Itse koukku oli lähestulkoon käyttämätön. Tietenkään en ole yhtään kuvaa sattunut ottamaan, mutta siellä se nököttää paikallaan. Koukun sähköt täytyy vielä vaihdella kun siellä on melkoinen rele-hirvitys asennettu tällähetkellä.

    [​IMG][​IMG]

    No siinä kun nyt oli takapuskuri irti, niin ajattelin että miksipä nyt ei sitten maalaisi sitä pois, kun kerran kiveniskemää oli helmoihin tullut.. noo jos nyt se maalataan niin täytyyhän etupuskurikin maalata, ja helmat vaikka ne olikin edellisen omistajan maalauttamat, mutta tehty melko huonosti. Samaanpa syssyyn nyt sitten vedetään kylkimuovitkin niin saa pestä muovien aluset.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Etupuskuriin piti vaihtaa oikea sivukiinnike, eli se saattaa kieliä pienestä törmäyksestä. Itse puskurissa ei mitään vikaa kuitenkaan ollut. Purkuauton puskurista porasin ehjän kiinnikkeen ja niittasin kiinni. Toisen etulokarin kylkimuovin ja toisen takalokarin pikkupalan vaihdoin ehjiin, koska alkuperäisistä oli kiinnikkeiden paikat murtuneet. Myös pari kromilistaa vaihdoin parempiin. Koska lähtökohta oli hyvä osilla, pohjatyöt oli aika kevyet. Hioin 400-600 epäkeskolla ja ruiskuttelin uuden pinnan 7166 Violettgraulla ja päälle satiinilakka. Rosterilistat kiillottelin lumppulaikalla.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Palikoita en vielä saanut paikalleen, sillä yllätys-yllätys oikean puolen tunkinreikien ympärystät tarvitsivat hieman peltiä liimattavaksi. No, ne on nyt korjattu, eikä nyt isot reijät olleet. Vielä väri päälle ja sitten saa asentaa muovit.
     
    sepi-ukko, rekkamies, 12345678910 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG][​IMG]

    Sen ämpärillisen kun kaapi tuota kuraa helmoista, niin pääsi korjaamaan nuo mätäpaikat. Ruostevaurioiden korjaamisen jälkeen ruiskutin kaikkien muovien alle kerroksen vahamaista ruostesuojaa. Muutama kiinnike piti uusia irrotuksen yhteydessä rikkoontuneiden tilalle, ja yksi jäi vielä ensi viikolle tulonpäälle.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Maalattujen muovien asennushan on mitä parhainta hommaa, ja ne suhahti paikalleen pikavauhdilla. Vielä tuo pikkulista odottelee sitä kiinnikettä.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Takaluukkuun löysin alkuperäiset vetokoukkusarjan sivutuet ja niille harvinaiset alkuperäiset huovat, jotka peittää tuet taakseen.

    [​IMG][​IMG]
     
    sepi-ukko, rekkamies ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. EVO X

    EVO X Gearhead

    Se olikin sellanen 15-tuntinen työrupeama, kun pesin alustan ja fiksasin pyöränaukot. Aloitin purkamalla muovit, joissa taas oli sitä itteään ihan riittävästi.

    [​IMG][​IMG]

    Pohjan sumuttelin ensin liuotinpesulla, ja perään ruiskuttelin Glymin TFR:ää vaahdottimella. Käytin pesurin turbosuutinta ja sen perään 0-asteen pistesuuttimella olevaa suihkuputkea, niin vanhat koppurat massat ja kurat sai kivasti kyytiä. Sillä välin kun pohja kuivui, tein saman operaation pyöränkoteloihin. Pesun jälkeen puhdistin pinnat irtoliasta ja pintaruosteesta erilaisilla teräsharjalaikoilla. Koteloihin sivelin samaan tapaan kuin Cossussa Temadurin tummanharmaata (Galinit grau). Mustat osat sai pintaansa puolikiiltävää mustaa. Näissä olen käyttänyt Molotowin sprayta, joka on osoittautunut aivan huipputuotteeksi. Mitään jarruremonttia en jaksanut alkaa ehjään tavaraan tekemään, joten harjailun jälkeen pinnat tinnerillä puhtaaksi ja väri päälle. Sävy on joku Carrepin korjausspray, minkä aikanaan hain vastaamaan keltapassivointia. Levyjä fiksailin aidolla Hammeriten tavaralla. Ei tuo nyt mikään näyttelytason suoritus ole, mutta onpahan siistimpi.
    Pohjaan ruiskutin koko matkalta uutta suojaa, samaa vahamaista Dinitrolia kun kynnyksiinkin.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Pyyhkimen varren olin jo maalannut aiemmin hyllyyn, ja kun tässä oli toimiva mekanismi, niin maalasin tuon keskimorkulan vielä uusiksi. Galinit grauta tämäkin ja päällä sama satiinilakka kun kyljissä ja puskureissa.

