Flowtech Raptor

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cnn, 19.9.2012.

  1. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Tässä oman auton tapauksessa on kyseessä 305 kone johon vaihdoin viime kesänä nokka-akselin ja imusarjan. Pakosarjat odottaa siis vielä tallin nurkassa asennusta. Muuttui meinaan yllättävän paljon pakoäänet kamppeessa tuon nokka-akseli yms hilppeiden vaihdon jälkeen. Saas nähdä miten noi pakosarjat sitten vielä muuttaa asiaa. Eli näillä kommenteilla mitä oon lukenu täältä, vois melkein ihan rohkeasti lähteä liikkeelle noilla raptoreilla. On kuitenkin sen verran tullut tuota positiivista palautetta noista pöntöistä. Ja tuskin on sitä vaaraa et sais 305 koneella posautettua pöntöt halki moottorijarrulla :D
     
  2. kma68

    kma68 Gearhead

    Minullakin on Raptorit toimineet vallan hyvin ja ovat myös hiljaiset, moottorina tosin on vakio 351:n pata. Vaimentimia on pari kappaletta ilman väliputkia, sanoisin että hinta/laatusuhde on hyvä.:)
     
  3. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Juu. Taitaa sitte mennä nuo raptorit tilaukseen. Kun porukka niitä kuitenkin sen verran kehuu. Pitäs nyt vaan miettiä koko putkiston lopullinen toteutus malli valmiiksi. siis se et laitanko X vai H putkella. X-putki on ollu alunpitäen suunnitteilla mut ei oo oikein varma mikä ois tähän koneeseen paras. No kai se kokeilemalla parhaiten selviää. :D Jos jollain on jotain kokemusta aiheesta niin kommentoikaa vapaasti. Kone oli siis 305 johon laitettu Edelbrockin Performer airgap imusarja ja edelin performer plus nokka niin ja tietenkin flowtechin pitkät pakosarjat.
     
  4. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Nyt on sitte talvi iltojen pakoputki projekti saatu päätökseen. Paketista tuli kutakuinkin tällainen. Flowtechin pitkät pakosarjat, 2,5" putkisto H-putkella. Ja molemmilla puolilla on nyt sitte noi Raptor vaimentimet ennen taka-akselia. Äänet oli sinällään yllätys näin hinta/laatu suhteessa ajateltuna. Tyhjänkäynnillä maltilliset äänet mutta ihan kivasti pörisee, ja kierroksilla soi aika mukavasti. Joten ensistartin jälkeinen ajatus on et ei tarvitse katua ostopäätöstä.
     
  5. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Pari linkkiä avuksi:

    http://www.usparts.fi/?page=59#220
    http://www.summitracing.com/search/bran ... roductName
     
  6. Turnn

    Turnn Gearhead

    Vanha ketju, mutta... onko väliä kummimpäin laittaa (Muffler 50050 FLT)? Laatikossa ei mitään mainintaa. Edustajan (Holley) sivuilla :Laidasta sisään,keskeltä ulos ja Esim. summit,Jegs päinvastoin....!
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jegs ilmoittaa kuvatekstissä kuten sanoit, mutta saman ilmoituksen specifications kertoo jo taas toisinpäin!

    On niitä laitettu molemmin päin, joten laita kumminpäin putkien reitit käy paremmin.
     
    Turnn tykkää tästä.
  8. kippis

    kippis Gearhead

    mikäs olisi raptoreita hiljasempi vaimennin ?
    2,5 " tuplaputkilla jotka menee perään asti niin tietyllä nopeudella käy melu jo korviin, tulossa kai jo vanhaksi =) 60 mph jälkeen alkaa taas hiljenee jännästi. mut 40-55mph on kiusallinen.
    tuossa joku sanoikin että putket pitäs tulla takahelmaan asti, mutta kun on martteliuksen tekemät niin ei viittis ruveta niitä enää jatkamaan. jää reilusti takahelmasta sisään...
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Dynomaxin super turbo mitä myydään motonetissa turbovaimentimena on hiljaisempi kuin flowtec raptor. Mölisee polkiessa vähän ehkä enemmän. Mulla on dynomaxit 2.5" putkilla peltisarjoilla ja jää auton alle ennen taka-akselia alaskäännöillä ja toimii ihmeen hyvin matka-ajossakin.
     
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  11. rotax

    rotax 2nd gear

    Ääni Dynomaxeille, ei liian terävä ääni vaan ”pehmeä”. Nyt flowmasterit ja pikkusen liian terävä ääni.
     
  12. kippis

    kippis Gearhead

    Dynomaxit lähti tilaukseen.
    Jossei auta niin jos kromiputkella jatkas ihan takapuskurin luo.
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Mulla on kans Dynomaxit tuossa FB:ssä. Niitä saa eri pituisinakin, pidemmät on tietenkin hiljaisemmat... Eikä edes virtaus kärsi siitä pituudesta, pikemminkin päin vastoin. Mihin autoon nämä tulee? Mun F-koriseen ei sopineet kuin ne lyhyehköt, olisko 14"-pituudeltaan. Jos sinulle sopii pidemmät, valitse ihmeessä ne, hyödyt sekä äänessä että virtauksessa.
     
