Vesiputken sulkuventtiili jumissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 5.11.2020.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Pitäisi tehdä kellarissa pientä pesuallas yms -remppaa.
    Tuloputkessa on oma kätevä sulkuventtiili, niin ei tarvitsisi koko talosta vesiä katkaista.
    Mutta tuota ei ole käytetty viiteenkymmeneen vuoteen.
    Ei ihan käsivoimin liikahtanut. Millä tuon saisi toimimaan, lienee hapettunut kiinni tms?
    Toholla vai jollakin liuottimella?
    [​IMG]
     
  2. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Katkaise kuitenkin se pääsulku ennen suurempaa mittelöä tuon kanssa, voi olla niin kivettynyt asentoonsa ettei lähde ehjänä/vuotamattomana pyörimään. Tuppaa keräämään raudasta ja kalkista sellaista muhjua sisäänsä tuossa ajassa, ettei ole kovin yhteistyöhaluinen. Koputtelemalla ja hiljalleen nitkuttelemalla vääntiötä edestakaisin olen itse koittanut noita vanhoja sulkuja herätellä, välillä onnistunut ja välillä ei.
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joo. Taidan hankkia valmiiksi pesualtaaseen sulut ja katkaista pääsulun siksi aikaa.
    Ei tosiaan huvita rikkoa mitään ja tehdä itselleen lisäduunia.

    Putkimiehen hommiahan nämä olisivat niinkuin oikeesti...
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Naputtamalla Karan päähän varovasti tai löysäämällä tosi vähän ja varovasti tuota rungossa olevaa akselin mutteria voi lähteä. Kummankaan keinon jälkeen ei välttämättä pidä vettä tuosta karan tiivisteestä, joka siis löytyy tuon mutterin alta ja on periaatteessa vaihdettavissa. Yleismallin O-renkaan saa pitämään, mutta tuon ikäiset venttiilit kannattaa laittaa vaihtolistalle.

    Noilla vanhoilla on vielä taipumusta haurastua kun messinki ei ole olltu täysin sinkkikadon kestävää.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. En tiedä auttoiko liuotinhoito, mutta nyt faijalta perityillä ”Jeesuksenleuoilla” sain tarvittavan lisäväännön, että sain käännettyä sulun kiinni.
    Ei näyttäisi, että vuotaa.
    [​IMG]
     
  6. hmr66

    hmr66 Gearhead

    nuo kuitenkin vanhan kaartin Knipexit, noilla vielä jotain tekeekin.....
     
    WBBC tykkää tästä.
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Knipexit ovat laadukkaita edelleen, verrattuna halpiksiin.
     
  8. xp

    xp Gearhead

    Vau, vanhat Knipeksit näyttää ihan markkinoiden rihkamapihdeiltä.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Näin kai. Mutta erittäin laadukkaasti toimii. Tuo punaine muovi on todella kestävää tavaraa. Ei todellakaan mitään kiinakamaa.
     
  10. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Hiton hyvä kun herkesi liikkeelle ilman vaurioita! Noi on niitä hetkiä kun voi nostaa hyvällä omallatunnolla jääkaapista kylmän juoman käpälään :D. Vanhassa talossa asuessa noita kokee välillä, välillä saa ottaa sen juoman sitten suruunsa/ketutukseen...
     
    WBBC tykkää tästä.
  11. Vesihiisi

    Vesihiisi 1st gear

    Noita sulkuja kannattaa silloin tällöin käännellä, niin ei pääse jumittumaan. Vaikka eipä niihin tule yleensä kiinnitettyä huomiota muuta kuin silloin kun pitäisi saada kiinni...
    Juu, ja eka viesti tänne. Oma harrastevehje on ilmajäähdytteinen saksalainen, joten mieluummin vaan lueskelen hyviä juttuja kuin kommentoin mitään...
     
    WBBC tykkää tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Vanhat laatutyökalut näyttää kiinan kopioilta, koska kiinalaiset on juuri noista ottanut mallia.
     
    Dataviilaaja ja musta pässi tykkäävät tästä.
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Näin taitaa olla. Eikös työntömitta ollut alunperin Mauser -merkkinen ja heidän patentoima. Ja siitä vasta onkin kopioita tehty. Mullakin on Bilteman vastaava. Ihan ok, muttei niin hienoa työtä kuin vanha 60 luvun Mauser.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kaheksankyönt luvun lopulla olin jonkun aikaa ison rakennustyömaan varastossa töissä. Siellä pyydettiin useinkin mauseria jolloin kysyin että 7,65 vai 9mm? Olin kuulemma nenäkäs nuori mies. Samoin kysyttiin poraa jolloin olisi pitänyt tietysti ennustaa että tarkoitetaanko nyt terää vai porakonetta. Onneksi pääsin pois varaston ulkopuolelle lautamieheksi (lautapojaksi) urakkapalkalla kirvesmies porukkaan.

    kaikissa kuorma-autoissakin on vissiin hiab vaikka mikä merkki olisi nostimena.
     

Kerro tästä muillekin!