Lt1 letkulämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja 3964, 28.11.2020.

  1. 3964

    3964 3rd gear

    Laitoin lt1 camaroon pumpullisen letkulämppärin menevään lämppärinletkuun kuten jossain ohjeessa kerrottiin.

    Tuntuu ettei vesikierrä kunnolla moottorissa lämmittäessä,vesipumppu ja lämppärinletkut ovat kuumia,millainen mahtaa tuon lt1 vesikierto olla tuossa pumpun seudulla?

    Tuntuu et se minkä moottorilämpeää ni menis lähinnä johtumalla.
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Kumpaan suuntaan kierrättää, kennolle vai moottoriin.
    Onko noissa nestekierrossa lämmönsäätöventtiiliä vai onko ilmanohjausläpillä.
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Ilmaläpillä.

    Kennolle menevään oli ohjeessa ja kenno ja molemmat letkut ja vesipumppu on kyllä tosi lämpimät.

    Kai siitä jotain lämpöä moottoriin menee mut luulis tuommoinen pumpullinen version lämmittävän tasaisesti koko kiukaan.
     
  4. jojja

    jojja 1st gear

    Mulla pelasi luotettavasti Fleetwoodin keulalla. Lisäsin vielä termostaatin moottorista tulevaan veteen, jolla ohjasin lämppärin puhaltimen sulattamaan laseja. Toki ennen asennusta huuhtelin lämppärinkennon vastasuuntaan ja ruostemujut pois lohkon vesitilasta. Oli yllättävän paljon tauhkaa sisällä
     
  5. 3964

    3964 3rd gear

    Lämppärin kenno uusi ei tukossa,lohkon pohjallahan voi olla mitä vain mutta ei ole lämpö ongelmia ajossa ja ajellessa lämpönousee normaaliin tosin hitaampi tämäkin on lämpeemään kuin tpi.
     
  6. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Ei se kunnolla kierräkään moottorissa jos sen lämppärinletkuun laittaa.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. 3964

    3964 3rd gear

    Kerro toki mihin se pitäisi laittaa?
     
  8. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Kysyit millainen mahtaa tuon lt1 vesikierto olla tuossa pumpun seudulla?
    Tossa se on, lämppärinletkuun kun laittaa niin se kierrättää lämppärissä ja vesipumpussa. + nuo linjojen kuristimet... johtumislämpöähän se on koneelle.
    Jos konetta haluaa lämmittää niin jotenkin vaikkapa tuo höyryputki pitäis siinä ottaa huomioon, kiertäis koneessa paremmin.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Meinasin ehdottaa öljynjäähdyttimen vedenkiertoa, mutta sekin on näköjään syyläri/lämmönvaihdin/vesipumppu kierrossa :odconfused:
     
    Muokattu: 30.11.2020
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kaikissa "normaaleissa" koneissa lämppärin letkuihin kytkettynä sen letkulämppärin pitäisi kyllä lämmittää myös konetta. Mutta jos se pumppu todella toimii letkulämppärissä ja kone ei silti lämpeä, niin voiko olla tuo LT1 koneen takaperoinen vedenkierto eli ensin kansiin sitten lohkoon olla syynä ettei erillinen pumppu jaksa kierrättää vettä?

    Normaalikierrossahan painovoima tulee avuksi veden kierrossa, kun lämmin vesi haluaa nousta ylöspäin. Tässä LT1 koneessa se tappelis vastaan. Vaatii ehkä tehokkaamman pumpun kuin letkulämpärissä on. Vai onko tämä letkulämppäri jopa ilman pumppua? semmoisiakin on, silloinkin ne toimii kun vesi vaan pääsee kiertämään oikein, eli lämmin nousemaan ylöspäin ja kylmää kiertää jotain kautta tilalle. Mutta ei varmaankaan toimi LT1 koneessa.
     
  11. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Mulla on syylärin alavesiletkussa defan letkulämmitin, ei tosin oo pumpulla varustettu mutta hyvin lämpenee.
     
  12. 3964

    3964 3rd gear

    On pumpullinen.

    Kennollahan vesikiertää hienosti,kyllähän moottorikin jonkunverran lämpeää ja varmaan riittää käyttöön mutta odotuksena oli että moottori olisi ollut suunnilleen tasalämpöinen.
     
  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Olisikohan tehon tarve vesikiertoisen sähkölämmitteisen moottorin lämmittäjän suurin haaste.
    Monessa v8 raudan massa on valtava.
    Jos sisätilan haluaa nopeasti lämpimäksi kannattaisi harkita sijoitus paikkaa.
    Mulla cabriossa kun moottori lämpenee hiukankin alkaa heti puhaltaa lämmintä sisälle koska se on suunniteltu sillein.
    Unohtamatta Nordic malleja mitä vielä joskus löytyi.
    Jenkeissä?
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla oli lohkolämppäri letukan pikkulohkossa ja kone oli mittaustarkkuuden nimissä tasalämpöinen vaikka vastus oli vain toisella puolella. Kyllä sen lämmön pitäisi tasaantua. Mut ehkä se vaan on semmosta.
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Minkäs tehoinen se lämppäri on? Silveradossa 2000w lämmittää aika nopeasti koneen, mutta Volvon 1000w ei kyllä ole kauhean nopea ja letkut tuntuu haaleilta. Molemmat kiinalaisia pumpullisia.
     
  16. 3964

    3964 3rd gear

    1000 tai 1500w tt thermon lämmitin.
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei kyllä kierrä sitten lohkossa vesi niin kuin nupa tuossa sanoikin. Mulla 05 2.4 Volvossa 1000w ja letkut on ihan haaleita nollakelissä kun lämmittää.
     
  18. LPV

    LPV 3rd gear

    Mulla on ollu Buickin LT1ssä 10 vuotta defan vesiproppuun kiinnittyvä, ihan sama kuin SBCn. Kun lohko on kuitenkin melkein sama. Toimii hyvin, kun vesi kiertää vapaasti moottorissa lämmetessään. Tuohon ei vaikuta miten vesi kiertää koneen käydessä.
     
  19. arttu

    arttu Gearhead

  20. 3964

    3964 3rd gear

    Ei ole tuota kuristinta enää,letkulämppäri on kuristimen paikalla.

    Kyllä se tuntuu jonkinverran kierrättävän vettä lohkossa ja kansissa koska alkaa heti haaleaa puhaltamaan käynnistyksen jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!