No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Lainaus "FHRA in the future" Facebook ryhmästä:

    "Juha-Pekka Lähteenmäki
    latasi tiedoston.
    [​IMG]
    Uusi jäsen
    · 51 min ·

    Teaser nro.2
    Tätä on odotettu ja tätä on vaadittu. FHRA goes No Prep on totta. Kaudella 2021 tulemme ajattamaan muutamassa valitussa tapahtumassa 1/8 mile no preppiä. Nyt on mahdollista näyttää toteen, että kuinka ne hurjimmatkin laitteet kesytetään preppaamattomille radoille. Kevään aikana aiheesta lisää, ohessa kuitenkin säännöt. T: J-P & FHRA sääntövaliokunta "



    Onko ajatuksena ajaa näitä kadunmiehen päivillä vai ihan omana kisana? SM-kisoissa näitä ei ymmärtääkseni liimauksen takia ainakaan vedetä, vai kuinka? :odeek:
     
  2. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    NO PREP CHALLENGE: Pro start Ajatetaan pääasiassa preppaamattomilla radoilla (ei kumitettu/liimattu). Kilpailumatka 1/8 maili, heads-up. Jokaiselle annetaan yhdestä kahteen testilähtöä. Ensimmäiselle pudotuskierrokselle parit arvotaan, jonka jälkeen lähtöjen voittajat etenevät jatkoon. Radan valinta: Kuljettajat sopivat keskenään, jos ei yhteisymmärrystä löydy kilpailunjohtaja määrää. RYHMÄTUNNUS (NP) OSALLISTUMISOIKEUS Kilpailuun voivat osallistua henkilöt, joilla on voimassa oleva henkilöllisyystodistus, kilpailulisenssi ja auton katsastuskortti. Ulkomaalaisilta osallistujilta vaaditaan vastaavat kansalliset dokumentit. RYHMÄJAKO Kaikki ajavat samassa ryhmässä. Ryhmän ollessa kokeilussa kaudella 2021. HYVÄKSYTYT AJONEUVOT Umpikoriautot FHRA Tekniset Yleissäännöt koskevat myös NO PREP-ryhmää. Katso https://www.fhra.fi/drag-racing/saannot/ Drag Racing Sääntökirja 2021 KILPAILUKATSASTUS Kilpailukatsastus suoritetaan kilpailun järjestäjän määräämässä paikassa. Auton tai sen osien muuttamisesta katsastuksen jälkeen seuraa kilpailusta pois sulkeminen ja ilmoittautumismaksun menetys. Jälkitarkastus kilpailun aikana tai sen jälkeen on mahdollinen. LISENSSI Suorituskykyä vastaava kuljettajatutkinto ja voimassaoleva kilpailulisenssi vaaditaan. LUISTONESTO Sallittu MOOTTORI Moottorin viritys vapaa. Jäähdytysjärjestelmässä ei kilpailun aikana saa käyttää glykolia tai muita öljymäisiä lisäaineita, ainoastaan vettä ja tarvittaessa korroosionestoainetta. POLTTOAINE Lyijytön bensiini, E85, metanoli, diesel sekä näiden kilpaversiot sallittu. Nitrometaani kielletty PAKOPUTKISTO Äänenvaimennus kilpailukutsun mukaan. (vaihtelee suorituspaikan mukaan). AHDIN Kaikki ahtamistavat sallittu, mukaan lukien sarjaan ahtaminen. ILOKAASU Sallittu. Saa yhdistää toisen ahtamistavan kanssa. VAIHTEISTO Tyyppi ja valmiste vapaavalintainen. Vaihdon tulee tapahtua kuljettajan ohjaamana. Vetotapa oltava alkuperäinen. Neliveto sallittu, jos alkuperäinen. Nelivedon voi muuttaa etu- tai takavetoiseksi, etuvedon voi muuttaa takavetoiseksi. RUNKO JA ALUSTA Four linkit sallittu. Wheeliebarsit sallittu. Autossa on oltava toimiva jousitus sekä iskunvaimennus etu- ja taka-akselistoissa. Ohjauslaitteisto sekä etujousitus: jälkituotantona valmistettu ohjausjärjestelmä sallittu. Spool sallittu teräsvetoakselein. Etu- ja nelivetoisissa spool on kielletty etuakselilla. Turvakehikon tulee vastata auton suorituskykyä. Katsastetulla 8.50s 1/4mile kehikolla runkoraja 