Tänne Chevrolet Caprice sedanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja NPP, 21.9.2008.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kappas. Tästä autosta löytyy viitteitä vuosien takaa tästä samasta topicista. VINin mukaan on muuten vuosimallia 1983 vaikka ensirekisteröity 1985, oisko diplomaattiauto vai mikä lienee tarina?

    Olen huvikseni kerännyt tuota listaa Suomeen uutena 1985 rekisteröidyistä Chevrolet Capriceista, joita näyttäs olevan 17 kpl. Sain jo koostettua kaikkien niiden originaalit rekisterinumerot ja melkein kaikkien VINit, mutta alkuperäinen omistaja on vielä noin puolen osalta selvittämättä. Osaan sen varmasti sais parilla eurolla Trafin sivuilta jos eka omistaja on ollut yritys, mutta varsinkin nuo joista ei ole VINiä tiedossa eikä niiden alkuperäisillä kilvillä löydy tietoja, on sitten Kansallisarkistohommia. Voi olla vaikka että kilvet ovat vaihtuneet jo kauan aikaa sitten ja kulkevat nykyään eri kilvillä, tai ettei niitä autoja ole ollut olemassakaan enää vuosikymmeniin. Laittoivat vaan niitä Kansallisarkiston toimipisteitä kiinni koronan vuoksi niin jää salapoliisityö tuonnemmas.

    Jotain statistiikkaa nyt kuitenkin:
    - Sedaneita 9 tai 10 kpl
    - Farmareita vastaavasti 7 tai 8 kpl
    - Syytä olettaa, että farmarit ovat olleet valtaosin hautaustoimistojen käytössä. Varmuudella ainakin neljä on toiminut ruumisautona. Mutta näistä on alkuperäisiä omistaja vielä selvittämättä
    - Sedaneita on mennyt uutena ainakin: Yleisradio (2kpl), Turun kaupunginhallitus, Teollisuuden Keskusliitto, Oulujoki Oy/Imatran Voima. Ainakin yksi sedan on myyty uutena yksityishenkilölle. 3:n tai 4:n sedanin eka omistaja ei vielä tiedossa.
    - Varmuudella kaksi on paalattu jo vuosituhannen vaihteessa (stw ja sedan)
    - Yksi sedan myyty Viroon 2003
    - Pari autoa joiden viimeinen leima noin 15 vuotta vanha, yhden leima 9 vuotta vanha, loput tunnetut leimattu 0-3 vuoden sisällä
    - Yksi farmari kokenut uudestisyntymisen Cadillac-pohjaisena limusiinina, ilmeisesti jonkinlainen korinvaihto
     
  2. peku123

    peku123 Gearhead

    Tämmönen oli itellää tossa jotain vuosia takaperin. Tais mennä iteltä, kauhajoelle jos en väärin muista. Havaintoja?

    Rakenneltu 350 ja lootaki oli laitettu.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 11.1.2021
    sikaprice, esmi, maverick999 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. hla

    hla Gearhead

  4. maverick999

    maverick999 Gearhead

    :cool:
    Upee laite!
     
  5. eriklills

    eriklills 1st gear

    Howdy. '85 Caprice, joka aikoinaan kuului hetken Hurriganesin kitaristille on kulkeutunut taas uudelle omistajalle. Autoa saattaa näkyä Etelä-Pohjanmaan seuduilla.
    Mietitty on kovasti, että miksi auto on kulkenut omistajalta toiselle reilun vuoden välein. Yksi aikaisempi omistaja näkyikin juuri tällä keskustelulla. Vielä ei ole tullut mitään suurta vikaa vastaan, autolla on ollut mahtava ajaa eikä osaisi kuvitella siitä luopuvan. Ensimmäinen katsastus pian edessä, saa nähdä selviääkö jokin syy omistajien määrälle. :odsmile:
     
    Inlinee, Petri R. ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Onnea hankinnalle! Se oma samalla laivalla Suomeen aikoinaan saapunut on rujommassa kunnossa eikä siitäkään ole kyllä aikomusta luopua. Yhden tallipäivän verran siinä olisi ehkä vielä hommaa ennen kuin voisi viedä leimalle, mutta en kiireisestä elämäntilanteesta johtuen menisi lupaamaan että tuota saa tälle kesälle tehtyä. Pitää yrittää saada tuo vaimon farmari-Caprice hitsattua leimakuntoon ja jos Novan koneesta sais yläkerran nippuu niin siinä olis jo ihan hyvin aikaansaannoksia tälle kesälle suhteessa käytettävään vapaa-aikaan :D

