Skinnars Verkstad Plymouth Cuda 1:25 *valmis*

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Pienoismallit', aloittaja Rekkuriepu, 11.10.2020.

  1. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Seuraavaksi ajattelin mallintaa '80-luvulla katuautokisoissa kovia varttimailiaikoja kiitäneen Skinnars Verkstad 1970 Cudan. Blacklist Buickin mallin konepelti kaipaa vielä korjailua ja maalausta, mutta uuden projektin voi jo aloittaa.
    Aika nihkeästi olen löytänyt kuvia ko. laitteesta, muutama kuva on, mutta esim. koneesta en ollenkaan.
    Korin maalasin kiiltävän mustaksi ja aloittelin raitojen maalaamisen.
    Konepeltiin liimailin scoopin.

    [​IMG]
     
    roope68, Jarde1, TN ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tosa yks taatusti autenttinen kuva 30 vuoden takaa (ei tosin konehuoneesta).

    [​IMG]
     
    TN ja Rekkuriepu tykkäävät tästä.
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    N. 16 vuotta uudempi maalausteema. (Kuvan oikeudet omistaa Matti J Farm)

    [​IMG]
     
    TN ja Rekkuriepu tykkäävät tästä.
  4. Millaiset säännöt oli Modified stock -luokassa moottorien virityksen suhteen? Ehkä siitä voisi arvailla, että miltä moottori voisi näyttää?
     
    Rekkuriepu tykkää tästä.
  5. TN ja Rekkuriepu tykkäävät tästä.
  6. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Heillä on muuten liikkeen seinällä jokunen printattu valokuva tuosta myös; no ei se välttämättä paljon auta, jos on pitkä matka mennä katsomaan, enkä tiedä, olisiko niistä paljon lisäarvoa näihin, joita tässä jo näkyy. Taisi olla juuri viimeksi siellä käydessäni, kun kyselin jotain niistä kuvista, ja jonkun aikaa sitten juteltiinkin jotain kuvista ja kiihdytyskilpailujen järjestämisen haasteista nykyaikana yms.

    Itselläkin vahva muistikuva on nuoruudesta, kun olin hyvin satunnaisesti V8 Magazinen lukija, että Skinnars Verkstad siellä oli kiihdytyskisojen tuloksissa ja kuvissakin hyvin esillä.
     
    Rekkuriepu tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lähtöjen välillä tulppien tarkastus ja mahdollinen suuttimien vaihto kaasareihin. Nöösipoika SS sai Räyskälässä hoputella, että josko pistätte värkin nippuun, kun pitäisi taas hetken päästä antaa ajonäyte. Ja vielä savolaisella kouluruotsilla...
     
    Rekkuriepu tykkää tästä.
  8. LPV

    LPV 3rd gear

    Pistä Skinnarsin Mickelle kyselyä noista kuvista. http://www.skinnars.com/yritys.html
    Tuolla sivulla on sähköposti osoite. Jos ei Mickellä, niin pappa Skinnarsilla on varmaan kuvia Cudasta. Muistaakseni siinä oli Hemikin joskus, 440 ja tunneli on noissa kuvissakin. Mä olen tosin nähnyt sen vasta 90 luvun alussa ekan kerran.
     
    Rekkuriepu tykkää tästä.
  9. Tuosta kuvasta, kun tiirailee, niin oliskohan toi tunnel ram tämmöinen Weiandin tekele:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Rekkuriepu ja TN tykkäävät tästä.
  10. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Skinnars Verkstad Plymouth Cuda Motopark 19.07.1987

    [​IMG]

    Skinnars Verkstad Plymouth Cuda Motopark

    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.10.2020
    Rekkuriepu, TN ja esmi tykkäävät tästä.
  11. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Hei tämähän on mukavasti kerännyt mielenkiintoa, kiitti kuvista ja vinkeistä. Jotain kuvia olenkin löytänyt googlella, tuo kuva koneesta on uusi, hyvä juttu.
    Tänään mä maalailin lisää raitoja ja aloin suunnitella konetta. Löytyi tuo korkea imusarja, joka ei nyt ihan prikulleen ole sama kuin em. kuvassa, mutta menettelee. Veistelin venakopat ja sivelin Molotowin kromia päälle. Niihin laittelin myös nuo pitkät sormin aukaistavat t-ruuvit.