5.35s 1/8mile. Katsastetulla 7.50s 1/4mile SFI kehikolla/rungolla runkoraja 4.50s 1/8m Katsastetulla SFI rungoilla 25.1, 25.2 ja 25.3 ei runkorajaa. Turvavyöt vaaditaan. MINIMIPAINOT Painot kuljettajan kanssa: Big Block 1050kg. Small Block 950kg. 6-cyl 900kg. 5-cyl 800kg. 4-cyl, 2-kammio-Wankel ja etuveto ei rajaa Auto punnitaan kuljettajan kanssa. RENKAAT Renkaiden nopeusluokitus vastattava vähintään auton saavuttamaa loppunopeutta. ns. katuslicksit sallittu. Myös kuvioton kilpaslicksi. Front Runnerit sallittu. Renkaiden käsittely pidon parannusaineella sallittu, tulee tehdä ennen lähtöä. Kaikenlaiset autoihin kiinteästi asennettavat liiman levitysjärjestelmät kielletty. KORI Korimateriaali vapaa. Muoto alkuperäistyyppinen, noudattaen alkuperäistä koria. Yksiosaiset funny car -tyyppiset korit kielletty. Etuylitys maksimi 45” etuakselin keskeltä tai OEM. Toimivat etuovet pakolliset. Scoop vapaa Spoilereiden/siipien ajon aikana tapahtuvat säädöt tai liikkuvat osat eivät ole sallittuja. Etuspoiler sallittu, pituus korkeintaan 76 mm (3"). Tulipellin täytyy muodostaa täydellisen suojan kuljettajan ja moottorin välille. Jos polttoaineena on metanoli tai auto käyttää ilokaasua on tuliseinän materiaalin oltava teräs tai titaani 0.6mm. Tuulilasin ja etusivuikkunoiden tulee olla kirkkaita, läpinäkyviä, värjäämättömiä ja tummentamattomia, sävylasit sallitaan ainoastaan tehdasasennettuna. Sivu- ja takalasit voidaan korvata vähintään 3 mm polykarbonaatilla. Ahdetuissa umpikorisissa metanolikäyttöisissä autoissa vaaditaan (4”) 100mm halkaisijaltaan oleva reikä molemmissa etusivuikkunoissa, kuljettajan läheisyydessä. SAMMUTTIMET Jokaisella kilpailijalla ja/tai teamillä on oltava käyttövalmis ja viranomaisten hyväksymä vähintään 6 kg sammutin ja sammutuspeite käytössään. Se tulee olla sijoitettuna varikkopaikalle ja oltava helposti käyttöön otettavissa. Kaikissa umpikorisissa sekä avokorisissa, joissa on katto päällä, N2O:ta käyttävissä autoissa on oltava hyväksytty sammutusjärjestelmä. Järjestelmä on oltava kooltaan vähintään 2.5 kg. 4,7 sekuntia ja nopeammissa ahdetuissa bensa- tai metanolikäyttöisissä etumoottorisissa autoissa sammutusjärjestelmä pakollinen, suutin linjaan on liitettävä paineilma sylinteri (min. halkaisija 16mm) joka aktivoituu samalla ja kytkee päävirran pois. Järjestelmän aktivointi tulee tapahtua yhtäaikaisesti samasta kytkimestä. Sammuttimien yhteenlaskettu tilavuus minimissään 8,5 kg. Moottoritilan järjestelmän minimikoko 6,2 kg, ohjaamon minimikoko 2,3 kg. 4,7s hitaammat etumoottoriset ahdetut bensa – tai metanolikäyttöiset etumoottoriset umpikoriset autot, kiinteä sammutusjärjestelmä vaaditaan, minimikoko 2,3 kg (5 lbs). Järjestelmässä oltava linja, jossa toinen suutin ohjaamossa ja toinen konehuoneessa. 4,7s hitaampi vapaasti hengittävä etumoottorinen umpikorinen auto, sammutus järjestelmää suositellaan. AJOASUT Kuljettajien ajoasujen on täytettävä seuraavat vähimmäisvaatimukset: SFI 3.2 A/15 Ahdetut, mekaanisesti ahdetut metanolikäyttöiset, kaikki ilokaasua käyttävät sekä muut 4.70s ja nopeammat. SFI 3.2 A/5, SFI 3.4/5 Tai FIA hyväksyntä 4,7s asti ahdetut ei metanolikäyttöiset ja vapaastihengittävät. SFI 3.3/1 Käsineet, kengät SFI 3.3/5 Tai FIA 8856-2000 Käsineet, kengät, saappaat SFI 3.3/15 