    No aivan ei ole Capriceakaan kyllä unohdettu vaan olen haalinu siihen osia sitä päivää varten, kun autotallin laajennus on valmis ja on aika aloittaa Capricen täydellisempi läpikäynti. Löytyy mm. 4L60E-laatikko, sille sopiva palkki ja kardaani, Capricesta purettu hydroboost, '95 9C1 poliisi-Capricen levyjarrullinen taka-akseli ja kallistuksenvakaaja, paljon hyvää sisustan osaa ym. Sain ostettua tuohon suhteellisen hyväkuntoiset takaovetkin ja vielä olis hyvä vänkärin etuovi haussa niin ei tarvitsisi alkaa alkuperäisiä ovia hitsaamaan vaan vois valmistella korvaavat tuotteet jo vaikka pintamaalia vaille valmiiksi ennen kuin edes alkaa autoa purkamaan. Taka-akseli olis myös tarkoitus tehdä valmiiksi jollain 3.73 välityksellä ja laatikko rempata + vahvistaa. Koneesta on kuningasajatus valmiina (kiitos Trafin muuttuneiden säännösten) mutta eipä siitä vielä sen enempää. Toivottavasti näillä valmistelulla jäisi se toivoton vaihe mahdollisimman lyhyeksi sitten kun auton purkaa ja koko kauheus paljastuu. Itseasiassa tontille kulkeutuu kesän mittaan myös '85 sedan Capricen varaosakori josta lumi painanut katon läjään, sekä pätkä runkoa. Äkkiseltään näytti että siitä sais tarvittaessa aivan hyvä korjauspaloja omaani. Oli muuten Kone Oyj:n alkujaan, päivityksenä tuohon yllä olevaan selonteekooni kasivitosista suomi-Capriceista...
     
    Gary Grand, eriklills, 12345678910 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kansa vaatii kuvia
     
    esmi tykkää tästä.
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Siinä muutaman vuoden takaa:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    esmi, leivonharri ja Inlinee tykkäävät tästä.
  9. eriklills

    eriklills 1st gear

    Heh, olenkin nuo molemmat kuvat nähnyt jo ennen. Tätä keskustelua on tullut seurailtua välillä ja olikin yllätys kun huomasin, että täällähän oli kuva samasta autosta. Tuo jälkimmäinen kuva taisi olla sen myynti-ilmoituksessa toissa vuonna. Meidän välissä oli vielä yksi omistaja, jolla auto oli vain puolisen vuotta.
    Luinkin tuosta sinun Caprice jutuista jo aikaisemmin. Hyvin olet ottanut selvää mihin kaikki saman vuoden sedanit on menneet. :odbiggrin:
    Onnea omasi kuntoon laittamiseen. Itsellä ei ihan ole paikkoja noin isoille korjauksille. Jospa tulevaisuudessa olisi mahdollisuus isommillekin remonteille.

    Ei tuo omakaan nyt ihan näyttelykunnossa ole. Ehkä jos tarpeeksi kaukaa katsoo. Itselläkin on noiden ovien kanssa ollut vähän probleemaa. Ruostetta ei muuten vaikuta pahemmin olevan (tai ei ainakaan näe niitä), mutta ovet on aika kamalat. Jokainen ovi on ylhäältä tiivisteiden välistä vähän murusena ja alakulmat myös rujot. Irroitin sen kromilistan kuskin ovesta juuri hetki sitten ja oven kulmasta irtosikin kohtuullinen pala. Noh, onneksi se lista peittää ne. Tiivisteiden kanssa on myös ollut tappelemista. Uudet hommasin Rockautosta ja kuukauden odottelun jälkeen (viikossa tulivat suomeen, kolme viikkoa vantaalla odottamassa) aloin laittamaan kuskin oveen oven tiivistettä ja sitä ikkunan alareunan tiivistettä. Molemmat tiivisteet hieman erilaiset kuin alkuperäiset, piti leikelle ja muotoilla muutama tunti ja silti melko huonot. Vanhat olivat aivan loppu, ajaessa puhisee kovaa. Ei ole ehtinyt aloitella vielä muiden ovien kanssa, siinä oli aika kova homma jo yhdessä ovessa.

    Konehuone on myös melkoinen sotku. Kone kun on vaihdettu joskus (olisi mahtava tietää tarkemmin koneestakin, kuulemma samanikäisestä Caminosta, mutta edellinen omistaja ei tuntunut tietävän autosta paljoa), niin sieltä löytyy naurettava määrä turhia johtoja. Sähkö ongelmia onkin jo ollut. Koneessa myös joku ihme juttu, ei sammu avaimesta ja sille on oma katkaisija, jolla latauksen saa lopetettua ja sammuu vain siten. Ei ollut laturissa vika, ei tullut uudella kuntoon. Ehkä sitten avainpesässä? Sen vaihtaminen mahtaakin olla temppu.
    Anyway, hommaa riittää ja se kuuluukin asiaan. Morjestamaan saa toki tulla jos näkyy liikenteessä. Kovin paljon ei tosin ehdi servoletilla ajella ja vihreät kiusaavat noilla hinnoilla.
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Siinä on ehkä laturin magnetoinnilta otettu sytytysvirta..
    Niin kauan kuin käy ja siten lataa, niin saa syttyvirtaakin.:confused:

    Vaaleanpunaisesta johdosta saa IG-virtaa. Eli virtalukon ohjaamaa..

