-65 Valiant projektointia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MJF, 5.4.2018.

  1. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kahteen ruiskuautoon on tullut vedettyä rosterilinjat ja huh huh mikä savotta oli. Ei yhtään yhteistyöhaluista putkea, sinkitty teräs tuskin on kovin paljoa notkeampaa? E85 kestävät linjat tosiaan pitää olla jos kokonaan uusiksi tehdään.
     
  2. Visa

    Visa Gearhead

    Kumiletku on ihan hyvä ja edullinen vaihtoehto, mutta kannattaa varautua vaihtamaan parin vuoden välein. Eivät vaan tahdo kestää nykybensoja. Ptfe letku taas kestää auton loppuiän. Toki hintaa niille saa varsin maukkaasti, jos alkaa hifistelemään. Catalinaan tuli alumiiniset putket auton alle ja ptfe letkut päihin. Liittimet kamalan hintasia. Edukkaampi olis ollu ihan vaan ptfe letku, niin säästyy useilta liitoksilta.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Telkkarissa WD-Ant väänteli eilen Amazonin nestekytkimen putkea "pehmeästä teräsputkesta" ihan saman näköisellä pilipalitaivuttimella, millä mä oon mutkistanut alumiiniputkia. Se näytti niin notkealta. Juu, en tiedä noista terästputkihommista sen enempää. Mua pelottaa ne suurpaineiset linjat yleensä, kun sitä ainetta tulee sitten niin maan perusteellisesti aikayksikössä, kun joku paikka pettää. Sekin oli osasyynä disainiini, jossa painepiiri on mulla vain noin 1 metri brutto plus jakotukkia 0,6 metriä.

    Osa myöhempien aikojen kumiletkuista ei tunnu soveltuvan mihinkään. Mutta tuossa mun tenu-Dartissa (avatar) on osa jo 9-10 vuotta tenubensassa (RE85) liotettuja, eikä ne ole mennyt mikskään.

    Perämoottoripuolelta mukaan lähtenyt letkupumppu on kyllä kovettunut ajan myötä pumppauskelvottomammaksi. Mulla on semmonen(kin) polttoainepumppuna tuossa.
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Toiset kauppaa polyamidi (=nylon) putkea ja toiset teflonputkea. 15bar kestoa lupailee noille, ei pitäisi paineenkestosta jäädä kiinni. Tulihan nuo muoviputket sulattaa, sen metalliputket kestää. Nykykumiletkua en ala laittamaan koko matkalle. Yksi ruiskuauto on aikoinaan palanutkin, siitä raadosta ei kyllä saanut enää selvää pettikö omatekoiset bensalinjat vai mikä tuli. Tuosta johtuen kuitenkin tuli rosterilinjat kahteen seuraavaan projektiin.
     
  5. Mitäs tälle kuuluu?

    Tuli aika näppärän näköinen suodatinjalka vastaan Aliexpressissä, jos haluaa siihen suodattimen siirtosarjaan vielä öljyjäähyn. Mukavasti termostaatti siinä:

    [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Eipä mitään uutta, tai no ajettu on koko ajan.
    Aliexpressiltä tilasin kokeeksi ls-puolien sähköliittimet, niitä ei löytynyt muualta järkevään hintaan. Koskaan ei ole tullut tilattua sieltä mitään. Jännällä odotellaan tuleeko sieltä mitään, sähköpostiin ei ainakaan ole tullut mitään ilmotuksia tai vahvistuksia. Tuokin jalka näyttää ihan mielenkiintoiselle. Laippoja on iso pompsi laserleikattavana, pitkät toimitukset tuntuu olevan sielläkin.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kiinasta lähetetty kiinantavara antaa nykyisin odotella itseään, kolme kilkettä on matkalla. Ne kärsii matkustajalentojen vähäisyydestä. Ruumat on täynnä suusuojia ja kumirukkasia.
     
