Alukannet ja 454

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Procharged Vette, 12.12.2020.

  1. fenix

    fenix 3rd gear

    Sorry off topicista, mutta nähtävästi noissa kansissa on eroja.
    Sbc Afr195 #1040 kansissa 1 keinustudikierre puhkaisi imukanavan katon per kansi.
    Melko huomaamaton reikä, mutta laitoin tiivistettä ettei öljy pääse läpi.
     
    Muokattu: 26.12.2020
  2. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Dartin SBC kansissa kaikkiin imukanaviin oli porattu läpi asti reiät.
    AFR 1039 LT4 kansissa ei mitään ylimääräisiä reikiä ja kaikki kanavat ja palotilat CNC koneistettu, on kyllä huippulaatua.
     
  3. fenix

    fenix 3rd gear

    Muokattu: 26.12.2020
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mulla samanikäinen 454 781 kansilla myös. Ns.truck pannu. Varaudu pettymykseen tämänhetkisten puristusten osalta, nimittäin jos orggismäntiä ei ole vaihdettu niin siellä on ns dished kuppimännät. Minä olin varautunut flattoppehin mutta todellisuus oli toinen kun endoskoopilla katselin mäntiä. Flattopilla ja 781 kannella päästään purkassa kasin pintaan, kuppimännällä jäädään seiskan puolelle..
     
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Pudotin öljypohjan pois koska takapää oli hieman kostea öljystä. Vaihdan kampuran takapään tiivisteen, ö-pohjan tiivisteen, öljypumpun ja myös uuden öljypohjan.

    Auto -73 Pontiac T/A

    En nostanut konetta pois enkä irrottanut laatikkoakaan. Laatikko Tremec TKO 600 Lakewood räjähdyskopalla.

    Homma meni suurinpiirtein näin:

    1. Auto ylös lattiasta.
    2. Peltisarjat, vasen venakoppa ja jakaja irti.
    3. Tunkki kytkinkopan ja dampperin alle ja koneen korvakot irti.
    4. Kone ylös 8 senttiä ja pohjan pultit irti.
    Aikaa meni lattialla ryömiessä 5,5 tuntia.

    Lohko olikin yllättäen nelipulttinen ja akseli terästä, 385 6223. Sylintereissä näkyi hyvin vielä hoonijäljet.

    Mittasin metrimitalla männän helmasta lohkon alareunaan, ensin männästä joka oli yläkuolossa ja sitten joka oli alakuolossa. Ero 96 mm, joten akseli on sama 3.76" kuin Corvetten L72 1966-69 427 moottorissa, vaikka tuo lohko onkin 454 vm 1974.

    Sisuskalujen tutkinta jatkui, ja löysin männän alapuolelta numeroita jotka kuuklettamalla kertoo että kyseessä on Speed Pro/ TRW 4,25" -16,8 cc pattipää ja takomäntä. Noillakaan ei kovin korkeita puristuksia saa, riippuu onko noita kansia plaanattu. Edelbrokin 100 cc kansilla puristus olisi n. 9,8:1.

    Näköjään irrottamalla vain öljypohjan ja venakopan pystyy moottorista selvittämään nokka-akselin tyypin, kampiakselin tyypin, männät ja kiertokangetkin sekä jakopään ketjun ja rattaiden mallin.

    Työnsin vielä endoskoopin tulpanreiästä ennen kuin uskoin että männissä on pattia.
     
    Muokattu: 13.2.2021
  6. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    No niin, nythän siitä "tylsästä" 454 truck moottorista tulikin kiinnostava 427!
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Annoin kaverilleni joku vuosi sitten viallisen 366 BBC motin.
    Niin paljon se sitä arvosti että jätti sen saveen maatumaan.
    Vähän vituttaa tuollainen.366 motissa on nimittäin 427 teräsakseli.
    Mulla on 454 std.bore mark IV 4-bolt blogi ja siihen I-Beam stagat.Kampi puuttuu.
    Kaivan motin ylös montusta ja katson jos 427 akselin vois vielä pelastaa.
     
    Muokattu: 14.2.2021
    Volvo_5.7, Gary Grand ja Akseli von Gardan tykkäävät tästä.
  8. kuula

    kuula Gearhead

    Kullankaivaja.
     