    Tai sitten toisinpäin hölmöilty, eli vedetty laturin magnetointivirta IG-johdosta.

    Onko autossa sähkökaasari paikallaan, vai onko sitä"paranneltu" jollain halpiskaasarilla?
    Millä koneella on?

    Mulla olis priima konehuoneen johtosarja/ECM sähkökaasarille ja 307-koneelle.
     
    Muokattu: 31.5.2021
  11. eriklills

    eriklills 1st gear

    305 kone ja jokin Carter AFB kaasutin paikalla.
     
  12. HT

    HT Gearhead

    Oletko Petri R miten tarkkaan perillä näistä uusistä säännöksistä, mitä se tarkoittaa 1980-1990 Capricen osalta? Millaista tekniikkaa kannattaa suunnitella, sillä silmällä, että saisi leimattua?
     
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ei sen kummempaa tietoutta ole, mutta mitä niitä itse luin niin ymmärsin että se teho-painosuhde olis se määräävä ja sieltä kun taulukkoa katsoo ja Capricen painoa niin tulin siihen tulokseen, että sedan Capricessa se tehoraja on käytännössä 300hv joka tarkoittaa, että myös LS-sarjan koneita alkaa mennä sinne ihan laillisesti. Aiemmin ongelma oli se että tehokkain vertailumalli on 9C1 190hv jolloin tehottomin LS-sarjalainenkin on liian tehokas lain silmissä. Nythän moottorin tilavuus ei myöskään rajoita eli isolohko mikä vaan jonka tehot on todennettavissa alle 300hv niin pitäs mun mielestä mennä leimaan.

    Mutta tämä nyt oli vaan minun tulkintani, en ole katsastusmiestä vielä jututtanut. Joku perä täytyy olla kun 700-sarjan Volvojakin on alkanut tulla kadulle LS-koneisina...
     
    12345678910 tykkää tästä.
  14. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Vieläköhän lie tallessa juuri meneillään olevassa Turhapuro-leffassa näkyvä valkoinen 80-luvun loppupuolen Caprice, senaikuinen rekisterinumero NNP-30? Vuoristoneuvos Tuura valinnut sellaisen ajopelikseen.
     
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Trafin sivujen mukaan auton on leimattu viime lokakuussa.
     
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Alkaa olla hyvissä hinnoissa siistit Capricet Amerikassa. Kanta on varmasti harventunut ja esim. 9C1 poliisimallia näkee erittäin harvoin myynnissä missään (tämä siis siviilimalli kuitenkin) https://www.carsforsale.com/vehicle/details/78141611

    Edit: tuollainen ajamaton on tottakai yksittäistapaus, mutta viisinumeroisia summia maksaa jo perussiistitkin.
     
  17. eriklills

    eriklills 1st gear

    Olisi 1980-1985vm Capricen jenkkityyliset takavalot kiinnostusta ostaa. Laitan tännekkin, kun hankala löytää tuollaisia kun ei ilmeisesti suomessa ole paljoa näitä sedaneita ja saattaa pian tulla hintaa jos Usa:sta noita tilailemaan lähtisi.
    Tosin myös nuo 1985-90vm pitkät takavalot näyttäisi hyvältä. Ilmeisesti sen kehyksen voi saada tuohon vanhempaan malliin modifioitua, siinä oli vain kiinnikkeet eri kohdassa ja reunat hieman pyöreämmät. Se tosin sitten pitäisi saada maalattua juuri samaan väriin, se vaan ei ehkä onnistu.
    Ei yhtään sovi nuo keltaiset vilkut :(
     
  18. HT

    HT Gearhead

    Nostetaan aihetta. Mitäs kuuluu sedan-Caprice rintamalle? Itsellä työn alla 84.
    https://photos.app.goo.gl/U133K3axHAMLuJzo7

    Toivottavasti ennen talvea ajoon. Projekti kestänyt piiiiiiiiiiiitkään. Projekti osiossa juttua.
     
  19. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Ai tämmönenkin topikki....
    No ei o sedan, mutta 95 farkku, ex-ruumari, tarttis takapenkin vöineen ja miksei kolmannenkin penkin vöineen jos löytyy ni sais 6/8 hengen (heh heh) kuljettimeksi tuon. Vieraiden ruumiinkuljetukset on tällä tehty, enää kuskataan omaa ja omasta halusta kyytiin haluavien ruumiita.
     
  20. Juicci

    Juicci 1st gear

    Minusta tuli eilen 27.10-23 orggiksen, sinisen -91"Sämpylä" sedanin uusi omistaja. Auto hoitanee käyttikksen virkaa joka on tosi kevyttä settiä. Tykkään tässä iässä jo leppoisemmista kyydeistä arjen hulinassa ja erotumpa ainaki sähköpirssien vahvasti täyttämästä massasta täällä Oulun kupeessa
     
    eeko, kerosiini, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!