    Enpä taida kehdata kysellä kuvia omistajilta, vaan koitan tehdä näköisen mallin noiden nettikuvien avulla. Ja voishan sitä selailla vanhoja V8 mag lehtiä, josko jotain vielä löytyisi.
    Mutta aika simppelihän tämä on ulkokuoreltaan mallintaa tässä asussa, myöhemmin oli paljon moninaisempi maalaus ja teippaus. Tämmöisenä kolmiraitaisena sen radalla pariin otteeseen näin.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    TN, esmi, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tästä tulee hieno, vaikka etukäteen sanonkin :odcool:

    Tuo musta, kelta/puna/oranssi raidoin on se tunnetuin väritys ja minusta hienoin.

    Ps. Yksi toinen legendaarinen vanha kilpuri aihio olisi myös Bo Wareliuksen musta Fennia-Camaro :odwink:
     
    Rekkuriepu tykkää tästä.
  13. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Jep tuo Fennia-Camaro on to-do listalla. Luulin, että mulla on hyllyssä sopiva sarja, mutta onkin '68 Firebird. Saishan sen kai siitä muokattua, ehkä? Ja on tuolla näköjään -70 Camaro, mutta sekään ei sellaisenaan käy.
     
  14. pe-le

    pe-le 1st gear

    to-do listalle Pekka Leinon Corvette,,,vaikkei varsinaisesti mikään kilpuri olekaan,
     
    WBBC tykkää tästä.
  15. Onko täällä joku toivomuslista tekeillä..Mä lisään listaan Timo Kormun Salt & Peppar Amazonin.
     
  16. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    pe-le: Pekka Leinon Corvette oli ja on varmaan vieläkin tosi upea.Erikoismaalaus oli se iso juttu siinä, ja semmoinen ei kyllä meikältä onnistu missään mittakaavassa, sorry. Koriin tehdyt muokkaukset ehkä joo pystyisin jotensakin muoviin toistamaan, mutta se ei riitä sen auton mallintamisessa mitenkään.

    Janne: ehdotus Amazonista, no ihan kiinnostava kohde, mutta joutuisin käyttämään rakentamiseen hartsikoria. Yhden sellaisen hankkineena ja isolla vaivalla rakentaneena (Buick Riviera boattail) en toista osta työstöön. Ei ole mun juttu, muovia sen mallikorin pitää olla.
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Beavers Corttina, käenpesä Anglia ja mitä kaikkia noita on... Pitäis kaivaa vanhat V8 lehdet ennen 90 lukua ja kattella niistä.
    Kun vilisee kuvia päässä, mutta nimet on kateissa. 67 ja 68 Camaroista on kyllä pienoismalleja, eikös Wareliuksen ollut jompi kumpi?
    Mä rakensin 90 luvun ja vähän yli malleja, niitä on joku sadan verran 1:24 mitassa. En vaan ikinä viimeistellyt niitä. Ne on kaikki vähän kesken. 03 vaihdoin 1:1 kokoon, viimeistelemättä on sekin.
     
    Rekkuriepu tykkää tästä.
  18. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tässä Sarlinin Camaro. Suomalaisten menestyksen johdosta 1979 aloitin tämän mallin jouluna 1979. Ostin itelle joululahjaksi...

    [​IMG]
     
    Seevu, jamba, LPV ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Rekkuriepu

    Rekkuriepu 3rd gear

    Juhapih, tuo on tosi hieno.
    LPV voisitkos laittaa kuvia näytille vaikka niistä malleista, joilla on suomalainen esikuva? Ja juu 68 oli Wareliuksen Fennia-Camaro, aihio siihen on nyt tilattu.
     
