Plymouth Belvedere 2D HT 1958

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DD6, 5.1.2018.

  1. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Mielestäni Dodgen keula yhdistettynä Plymouthin koriin on parhaimman näköinen . Itse joudun tyytymään DeSoton keula.
     
    DD6 ja kingsway tykkäävät tästä.
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Sullako on sitte Resoto Riplomaatti? Noin pohjalaisittain sanottuna, iliman pehemoosta reetä.
     
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Kyllä näin on ja kaikilla 4 ovella.
     
  4. DD6

    DD6 Gearhead

    Lossi on nyt telakoitu talveksi. Lainakaasarit lähtivät takaisin nimimerkille kingsway, joten motivaatio tehdä ruiskumuutos valmiiksi on taas hivenen suurempi. Kaikki osat pitäisi jo löytymän, joten tarvitaan vaan sitä aikaa.
    TBI:n matalaohmiset suuttimet vaativat vastuksien laittamisen tuon ATEcun johdotuksiin ja sytytyspuolessa on logiikkatason sytytyslähdöt, joten nyt pitää taas vähän opetella, saako tuon suoraan pelaamaan MSD:n Ready-to-Run-jakajan ja normipuolan kanssa.
     
  5. luulen, että se alkuperäinen moduuli toimii kuin 4 -pin hei moduuli. Silloin se tarttee ohittaa ja ottaa signaali suoraan magnetic pick upilta (onko tuolle joku järkevä suomenkielinen sana?) jollekin ohjattavalle moduulille, kuten 7 tai 8 pin HEI.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Induktiivinen anturi
     
  7. DD6

    DD6 Gearhead

    Taidat olla oikeassa, mitä tätäkin leiskaa lueskelin: http://www.megamanual.com/ms2/GM_7pinHEI.htm

    Eli, varaosaputkasta muutaman kympin moduuli ja kytkemään. Mielenkiinnolla myös odotan, saako kaiken toimimaan jakajan liipaisulla, vai joutuuko kuitenkin rakentamaan triggeripyörän kampiakselille. Sekin on lähinnä vaivannäköä.
     
  8. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ihan eka versio Megaruutasta ei tarvinnut triggeripyörää, koska se ohjasi vain bensansyöttöä. Siihen riitti kierrosnopeus.

    Sen jälkeen siihen tuli sytkä, niin se tarvitsee kampiakselin paikkatiedon.

    Noista moduuleista vielä, niin sopiva Boschin moduuli toimii myös. Tässä on hyvä datasivu niistä:

    [​IMG]
     
    DD6 tykkää tästä.
  9. Jäin vielä miettii noita Boschin moduuleja, niin sun tapauksessa voisi olla myös toi 124 toimiva:

    http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm

    [​IMG]
    Silloin käyttäisi virranjakajan jakajapuolta, eli tökkäisi vain puolan johdon kiinni.
     
  10. DD6

    DD6 Gearhead

    Tuo MSD:n RtR:n "magnetic pickup" on VR, joten tuon Boschin ohjeistuksen mukaan se 7-pinninen olisi parempi. "If you have a VR sensor in your distributor, a 7/8-pin HEI module is probably a better module for your application.)"
     
  11. Joo mä huomasin saman.

    Mä katselin tuota linkaamaani kytkentäkuvaa siten, että toi 124 moduuli ei tartte sitä jakajan vr-signaalia, vaan se tieto tulee triggaripyörältä Megasquirtin kautta moduulin Hall-anturipaikkaan. Silloin ei tarttisi katkoa jakajasta johtoja, kun se koko vr-puoli olisi ns. turha.

    HEI taas tuottaa luultavammin paremman kipinän. Tämä on ihan mutu.
     
  12. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Emmä mistää mitää tiedä, mutta joskus pikkulapsena kun asensin megaruutta kakkosen yhteen tbi camaroon, niin ihan sitä vakio jakajaa ja vakio hei-modulia käytin megan kanssa ohjaamaan sytkää ja pensan ruikkimista.
    En mä siihen mitään trikkeripyörää osannut ees haaveilla.

    Emmä sitten tiedä, osaako gm:n pieni kantinen tietokone hei jotenkin muka kertoa sen kampiakselin asentotiedon tietokoneelle, tuskinpa vaan.

    Tää nyt sitten enää liity mihinkään, mutta kun tuon dartin kärjettömän sytkän muutin orig moparin sytkäboksilta hei modulin ohjaamaksi, niin ens alkuun mulla oli joku motonetin opel asconaan tarkoitettu mokkula joka kyrvähti aik äkkiä. Vasta kun vaihdoin sen aivan aitoon kiinassa tehtyyn jenkki hei tarvikemoduliin niin rupes kestämään
     
  13. Mä olen tainnut tehdä tässä ajatteluvirheen. Ei se Megaruutta taida tarvita sitä asentotietoa, kun se jakaja hoitaa sen asian. Hyvä, kun korjasit.
     