  8. Millaisen imusarjan meinasit rakennella?

    Noi sun pakosarjat on moottoriporno-osaston settiä, niin heitän hiukan villin idean imusarjan malliksi. Vanhoissa Bemareissa oli aika jännä imusarja:

    [​IMG]
    Ei ihan helpoin tehtävä kylläkään..
     
    Gary Grand ja kerkko tykkäävät tästä.
  9. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Aika hieno valukappale!
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Elä yllytä hullua, eikö tuon sais soviteltua :eek: Ihan ensiksi oli ajatus hitsata laippa ja suuttimen holkit vakio ykskurkkuseen imusarjaan. Toisena vaihtoehtona sivuimusarjaan erilliset läppärungot, olikohan ne Toyotan 4age moottorista. Kolmantena sivuimusarjaan kotelo ja päähän kaasuläppä. Neljäntenä jotain muuta mitä...
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    6 muuttuvapituuksista imutorvea yhdessä suuressa plenumissa. Ohjaus noille moottorilla ECU:lta kierrosluvun suhteessa. Plexikansi, jotta maailma pääsee ihailemaan tätä toimintaa youtubessa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Jaa mitäs sitä tänne kuuluukaan. Kesä tuli enempivähempi ajettua vaan. Pääsi leimakin varkain loppumaan, tavallisesti kun on tullut näin syystalvesta leimattua niin viime kesänä kävinkin jo elokuussa. Ja ajelin sitten kuukauden ilman leimaakin ennen kuin huomasin :oops:
    Aliexpressin paketti tuli aikoinaan, oikenalaiset liittimet oli. M20 Bemarin imusarjakin ilmestyi tallille haistatteleen Slantin viereen. Sen verran on jaossa eroa ettei aivan noin vaan saa sovitettua kanteen eikä sivuimusarjaan, jatketaan siis entisillä suunnitelmilla. Laipat kävin hakeen perjantaina laserleikkaajalta, ei ollut muistanut koko asiaa kun loppukesästä kyseltiin, eipä noilla onneksi kiirettä ollutkaan :D Nyt kun on läjä laippoja niin pitihän niitä taas mallailla yhteen kasaan. 4AGE läppärungot sivuimusarjaan ja M50 kaasuläppä vakioimusarjaan

    [​IMG]
    [​IMG]

    Läppärunkoimusarja näyttäisi pituuden puolesta mahtuvan reilusti pääjarrusylinterin viereen, mutta yksi pakosarjan mutka tulee aika liki. No sen näkee kunnolla vasta kun pääsee sovittaman paikalleen. Vakioimusarjaan pitänee rakennella progressiivinen avautuma, säilyy tuntuma paremmin pedaalissa. Yksinkertaisia vinkkejä siihen otetaan vastaan :D

    Perjantaina kävin myös konttorilla. Rasvaa niveliin ja paikalle. Venttiilikoppa vuotaa öljyä ja toinen ajovalo sammui iskaritestissä. Eipä tuolla tänäkään vuonna muuta sanomista ollut, ei kyllä avannut edes konepeltiä tällä kertaa. Sitten saikin suunnitella talvirenkaita alle. Tälle talvea ajattelin vaihtaa vanteita. Coronet-65 romuläjästä löytyi 15x7 mangelsit, kattelin että nuohan on justiin tähän. Ruosteiset kuin mitkä, mutta rälläkkään teräsharja ja autosolilla loput. Tuli aivan asialliset vanteet, tai ainakin autoon sopivat. Edessä 185/65 Hakkapeliitat ja takana 205/65 Misukat

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, Seevu, FuryIII '71 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Huikeeta settiä taas kerran..