Käsineet, kengät, saappaat Ajoasu voi olla kaksiosainen, housut ja takki erikseen, jolloin molemmissa tulee olla oma hyväksyntämerkintä. Yksikerroksiset nahkakäsineet kiellettyjä; kaikissa käsineissä oltava vähintään yksi NOMEX-kerros. Mikäli SFI ajoasu korvataan FIA hyväksytyllä ajoasulla, on käytettävä NOMEX- alusasua. Ajajan käyttäessä avokypärää avokorisessa etumoottori autossa on käytettävä myös "hengittävää" kasvosuojaa ja suojalaseja. Kaikkien avokoristen autojen kuljettajien on käytettävä SFI 3.3 mukaisia, tulelta eristäviä käsineitä. Katso ryhmävaatimukset. Poikkeuksia yllämainituista: Ahdettu, ilokaasutettu tai metanolia käyttävä etumoottorinen avokorinen auto (tai umpikorinen ilman alkuperäistä tai peltistä tuliseinää) tai automaattivaihteinen lattiaton auto (ei lattiaa vaihdelaatikon päällä), kuljettajalla oltava SFI 3.2A/15 ajoasu, sekä SFI 3.3/5 käsineet ja kengät tai saappaat. SFI 3.3 kypärähuppu tai SFI 3.3 liepeellä varustettu kypärä pakollinen kaikissa avokorisissa autoissa sekä 9.99 nopeammissa autoissa mikäli ei käytetä niskakauluria HANS-laitteen kanssa. NISKAKAULURI/PÄÄN JA NISKAN TUKI (HANS) Niskakauluri on pakollinen. Niskakaulurin tulee olla kaupallisesti valmistettu, racing tarkoitukseen suunniteltu. Kahden tyyppisiä on saatavilla; 360-asteinen niskalenkki ja hevosenkenkämalli. Kypärän sopivuuden varmistamiseksi kuljettajakohtaisesti sallitaan muunnostyöt valmistajan suositusten mukaisesti. Täytettävä SFI 3.3 tai vastaavan FIA luokituksen vaatimukset. Katso ryhmäsäännöt. Pään ja niskan tuki (HANS =Head And Neck Support) pakollinen 5.35 s nopeammissa autoissa. Käytettäessä pään ja niskan tukea on kypärässä oltava helmat tai ”Eject Helmet Removal System” (SDR 890-01-30) tai esim. Stand 21 valmistama kypärähuppu ulosvetoremmein. Muutokset laitteeseen kielletty. Täytettävä SFI 38.1 tai FIA luokituksen vaatimukset. Tarkista kypärän yhteensopivuus pään ja niskan tuen kanssa, FIA Technical List No. 25, 29, 33 ja 41. Kiinnikkeiden asennus ainoastaan valmistajan voimassaolevien ohjeiden mukaisesti. KILPAILUNUMERO Jokainen kilpailija huolehtii kilpailunumerostaan, ellei järjestäjä toisin ilmoita kilpailukutsussa. Numero tulee laittaa molempiin takasivuikkunoihin sekä tuulilasin oikeaan yläkulmaan. MAINOKSET Kilpailun järjestäjällä on oikeus kiinnittää mainoksia kilpailuun osallistuviin ajoneuvoihin. Katso SÄÄNTÖJEN SOVELTAMINEN FHRA ry pidättää oikeuden muuttaa ja korjata sääntöjä kilpailukauden aikana, mikäli tarvetta ilmenee. Vastalauseet tehdään kilpailun tuomaristolle. Vastalauseet ja vastalausemaksut määräytyvät siten, kuin yleisissä määräyksissä on ilmoitettu, lukuun ottamatta vetoomuspykälää, joka ei päde katuautokilpailuissa. KILPAILUMENETELMÄ Kilpailussa noudatetaan drag race -kilpailun yleisiä sääntöjä Lisäksi seuraavat tarkennukset: • Hinaaminen sallittu. • Kilpailussa käytetään ns. pro start -lähetystä. • Pudotusajoparit arvotaan ensimmäiselle kierrokselle. • Ajetaan 1/8mile heads up, prostart 0,4s KILPAILUSSA TARVITTAVAT ASIAKIRJAT Kilpailijan tulee kilpailupaikalla pystyä esittämään ainakin seuraavat asiakirjat: Maksutosite osallistumismaksusta, henkilöllisyystodistus, auton katsastuskortti ja lisenssi. Järjestäjällä on oikeus päättää, miten ryhmät kilpailussa ajetaan.
     
