Vanhemmat Aga hitsauskoneet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Chevy K10 72, 3.9.2008.

  1. Chevy K10 72

    Chevy K10 72 1st gear

    Tarjoutui mahdollisuus ostaa tuommoinen Aga Mig 235 hitsauskone ja nyt kyselenkin täältä että onko muilla kokemusta agan hitsauskoneista? Itse en oikeen tietoa löytänyt googlettamalla kun ovat vissiin harvinaisempia koneita. Kone on voimavirralla toimiva ja peräisin jostain 1980-luvulta, ehkä vanhempikin. Kone on ilmeisesti jonkun muun valmistajan kone joka on myyty Agan merkillä suomessa kun kaikki tieto mitä vermeestä löytyi oli suomeksi/suomesta. Saakohan näihin osia mistään, tarkoitus olisi käyttää konetta satunnaisiin autopeltihommiin sekä myös muihin perushommiin paksummalla latalle jne.

    Käyttökokemuksia/tietoa koneesta/valmistajasta kaivataan.

    T. Henkka
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    noita hitsauskoneita tulee rempattua, just kävi agan 285:n remontissa ja se oli ainakin ihan hyvä laite hitsata, aika semmonen pehmee hitsattava, ei roiskinu paljoa eikä rätissy juurikaan.
     
  3. FF '65

    FF '65 Gearhead

    Tuollainen Aga Mig 235 tuli hommattua kun halvalla sai. Ongelmana langansyöttö, säätö ei vaikuta mitenkään.

    Säätöpotikka 100kohm, nuppi kaakossa menee ohmit nollaan niinkuin kai pitääkin? Syöttö nollaan säädettynä lukema noin 70kohm, onko toi nyt rikki vai ehjä? Syöttöön ei jokatapauksessa vaikuta.

    Muita mahdollisia vikapaikkoja ongelmaan?
     
  4. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    En tunne laitteita vähääkään, mutta mitä vastus näyttää (mitattuna) syöttö maksille säädettynä? Jos näyttää että mitattuna potikan "haitari" ohmeissa on maks-min välillä 70 kohm- 0hm uskoisin että vika muualla kuin tuossa
     
  5. FF '65

    FF '65 Gearhead

    Syöttö täysillä näyttää siis nollaa. Syöttö minimissään näyttää tuon n. 70kohm.

    Ja potikan persiissä lukee 100k.

    Mitään toi säätö ei vaikuta et vika jossain muualla (missä) sit vissiin
     
  6. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Vameta merkkinen suomalainen inverter mig-hitsi, uusi valovirta 185 aivan loistava autopeltihommiin ja vähän paksumpaankin rautaan. Noin 650 e hinta.

    En tuhlaisi sekuntiakaan aikaa vanhoihin pas ....hin vaikka saisi miten halavalla.

    Vameta.fi
     
  7. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kyllä Agan kone (jotka on ammatti käyttöön suunniteltu) ja kolmevaihe koneet yleensäkkin on aina hitsauskoneita verrattuna näihin nykypäivän 230v töpseli koneisiin verrattuna. Itte tinannu reilu 25v 250A Migatronikilla ja aina vaan tulee kunnollista jälkeä Kolmivaihe kone on se oikea.
     
  9. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Sama ku vertaa 25 vuotta vanhaa autoa uuteen.

    Mulla on esab aristomig 400 synerginen pulssihitsauskone kotona ja töissä on vm. 2019 esab 4004 i synerginen pulssikone.

    Autopeltiä hitsattaessa wameta 185 päihittää nämä kevyesti, johtuu myös Siemens teknologiasta jota wameta käyttää, esab ei ole yhtä pätevä.

    Mulla on myös Everlast 255 ext ac/dc tig jossa siemens, aivan loistava peli.

    Ei mitään syytä taistella vanhojen hitsien kanssa kun hyvän uuden saa alle 700 eurolla.
     
  10. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Mistähän johtuu mut epäilen vahvasti et tämä wameta ei ole Suomalainen.
    Oisko sama kone mitä Wallius myy omanaan mut valmistusmaa on saapasvaltio
     
  11. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    https://www.lantmannenagro.fi/maati...ametan-hitsauslaitteet-suunnitellaan-suomeen/

    Wameta-merkkisiä hitsauslaitteita on myyty Suomessa 15 vuotta. Viime vuosiin saakka kyseessä ovat olleet alihankkijoiden vakiotuotteet Wametalle brändättyinä.

    Weldi Oy osti merkin itselleen vuonna 2013 ja aloitti ponnekkaan tuotekehityksen kiinalaisten alihankkijoiden kanssa. Weldi on keskittynyt tuotekehitykseen nyt viiden vuoden ajan. Tavoitteena on ollut kehittää vakiokoneista turvallisia ja niin laadukkaita, että ne toimivat moitteetta Suomen vaativissa olosuhteissa.
     
  12. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Eli ei ole kotimainen.
     

Kerro tästä muillekin!