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Öljypumpusta parran pärinää. Melling M77 pumpun mukana tuli jousi ja ohje: To repair original equipment H/P Corvette oil pumps 3876868 ja 3904826 use enclosed BLUE spring. Kannattaakohan tuota korkeamman paineen jousta vaihtaa. Olen aina ollut epäileväinen HV ja HP pumppuihin ja tämäkin on vakiokokoa ja vakiopaineella ellei jousta vaihda. Ahdetussa Corvettessa oli myös Melling vakiopumppu ja paineet ainakin oli hyvät eikä ongelmia ollut. HV /HP pumppu myös lisää rasitusta nokka-akseliin, kulmavaihteeseen ja jakopäähän.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä mä oon virikoneisiin laittanu sen "corvette"-jousen.
    Ei ne paineet ja rasitukset sillä niin radikaalisti nouse, kun kyseessä vielä standard-volume pumppu.
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kuukauden kesti kaasarin saanti. Vanha 750 cfm Holley vakuumi, uusi 800 tuplapumppu. Molemmissa on saman kokoiset läpät mutta ero on se että tuplapumpussa on erilaiset down leg boosterit jotka ilmeisesti toimii paremmin virinokalla pienemmillä alipaineilla. 800 tulee tehtaalta 71 / 85 suuttimilla ja 6.5 power valvella. Näytti olevan hyvin kohdallaan tässä koneessa. Pientä hiplattavaa riitti kuitenkin niin että yhden illan sai hyvin kulumaan. Valmistaja ilmoittaa että kaasutin toimitetaan "professional" henkilön valmiiksi säätämänä. Käytin kuitenkin kaikki kannet auki koska en luota mihinkään. Ja löytyi tästäkin pari vikaa, ensiön suuttimista toinen oli jäänyt kiristämättä kokonaan ja toision kiihdytyspumpun varren saranatappi oli taipunut kuljetuksessa ja vivun muovinen nokka oli paskana. Ensiön bensan pinta oli hieman korkealla. Toision läpät oli säädetty kokonaan kiinni, kokeilin ensin hieman raollaan mutta palautin takaisin täysin kiinni. Silti ensiön läpät ovat hämmästyttävän vähän raollaan 750-800 kierroksilla vaikka alipaineet on vain 11 hg max. Tähän vaikuttaa tietysti myös PCV tuuletuksen ilmamäärä.

    Jokapaikassa pelotellaan että älä laita tuplapumppua, vakuumi on niin hyvä.
    Ensimmäisen ajolenkin jälkeen olen kyllä sitä mieltä että ei mennyt rahat hukkaan. Ei mitään prötäämistä eikä nikottelua millään kierroksilla. Testasin maantiellä 4- vaihteella 1500 kierroksella, painautin nopeasti lipposen lattiaan, ei mitään epäröintiä. Kone lähti välittömästi vetämään ja lisämausteena tulee vielä mukavat äänet kun toisioläpät karjuu kuin leijona. Yläkierroksille tuli potkua lisää selvästi ( vakuumissa toision jousi oli liian jäykkä ) ja manuaali on makein juuri silloin kun yläkierroksilla vasta herää kunnolla. Ainoa virhe se että kuuden tonnin paikkeilla alkoi paukkumaan kuin konekivääri. Onkohan syttö myöhässä, 3000 kierroksilla on n. 32 astetta/ wot.

    Pääsuuttimien hienosäätö vielä menossa, 73 suuttimilla oli pientä nykimistä tasakaasulla hiljaa ajaessa pienillä kierroksilla.

    Nyt vedän alipainemittarin letkun kajuuttaan, koska kiinnostaa paljonko alipainetta löytyy normaalissa kruisailussa maantiellä. Samalla voi pähkäillä tarviiko power valvea 6.5 hg vaihtaa isompaan. Luultavasti ei koska mitään nikottelua ei ollut kun kaasua painaa lisää. Löytyy kuitenkin varalle 7.5 ja 8.5 pv.

    Tilasin koneeseen AFR Magnum oval alukannet ja Lunatin Street / Strip rullanokan 290 / 300 ( 232 / 242 ) LSA 112, .578 / .595, 2000 - 6000 rpm ja tuolla luultavasti alipaineet pienenee entisestään, joten 6.5 pv lienee ok.

    Tuli eilen mieleen sekin kun kone alkoi paukkumaan kuin ilotulitusrakettisarja n. 6000 kierroksilla, että eihän vaan ole liian löysät venttiilin jouset rautakansissa. On kylläkin tuplajouset mutta laahurinokan jouset on pehmeämmät.

    30 km maantielenkin kävin ajamassa, 50 kmh vauhdissa alipaineet 3 ja 4 vaihteella 13-14 hg ja 100 kmh vauhdissa 5 vaihteella 1700 rpm 11-12 hg. Tuossa tilanteessa kun painoi hieman kaasua mutta niin että power valve pysyi vielä kiinni, kone ei yhtään nikotellut eikä epäröinyt. Jos olisi nikotellut , luulen että moni virittäjä tässä kohtaa vaihtaa pv:n isompaan numeroon jotta se aukeaisi aikaisemmin, mutta todellinen syy on se että kiihdytyspumpun vivun säätö on pielessä. Välystä jolloin kiihdytyspumpun ruikkaus tulee myöhässä tai ei ollenkaan suhteessa kaasuläppien avautumiseen.

    Jännä juttu se että uudella kaasarilla pelaa paremmin pari pykälää pienemmillä pääsuuttimilla, eli tehtaan asentamat suuttimet olivat juuri kohdallaan.
     
