Wanha kierroslukumittari, kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja WBBC, 12.11.2020.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Oliko niin, että nelipyttyiseen tarkoitettua mittaria ei voi millään tempuilla kytkeä kasipyttyiseen?
    Faijan vanha -60 -luvun Morris Cooperin hieno Smiths olisi tuossa autotallin hyllyssä nyt koristeena.
    Mutta saisiko sen jopa käyttöön?
    [​IMG]
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla on käytössä kiekkamittari jossa vain valinnat 4/6 näyttää vaan tuplalukemia mut ei haittaa kun ei noi maamoottorit 4000rpm enempää kierräkään, näyttää hienolta kun viisari menee 8000rpm asti.
    Mut kyllähän tollasen saa modattua ehkä helposti vaatii vaan vähän elektroniikka osaamista.
     
  3. Stevella on aika perusteelliset videot näistä:


     
    WBBC tykkää tästä.
  4. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Smithsejä on kahta sorttia ja niissä eri kytkennät. Naamataulussa joko RVC tai RVI. Vanhemmissa Smithseissä virtalukon ja puolan välinen piuha kiertää mittarin persustan kautta (edellä oleva videolinkin punainen piuha) tehden siellä luupin. Uudemmissa "normaali" kytkentä eli signaali puolan navasta.

    Jos mittari muuten toimii niin miksei sen voi laittaa mihin hyvänsä. Perinteisen Smithsit oli tehty tietylle sylinterimäärälle ja usein se niissä lukee naamataulussa. Joku mittaripaja voi sen muuttaa uuteen uskoon mutta kannattaako ?

    60- ja 70-luvun Coopereissa ei koskaan ollut tehdasvarusteena kierroslukumittaria vaan ne oli aina aftermarket kamaa.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Juu, ei ollut. Muistan kun faija möi cooperin 1970 luvun alussa. Otti siitä joitakin osia pois ennen myyntiä. Juurikin tuon rundimittarin, Halda-trippimittarin, ratin ja lisävalot. Ne ovat siis edelleen tallessa muistona.

    No, antaa tuon olla jatkossakin tuossa koristeena.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noin päin muutettaessa (4:n mittari 8:iin) ja jos on puolaan kytkettävä voipi lisätä väliin yksinkertaista elektroniikkaa, joka jakaa katkojalta tulevan signaalin 2:lla. Ei ne muutkaan yhdistelmät ole vaikeita, mutta tuo on se kaikkein helpoin konversio suunta kun 2:1 muunnos auttaa.
     
    WBBC tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!