  3. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ho hoijaa, luiston esto sallittu, todella no preppii. Miks ei ajeta samantien liimaradoilla! Joo ja amerikan joe sitä ja tätä, eikö just olis ideaa että luistonesto kielletty ni ehkä tulis enemmän osaanottajia. No eipä oo mun murhe, onnee vaan uuteen ryhmään.
     
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Taitaa olla vain nykyvermeillä tuo luistonesto heleppo homma ja vaikea todentaa eli hieno luokka tuloillaan ja toivotaan että netti no preppaajat tulossa suurin joukoin!Iso peukku hommalle!
     
  5. Nyt on menty sotkimaan GS:n idea ja toteutus. Hän on luvannut että rahasäkki tipahtaa taivaalta, ei maksa kenellekään mitään, rahaa tulee ja kaikki galdiaattorit vain radalle keräämään herkut. Tämä on nyt se köyhempi versio jossa täytyy maksaa ja saa olla luistonesto..... ei näin ei ei ei. Ei saa ohittaa lajin "suomiesi-isää". Tämän olisi voinut hoitaa sillä "aivan uusi markkinointikonsepti, mitä te juntit ette täällä suomessa tajua vielä tai ehkä koskaan" -meiningillä.

    Nimim. Saako sutia jos on luistoa eikä luistonestoa?
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Diskataan tietysti samantien... :)

    Joko muuten vakkari toimii F150 Foortissa?

    Mut joo, eikös ole hienoa, että kenttääkin kuunnellaan; enkä tarkoita lentokenttää.
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ymmärtämättä sääntöjä tarkemmin, olettaisin että varsin rajuja laitteita olisi mahdollista käyttää tässä luokassa. Ja varmaan se on tarkoituskin.

    Rekisterikilvet voi sitten lainata vaikka hinurista, jos sellaisille on tarvetta vaikkapa nyt promokuvia varten. "Suomen nopein katsastettu katuauto" tms..
     
  8. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Tämähän on mainio uutinen. Way to go FHRA.

    Mutta ohhoh, Big Block minipaino 1050kg kuskin kanssa. Ilokaasuilla 0.6mm teräksinen tulipelti (Corvetten kanssa paha). Luulen, että oltaisi voitu kokaista vaikka ollaankin ylipainoisia mutta viimeistään toi tuliseinä taitaa lannistaa luokan meidän osalta.

    Aa, ja polttoaineena metanoli sallittu. Tää onkin siten meitä isompien poikien luokka. Saisiko Mad Chief autonsa valmiiksi ensi kesäksi?
     
  9. GS

    GS Gearhead

    No niin, tästä se lähtee ja todella hienoa että FHRA:lla viimein herättiin tähän päivään.
    Pelkkä uusi luokka ei vielä maailmaa mullista, mutta kyllähän tämä nyt viimein avaa Pandoran lippaan kokonaan uuteen ja jo kaikkialla muualla hyväksi todettuun konseptiin.
    FHRA:lle todella iso hatun nosto pelin avauksesta ja väitän että suomen Drag Race historia saa yhden ”syntymävuoden” lisää. HIENOA.


    ps. Tämä topik kun on luotu aikoinaan keskustelunavaukseksi No Prepistä, joten joku muu voisi avata ihan oman topikin kotimaiselle No Prep Challenge keskustelulle?
     
    Muokattu: 2.1.2021
  10. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Ei se luistonesto tee ketään nopeammaksi, ainoastaan vähemmän hitaaksi!

    Mä vaan ihmettelen et onko tarkotus ajaa samassa kisassa no preppiä ja tavallista, ja jos on niin miksi joku lähtis riskeeraamaan kalliin kaluston no preppiin?
    Maine? kunnia? Suomen pikku piirissä?
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Näin.
    Siinä kohtaa kun luistonesto puuttuu peliin, kaveri rinnalla voittaa jolla se ei puutu.
    Oikeasti kyse on enemmän turvallisuusnäkökohdasta ja tekniikan säästäjästä, ei todellakaan siitä että luistonesto tekisi kilpailijasta nopeamman?
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hassua edes ajatella että se koko matkalla rajoittaisi tehoa.