    [​IMG][​IMG]

    Josko vihdoin sitten pääsis tekemään tuota maalipintaa kuntoon. Sittenpä se itseasiassa alkaakin olla siinä syksyn osalta. Lisää viimeistelyä teen sitten kun MR ikä alkaa olla täynnä.
     
    sepi-ukko, JouniK, rekkamies ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. EVO X

    EVO X Gearhead

    Pääsin vihdoin siihen vaativaan, mutta ah niin palkitsevaan hommaan, eli kiillotukseen. Alkutekijöikseni pesin auton ensimmäistä kertaa (Glym TFR) ja kuivasin huolellisesti. Pintahan ei mikään ihan paha ollut, lähinnä pesuhuntua ja outoja klaappeja siellä täällä. Edelliset maalaukset olisivat voineet olla parempiakin, mutta tyydyin nyt poistamaan lähinnä muutaman roskan.

    [​IMG][​IMG]

    Myllytyksen aloitin Rotaryllä, kovimmalla vaahtomuovilaikalla mitä kaupasta löytyi, eli kunnon louhintaa. Tahnana Mirkan 35, joka on kyllä rajua, mutta toimivaa ainetta. Seuraavaksi vaihdoin koneen epäkeskoon, ja leikkaava hex-laikka kera Turtewax-pro T10:n. Tämän jälkeen pinta oli jo todella hyvä, tai no hyvä vanhaksi maaliksi, ja aina miettii onko järkeä jatkaa lisää. Kokemuksesta kumminkin tiedän, että on. Niinpä kone edelleen sama, medium laikka ja turtlen T20. Viimeistely T40:lla ja pehmeällä kennolla. Vahaksi valitsin talvea ajatellen Meguiarsin Ultimate paste waxin. Kesäksi olisin laittanut Fusson, mutta suolavelli tarttuu siihen niin rajusti kiinni, ettei mitään järkeä. No koitetaan nyt välttää niitä suolakelejä kumminkin. Tuohon vaiheeseen se nyt jäi. Vielä täytyy hinkuttaa oviaukot jonkun tosimaalarin sumurajoista. Samalla asennan uuden 300D lätkän kun sellanen tuossa nyt on pöydällä.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
    sepi-ukko, JouniK, rekkamies ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. EVO X

    EVO X Gearhead

    Alkoihan nuo lampun aluset ja peilinkuoret näyttää vähän kuppasilta kun muu auto kiiltää, joten ei muutakun paperi kauniiseen käteen ja hinkkaamaan. Peilinkuoret oli harvinaisen siistissä alkuperäismaalissa, mutta jonkun epäpätevän purkajan takia niissä oli jälkiä.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Vaihdoin samalla jo aiemmin maalaamani peilin rungot kun vanhoissa oli vähän sanomista. Myllytystä varten irrotin kontin merkit, ja tänään asensinkin ihan tuliuuden läpyskän, minkä senkin olin jo aiemmin ostanut varastoon. Fiilis alkaa taas olla korkealla.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
    sepi-ukko, JouniK, rekkamies ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kiillotuksen jälkeen alkoi konepellissä oleva lakkavika etureunassa maskin takana, sekä iso kivenisku takareunassa vaivata. Alunperin ajattelin, etten tekisi noille mitään vielä tässä vaiheessa. No, vähän jos kuitenkin jotain, eli töpöttelin pensselillä maalia vauriokohtaan ja lakkaa päälle. Tarkoitus oli hioa lakka suoraan ja myllytellä päälle... vaan tuen kanssa kun tuon hioi, niin lopputulos oli peukalon kokoinen pohjamaalijälki konepellissä. Plan B olisitten häivyttää tuo alue, ja vesihioa/kiillotella konepelti. Häivytys onnistui ihan ok, mutta lakkarajan jätin liian lähelle, joten kiillotus ei onistunu, eli uusiksi.

    [​IMG][​IMG]

    Sitten häivyttelin maskin leveydeltä pitkältä matkalta ja se onnistui ihan hyvin, mutta vesihioessa onnistuin taas saamaan lakan puhki pokkauksesta. No kolmannella kerralla sitten häivytin suosiolla koko pellin leveydeltä massan, ja vedin lakan puoleen väliin peltiä saakka. Rajanhäivyttimellä säästin vähän itseäni hiomahommissa. Hioin koko pellin vesissä 1200-1500 ja kiillottelin Rupeksen sinisellä karvalaikalla ja Mirkan 35 tahnalla pahimmat pois, jonka jälkeen epäkeskolla T10-T20-T40 turtlepron tahnoilla. Ihan maksimikiiltoa en saanut, sillä lakka oli niin tuoretta, mutta pyyhkäisen uudestaan joskus myöhemmin. Pääasia on, ettei siinä nyt näy suurempaa vikaa ja yleisilme siisteni.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Takakontissa siistin vetokoukun sähköt ja vedin johdot uusia reittejä alkuperäiseen tyyliin. Nyt ei mikään piuha pullota mistään välistä. Pestyt verhoilut paikalleen ja homma selvä.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Konepeltiin liimasin tuon purkuautosta irroitetun ja pestyn orkkis äänieristeen paikalleen. Vähän ryppyä sain siihen, mutta se oikenee kun saa vähän lämpöä. Perjantaina olikin mukava käydä työpaikalla pikku koeajolla näin ”entisöinnin” jäljiltä.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
    bbford, sepi-ukko, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. EVO X

