Olds 350 käyntihäiriö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja T5, 13.11.2020.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Taustaa:
    Auto tuli maahan ja AJETTIIN kontista parkkiin. Siitä viikko ja kuljetusfirman hakiessa autoa se ei enää käynnisty. Tuli kuitenkin pihaan lavetilla.
    Kotipihassa tutkin sen verran, että bensaa sai kaasariin (omin pikku silmin varmistin), mutta kipinää ei ollut. Kaikki oireet suuntasivat kohti viallista sytytysyksikköä. Sen vaihdoin nyt eilen, mutta eipä tuosta paljoa viisaammaksi tullut.

    Oireet ovat nyt seuraavat:
    Pyörittää, ei käynnisty. Brake cleanerilla hörähtää, hörppybensalla yrittää käynnistyä, mutta ampuu kaasariin ja putkeen todella railakkaasti. Niin railakkaasti, että eilen seitsemän aikaan tuli aika kiire tuosta taloyhtiön parkkikselta sisälle, kun pamautti kunnolla putkeen. Ja edelleen kaasariin tulee bensaa kaasua painamalla, mutta ainoastaan huikalla edes yrittää hörähtää käyntiin.
    Seuraavaksi ollaan ehdotettu tulppia ja tulpanjohtoja, mutta eikö tämä vika viittaisi edelleen tuonne sytytyksen puolelle enemmänkin? Sytytys ei voi olla 180 astetta pielessä, koska kukaan ei sitä ole mennyt säätelemään. Minä olen ainoastaan jakajan kantta availlut, mutta eipä tuota saa kuin yksin päin takaisin kiinni. Väärinpäin menneitä sytytysyksikön liittimiä ollaan ehdotettu myös, mutta mitä eilen asian tarkastin, ne olisi oikeinpäin. Oikeastaan toisinpäin ne eivät voisi edes sinne mennä.

    Uuden virranjakajan laitoin tilaukseen. Olisihan sen vanhankin varmaan saanut korjattua, mutta auton saaminen pois tuosta taloyhtiön parkkikselta alkaisi olemaan enemmän kuin ajankohtaista.

    Kauhutarinoita hypänneestä jaosta on jostain syystä tämän Oldsin koneen kohdalla aika paljon intterswebissä. Olisiko tähdet olleet niin hyvin kohdallaan, että jako olisi pompannut?

    Ja autona -77 Firebird.
     
  2. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Äkkiseltään kyllä bensapuolelta vaikuttaa jos kerran huikalla lupailee, ettei vaan olis tankissa oleva aine vanhaa ja/tai lähtenyt sonta tankista liikkeelle tukkien suodattimen tai kaasarin. Antaako kipinän startatessa jos pistät tulpan tulpanjohtoon ja lojumaan vaikka imusarjan päälle niin että tulppa saa maita? Ja ajotuksen voi pikaisesti kurkata olevan hehtaarilla kun pyörität koneesta ajoitusmerkin 0-asteeseen, ja katsot että jakajan pyörijä osoittaa jakajan kannessa ykköspytyn "nastaa" kohti.
     
  3. T5

    T5 Gearhead

    Se tässä vaan hämää, kun entisellä sytytysyksiköllä se ei edes yrittänyt käyntiin. Nyt kuitenkin edes yrittää hörähtää.
    Pitää tuo kipinä testata vielä uudestaan. Kuitenkin kaasari kyllä kunnolla sitä bensaa ruikkii ja auto on ollut ajossa jenkeissä. Eli vanha bensa tuskin on syynä.
     
  4. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Imuvuodon mahdollisuus kannattaa kans poissulkea. Jos on Q-jet kaasari, siellä sisäänmenossa on pieni p-a suodin joka voi olla tukossa. Ja jos on NGKn tulpat, ne pimenee tosi helposti
     
  5. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Toi filtteri on vielä nopee tsekata, lähtee käsiin melkein itsestään pelkkien siirtoleukapihtien avustuksella. Tossa oman kuvan laitoksessa juurikin olssin 350 kävi hetken, ja alkoi rötäämään, ja välillä pääsi ajamaankin pätkän, kun ko. filsu oli täynnä muhjua. Ja ajosta tämäkin jenkeistä tuli (ei kyllä olisi ikinä uskonut).
     
  6. T5

    T5 Gearhead

    Kaasarissa lukee Holley, eli ilmeisesti ei ole orkkis?
    Onneksi sain sovittua paikallisen hinausfirman kanssa siirron tuonne tallin pihaan, missä tuo f250 on. Saa siellä rauhassa paukutella ja on työkalut lähempänä.
     
  7. tero79

    tero79 3rd gear

    kannattaa kummiskin tarkistaa toi gason laatu.. jenkkilän poikien bensa kun ei ole siitä parhaasta päästä.. jos menny petrooliks ni ei varmanakaan starttaile.. vanhaa ja uutta kun sekoittuu ni saattaa hiukan lupailla. ja varmasti paukkuu kun syttyy miten sattuu ja raakana läpi menny pamahtaa putkessa.. Been there.. :)
     
  8. SauliK

    SauliK Gearhead

    perusasiat, vaikka kuinka olet varma että tämä ja tämä ei voi olla vituillaan niin kannattaa silti tarkistella selkeässä järjestyksessä mahdolliset vikakohteet

    on hei jakaja ja siinä virransyöttö kondiksessa?

    sytytysjärjestys ja kyseiseen koneeseen oikea ennakko, laitat siihen bensaa perään niin johan käy

    jos hörpyllä hörähtää niin se on bensan puutetta ja jos ampuilee kaasariin niin todnäk sytkä vituillaan

    ja starttikaapelithan on aina käden ulottuvilla

    hyvää viikonloppua kohtalotoverille :)
     

Kerro tästä muillekin!