  14. kippis

    kippis Gearhead

    c kori mopar eli -72 yorkkeri. 400 motti. ei taida mun muistin mukaan pitkiä sopia.
     
  15. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Mula -72 Monacossa dynomaxin pisimmät 2,5 tuumaset mitä partsilta sai. Putkena marteliuksen c-body putket. Aivan tolkuton kumina n. 80km/h. Oli aiemmin lyhyemmät dynomaxit (tuli putkien mukana) mutta ei käytännössä mitään eroa pidempiin. Putket tulee n. 5cm takahiekka pellin ulkopuolelle.
    Tarkoitus on ollut lisätä joko jotkut toisenlaiset änkät tai muuttaa putkikokoa 2 tuumaan. Kummassakin tapauksessa laitan vielä putken päät jotka kääntyvät ala viistoon. x tai h liitoskin ollut mietinnässä
     
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Laitoin just glasspackit h-putken jälkeen raptorien keralle.
    Ääni kyllä vaimeni, mutta kumulle se ei tehnyt mitään :(.
    Mulla on jossain 6okmt huitteilla resonanssi.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Yleensä kuminaan auttaa kun on kaksi vaimentajaa per putki ja ne vaimentajat pitää olla erikokoiset ja malliset. Että ne vaimentaa eri kierroksilla olevat resonoinnit. Välillä on kyllä kumina vaikeasti poistettavissa kokonaan.
     
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kokemukset kuminasta on, että suorat ja auton alle jäävät putket kumisee eniten.

    Just oli yks avo, joka kumisi niin perhanasti, kun putket loppui akselin etupuolelle ja vaimetimena oli simonsin suorat pöntöt. Jatkettiin putket akselin yli puskurin takapuolelle ja kumina loppui. Ei tarttenu varsinaisia kakkosvaimentimia. Tuo Akselin ylitys on aika tehokas vaimennin jo itsessään.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Auton alle loppuvat putket kumisee joo herkemmin, varsinkin matalassa autossa. Tossa blazerissa ei niinkään haittaa. Matalassa se ääni heijastuu maasta takaisin ja kumisuttaa lattiaa.

    Ja puskurille päättyvät putket ei tartte olla montaa senttiä liian lyhyet, niin ääni kimpoileekin puskurista takaspäin ja taas kumisee. Eli pitää tulla puskurin ylitte pikkasen.
     
    Weijari tykkää tästä.
  20. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Olen tässä itse tehnyt pientä kokeilevaa tutkimusta autoni kanssa kun siihen on aika helppo tehdä muutoksia. Autossa on 454 hedmanin peltisarjoilla joissa 3" kollektori joka muuntuu 2.5" motonetin putkiksi ilman H-tai X-putkea. Putkissa yksi 12" pitkä dynomax super turbo per puoli.
    Kaikkein hiljaisin sisälle oli käännöt 60asteen mutkalla alaspäin heti vaimentimien perään niin että mutkapalan paksumpi osa oli jättöpää. Ääni aika hieno ja matala polkiessakin. Matka-ajossa ei oikein mitään häiritsevää pakoääntä.
    Kun jatkoin putkia vaimentimien jälkeen 60cm ja laitoin samat mutkat juuri ennen taka-akselia alaspäin, ja mutkat niin päin että paksumpi osa oli liitoskohdassa ja kapeampi osoitti siis maahan, alkoi putkisto holottamaan ja putkiston vire nousi eli se mataluus hävisi. Maantiellä alkoi kuulumaan aika korkeahko "holotus". Kaupungissa oikein mukava.
    Kaikkein äänekkäin oli heti vaimentimien jälkeen 90 mutkat sivuille ja ennen takapyörää ulos kyljestä ja kääntö alas. Läpätykseen kyllästyi viikossa. Auton äänen kuulemma tunnisti kilometrin päästä.
    Pakokaasua tuli sisälle tietenki kaikkein vähiten kun putket loppuivat aivan taka-akselille. Kuminaa en saanut oikeestaan aikaiseksi lainkaan. Toi dynomax on aika onnistunut siinä mielessä että normi ajossa se kuulostaa siltä että siellä on se kunnon moottori mutta ei ole mikää jäätävä mölötys ja sitten kun avaa mehuläppää niin kuulostaa tosi hyvältä.
    Huomioon täytyy ottaa tietty että tuo on 40-vuotias truck-mallin chevy minimalistisine äänieristeineen joten kaikenlaisten huminoiden ujellusten sinfonia on aika iso pakoputki-shown lisäksi eli äänen analysointi on vähän sinnepäin.... Kai se sellaista kokeilua ja onnistumisen iloa...
     
    Muokattu: 20.10.2020

Kerro tästä muillekin!