    Se että vehkeet ei laukea heti ekassa vedossa lienee monituhatheppaisille non prep -autoille ihan ookoo ja saman voisi kuvitella pätevän kisoissakin.

    No, tietsikat on tätä päivää ja vaikea niistä on päästä eroon. Mennään niillä!
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Siis lähes kaikissa nykyaikaisissa elektronisissa moottorinohjausjärjestelmissä on luistonesto-ominaisuus. Sen käytön valvominen on käytännässä mahdotonta ja koska se itsessään ei tee autosta yhtään nopeampaa, vaan hitaamman, ei sen salliminen pidä olla enään v.-2021 mikään kynnyskysymys.
    Jenkkilän No Prep / Street Outlaw kisoissa nämä ovat aina olleet sallittuja, eikä se todellakaan ole ottanut keneltäkään mitään pois, vaan päinvastoin.

    Nyt FHRA:kin on näin linjannut, joten ”pulinat pois”.
    Aikahan lopulta näyttää ottaako Metanoli, sliksit ja luistonestot jotakin pois mm.lajia seuraavalta yleisöltä, vai ei. Sehän sen loppujen lopuksi päättää onko ko.lajille tilausta vai ei.
    Jos yleisö ja sitä kautta yhteistyökumppanit kiinnostuu, lajiin tulee myös uusia kilpailijoita.
    Näin se vain menee ja jos FHRA hoitaa myös nyt lajin someen luukkuttamisen, tästä saadaan hyvin pian myös suomeen se uusi kunkkulaji.
     
  14. Keme

    Keme Gearhead

    Rallicrossissa luistonesto on kielletty ja sitä on ainakin joissain MM-kisoissa valvottu suurnopeuskameroilla. Ei sitä oikein muuten pysty valvomaan. Eli aivan kuten sanoit, Suomessa sen valvonta on käytännössä mahdotonta, joten turha sitä on kieltää.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  16. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Pitääkö olla leimattu tai ainaki ote? Saako Joelandiassa hinata vessat takas, ei oo tullu katsottua. Ainakin suomen säännöissä hinaus sallittu.
     
  17. sbm396

    sbm396 Gearhead

  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No todellakin ja niissä aftermarket-bokseissa myös täysin säädettevä jolla saadaan se paras tulos.

    Olikohan Schumacherin Benetton-kaudella Formuloissa 1994 kun luistonestoa epäiltiin, mutta ei kait sitä koskaan todistettu.

    https://en.wikipedia.org/wiki/1994_Formula_One_cheating_controversy

    Tää videon linkki on jo aika kaukana otsikon aiheesta, mutta tässäkin on selvää, että ilman traction controllia ei edes yritetä rakentaa parituhatheppaista katuautoa:

     
  19. Vakkari toimii ja Hese toi auton takaisin vuoden lopussa. Kiitos siitä ja on edelleen mun paras käyttöauto ikinä. Sillä saa ajaa no preppiä luistonesto päällä..... ja auto pitää olla oikeassa paikassa pihalla , jottei se rahasäkki tipahda taivaalta katon päälle vaan lavalle.....
     
  20. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Luistonesto kilpa-autossa ei kyllä saa minkäänlaista sympatiaa ainakaan tältä suunnalta. Mites Nascar, onko ASR käytössä ? Ainakin kaasaritekniikkaa käyttävät. Kaiholla muistelen Keken aikakautta kun F1 oli miesten hommaa ja siinä oli jotain haastettakin, ajatelkaa vaikka Monacon GP ja vaihteisto H- kaaviolla, se oli aikaa jolloin kuskin kyvyillä oli merkitystä. Talvella käyttöautossa ihan ok luistonesto, tosin siltikin tulee painettua napista pois joka päivä. Kun kaikki tekniikka annetaan tietokoneen ohjattavaksi, tulee mieleen autokilpailu jossa lähdetään mäen huipulta alamäkiautolla kiskoja pitkin, kuski hyppää kyytiin ja istuu liikkumattomana niin kauan kunnes homma on ohi, sitten vaan katsotaan kellosta kuka voitti ja hymyillään leveästi kameraan.
     

Kerro tästä muillekin!