  14. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Triggeripyörä ja 2kpl:tta vagin hukkakipinäpuolaa on helppo, halpa ja luotettava.
     
  15. DD6

    DD6 Gearhead

    Jäähdytin kävi kennotuksessa Vantaalla. Tulikohan nyt 3-rivinen, joten pitäisi riittää joksikin aikaa. Ei halpaa, mutta näyttää paremmalta kuin kulmikas alumiinikasa.

    [​IMG]

    Vasemmalla originaali lainasyyläri, oikealla kunnostettu oma versio, onkohan mahdollisesti -62-65 B-body.

    TBI:t ovat paikallaan. Takimmaista adapterilevyä piti vähän modata, jotta Lokarin vaijerikorvake mahtui paikalleen (ei näy kuvassa).

    [​IMG]

    Ohjausboksikin löysi paikkansa, johtosarjojen tekeminen oli ihan mukavaa ajanvietettä.
    Paitsi että meni vähän pieleen.
    ATEcun yhdistäminen HEI 7-pinnisen kanssa ei ollutkaan ihan läpihuutojuttu, ja IAC-stepperit ovat 4-pinnisiä, joita tuo boksi ei ymmärrä. Se toimii vain 2-pinnisten kanssa. Tämä olikin kiva hoksata ihan loppumetreillä. Eli vaikka tuota myytiin MS2-pohjaisena, se ei ihan toimi samalla tavalla.
    Eli, jos haluaa jatkaa jakajalla ja TBI-ruiskuilla, menevät boksi ja johtosarjat uusiksi. Lievästi harmittaa, kun oli alun perin tarkoitus laittaa originelli MS2-boksi, mutta "saivat myytyä" tuon toisen. Ei tässä voi kuin maksaa oppirahat, kun en osannut ottaa kaikkea huomioon.

    Jos joku tuon boksin haluaa, niin voin johtonippuineen myydä edullisesti.

    EDIT: ajatuslentoa. Tietenkin jos tuon originaalin IAC:n pystyisi kiertämään jollain tavoin, mutta taitaa mennä turhan hankalaksi. Tai ainakin loppuu itsellä kyvyt.
     
    Muokattu: 10.1.2021
    rekkamies tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    IAC voi olla muuallakin kuin läppärungossa kiinni. Täydensin mun Dartin ruiskua hiljan tommosella

    https://www.aliexpress.com/item/4001268417336.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.40dc4c4drUeaIY

    letkun päähän tulevalla. On just semmonen 2-johtoinen, jota ajetaan pwm signaalilla. Tuo oli slanttiin vähän alamittainen, osin siitäkin syystä, että käytin liittämiseen 10mm letkua. Mutta kyllä se sen verran säätää, että tyhjäkäynti on vaihde päällä ja vaihde vapaalla samat. Kylmäkäynnissä voisi venyä vielä vähän isommalle.

    Alibabakauppiaalta tommonen venttiili on loppunut, mutta onhan noita monesta vehkeestä otettavaksi.

    Mulla on 318 2 bbl läppärunko, josta olen aiemmin poistanut originaalin IAC:n ja korvannut sen paikalle rakennetulla käsisäätöisellä ilmaventtiilillä. Sen käsisäätöisen kanssa hain tuolle alamittaiselle IAC:lle sopivat perusasetukset ja sitten ECUsta säädin päälle säätämään IAC:ia itteään.
     
    DD6 tykkää tästä.
  17. Toisella Alilla on:

    https://www.aliexpress.com/item/32892855362.html?spm=2114.12057483.0.0.ecc31930nPdkcf

    Oliskohan tuo Boschin alunperin.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Varmaan on ihan yhtä hyvä. Hintahan noissa on kohdallaan vs mitä oli merkkikamasta pyynti lähikaupassa. Romiksestakin noita varmaan löytää. Joskus voi olla karstan liimaama, mut esim oman Ford 300 kutosen venttiili oli putsattavissa helposti.

    Tuo kiinan venttiili piti hakea aika kapealta alueelta passeli pwm taajuus. Alapuolella kuului hyttiin asti kun toimi ja yläpuolella toiminta laiskistui. Tuommonen oli matalaohminen ja laitoin sille sarjavastuksen, jotta oli ECU yhteensopiva.
     
  19. DD6

    DD6 Gearhead

    Näiden vastausten jälkeen oma postaus vaikuttaa vähän ylidramaattiselta. Miten tuo ilman syöttö omassasi tapahtuu, imusarjaan vai läppärunkoon?
    Löysin myös tällaisen ohjeen stepperin ohjaamiseen: https://www.240turbo.com/idleaircontrol.html
    Tuota voisi mahdollisesti sitten ohjata idle/fidle-syötöillä suoraan boksista, eli rauta pysyisi samana.
     

Kerro tästä muillekin!