    EVO X Gearhead

    Mersuforumin Wadelle iso kiitos kun lähetti mulle tuon vanhan pähkinäpuu-kannen tuohon Rollo-boksiin. Tässä oli vetokahvan lakka lohkeillut ja irronnut puusta. Muutenkin puu oli haalistunut aika reippaasti. Auringossa kun on pitkiä aikoja niin tuon lakan pigmentti haalistuu.

    [​IMG][​IMG]

    Ei kuitenkaan mitään uutta minulle, joten kunnon puhdistus ja hommiin. Kahvan lakat naksuttelin irti ja liimasin takaisin pikaliimalla. Annoin kuivaa muutaman tunnin, ja hioin koko pylpyrän epäkeskolla 80-llä. Käsin perään 150-320-600-800.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Rollon liuskat oli irtoilleet kankaasta, ja nuhjuiset. Näissä väri oli myös haalistunut rajusti. Kevyt hionta ja sävyn palautus. Uskokaa tai älkää, kouluajoilta jäänyt Touch:n Marker setti puunväreissä on jeesannut melkolailla. Nämä markerit on liuotinohenteisia, joten ne kestää lakkauksen eivätkä irtoa pinnasta kuin tinnerillä. Siispä sopivan värinen tussi, tälläkin kertaa numero 93 Burnt Orange käteen ja tasaisin vedoin puun yli, niin että sävy tummenee. Kun sävy alkaa näyttää hyvältä niin osat on valmiita lakattavaksi. Sävytin lakkaa aavistuksen ruskealla ja ruiskutin osiin pari kerrosta. Kuivuttuaan vesihioin ne 1200-paperilla, että sain roskat pois. Kiillotus koneella ja vaahtomuovilaikalla Mirkan 35 ja turtlen T10. Uusin myös katkenneen pohjakankaan/nahan että sain sen oikean mittaiseksi. Lopuksi kevyt vahaus Collinitella ja paketti kasaan.
    Ja koska tämä auto ei ollut alunperin varustettu Rollolla, niin tuo boksin lukko oli eri avaimella. Purin sen kotelosta, ja kävin sarjoittamassa auton alkuperäiselle avaimelle.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
    bbford, sepi-ukko, rekkamies ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. EVO X

    EVO X Gearhead

    Otin ja myllytin vielä uudelleen tuon konepellin, ja nyt sain häivytysrajat pois, niin voi olla tyytyväinen. Mukavan aurinkoinen päiväkin sattui vielä, niin pesaisin auton ja otin muutaman fiiliskuvan.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Retroa fiilistä luo aito CD-Cardicin takalasinverho [​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
    sepi-ukko, JouniK, rekkamies ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. EVO X

    EVO X Gearhead

    Ja tässä siis pähkinänkuoressa koko kolme-viikkoinen "entisöinti-projekti", jota kirjoittelin tuonne Mersuforumin puolelle. Autohan oli ihan erilainen lähtökohta kuin tuo Cossu, joten tätä ei sillätavalla tarvinnut lähteä pitkiä aikoja pajoittamaan. Koska museoikään on vielä se reilu vuosi, niin tämä palvelee meillä jonkinasteisena kakkosautona läpi talven ja ensi kesän. Tutkin sitten vuodenpäästä uudelleen tilannetta, tarviiko jotakin tehdä vielä ennen MR-tarkastusta. Tämä on nyt kuitenkin, varsinkin hieman ehostettuna aivan tolkuttoman makea peli. Vähän ajettu 6-sylinterinen diesel hyvillä varusteilla. Juuri sellainen mitä vähän kehtaa jo säilyttää tuleville jälkipolville.
    Hirveästihän tähän ketjuun nyt ei tule päivityksiä, mutta onpahan helppo lukasta kerralla läpi :D
     
    bbford, Gary Grand, FuryIII '71 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kiitos että jaoit tarinan ja onnea hienosta Mersusta!
     
    EVO X tykkää tästä.
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hieno projekti ja mitä väliä vaikkei olekaan jenkki, tälläistä on mukava lukea :odcool:

    Ps. Kolmannessa postauksessa on toistoa tekstissä.
     
    EVO X tykkää tästä.
  19. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kiitti, korjasin ylimääräiset lätinät.
     
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos kaikki käsittelisivät autojaan noin, olisi täällä aikapaljon persoonallisempaa kalustoa liikenteessä, näiden uusien muovikikottimien tilalla :)
     
    Gary Grand, rekkamies, EVO X ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!