    Muokattu: 4.7.2021
  12. joonas112

    joonas112 1st gear

    Vai loppuisiko bensa kesken vedossa, huono bensapumppu/bensa pinta liian matalalla
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Ihan hyvää tuumailua isolohko letukan kanssa.
    Pistä vaan lisää videoita kun homma edistyy.Mukava noita on katsella.
     
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Hieman sattumalta huomasin että öljynsuodattimen adapterissa on häikkää. Siinä on venttiili joka lienee siksi jos suodatin tukkeutuu. Öljy menee venttiilin kautta suodattimen ohi. Suoraan ajosta purettuna tilanne oli nyt se että vettiili oli raollaan. Herää epäilys onko kauankin ollut noin, silloin suodattimella ei ole paljon virkaa. Tarkemmin kun venttiiliä tutkin tulin tulokseen että suunnitteluvirhe siinä on. Tulppa joka sulkee reiän jousen voimalla, on malliltaan kuin kolikko, eli littana. Kolikko pääsee kellahtamaan vinoon ja jumittuu auki. Näin kävi monta kertaa kun painelin ruuvitaltalla. Sulkutulppa pitäisi olla sylinterimäinen, silloin ei pääsisi kääntymään vinoon.
     
  15. janihei

    janihei Gearhead

    Jos kaikki on kunnossa molemmilla puolilla vennttiiliä paine on sama.
     
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Viisi tuntia ihmettelyä, säätöä ja nesteen lisäystä sekä öljyn vaihto. Syttö perusennakko 15 astetta ja käy jo ihan hyvin 800-900 rpm. Tyhjäkäynnin seokset vielä säätämättä, väänsin vaan 2 kierrosta ruuvit auki että saa käyntiin. Ruiskukoneen startti on naurettavan helppo kun ei tarvitse sytöstä eikä bensan saannista murehtia. Näissä vehkeissä ei ihan niin mene. Eniten jännitti onko ennakko edes alueella, mutta yllättäen eka startilla näytti elon merkkejä. Toinen jännitys on aina pysyykö kaikki nesteet sisäpuolella. Ei ainakaan vielä lattialle tullut mitään, se on jo saavutus tällaiselta amatöörirakentajalta.

    Koneessa on nyt uutta kaikki laakerit, tiivisteet, rullanokka ja nostajat, kannet, tönärit, rullavipat, pultit, vauhtipyörä ja kytkin, öljypohja ja öljypumppu. Lunatin nokka ei vieläkään ole tullut jonka tilasin kesäkuussa, nyt mennään sitten Clay Smitillä.
     
    Muokattu: 23.1.2022
    Gary Grand, janihei, -Skeletor- ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. janihei

    janihei Gearhead

    Hienosti kehrää!
     
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kaasarin seosruuveja säätelin alipainemittarin kanssa. Näytti olevan uudella nokalla alipaineet luokkaa 7,5-8,5 In-Hg / 8-900 rpm, kun vanhalla nokalla oli n. 10,5-11. Tyhjäkäynnissäkin hieman eroa tuntuu olevan epävakaampaan suuntaan, mutta asiaan vaikuttaa myös puolet kevyempi vauhtipyörä. Ihan selvästi huomasikin että vastaa kaasuun herkemmin ja nopeammin. Sama juttu oli pikkulohkossa, LT1 kaksiosainen vauhtis painaa n. 16 kg ja hidastaa konetta selvästi.
     
  19. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Laturin hihna lentänyt puolikymmentä kertaa tielle kun kierrokset nosti yli kuuden tonnin. Kampipyörä näyttikin saaneen joskus kolhun ja ei sitä käsityökaluilla täysin pyöreäksi saa. Hommasin Summitilta Billet Specialties alumiinipyörät. Loppui vipatus eikä remmikään näytä värisevän. Osasyy myös se että kampipyörä on 20 % pienempi joten laturin remmi ei ota enää niin kovia keskipakovoimia kuin ennen. Vanhassa systeemissä ajo loppui kun laturin remmi lensi tielle, koska vesipumppu ei pyörinyt. Nyt vaihdoin vesipumpun pyörän kaksiuraiseen joten yhden remmin rikkoutuminen ei ajoa keskeytä kun vesipumppu pyörii aina.
     
    Muokattu: 14.8.2022
  20. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Seuraava suunitelma on puhaltaa ylipainetta Holleyn läpi Prochargerilla jos sellaisen satsin onnistuu hommata. Mietin vaan kun nykyinen Hollikka on vain 1,5 v vanha niin yrittäisikö muttaa sen ylipainekäyttöön power valven osalta vai hommaisko uuden blow-thru kaasarin annular boostereilla. Valmistajan sivuilla ei montaa vaihtoehtoa ole tarjolla ahdinkäyttöön. Vai Sniperikö pitäisi olla.
     

Kerro tästä muillekin!