mopar msd triggeriongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mickey, 13.11.2020.

  1. mickey

    mickey Gearhead

    ongelmana kipinän puute kuumalla moottorilla käynnistyksessä. 440 cid rpm kannet korkea puristus. msd 6al digital ja msd blaster puola, orgis mopar elektr virranjakaja. Oman ajatuksen mukaan vähän seisoneen kuuman koneen cranking rpm laskee johtuen kovemmista puristuksista kylmään nähden. msd boxi paksut punainen ja musta suoraan akussa kiinni. ohut punainen varmistettu suoraan akusta väliaikaisesti jolloin boxiu saa myös 12.7v ohjausvirran. Käynnistyksessä juuri varatulla akulla virta laskee 9.5 10v tienoille. Hyppylankalla testattu että kipinä tulee kun lankaa hyppyyttää vihreän ja violetin välillä. Virranjakaja kädessä kun pyörittää niin kipinää tulee hyvin nopeammin pyöritettäessä mutta jos koittaa hitaasti pyörittää niin kipinää ei tule. mittasin pick upin vastuksesksi noin 270 ohmia joten se lienee kunnossa. välystä vaihtelin todella pienestä isoon, ei vaikutusta. mikä mättää?
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Jännite putoaa liian alas startatessa, eikös msd ollut aika kranttu tuolle että alle 10v ei saisi pudota.

    Eniten taitaa vaikuttaa startin lämpötila tuohon virran haukkaamiseen. Anna käydä lämpöseks -> laske viruttele letkulla kylmää vettä startin päälla -> jos helähtää käyntiin kylmällä startilla lämpöisessa koneessa niin joko startti tai akku.
     
  3. mickey

    mickey Gearhead

    Mutta silloin kun pyöritän virranjakajaa käsin (starrti ei pyöri) niin jännite on 12.7v eikä kipinää tule hitaammin pyörittäessä.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Vaikee sanoo paljonko toi magneetti pick up tarvii kierroksia että "herää", onko mahdollista kokeilla irtoakusta syöttää heräte virtaa MSD:lle? Sais ainakin helposti selville onko ongelma alhaisessa jännitteessä.
    Onko käytössä moparin orggis tyypinen startti vai uudempi mini-starttimoottori?
     
  5. mickey

    mickey Gearhead

    juu vakio startti vissiin. nyt koitin toisella pick upilla jonka vastus oli 250 ohmia, niin sama juttu. ei kipinää, kun pyörii jakaja hiljaa. Kipinä ilmestyy kun pyörii kovemmin ympäri. Pitäis saada nopeempikäyntinen startti. Millaisia käynnistysvirtoja muiden akuissa on? Riittääkö toi 600a? kaapelit ovat hyvät
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Induktiivisella anturilla, miksi lie VR-anturiksi kutsuvat nykyään, on tuommoinen ominaisuus, että signaalin voimakkuus on riippuvainen anturin liikenopeudesta. Voisko sun tapauksessa käyttää jotakin kärkien korvaavaa "Pertronix" systeemiä, jossa (oletan) olevan hall tai optinen anturi?
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Jos tosiaan alkp.tyyppinen startti, sijoittaisin n.100€ mini-starttiin (rockauto.com ja sieltä esim 1990 Dodge Dakotan starba), jaksaa veivaa lämmintä stroukki isolohkoa, jopa kiinteellä ennakolla tarvittaessa.
    [​IMG]
     
  8. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Palaako msdn sytkäboksin punainen valo kiinteästi startatessa? Jos palaa, niin ei jänniteongelmaa.
     
  9. mickey

    mickey Gearhead

    kytkin rinnalle toisen akun ja testasin akun purkausmittarilla niin näytti 700a käynnistysvirtaa, pitäs riittää. moottori pyöri muutamia kierroksia ennenkuin kipinä tuli. otin sitten msd n pois ja vanha krominen boksi tilalle niin kipinä tulee aivan heti vaikka jo siitä kun sitä sakararoottoria hiljaa heiluttaa sen picupin edessä. Mistähän johtuu että msd ei saa triggeriä. vanha boxi saa sen paljon herkemmin. Ei ainakaan ole pick upissa vikaa. Startin tulisi pyörittää moottoria lähes tyhjäkäyntinopeudella ennenkuin impulssi löytyy pickupista. Msd.llä kun pyörittää niin msd:n valo ei vilku ennenkuin trigger on havaittu. Aluksi se tosin vilahtaa pari kertaa kun pistää virrat päälle.
    Jossain jenkkisivuilla oli msd:n tehdasohje jossa kytkettiin vanha boxi triggeröimään ja msd hoiteli kipinän ja rajoittimen. menee kyl vähän hankalaksi.
    Ja tosiaan tuo nykyinen startti riittäisi siis hyvin tuolle vanhalle kromiboxille.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Moparin boxi on suunniteltu (70-luvun alussa) induktiivisen anturi pariksi toimimaan jokaisessa tuotantoautossa katkojan kärkien korvikkeena. Myös siperianstarteissa. Ja olivat hyviä siinä. Moparin boxin simppeli elektroniikka toimii tutkimalla liki olemattoman signaalin tilaa 0-pisteen ylityksissä. MSD-boxi puolestaan on yleismalli joka tutkii signaalista jonkun korkeamman yli tapahtuvia tason muutoksia. Eivät-ole-ihan-loppuun-asti-yhteen-sopivat.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Dodii. Paa moparin boxi jakajan perään ja joku vastus puolan paikalle. Ja ota siitä vastuksen ja boxin välistä signaali MSD:lle.
     
  12. mickey

    mickey Gearhead

    on vaan yksi mutta. Aluksi ei lähtenyt kuumana käymään. vaihdoin kromiboxin tilalle kokeeksi sinisen boxin ja taas kävi. ei aikaakan kun ei taas käynnistynyt kuumana. joten ostin tuon msd:n. ja taas käynnistyi. mutta niin hävisi taas kipinä startatessa kuumana.vaikka nuo molemmat laittaa yhteen niin siltikin voi vielä kuumana temppuilla. omituinen on hän.
     
  13. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Vastaava ongelma kuin kaverin SBC:ssä joskus aikoinaan, uusi MSD:n HEI8 jakaja, vaati noin 150-160rpm crank kierroksia ennenkuin tunnisti VR-anturin triggauksen. Perusstartilla e jakoa saada sellaisia kierroksia starttauksessa.

    - Mikä on sytkäboxille menevän johdon jännite starttauksen aikana? Onko alhaisempi kuin suoraan akulta mitattuna samassa tilanteessa? Ja lisäksi laita vaikka yleismittari DC jännitealueella, plus piuha sytkäboxin +12V ja miinuspiuha akun +12V. Se näyttää jännite-eron kahden +12V jännitteen välillä startin aikana. Jos on jännite-eroa, silloin luultavasti ei sytkän +12V syöttö ole riittävä (ohutta johtoa, vanhat liittimet yms)

    Kokeiluja :
    - Yritä siirtää triggerianturia lähemmäksi triggeripyörää. Pienempi etäisyys aikaansaa suuremman signaalin. Voi auttaa tai ei. Jos ollaan rajoilla niin ei tarvi kuin hyytynyt akku, kylmä kone+öljyt niin siihen jää reissu...
    - Tee tuo modaus jossa orkkisboxi toimii VR- anturi --> kanttiaaltomuuntimena ja toimittaa pulssin MSD:n points tuloon
    - Tai vastaava modi vaikka käyttäen jotain GM:n 4-pin HEI- modulia tai vaikka kaasarisierrasta vastaava Boschin mokkula
     

Kerro tästä muillekin!