  20. SQ

    SQ Gearhead

    Aiai, nyt on Rekulla hieno projekti! :D Itellä ollut toistakymmentä vuotta sama Skinnars Verkstad Cuda 1:25 koossa "työn alla", eli lähinnä olen laatikkoon keräillyt sopivia osia, mutta kunnnolla en ole päässyt aloittamaan. Tietokoneella joskus piirrellyt decaliarkille tulostettavaksi raitoja yms., mutta jäi kesken kun tajusin etten kotikonstein saa valkoisia sponssitarroja tulostettua. Sittemmin oma projekti maannut sen 10 vuotta avaamatta olleessa laatikossa, vieressä vastaavassa vaiheessa oleva Engblomin Rosen-Camaro samoilta seuduilta.
    Mulla on nippu kuvia (ulkopuolelta) mitä olen kerännyt tuosta OD:n mainiosta ketjusta https://www.overdrive.fi/forum/threads/vanhoja-valokuvia.95849/ (Harmi ettei tullut kaikkea otettua aikanaan talteen, iso osa linkeistä ei enää toimi). Mulla ei ole hajuakaan niiden kuvien tekijänoikeuksista, niin en laita yleiseen jakoon, mutta jos Ismo laitat mulle yv:nä s-postiosoitteen, niin voin lykätä sinne kaiken mitä mulla on.
    Näin ulkomuistista P-A Skinnarsin Cudalla ajettiin aluksi C/MS ryhmää 440 tunnelramilla. Jossain vaiheessa ryhmäksi vaihtui B/MS ja ilmeisesti tässä vaiheessa koneeksi tuli hemi. Vähän myöhemmin taakse tuli isommat renkaat ja samalla takapyörän aukot leikattiin isommiksi, ryhmänä edelleen B/MS. Jossain vaiheessa suomessakin siirryttiin kansainvälisiin S/SS ryhmiin ja niihin aikoihin Cuda taisi vaihtaa väriä mustasta keltaiseksi, en muista vaihtuiko samalla kuskiksi Mikki vai ajoiko pappa ite keltaisella ollenkaan. Ne korjaamon seinällä olevat kuvat taitaa olla kaikki tuosta keltaisesta versiosta.
    Noista Sarkerin kuvista ylemmässä ei ole tämä nyt puheena oleva P-A:n Cuda, vaan toinen yksilö, jonka kuskia en nyt muista, ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta kuitenkin. Lisäksi Vaasassa oli samoihin aikoihin vielä Harri Niemisen ruskea 340-Cuda, mikä sekin siis eri laite kuin tuo keltainen.
    Teknisiä yksityiskohtia voi varmaan kysellä soittamalla/mailaamalla suoraan Skinnars Verkstad, luultavasti puhelimeen vastaa Mikki tai P-A ite, kummankin kanssa pystyy juttelemaan suomeksi.
    Tuossa yksi kuva konehuoneesta
    https://whra.pictures.fi/kuvat/History/Vaasan+Lentokenttä+1983/086.jpg
    Lokasuojan takana seisomassa P-A.
    Muutama kuva samassa kansiossa vuodelta '83 C/MS kuosissa edit: siis B/MS tuossa tietty lukee kyljessä
    https://whra.pictures.fi/kuvat/History/Vaasan+Lentokenttä+1983/ (kuvissa on myös mm. em. Niemisen Cuda ja Pirttisen Eeron Challenger, jonka 1:25 versio on itellä vasta ajatuksen asteella, ei edes osien keäilyvaiheessa, toki yksi vanha Yankkee-Challenger sarja on jemmassa vähän tuota ajatellen)
    Upeetamahtavaa!
     
    Muokattu: 18.10.2020
    Rekkuriepu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!