    Voi olla, että mun kolmiuloittenen ymmärrys loppuu kesken, mutta eikös siihen tule progressiivisuutta ihan perusvivustolla? Sellasella jossa on akseli ja vivut? Tän tyyppisellä:

    [​IMG]
    Täällä lisää:

    http://datsun1200.com/modules/mediawiki/index.php?title=Weber_DCOE_carburetor#Linkage_2
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tulee jonkin verran. Tässä tapauksessa voi olla parempi lopputulos saada progressiivisuus toiseen potenssiin. Iso läppärunko pienessä moottorissa tekee kaasupolkimesta levottoman. Valiantin tapauksessa on manuaali, joka helpottaa asiaa. Manuaaliautossa ei tarvitse pohtia, miten saa ylisuuren läppärungon ja laatikkoon menevän linkin toimimaan fixusti yhteen. Tuppaa menemään 1-2-3 rauhallisessa ajossa niin ettei huomaakaan, kokemusta on, kun läpät ovat suuret ja kaasutteluun riittää muutaman millin painallus normiliikenteessä.
     
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Noissa läppärunkojen mukana tulleissa vivuissa onkin progressiivisuutta jo valmiiksi, mutta tuohon Bemarin läppään kans pitää keksiä jotain.

    Eipä näköjään ole tullut kirjotettuakaan tänne, mutta venttiilikopan vuotaminen johtui lähinnä siitä kun vaihdoin kesällä Offenhauserin kopan paikalleen. Ei tietenkään uutta tiivistettä ollut käsillä, koppaan liimattu tiiviste oli "ihan hyvä" :D Nyt kun purki kopan irti niin tiivistehän oli pyörähtänytkin alareunasta sisään 5cm matkalta, ei oo kumma jos vuotaa. Tuossa kopassa on vielä sellainenkin ettei siinä ole tiivisteelle niitä kiinnikerakoja niinkuin peltikopassa. Uudesta tiivisteestä leikkasin ne lukitusnatsat pois ja liimasin tiivisteen koppaan kiinni. Ajovalopolttimosta oli lanka poikki, selvä vika. Sitä vaihtaissa tuijotin taas puskurissa olevia lisävalon reikiä. Vuosikausia jo on tullut katseltua yhden Transitin keulalla kromattuja H4 lisävaloja, pitäis innostua purkaan ne irti ja mallata tähän paikalleen. Aikoinaan tuli laitettua relekin jo valmiiksi lisävaloja varten.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ei oo tullu mitattua, mutta monesti oon miettinyt että onkohan tämän taka-akseli kapeampi kuin vakio. Nämäkin vanteet näyttää jäävän niin pirun sisään vaikka niistä siirrettiin backspacea pienemmäksi. Pitää spacereilla mallata ulommaksi, jos vielä siirrettäisiin lisää...

    [​IMG]
     
    rekkamies, Seevu, Make500 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Eikö siihen progressiivuutta saisi samalla tavalla kuin tuossa ylhäällä, kun laittaa samantapaisen väliakselin?
     
  17. esmi

    esmi Gearhead

    En tiedä onko ollut juttua?, mutta eikös toi ole Barracudan maski?!
     
  18. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Meinasitko käyttää vaijeria kaasussa vai rakentaa vivut. Jos vaijeria niin vois olla helpoin tehdä tai ottaa jostain moottoripyörästä tai autosta vaijerin kiinnitys missä kiekko ja ura vaijerille (vaijerin pää tulee kiinni lähemmäs akselia kuin toi kiekon ulkokehän ura)
     
    Seevu ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vaijerilla tässä on nyttenkin kaasuttimen kans. Pitääpä käydä romiksella kiertämässä ja penkomassa löytyiskö sopivaa.

    Barracudan maski se on, olisko nyt pari kesää ollut kiinni. Joskus muinoin ei saanut olla toimimttomia valoja autossa paikallaan. Kytkin nyt sitten maskiin vilkut ja parkit on alhaalla. Eipä noita viime vuosina ole taidettu leimalla kytätä, mutta kytkimpähän nyt noin :D
     

Kerro tästä muillekin!