Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ainoa muistikuvani tuollaisesta on 80-luvulta jolloin pieni kylätie ja sen rinnalla kulkenut rautatie ylittivät vielä Liakanjoen melko prikulleen samanlaista yhdstelmäsiltaa pitkin. Siinä vaiheessa siihen oli lisätty sillalle johtavan ajokaistan sulkeva automaattinen puomi ja muistan että rataosuuden nopeusrajoitus oli hyvin alhainen, ehkä vain 30 km/h. No eläväisiä nuoria miehiä kun oltiin, niin ranteessa killuva anadigi tuotti nopeasti melko kattavan tilastoaineiston siitä että miten kauan puomien laskeutumisesta kesti junan saapumiseen sillalle ja kun se marginaali oli suorastaan huomattava niin sitten tiedettiin että jos vain siltaa lähestyessä näki niiden puomien laskeutuvan, niin aivan huoletta saattoi koukata vastaantulevien kaistan kautta sillalle enkä muista että koskaan olisi se juna puskenut edes näkösälle ylityksen aikana. Ja siis hiljaahan me ei ajettu koskaan missään.

    Edit: tarkemmin kun mietin niin taisipa siihen siltaan joku ihan isompikin tragedia liittyä, puomit oli kai lisätty sellaisen jälkeen. Pellirutuista nyt ole niin väliä, niitä sattui varmaan toisinaan.
     
    Muokattu: 23.11.2020
  2. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Mistä maininta Hyrynsalmesta on peräisin? Sama kuva on rautatieharrastajien vaunut.org -sivustolla kuvaajan lisäämänä ja hän arvelee kuvauspaikaksi Punkaharjun Tuunaansalmea. http://vaunut.org/kuva/92355

    Tuolla vaunut.org -sivustolla suuri osa kuvista on tyyppiä "erikoinen vaunuyhdistelmä havaittu Joensuun tavarajunassa", mutta on siellä jonkin verran samantapaista kuvaa joita tässäkin ketjussa on. Esimerkiksi tässä Simojoen silta, nelostietä vuoteen 1966 asti. http://vaunut.org/kuva/59471

    Rata-Packard -38 kuvattuna vuonna 1970 http://vaunut.org/kuva/53111
     
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kyseinen kuva lainattu riemurasia.net sivulla jossa oli kyseinen otsikko, ei mitään hajua kuvan alkuperästä itsellä.
     
  4. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    JYR, Pande_K ja Larry tykkäävät tästä.
  5. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Keskellä kuvaa seisova renu alkaa olla oikeasti harvinainen, ei kovin montaa säilynyt
     
  6. Larry

    Larry Double Gearhead

    Pande_K, isalmela, TwistOla ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Todennäköisesti Ford V8 lättäpää tekniikalla varustettu "special". Näitä rakennettiin 50-luvulla ja parhaan ajoivat jopa Eltsussa.
     
  8. Minusta tuo näyttää kovin pieneltä ollakeen Ford special. Minusta näyttää vieläpä, että moottori olisi kuskin selän takana.
     
  9. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Jotenkin luulen et tuossa autossa on Vidal/Tempo 1200 osia hyödynnetty tai sit ei mutta jostain tollanen jotenkin muistu mieleen kun näin kuvan.
     
  10. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Englantilaisen esikuvan mukaan suunniteltu kotimainen kääpiöauto eli "midgetti" KG-Special. Into oli niin kova, että idean ympärille perustettiin suomalaisen kilpailutoiminnan ytimeksi muodostunut 500-kerho. Kronqvist-Geitel -kaksikko suunnitteli auton ja muut innokkaat laittoivat henkensä peliin lupautumalla kuljettajiksi. Arwidson toimitti 500-kuutioiset JAP-moottorit ja Sulo Paavo Johannes Keinäsen nurkissa lojui puukaasutinliiketoiminnan jäljiltä ylimääräisiä 3,5x19" peräkärrynpyöriä. Testaamaan päästiin kesällä 1948. Vuodesta 1950 alkaen midget-luokkaa alettiin kutsua F3:ksi.

    Autoja rakennettiin kaikkiaan viisi kappaletta. Lisäksi tehtiin KRG:ksi ristitty hiukan erilainen versio, lisäkirjain tuli varmaan Seppo Rikkilästä. Komean sirkuksenhan nuo tarjosivat maakuntien raviradoilla liiratessaan.
     
    Pande_K, Larry ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Nyt, kun sanoit niin alkoi mielikuvat vahvistua. En muistanut yhtään, miltä ne näytti, mutta nimen ja JAP-moottorin muistin.

    Aiheesta toiseen. Pauli Nevala ja VW Type 3:

    [​IMG]
    Pauli Nevala nousi köyhyydestä Suomen koko kansan suosikiksi.KUVA: PERTTI JENYTIN / LEHTIKUVA
     
    Pande_K, kerkko ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  12. Hesarin Kasarmitori-jutussa mielenkiintoinen kuva. Autoista saa selvää, että jos on 60-luvulta, niin oltava sen loppua:

    [​IMG]
    Kasarmitorin liikerakennus valmistui vuonna 1960. Kuva on otettu 1960-luvulla.KUVA: SKY-FOTO MÖLLER / HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO
     
    Pande_K, Ronkeli, joosexsex ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. joosexsex

    joosexsex Gearhead

    Prairie Bronze Gold '65-'66 Mustang Fastback parkissa Kasarminkatu 36 oven edessä.
     
    Scuderia Gungko tykkää tästä.
  14. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Tuolta saa kuvan ladattua ehkä hieman korkearesoluutioisempana https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002ljn

    Fiat-liikkeen edessä vaalea avolavainen Fiat 238, joka taisi Suomessa olla kovasti umpimallia harvinaisempi.

    Kovin heikosti saa yksittäisistä autoista selvää, mutta liikerakennuksen oikeassa päässä näyttäisi olevan kakkostyypin VW-paku eli oltaisiin vähintään vuodessa 1968.
     
  15. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Aivan kuin Plymouth Duster, metallin sininen / valkea katto. Matala liikerakennus jossa Mobil kyltti ja kaksi bensapumppua linjalla parkissa kadun toisella puolella. Vuosi 1970?
     
  16. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Sata-ampsun ja hallin päätyyn pysäköidyn tuliterän Volvo 144:n perusteella vaikkaisin, että kuva on otettu kesällä 1971, kuitenkin aikaisintaan syksyllä 1970.
     
    Muokattu: 4.12.2020
  17. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Valkoinen valas kuvassa on varmaankin 65-66 Plymouth Fury.
     
  18. Car nut

    Car nut 1st gear

    VAlkoisen Fiat 238 avolavan kohdalla rivissä mielestäni vihreä Fiat 127, joka esiteltiin keväällä 1971. Valkoinen VW paku siellä hallin oikeassa päädyssä vanteiden perusteella mallivuodeltaan 1971.
     
  19. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Jep, ja tarkemmin katsoen sata-ampsujakin on kuvassa kolme, vasemmassa reunassa jopa harvinainen farmarimalli. Lukitsisin vastaukseksi 1971, voi vuotaa myös kevään 1972 puolelle, mutta ei kovin paljon sillä ensimmäistäkään valkoista kilpeä ei kuvassa näy.
     

Kerro tästä muillekin!