Niittaus maalipinnalle.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Over the hill, 19.10.2020.

  1. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Kyseessä on vanha vehje, pojan kaiken lisäksi, olen itse toiminut hanttimiehenä. Mies ei viitsi rekisteröityä yhden asian takia, joten lupasin kysyä vinkkejä:
    Korin ulkopinnan osan läpi tulee muutama niitti siten, että niiden kannat ovat suoraan maalipinnalla. Niitit ovat kromattuja teräsniittejä, kantamuodoltaan matala kupukanta. Varsinainen ongelma tulee olemaan uudelleen niittaus maalipintaa vaurioittamatta. Koska kyseessä on korin osa, se on mahdollista saada puristimeen.
    Oma kehitelmämme ratkaisusta: Tehdään niitin kannan mukainen vaste, jolla niittiä voidaan puristaa ulkopuolelta. Vaste hiotaan ylimääräisiä niittejä ja hiomatahnaa käyttäen niittien kantojen mukaiseksi. Viistetään kantoja alapuolelta aavistuksen verran, ettei maalipinta joudu puristuksen kannan ulkokehällä.
    Kun kaikki tarpeellinen on käsillä, tehdään prässissä koeniittauksia maalattuihin koepaloihin eri painemittarin arvoilla, kunnes saavutetaan hyvä tulos. Sitten varsinaisten osien niittaus. Voi olla, että prässiin täytyy asentaa tarkempi painemittari työn ajaksi, koska tarvittavat paineet eivät ole tonniluokkaa.
    Joka tapauksessa osien paukutus vasaran ja alasimen välissä ei ole vaihtoehto.
    Muita ideoita?
     
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Voiko niitti olla vain koriste ja rakenne pysyy kasassa jollain muulla, esim liimalla? Jos pitää pelätä pahinta, veikkaan että niitin ollessa rakenteellinen, maalin kovuus ei riitä pysymään niittauksen välissä kun rakenne elää. Tällöin niitti löystyy ja maali irtoaa.
     
  3. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Maali rikkoutuu joka tapauksessa jos niitataan. Olisiko lisää tietoa projektista,materiaalit ym?
     
  4. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Niin no, vähän jo kuvasin aloituksessa. Peltikori, kromatut teräsniitit, joilla on kiinnitetty koripellin taakse tuleva paksumpi teräspeltiosa. Eli rakenne itsessään todella vanha. Alkuperäinen kokoonpano on vielä purkamatta, joten kävin varta vasten sitä vielä tarkastelemassa. Juttu on sikäli mielenkiintoinen, että vehje on otettu talteen avonaisesta katoksesta, jossa se oli viettänyt ainakin 10 viimeistä vuotta. Tästä huolimatta tehtaan niittausten ympäristö on vastustanut ruostetta hyvin. Ruostepilkkuja oli vain parissa kohdassa näkyvissä eli tehdas on tehnyt homman oikein. Ulkopellin sisäpuolelle tuleva osa on keltapassivoitu estäen/hidasten korroosiota. Tiedä sitten mikä on tilanne niittien alla. Tai tiedämme: Pahempi.
    Weijari: Ideasi ei ole ollenkaan hassumpi. Ehdottomasti lähemmän tutkimisen arvoinen!
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Voisko yks vaihtoehto olla myös rosterinen lukkokantapultti, jos sopiva koko löytyy? Hioo ja kiillottaa kannan ja nylock mutterilla sopivaan kireyteen.
     
  6. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Voi olla hankalaa, niittien kannan halkaisija alle 6 mm. Toki noinkin pieniä nylockeja löytyy, mutta edellyttäisi pellin reikien muuttamista, mikä ei tässä vaiheessa houkuta.
     
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

Kerro tästä muillekin!